Fristie & ik @ work,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dominique_96

Fristie & ik @ work,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 15:47

Hallo bokkers,
Ik rijd nu 3/4 jaar op Fristie. We rijden geen niveau maar gewoon voor het plezier, :+
Het gaat wel goed, maar ik zie nog veel verbeterpuntjes.
Fristie is een echte eigenwijze pony, ze heeft echt haar eigen wil zoals 'ik ga niet op de hoefslag!'
In de buitenbak is het ook moeilijker om haar te rijden.
De teugels hangen zo lang omdat ze de hele tijd met haar hoofd aan het schudden was.
Fristie is soms bijna niet te sturen. Daardoor zit ik bij de galopfoto's ook zo dicht op de pony ervoor.
Tikken geven lukt niet goed met haar, dan wordt het de lucht in gaan, maar dan ook echt 5 of 6 keer in de les,
Binnen is dat veel minder. :o

Mijn eigen commentaar;
* Soms een te strenge binnenhand.
* Rechter zitten
* Niet voorover vallen
* Vooruit kijken
* Teugels gelijk

Afbeelding
Dit vind ik een leuk plaatje :+ Teugels ongelijk

Afbeelding
Ook een leuk plaatje :+

Afbeelding
Leuke boogje in het hoofd :D hier ook weer teugels ongelijk. :(

Afbeelding
spanning en te strenge binnenhand

Afbeelding
Schudden met haar hoofd ( teugels ietsje te strak )

Afbeelding
Poging tot galop , maar ze wilde niet op de hoefslag, :(

Afbeelding
Aangalloperen.

Afbeelding
Te harde galop ( volgensmij wilde ik haar rustiger krijgen , daarom dat de teugels zo strak zitten.) ( ze wilde weer eens niet afwenden |( )

Graag opbouwende kritiek , maar wel netjes houden aub. :o
Laatst bijgewerkt door Dominique_96 op 05-05-09 16:00, in het totaal 3 keer bewerkt

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:52

Is fritsie een manege paard? Of een paard die jij mee rijdt in de lessen?
Qua rijden moet je er vooral op letten dat je teugels ongeveer even gelijk zijn, op foto 3 zie je heel goed wat ik bedoel.
Je trekt hem heel erg in zijn mond, waar hij erg veel last van heeft, wat hij duidelijk laat zien. ( tong uitsteken enzo )

Waarom rij je met 2 dekjes over elkaar heen?

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:52

mag ik vragen waarom 2 dekjes op elkaar?

verder vind ik je te streng met je hand, als je een pony naar 1 bepaalde kant wilt sturen moet je ervoor zorgen dat je met je andere teugel ook nog gewoon verbinding hebt. De pony waar ik op rijd wilt ook nog wel eens van zulke acties hebben en als ik met beide teugels verbinding houdt, als je bijv. af wilt wenden, luisteren ze vaak sneller. Nu doet ie zijn hoofd gewoon op zij maar kan gewoon doorlopen waar hij niet wilt, je moet hem proberen op te sluiten tussen 2 teugels. Dan stuur je hem daarbij ook nog met je zit en been, en dan wil het wel lukken... hmzzz ik kan niet zo geod uitleggen :o

verder leuke pony! :D

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 15:55

weet ik eigenlijk niet , volgensmij om drukplekken te voorkomen, mijn dekje is niet zo heel erg dik ..
Helaas niet mijn eigen paard :( , een manege paard,
De tong heeft ze altijd uit de mond hangen. ook met andere ruiters,
Ja , met de teugels heb ik nog altijd veel problemen, of een is korter of langer. maar daar werk ik aan ;)
Ik moet er ook op letten dat ik de binnenteugel aan de hals houd,

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:56

ja klopt inderdaad, je moet ook verbinding houden met de andere teugel, anders draait hij alleen zijn hoofd en voert ie verder niks uit... maar goed dat je eraan werkt :)

Conquesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:02

Ten eerste ben ik met het bovenstaand commentaar eens. Maar ik ken deze pony, ik heb er vroeger ook op gereden toen ik nog in hulsberg op de manege reed, dus ik weet dat het met een manege-paardje het iets moeilijker is. Probeer hem voorwaarts te houden en nogmaals: probeer niet te streng te zijn met je handen.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:19

Voor mijn gevoel ligt je zadel te ver naar voren.
Daardoor kan het ook zijn dat je paard niet fijn te rijden is.
Verder ben ik het eens met het bovenstaande.
Probeer met twee teugels contact te houden.

Je hebt verder wel een heel nette houding!
Misschien je beugels een gaatje langer?

Dominique_96

Re: Fristie & ik @ work,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 16:21

dankjewel,
voor mijn gevoel zitten de beugels wel goed;
langer vind ik het niet fijn :+
ik vind dat ik te veel naar voren val, :P

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:23

Geen goed visite kaartje voor je manege dit :)

Pony laat duidelijk van alle kanten zien dat hij niet lekker in zijn vel zit. Zadel past niet... Geen stelling te vinden... Tong altijd buiten boord.. Als het je eigen pony was geweest had ik gezegt; laat de pony nakijjken, het gebit nakijken en koop een ander zadel.

Ik vind het knap dat je er nog op kan rondsturen :j Maar ik zou als ik jou was toch overwegen hier niet meer op te stappen. Daar heeft de pony meer aan :)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 16:31

Het zadel past goed hoor,
maar zoals S_Zanne al zei ; het ligt een beetje ver naar voren. ;)
Laatst bijgewerkt door Dominique_96 op 05-05-09 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:32

Als het te ver naar voor ligt (of schuift?) dan ligt het niet goed..

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:43

Ten eerste mag je je teugels een heel stuk korter nemen. Een stukje korter wil niet persee zeggen dat je strenger wordt met je hand. Het is dan makkelijker om je paar zacht te begeleiden in wendingen enzo, wanneer je teugels lang zijn heb je eerder de neiging om te trekken en rukjes te geven enzo.

Je houding is wel goed en het is een leuke pony! :)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 16:52

ik rijd nu ongeveer 9 maanden op Fristie
geen 3 of 4 jaar ;)

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:09

Heey Dominique!
Ik ga aardig doen! Leuke pony hoor!
Umh, tjaa, nu moet in commentaar geven.
Je handen mogen rechtop en ik zie je bij de galopfoto's je benen wat naar voren steken! ;) Verder ga ik mee met het bovenstaande commentaar!

EsjeNoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:08

haai wat een sgattig beestje is fristie..
Wel moet je proberen als hij rustiger moet met je handen te kneden dus aantrekken ontspannen enzo door als je constant heel erg aan de teugels hant wordt het touwtje trekken en je pony wint dan uit eindelijk toch. probeer neit alleen met je teugels maar ook met je benen je pony om te krijgen en met je zweepje bijv op de schouder tikken als ze naar de hoefslag moet soms helpt dat beter dan trekken aan de teugels.
veder vindt ik het als het zo een dondersteen is helemaal niet zo slecht

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 18:35

Dankjewel voor de leuke reacties ! :+

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:20

Moderatoropmerking:
Reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:41

Ik vind het inderdaad een leuke pony. Je zadel ligt wel echt heel ver naar voren. Probeer daar met het opzadelen op te letten. Het zadel mag echt niet op de schouder van de pony komen, daar heeft ie last van.
Of het past of niet, daar kun jij natuurlijk niets aan doen, als het naar voren schuift kun je ook weinig doen, maar let er wel even op bij het opzadelen.

Met rijden inderdaad je teugels wat korter, en altijd allebei je teugels strak houden. Geen boogje, ook niet aan de kant waar je niet heen wil.
Als je de pony dan nog niet op de hoefslag krijgt, stuur haar dan even achter een ander de hoefslag op en probeer door te krijgen wanneer ze eraf wil gaan. Dan drijf je haar goed aan met je binnenbeen. Zorg ervoor dat je zweepje altijd aan de binnenkant is. Als ze bokt als je haar een tik geeft kun je haar misschien een tik op haar schouder geven? Als ze daar ook erg heftig op reageert, steek je zweepje dan eens alleen naar buiten en naar voren zodat ze denkt/ziet dat de zweep eraan komt. Als waarschuwing zegmaar. Gaat ze dan toch van de hoefslag, dan geef je haar een tik, blijft ze braaf dan beloon je met je stem.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:50

De teugels moesten zo lang van de lesgeefster omdat ze de hele tijd met haar hoofd schudde,
Het was niet echt fijn ;)
normaal vind ik het ook fijner om ze korter te pakken.
Fristie is inderdaad een leuke pony :o
Dankjewel voor alle reacties, ik zal er zeker wat mee doen ! :D

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:17

Als je pony veel met zijn hoofd schud is het eigenlijk geen oplossing om je teugels dan maar langer te maken. Dat is een soort van ontwijken van het probleem. Misschien is dat op dit moment voor jou wel de beste oplossing omdat je nog niet ver genoeg bent om het probleem rijtechnisch op te lossen.

Heb je misschien een idee waarom de pony zo schudt?? Verveelt ie zich misschien, is het gewoon klieren? Dan moet je veel figuren en overgangen gaan rijden.
Trekt ze ook de teugels uit je handen, of is het van links naar rechts schudden? Laat in geen geval de teugels uit je handen trekken, want dan wint ze.

Ik zou denk ik proberen om je teugels toch iets korter te nemen, als de pony met haar hoofd gooit dan blijf je op je kont in het zadel zitten en ontspan je je armen. Negeer het gooien met het hoofd gewoon en laat je armen rustig mee trekken als ze beweegt. Maar laat je lichaam niet meetrekken, je blijft altijd op je kont zitten.

Als dat goed lukt en je voelt het gooien aankomen dan drijf je haar goed aan en begin je meteen een figuur te rijden of een overgang te maken. Probeer haar af te leiden, maar zorg dat je niet gaat trekken en erger je er ook niet aan als ze het toch doet. Ze moet het idee hebben dat jij er geen last van heeft wat ze doet. Jij blijft dus altijd gewoon ontspannen op je kont zitten terwijl zij moe wordt van dat geklier.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 20:37

Ik heb niet echt een idee waarom ze het doet, misschien idd verveling ? ;(
ik rijd nu 2 jaar, dus misschien heb ik idd nog niet genoeg ervaring om het rijtechnisch op te lossen.

Het is eigenlijk gewoon schudden, zoals je doet als er een vlieg in je gezicht zit,, ;)
Ze trekt niet de teugels uit mijn handen
maar ik raak soms wel uit mijn evenwicht. :(

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 21:16

Ik denk toch eerder misschien vliegen, of gewoon uitproberen .. ;)
het hoofdstel past goed, niet te klein ofzo;
verder is ook alles okee volgensmij :+

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:12

Probeer te sturen met je zit en beenhulpen. Wees hier wel eenduidig in en geef ze niet contra aan elkaar, dan wordt het heel verwarrend voor je pony.

En zie ik nu goed dat je met gympen aan het rijden bent??

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:12

Ik rij nu ook 4 jaar op zo'n eigenwijze knol, het duurde even, maar toen had ik het knopje gevonden om hem te laten wenden (alleen sturen met de binnenteugel had absoluut geen zin, hij boog zijn hele hoofd en denderde zo rechtdoor). Probeer je buiten teugel er goed bij te houden, maar allereerst, drijf een keer extra met de buitenbeen, zodat hij niet aan de buiten kant weg kan lopen. Met je binnenteugel geef je alleen aan dat je van de hoefslag af wilt, met de buiten teugel en been zorg je dat hij er vanaf gaat.

Zo geldt dat ook voor het niet naar de hoefslag willen, probeer met je buitenteugel aan te geven waar je heen wil, de hoefslag, en 'drijf' hem met je binnenteugel en binnen been naar de hoefslag.

Hou altijd contact op je teugels, of hij nou schud of niet. En zoals boven mij gezegt: het zadel ligt veel te ver naar voren! Als je zelf nog niet goed weet hoe het zadel liggen moet, vraag dan een ervaren iemand er even naar te kijken.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 10:40

ik weet opzich wel hoe het moet liggen, maar volgensmij heb ik niet echt goed opgelet.. :$
Maar verder ben ik het wel met jullie eens. ;)