Losrijden, hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wegbenik

Losrijden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 21:44

Het inrijden van je paard. Altijd heel erg belangrijk voor dat je met je training begint, maar hoe doen jullie dat nou??

Zelf ga ik altijd eerst een paar minuten instappen met een lange teugel. Vervolgens pak ik haar een klein beetje op en probeer ik haar zo diep en lang mogelijk te rijden. Ik doe mijn handen hierbij iets breder en laat haar zelf zakken in mijn hand. Ik rij voornamelijk grote voltes en slangenvoltes. Vervolgens pak ik haar op in een wat hogere houding en ga ik draven. Waarbij ik haar meteen goed voor het been maak en af en toe een pasje ga wijken.

Dit is dus hoe ik me paard inrij, maar ik ben dus benieuwd hoe jullie dat doen!
Laatst bijgewerkt door Katja op 13-05-09 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast om misverstanden te voorkomen.

liesje1994

Re: Inrijden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:46

Overgangen voltes tempowisselingen enzo :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:04

Bedoel je niet losrijden of instappen, in plaats van inrijden? ;)

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:05

Je kunt het ook wel inrijden noemen, maar in jou termen denk ik dat ze instappen bedoelt. :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:18

Ik denk dat ze losrijden bedoeld..XD Maar ik:
Eerst lange teugel, daarna neem ik hem korter, maar wel rond en laag, een beetje te rond, dus onder de loodlijn en gaat het goed, ga ik na 5 tot 10 minuutjes draven, ook lekker laag en rond en voor me been naar buiten en naar binnen. Teveel stelling en veel overgangen en neem ik hem rustig wat op en blijf die oefeningen doen. En dan is het tijd voor het echte werk:P

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 09:01

Geryon schreef:
Ik denk dat ze losrijden bedoeld..XD Maar ik:
Eerst lange teugel, daarna neem ik hem korter, maar wel rond en laag, een beetje te rond, dus onder de loodlijn en gaat het goed, ga ik na 5 tot 10 minuutjes draven, ook lekker laag en rond en voor me been naar buiten en naar binnen. Teveel stelling en veel overgangen en neem ik hem rustig wat op en blijf die oefeningen doen. En dan is het tijd voor het echte werk:P

Precies dat woord zocht ik, losrijden!! hihi

Powerhorse94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:42

Ik begin zoals iedereen met de stap en soms lange teugel, ik rijd veel voltes vooral slangenvoltes.
Als mijn pony er klaar voor is beginnen we met de draf en als ze lekker los is begin ik met een losrij galopje.
en zoveel mogelijk symetries rijden. (dus bijv. om de 5 minuten van hand veranderen en het herhalen)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:49

Dat is per paard verschillend. Normaal gesproken eerst lekker lang en laag en rond met veel voltes en tempowisselingen, als het paard warm is langzaam een beetje meer oppakken. Maar mijn huidige paard laat ik eerst aan een volledig lange teugel rondjes over de hoefslag stappen, draven en galopperen in zijn eigen tempo. Elk paard heeft zijn eigen manier dat het beste werkt en die moet je zien te vinden.

TakeThat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:09

Ik stel mijn paarden lager in en stap goed los, daarna draaf en galopeer ik ook lager, rijd veel overgangen ect.
Na even zo gereden te hebben stel ik ze hoger in en ga meer oefeningen rijden, sneller schakelen afhankelijk van de africhting van het paard

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:43

Het inrijden van elk van de paarden hier op stal gaat een beetje anders. Ik doe vooral aan alles losmaken in het begin. Aan het been maken. Beetje wakker schudden zeg maar. Daarna vraag ik wat meer. Maak het iets moeilijker. Zoek als het ware haar maxi op. Doe nooit echt hetzelfde maar wel met de zelfde principes. Het heeft allemaal een doel. Dat doel is het oplossen van problemen en verbeteren wat verbetert kan worden. Losmaken en ontspannen.

CEDESENUNITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:33

ik moet meteen me paard oppakken anders loopt ze niet meer !!

Maar als ik een makkelijk paard had deed ik eht zelfde als jou

TakeThat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:38

nou CEDESENUNITY zal ik er toch maar eens aan gaan werken dat dat wel kan..

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 17:31

CEDESENUNITY schreef:
ik moet meteen me paard oppakken anders loopt ze niet meer !!

Maar als ik een makkelijk paard had deed ik eht zelfde als jou

Hoe bedoel je, loopt zie niet meer? Je moet je paard toch de tijd geven om op te warmen....

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:12

ik zit nooit in zn mond!! Afhankelijk van het paard of ik wel of geen contact/aanleuning heb in het begin maar ik rij ze vanaf het begin af aan al naar mn hand toe: het paard moet mijn hand gaan zoeken in deo ntspanning, dan heb je de juiste aanleuning. kortom, veel overgangen rijden, niet teveel figuren omdat dit niet goed is voor de benen en conseqent zijn met hulpen geven.. Zo komt die in balans en als de aanleuning goed is ga ik pas meer figuren ed. rijden.. Namate ze ouder worden kan je dit eerder erbij pakken..

ik ben er trouwens een voorstander van om een paard eerst aan de lange lijnen en voor de wagen te beleren, zo hebben ze al wat bespiering om hun rug voordat je erop gaat zitten!! Ook ishet wel handig dat ze de stemhulpen al kennen :+

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:14

Eerst met een losse teugel de beide handen stappen.
Dan oppakken en weer beide kanten losmaken.
En dan veel overgangen om haar wakker te houden.

Ma_louu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:23

ik rij lekker met een lange teugel, veel voltes/slangevoltes maken en afentoe wat lichtjes wijken. vooral ook veel overgangen maken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:34

Ik begin met een paar rondjes in stap aan de lange teugel. Dan een paar rondjes met een lange teugel draf en een galopje. Vervolgens pak ik haar op en ga ik aan overgangen en figuren rijden. Nu ben ik vooral met de basis bezig, maar zodra ik weer les heb ga ik ook weer met side passes, spinnen en rollbacks beginnen.

tobyy_mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:12

ik hou heel veel contact met de mond en dan ga ik veel ruime voltes maken, dan draaf ik aan en laat ik hem egt op zn eigen benen lopen, en blyf ik van zn mond 'af'. later probeer ik hem wat dieper te laten lopen

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:01

per paard verschillend.
het ene paard rijd ik lekker laag door de hals
de andere moet ik meteen redelijk erbij pakken anders lig ik eraf.
maar probeer altijd met stap te beginnen
kan dit niet dan laat ik ze lekker voorwaarst draven, die paarden die gaan dan wel eerst in de stapmolen voor ik erop stap.
het is echt heel verschillend.
maar stap draf galop en dan aan het werk, das toch wel mijn voorkeur.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:12

Ja volgens mij ook instappen :P
Ik dacht al inrijden?
Maarja ik rijd altijd gewoon eerst rustig en maak figuren. En als de spieren warm zijn dan probeer ik hem iets dieper te laten lopen uiteindelijk gaat het vanzelf wel. Heb van mijn instructrice geleerd om het paard met je benen je paard ook aan je teugel kan laten rijden. En dat helpt ook heel goed :)

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:22

het losrijden dus xD toen ik de titel zag was ik al bang dat het weer een topic zou zijn van een 10jarige met een groene shet :o ohjeej.

Tja, ik begin voor het rijden bijna altijd eerst met wat grondwerk: wat voltetjes, even goed de spieren strekken van voor en achterbenen, en mooie stelling en buiging vragen.
En dan opstappen. ;)

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:29

El_vis schreef:
het losrijden dus xD toen ik de titel zag was ik al bang dat het weer een topic zou zijn van een 10jarige met een groene shet :o ohjeej.

Tja, ik begin voor het rijden bijna altijd eerst met wat grondwerk: wat voltetjes, even goed de spieren strekken van voor en achterbenen, en mooie stelling en buiging vragen.
En dan opstappen. ;)

Hahahahahah niets is minder waar, ben gewoon een fanatieke dressuuramazone van 18 :P:P

Farfalla_

Re: Losrijden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:37

Eerst met lange teugel paar rondjes over de hoefslag, vervolgens teugels iets meer op maat (maar nog wel los) en wat voltes en gebroken lijnen.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:44

aan een los teugeltje een paar minutjes stappen, daarna pak ik wat op, en rijd dan voltes vergroten verkleinen, voltes 10M, achterwaards, stelling binnen/buiten.
Dan draven en dat het zelfde als wat ik in stap doe.

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:45

Lydiaaa schreef:
Eerst met lange teugel paar rondjes over de hoefslag, vervolgens teugels iets meer op maat (maar nog wel los) en wat voltes en gebroken lijnen.

Hey, dat komt overeen met mijn manier :)
Daarna met een iets wat lange teugel wat (schijn)overgangen rijden zodat hij meteen lekker aan het been is.
Steeds wat meer oppakken en dan aan het werk!