Mijn pony hangt en ontspant niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Salista

Mijn pony hangt en ontspant niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 13:36

Hallo,

Ik rijd mijn pony aan de teugel. Als hij warm gereden is, dan ontspant hij in staop alleen echt.
In draf hangt hij alleen maar. Gaat hij wel met zijn hoofd naar beneden, maar ontspant hij niet, dus heeft het nageeflijk ridjen geen zin als hij niet ontspant. Hij hangt ook vreselijk aan de teugels, maar hij kan zichzef nog niet op zijn benen dragen, omdat hij 4 jaar is.
Hebben jullie daar ook problemen mee, en weten jullie hoe ik dit kan oplossen?

jouke_h

Re: Mijn pony hangt en ontspant niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:31

hmm das heel vervelend. Zeker omdat dat hangen echt niet prettig is! heel veel been werkte bij een verzorgpony altijd erg goed. en als hij nog niet echt goed op zijn eigen benen kan lopen is van de hoefslag af rijden een hele goede oefening. een paar meter naast de hoefslag rijden en dan zoveel mogelijk rechtuit.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:37

Dat is inderdaad erg vervelend. Ik denk toch dat je terug moet gaan na de basis. Het lang en laag rijden en druk houden op de onderkaak. Zodra je paard dat voor elkaar heeft gaat hij ook beter zijn rug gebruiken en is hij ook veel losser in zijn lijf..
Wanneer je hem op pakt loopt hij vanzelf al na beneden hij kan dan niet gaan hangen omdat je hem altijd lang en laag heb gereden.
Wanneer hij met lang en laag rijden het bit vast gaat pakken moet je hem net even iets meer aansporen . Na een paar passen zal hij dan weer los gaan laten.
Zelf ben ik nu een 3 jarige aan het rijden die deze maand 4 wordt. en dit bevalt me erg goed op deze manier. Ik hem hem nu een maandje voor die tijd liep hij echt te slungelen en te doen.Maar ga nu merken dat hij toch meer op zijn eigen benen begint te lopen.. Misschien heb je er wat aan

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:45

Salista ik denk dat je verkeerd om aan het denken bent... Om aan de teugel te kunnen lopen moet je pony eerst ontspannen. Ontspant hij niet dan loopt hij ook niet aan de teugel maar ben je hem in de krul aan het trekken. Als je pony nog niet op eigen benen loopt is dat het eerste waar je mee aan het werk moet, en dat betekent dat je hem van voren zo veel mogelijk vrij moet laten zodat hij zelf zijn evenwicht moet corrigeren, nu vertrouwt hij op jouw hand om in evenwicht te blijven en daarom gaat hij hangen. Train hem om zijn achterhand te gaan gebruiken door bij het rijden veel bezig bent met overgangen rijden en omstellen, dus veel (slangen)voltes, achtjes en andere figuren rijden waarbij je erop let dat je pony door zijn hele lijf gelijkmatig gebogen is, van oortjes tot staart. Maak geen te kleine voltes en bochtjes want dat werkt averechts als je pony dat nog niet aan kan: hij zal over de schouder gaan weglopen en daar heb je wat training van de achterhand betreft helemaal niets aan, sterker nog, de kans is groot dat hij in schouders en rug vast gaat zitten. Het van de hoefslag af rijden en dan zo veel mogelijk rechtuit is een mooie manier om te testen hoe ver je pony is w.b. het op eigen benen lopen. Hoe meer hulp hij nodig heeft hoe meer je nog zult moeten gaan oefenen. Wanneer je pony zijn achterhand goed gebruikt en goed aan de hulpen is (zorg er dus zelf voor dat je steeds probeert om de hulpen zo licht mogelijk te geven en maak ze pas duidelijker als je pony niet (snel genoeg) reageert) komt de zachte aanleuning en van daaruit het aan de teugel lopen vanzelf. Een paard dat op de juiste manier loopt zal namelijk ook 'aan de teugel' gaan lopen met doorhangende teugels. Het heeft dus niets te maken met wat je met je hand doet, en alles met hoe je je paard aan het lopen hebt.

Het aan de teugel lopen is een gevolg van een ontspannen paard dat in balans loopt. Het kan daarom ook nooit een doel zijn om je paard met zijn hoofd op de juiste plaats te laten lopen, het doel is om je paard ontspannen in balans te krijgen en dan komt het mooie plaatje vanzelf.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:04

Ik sluit me verder helemaal aan bij het antwoord van Babje_84

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 00:20

Ik ook prachtig uitgelegd "Babje "
Veel te veel mensen trekken hun paard in de krul, en das echt niet hetzelfde als het aan de teugel rijden.

Salista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 15:36

ik ben het ook met je eens Babje.
Maar hoebedoel je met dat van dat hij nu zijn steun vind in mij hand.Dat is zo, maar hoe zei je dat ik het moet oplossen?

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:39

achterover kiepen. Natuurlijk moet je pony actief worden, maar het heeft geen zin als ie al op de voorhand loopt om m dan nog harder te laten lopen. Eerst gewicht naar achteren verschuiven, dan actief gaan maken, als het goed is gaat ie dan vanzelf je hand opzoeken en op je hand ontspannen. Succes

Salista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 15:52

Maar zo erg loopt hij niet op de voorhand alleen.
Ik heb alleen problemen met figuren, en voorwaarts rijden.
Ik geef been, maar hij reageert er niet op.
Het voorwaarts rijden gaat beter, hij reageert beter op m'n been. ook met figuren rijden ging beter als eerst, maar nog niet top. De ene dag gaat het beter dan de andere.

Salista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 15:53

@ Babje_84Hoe moet ik hem dan vrijlaten zodat hij zelf zijn evenwicht vindt?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:57

Teugels los laten. Desnoods door laten hangen door je handen naar voren te steken. Als je dan toch moet corrigeren (bijvoorbeeld omdat je pony een ander tempo/ andere richting aanneemt) dan kun je dat het beste doen door een kort contact op de teugel te nemen en ze gelijk weer door te laten hangen en dat te herhalen tot de pony op de juiste manier gereageerd heeft. Zodra hij weer het juiste tempo loopt of de juiste richting uit gaat en dit ook blijft volhouden zonder dat er contact op de teugel is gelijk belonen! Dit kan de eerste paar keer betekenen dat je constant moet corrigeren, maar werpt snel genoeg zijn vruchten af. Als je er voor zorgt dat het contact dat je op de teugel neemt om te corrigeren steeds lichter wordt (hoe snel je dit kunt afbouwen is afhankelijk van hoe goed je pony reageert) heb je straks een pony die al reageert als je je pink beweegt. Als je het contact dat je neemt te ruw doet zal je pony 'eelt' kweken op zijn tandvlees en juist zwaarder op de hand worden. Let dus heel goed op wat je doet!

nou spreekt voor zich dat je op een wedstrijd commentaar zal krijgen op je naar voren gestoken handen. Ook stalgenoten kunnen je vertellen dat je je armen gebogen moet houden. Dat klopt ook, hier moet je ook naartoe werken, maar dat kan pas als je paard dusdanig in balans loopt dat hij constant is in zijn hoofd-halshouden. Tot die tijd zul je het dus even moeten doen met een iets minder mooi uitziende armhouding. Let er op dat je niet voor- of achterover gaat hangen in je zadel wat dat zorgt ervoor dat ofwel je pony op de voorhand gaat lopen, ofwel je komt achter de beweging aan en zit daardoor je pony in de weg.
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 06-05-09 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Salista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:02

Oke, maar ik reed eerst eigenlijk met te lange teugels.
Toen hebben mensen tegen mij gezegd, teugels veel strakker.
En toen is hij ook beter naar me gaan luisteren.

Maar, als hij nou al goed op zijn eigen benen kan lopen, en ik neem me teugels gewoon op maat weer, gaat hij dan neit raar doen, omdat hij die strakke teugels niks vindt, want ik beloonde hem eerst door lange tuegel?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:04

Dat beter luisteren kwam waarschijnlijk omdat je sneller kon reageren met de kortere teugels. Daarom is het belangrijk dat je je handen naar voren steekt i.p.v. alleen je teugels langer te maken: je hebt meer bewegingsvrijheid om snel te reageren (snel = niet ruw!)

Wanneer je teugels op maat neemt heb je als het goed is een vederlicht contact, daar reageert je paar dniet raar op, je zult alleen merken dat slechts het sluiten van je hand al voldoende signaal is voor je pony om in te houden. Te strakke teugels bij een jong paard is nooit goed. Wat andere mensen ook zeggen.

Waarom je nu in het begin de teugels door moet laten hangen heeft twee redenen:
1) Je pony kan je hand niet gaan gebruiken om zijn evenwicht mee in stand te houden.
2) Het os overduidelijk wanneer je klaar bent met het geven van een hulp.

Wanneer je pony op eigen benen loopt en goed aan de hulpen staat kun je er geleidelijk aan naartoe rijden dat je
a) minder duidelijke hulpen geeft en
b) minder duidelijke beloning.

Het verschil tussen hulp en geen hulp is dus steeds kleiner. In het begin is het een zichtbaar naar achter en naar voor brengen van de hand, uiteindelijk is het vrijwel onzichtbaar sluiten en openen van de hand.
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 06-05-09 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Salista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:09

Oke, maar soms als ik gereden heb, dan laat ik hem nog even uitdraven met lange teugel.
Dan doet hij zijn hoofd naar beneden, en gaat opeens heel sloom in draf, alsof hij niet meer kan lopen..
heb dat ook daarmee te maken, of neit?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:10

Dat is dus wanneer hij eindelijk kan ontspannen... dat moet beloond worden!!! Uiteraard moet het wel zo zijn dat hij het tempo aanhoudt dat jij aangeeft, maar als je lang gereden hebt is het natuurlijk logisch dat hij liever even rustig aan doet. Als je het nou echt schrikbarend sloom vindt dan betekend dat dat je te lang en te zwaar getraint hebt met hem, of hij is gewoon een luie donder ;)

Salista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:13

Nou dan zal het waarschijnlijk wel een luie donder zijn, want ik train niet zwaar met hem

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:16

:=

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:53

Gezien ik een pony rijd met ongeveer het zelfde probleem wil ik graag even reageren. De pony was in eerste instantie helemaal niet aan het been, maar kwam vaak wel lekker ontspannen met hoofd op de loodlijn lopen. Op het moment rijd ook een ander meisje hem, zij heeft flink wat meer ervaring dan ik, en de pony komt veel beter aan het been en loopt bij haar ook netjes aan de teugel.
Bij mij heeft hij meer de neiging te gaan 'hangen' , wanneer ik mee blijf geven en totaal geen tegendruk geef stofzuigerd hij op den duur over de grond. Ik blijf dan wel overgangen rijden, komt hij omhoog dan neem ik mijn teugels korter gaat hij naar beneden, dan laat ik weer los. Op den duur blijft hij met zijn hoofd erg laag lopen.

Ik heb op het moment zitles op een ander paard en ga binnenkort ook weer lessen met deze pony hoop ik, maar is dit lang maken van de hals goed en hoe kan ik dit uiteindelijk oppakken?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:07

Dit klinkt als een pony die inmiddels prima op eigen benen kan lopen en waar ook gemakkelijk wat meer van gevraagd kan worden. Je kunt dus best van hem gaan verlangen dat hij de ruimte (teugellengte) accepteert die jij hem geeft. Gaat hij trekken of hangen dan geef je even een beetje been bij maar laat je nooit verleiden om terug te gaan trekken!!! Het lang maken van de hals dat je pony doet is zijn manier om onder het werk uit te komen! Hij heeft geleerd dat jij het accepteert en dat dat voor hem gemakkelijker is want nou kan hij lekker lopen sloffen. Wakker maken dus! En wakker houden! Wanneer je hem elke keer aan het werk zet als hij meer teugel neemt zal hij leren dat het voor hem gemakkelijker is om gewoon te accepteren wat jij hem geeft. Door zelf je hand te ontspannen kun je hem het signaal geven dat hij zijn hals mag strekken, want dat moet hij onder het rijden uiteraard ook af en toe mogen doen, maar jij bepaalt! Niet hij!

edit: typefoutje
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 07-05-09 18:10, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:08

loslaten.............. das alles wat jj moet doen :)

loslaten aan de voorkant en activeren aan de achterkant

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:12

Inderdaad! En lees ook even Kiwiko's onderschrift!!! :D

Salista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 19:23

Ik ben nu een boek aan het lezen.
Daar staat in dat als me paard neit aan de teugel wil, en hij hangt, hij teveel op de voorhand loopt.
Dat is waar.
Daar schrijven ze dat ik hem dan moet terugnemen, tot bijna in stap, en dan weer voorwaarts laten gaan, maar niet door te drijven?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:25

gewoon een goede instructeur zoeken........... die helpt je hier best mee :)

Salista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 19:27

Ik heb toch wel een redelijk goede instructrice.
Maar ik denk dat die zou zeggen dat ik heus wel vooruit kan drijven.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:50

idd vooruit! Niet inhouden, en als je dat dan toch doet, dan echt alléén met korte kneepjes. Anders geef je je pony juist weer een teugel om op te hangen.