Weet me geen raad meer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

figiie

Weet me geen raad meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 20:03

Hallo,

Ik heb een haflinger merrie van 6 jaar oud, super lief onder het zadel en op stal!

Maar nu komt het probleem,
Ik moet een paar boerderijen verderop gaan rijden, omdat onze bak nog niet klaar is,
En dat gaat heel erg goed,

Maar zodra ik klaar ben en terug wil, gaat ze gewoon niet.

Het is geen angst, want daar zijn we mee bezig geweest en alles wijst er ook op dat het geen angst is,

Dus gewoon dominantie. Ik kan er af gaan en voor haar gaan lopen maar dat heeft geen zin, dus er maar weer op en drijven ook geen zin...

Okee dan maar een zweepje er bij op de hals / kont getikt geen reactie alleen tegen reactie

Kan de zweep bewijze van kapot slaan op der maar dat boeit er niks, achteruit lopen bokken steigeren etc.
ik wil er eigelijk niet steeds slaan, maar er moet wel snel een oplossing komen want word sch*t ziek van.

Graag alleen serieuze reacties,
Ben nl zelf zz ruiter met mijn hengst en heb geen zin in reacties over je paard de baas zijn''
Nouja mijn niveau zegt genoeg.

Alvast bedankt voor jullie tips.

figiie

Re: Weet me geen raad meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 20:18

NoBody?

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:19

staat ze in een stal? of buiten?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:21

Staat ze thuis alleen of samen?
En hoe is dat in de bak waar je gaat rijden? Meer paarden?

Niveau zegt niet alles, of eigenlijk niets over of je een ander paard de baas bent.
Laatst bijgewerkt door kazary op 07-05-09 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:21

het kan zijn dat ze bij de boerderij lekker land ziet met andere paarden! en denkt toedeloe wil lekker buiten blijven!

figiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 20:24

Om te beginnen hebben we 5 paarden

Sóchends om 7 uur krijgen ze brokken en gaan om kwart over 7 naar buiten de weide op 1.5 hectare smiddags krijgen ze naast het gras lekker pluk hooi bij!

Sávonds om 6 uur naar binnen voeren ( brokken )

Half 7 tot 11 de sportpaarden naar buiten in de bak om 11 gaa ze naar binnen en blijve de guppies buiten dus aandacht eten buiten blijven genoeg.

Snappen jullie waarom ik me geen raad weet?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:25

Tsja, Haflingers zijn eigenwijze monsters. Af en toe wil je ze achter het behang plakken.

Helpt het niet om met een ander paard terug te rijden? Ze heeft dit truukje geleerd en het doorbreken zal lastig zijn. Want ze zijn niet bang, vreselijk zelfstandig en eigenwijs.

Helpt het als iemand achter je loopt met een zweep, plastik zak of bezem of stukje schrikdraad (zij weet niet dat er geen stroom op staat). Het klinkt banketstaaf, maar een stukje schriklint achter haar houden en moet je eens zien hoeveel haast ze krijgt.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:30

pfff dit is effe raar!! en als je met een beetje voer lokt?
hahahaha wat een gek beesie heb jij zeg!! ;)

figiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:46

Ja zeg dat wel, ze doet het ook alleen maar daar??? heel erg raar,
Ze heeft er wel heel ff op pension gestaan, maar of ze het daar nou zo goed heefd gehad,, nou ja goed daar heb ik me twijfels over!!

Het is raar maar waar zullen we maar zeggen,

figiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:47

janouk schreef:
Tsja, Haflingers zijn eigenwijze monsters. Af en toe wil je ze achter het behang plakken.

Helpt het niet om met een ander paard terug te rijden? Ze heeft dit truukje geleerd en het doorbreken zal lastig zijn. Want ze zijn niet bang, vreselijk zelfstandig en eigenwijs.

Helpt het als iemand achter je loopt met een zweep, plastik zak of bezem of stukje schrikdraad (zij weet niet dat er geen stroom op staat). Het klinkt banketstaaf, maar een stukje schriklint achter haar houden en moet je eens zien hoeveel haast ze krijgt.

Dat dacht ik ook.. niet dus,, ze is zo slim dat wil je niet weten

Ja een super lux haffie met een ouderwets haff gedrag

pff word er moe van haha

Truste allemaal

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:51

Denk toch dat hij/zij je duidelijk probeert te maken dat ze het daar gezelliger vind.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:30

Het is als met alles wat je een paard wil laten doen, je moet het je paard leren en zeker niet van je doel laten afbrengen.
De gouden zin is; "make the good things easy, the wrong things hard" als je dit doet zal je paard zelf kiezen voor de makkelijkste oplossing, en dat is gewoon braaf meelopen.
Je mag me steeds contacteren hoor, ik doe ook trainingen bij mensen thuis.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:34

Mijn pony had dit probleem ook ik zette haar in de achteruit en ging zo terug, zo kon ze niet winnen en daarna was t klaar en probleem opgelost

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:53

Rare haflingers..

Ik zal een keer proberen om een ander paard mee tenemen.
Anders gewoon een keer flink rondjes laten raaien daar dat ze blij is vooruit temogen?

Succes in iedergeval ;)

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:57

Idd als het niet vooruit kan dan maar achteruit!!
Die van mij wou er ook wel eens mee stoppen tijdens een buitenrit.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 00:03

je zegt dat ze achteruit loopt.. nou dan maar achteruit naar huis??
ik heb een paard gehad die wilde met geen mogelijkheid op de trailer,
en achteruit liep ze dr zo op!
maar ja, dat is maar paar meter... ik weet niet hoever t is van jou naar je buren...
tsja, zo zie je maar weer, als een paard echt iets niet wil,
dan kun je t vergeten.... ze zijn toch sterker... nu is t aan jou om truucje te
bedenken om die cirkel te doorbreken...

succes er mee!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 00:19

achteruit werkte bij mij bij een supereigenwijze arabier ook. een ezel was er niets bij, probeer het toch eens! ik denk ook niet dat je moet gaan speculeren, waar ze het fijner heeft, wie weet gaat het gewoon om "vermoeidheid" ipv een fijnere stal. wat je ook doet, het gaat erom dat druk erop bij de pogingen die je doet, druk eraf zodra ze ook maar een stap richting huis zet. eigenlijk komt het op de meest bekende regel uit...consequentie!
sorry maar kan niet laten hoor, ik ken z-ruiters die buiten nog geen drafje durven maken, dus dat zegt niet altijd wat...succes

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 02:02

Ik heb met een koppige en eigenwijze Fjord ook wel eens een heel pad achteruit afgelegd (meer dan 100 meter), daarna waren de meeste problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Als ze niet normaal vooruit willen hoeft dat ook niet, dan in z'n achteruit, zijwaarts of wat ze maar wil. Maar de richting die ik wil gaan we ook al is het onderste boven, achterste voren of op d'r achterbenen. Als ze nu vervelend is buiten en achteruit gaat hoef ik haar maar een paar passen verder te sturen en ze gaat weer netjes vooruit. Ze weet inmiddels dat ze dat spelletje niet kan winnen, hoewel ze het af en toe wel probeert. Je moet grenzen immers wel blijven testen, mischien veranderen ze wel in jouw voordeel! (denkt zij).

Wees creatief, als je paard methode A probeert drijf je die truc tot in het vervelende aan door. Dus gaat je paard achterwaarts laat je hem de hele weg achteruit lopen. Gaat ie zijwaarts dan zal ie dat ook de hele weg doen. Hetzelfde met trucje B, C, D tot en met Z. Gewoon doen wat je paard wil, maar dan uitvergroten en in jouw gewenste richting sturen. Dan zijn ze het al snel zat en begrijpen ze, zeker de wat pienterder exemplaren, al heel vlot dat ze beter mee kunnen werken. Al moet je wel voorbereid zijn op een nieuwe actie of na verloop van tijd herhaling want die grenzen he, wie weet... In feite je paard altijd 1 stapje voor proberen te blijven.

figiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 07:13

celticpony schreef:
achteruit werkte bij mij bij een supereigenwijze arabier ook. een ezel was er niets bij, probeer het toch eens! ik denk ook niet dat je moet gaan speculeren, waar ze het fijner heeft, wie weet gaat het gewoon om "vermoeidheid" ipv een fijnere stal. wat je ook doet, het gaat erom dat druk erop bij de pogingen die je doet, druk eraf zodra ze ook maar een stap richting huis zet. eigenlijk komt het op de meest bekende regel uit...consequentie!
sorry maar kan niet laten hoor, ik ken z-ruiters die buiten nog geen drafje durven maken, dus dat zegt niet altijd wat...succes

achteruit, vooruit opzij het maakt niet uit.

het is een bepaald punt en daar stopt ze of ik nou meegeef als ze het goed doet of hou er tegen het maakt niet uit.
als ze over dat punt is.. Is het ook goed.

Dat vind ik nou ook zo vreemd.

Maargoed vandaag nieuwe poging nieuwe kansen.

bedankt.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:34

Niks vervelenders dan een rem die er niet meer afgaat. en links, rechts sturen?? uit evenwicht brengen??

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:21

Nog even voor je gebrainstormd. Ik heb ruime ervaring met eigenwijze haflingers. haha :D die van mij heeft een zeer uitgebreid sprookjesboek met leuke verrassende acties. Wie niet sterker is, moet slim zijn.

Kan je bij de bak ook een andere weg naar huis kiezen? 3 keer linksaf gaan is tenslotte ook rechtsaf.
Een andere route naar huis kan net het verschil betekenen.

Kan je anders aan de overkant van de weg rijden? Ik weet niet hoeveel verkeer er rijdt.

Als het niet kan, zou je weg moeten rijden van de bak, de andere kant op dan huis. Lekker ver weg. Tot ze niet meer zo goed weet waar ze is of zich niet meer zo zeker voelt met de steun van de vertrouwde omgeving. ca. 500 m denk ik.
Dan omdraaien en aan de overkant van de weg terugrijden en voor de bak, flink voorwaarts in een actieve draf er langs. Zodat je op flink tempo langs te bak komt. Zolang ze niet in de staak kan gaan, moet je volgens mij er dan langs zijn.
Thuis onmiddellijk voeren! :Y) Dat werkt bij Haflngers altijd. Als ze weten dat er voer op ze staat te wachten, dan komen ze overal langs.

Ik heb jaren gereden op KWPN/New Foresters, maar het hebben van een Haflinger heeft me inventiever gemaakt in 4 jaar, dan al die jaren ervoor. :+

Succes. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. anders ben je welkom op www.hethaflingerforum.nl daar zitten zeer ervaren haflinger eigenaren, die graag met je meedenken, hoe wij onze maflingers te slim af zijn.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:29

hmmm, je hebt het over een bepaald punt waar ze stopt(?)

misschien is daar iets waardoor ze niet verder wil lopen, legt de boer de wel zijn dode beesten langs de weg als ze opgehaalt worden? breng vaak rare luchtjes met zich mee die niet snel weg waaien of staan er rare beesten? varkens willen ze ook nog wel eens voor stoppen.

Misschien kan je iemand een keer mee vragen die op de fiets er naast wil rijden met een zweepje in de hand, of een lekkere wortel?

Nou veel succes in iedergeval.

figiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 12:24

jouke_h schreef:
Niks vervelenders dan een rem die er niet meer afgaat. en links, rechts sturen?? uit evenwicht brengen??

Ja dat heb ook geen zin,
Gewoon lekker strondeigenwijs.!

figiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 12:26

janouk schreef:
Nog even voor je gebrainstormd. Ik heb ruime ervaring met eigenwijze haflingers. haha :D die van mij heeft een zeer uitgebreid sprookjesboek met leuke verrassende acties. Wie niet sterker is, moet slim zijn.

Kan je bij de bak ook een andere weg naar huis kiezen? 3 keer linksaf gaan is tenslotte ook rechtsaf.
Een andere route naar huis kan net het verschil betekenen.

Kan je anders aan de overkant van de weg rijden? Ik weet niet hoeveel verkeer er rijdt.

Als het niet kan, zou je weg moeten rijden van de bak, de andere kant op dan huis. Lekker ver weg. Tot ze niet meer zo goed weet waar ze is of zich niet meer zo zeker voelt met de steun van de vertrouwde omgeving. ca. 500 m denk ik.
Dan omdraaien en aan de overkant van de weg terugrijden en voor de bak, flink voorwaarts in een actieve draf er langs. Zodat je op flink tempo langs te bak komt. Zolang ze niet in de staak kan gaan, moet je volgens mij er dan langs zijn.
Thuis onmiddellijk voeren! :Y) Dat werkt bij Haflngers altijd. Als ze weten dat er voer op ze staat te wachten, dan komen ze overal langs.

Ik heb jaren gereden op KWPN/New Foresters, maar het hebben van een Haflinger heeft me inventiever gemaakt in 4 jaar, dan al die jaren ervoor. :+

Succes. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. anders ben je welkom op http://www.hethaflingerforum.nl daar zitten zeer ervaren haflinger eigenaren, die graag met je meedenken, hoe wij onze maflingers te slim af zijn.

Dank je voor je medeleven en informatie.

Nee dat wil allemaal niet, heen is geen probleem, maar terug is een ramp!
Zoals ik al eerder zei!
Strond eigenwijs

Haflinger + merrie = kl*te

Af en toe dan he!

Nee maak maar een geintje

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:54

En het rondjes laten lopen? Dat ze blij is misschien dat ze vooruit mag? Succes.