Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Brainless schreef:Ik heb een tijdje met slof buiten gereden op de Gelderse merrie van mijn opa.
Die kon echt even wegspurten met weggedrukte rug en haar "kop erop". Dan had ik gewoon niets meer te vertellen, met slof kon ik haar hoofd weer laag krijgen waardoor ze terug kwam.
Ik had de slof gewoon los hangen en gebruikte hem alleen als het nodig was.
Gelukkig doet ze dit niet meer en kan ik gewoon met haar buiten rijden.
normaal rijdt ik alleen met martingaal eraan,maar daar krijg ik hem nou niet mee terug asl hij de kop er zo op zet,met slof heb je net iets meer te vertellen inderdaad,en heb de slof er ook los bijhangen en gebruik alleen als nodig is...

maar ik kan mij het gevoel wel voorstellen dat je een extra veiligheid wil inbouwen.
in de Ardennen zou ik persoonlijk ook geen slof aandoen, daar heb je idd een punt dat het in zo'n geval gevaarlijk kan zijn. Maar om gewoon een kleine wandeling te maken, zie ik het probleem niet van in eigenlijk... 
sevke schreef:Even de knuppel in het hoenderhok :
Een martingaal vind ik geen probleem, maar buitenrijden met een slof is levensgevaarlijk.
Als je dan, net als wij doen, in de Ardennen gaat rijden op oneffen ondergrond, wordt de kans wel heel groot dat je paard valt. Het paard ziet niets meer, als hij met zijn neus tegen zijn borst loopt, en als de slof te los hangt, kan hij erin verstrikken bij hellingen naar boven of beneden.
Om wat te gaan stappen op asfalt, akkoord, maar een echte buitenrit met slof![]()
Als je een slof nodig hebt om buiten te rijden, zou je beter met je paard in de bak blijven.
Ik heb het niet over een kwartiertje stappen over asfalt.
Zij hebben nooit geen problemen gehad, ik denk dat het in zo'n geval meer aangeraden is om dan een martingaal ofzo aan te doen...
dan kan ik begrijpen in zulk gebied dat je je paard de weg moet laten sturen
sevke schreef:Even de knuppel in het hoenderhok :
Een martingaal vind ik geen probleem, maar buitenrijden met een slof is levensgevaarlijk.
Als je dan, net als wij doen, in de Ardennen gaat rijden op oneffen ondergrond, wordt de kans wel heel groot dat je paard valt. Het paard ziet niets meer, als hij met zijn neus tegen zijn borst loopt, en als de slof te los hangt, kan hij erin verstrikken bij hellingen naar boven of beneden.
Om wat te gaan stappen op asfalt, akkoord, maar een echte buitenrit met slof![]()
Als je een slof nodig hebt om buiten te rijden, zou je beter met je paard in de bak blijven.
.Anoeska schreef:Dan ga je er dus vanuit dat iemand met een slof, altijd het paard met z'n neus tegen z'n borst rijdt. Dat slaat natuurlijk al nergens op.