Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) 

aerdenhout1 schreef:JE zou...maar dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan en zeker niet bang zijn....hem volgende keer als hij dit flikt eens een keertje doorjagen. Maar dan ook pas stoppen als jij het genoeg vind. Vaak is het spelletje dan niet leuk meer en is het na een keer of wat afgelopen. Maar kijk wel heel goed uit voor je eigen veiligheid, die staat natuurlijk voorop!
) hardop toespreken dat ik door moest zetten. Want het kan echt doodeng zijn en gevaarlijk. Op het moment dat ik been moest gaan geven om meneer voorwaards te houden, kon ik pas weer ademhalen zo ongeveer. GamblersCup schreef:Ik heb het ook wel gedaan hoor, maar eerlijk is eerlijk: mijn hart zat bij een bepaald paard wél in mijn keel en ik moest mezelf tijdens de vlucht (ja, zo voelde het wel...) hardop toespreken dat ik door moest zetten. Want het kan echt doodeng zijn en gevaarlijk. Op het moment dat ik been moest gaan geven om meneer voorwaards te houden, kon ik pas weer ademhalen zo ongeveer.
bibberende benen en muren die snel op je afkomen en een split second hebben om uit te vogelen of wel links of rechtsom gaan...... tis doorbijten, tis niks leuk....... tis eng.........
D:D
XrastaX schreef:hey ik kijk ff mee,
had namelijk het zelfde probleem.
alleen de slof heeft bij mij geen nut gehad. en het doorjagen ook niet, ze vond het alleen maar prachtig!
ze ging er gewoon dwars doorheen. door mijn zit, hand, bit, slof en zelfs de heining. vond et niet zo leuk meer.
hoe strak of los ik de slof ook had. naar de tandarts en de zadelmaker geweest om alles uit te sluiiten. alles was ok.
toen hebben er verschillende andere "goede" ruiters er opgezeten om mevrouw te corrigeren. toen ik haar terug kreeg was het helemaal een verkloot paard.
we zijn toen met haar naar de osteopaat gegaan en daar is de aap uit de mouw gekomen. vreselijke rugproblemen die op het oog niet te zien waren. maar zodra je aan het werk ging naar boven kwamen.
mijn advies is dan ook, jij kent je paard goed en dat kan niet zo op de 1 op de andere dag mislopen. daar gaan maanden vooruit dat het al niet lekker ging. en om de slof erop te knopen, of het zit in de leeftijd of er iemand anders er op te zetten, nee! ik ben er vreselijk mee verkeert uit gekomen.
gewoon ff medisch laten nakijken want het lijkt allemaal zo makkelijk als alle andere het zo zeggen.
ik ben nu nog steeds met haar bezig om haar weer naar me toe te krijgen want het vertrouwen is helemaal weg.
alleen maar omdat ik niet naar mijn paard luisterde maar naar alle gezogenaamde "goede" adviesen van andere....
Amanda schreef:Ligt het zadel nog wel goed? Zeker in die leeftijd ontwikkelen ze enorm, waardoor het zadel snel gaat knellen.
Als ik mijn eigen haflinger van 4 als voorbeeld neem, die is in 4 maanden tijd 2 boommaten gegroeid. Door simpelweg spierontwikkeling.
Rust gunnen zou ik niet doen. Wel kun je tijdelijk even wat minder/korter rijden om hem fris in zijn hoofd te houden. Hoe vaak rijd je hem nu? En wat doe je nog meer met hem behalve rijden? Als ik mijn pony 2 dagen heb gereden en ik ga er een 3e dag weer op kan ik er donder op zeggen dat hij dit soort kunstjes ook flikt. Dus ik doe veel andere dingen ter afwisseling. Longeren, vrijheidsdressuur, vrijspringen.
Met alle jonge paarden die ik heb gereden heb ik dit gedaan. Allemaal kregen ze dit soort kuren op die leeftijd. En bij de meesten hielp dit wel. Het is maar een periode, maar wel een periode waar je even doorheen moet
Eventueel een slof pakken ben ik geen fan van. Maar als dit goed gebeurt, onder begeleiding, kan dit best helpen. Of hang er los een elastiek aan. En dan zo dat het bij ontspanning gewoon in een boogje hangt, maar hij zijn hoofd niet omhoog kan gooien.
Er vanuit gaande dat het zadel dan gewoon goed is.