Voor de 1e en 2e keer op Shadi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rayo_de_sol

Voor de 1e en 2e keer op Shadi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 20:00

Gister en vandaag heb ik voor de eerste en tweede keer op shadi gereden.
Shadi is een 4 jarige d pony arabisch volbloed.
Hiervoor heeft joline (xlienepienx) er een paar keer opgezeten.

Hij kent verder nog nix.
Waar we mee aan het trainen zijn is dus vooral het sturen en de gangen netjes.
Dus echt nog de basis.
Vandaag ook de eerste keer gegallopeerd met iemand erop alleen dan bokt hij naar je been :+

Afbeelding
Afbeelding
instappen

Afbeelding
Drafje van vandaag

Afbeelding
Afbeelding
Drafje van gisteren

Afbeelding
Even stappen weer

Afbeelding
Afbeelding
Hier had hij zijn aandacht er niet helemaal bij en ging even lopen showen omdat er een pony voorbij kwam.

Afbeelding
Afbeelding
Uitstappen.

Joline_

Re: Voor de 1e en 2e keer op Shadi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:07

Heey Sophie, ziet er al goed uit hoor. Maar ik heb het idee, als ik naar de foto's kijk, dat hij telkens de teugels uit je handen trekt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling he.
En dat hij bokt naar je been, ik neem aan als je wilt aansporen, moet je natuurlijk ook niet accepteren. In principe moet je dan blijven aansporen totdat hij niet meer naar jouw been bokt. Ik kom binnenkort wel weer een keertje langs :)

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:35

Hoi, ziet er goed uit , ziet er af en toe uit dat je in de teugels hangt, vooral op die foto dat hij aan het showen is.
blijf ook gewoon rechtop zitten niet voorover te vallen.
zo kan het paard ook gewoon in balans blijven en op zijn eigen benen lopen en niet gaan zwabberen.
over dat bokken naar je been, zoals xLienepienx al zegt, gewoon doorgaan tot ie niet meer bokt naar je been, hij mag dat absoluutniet doen.
Succes :)

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:30

Het ziet er niet zo mooi uit. Je bent hem niet genoeg de baas. Ook zit je er verkramt. En dat bokken, mijn 4 jarige heeft het eergisteren ook uitgevonden :). Bij het galop aanspringen. Nou je bent al goed op weg doorzetten nu.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:14

Dit is al de zoveelste ruiter die op dit paard zit. Het is belangrijk dat er één constante vaste ruiter op komt mét ervaring van het zadelmak maken. Jullie zijn denk al misschien meer dan één jaar bezig met dit paard.

Aan blijven drijven omdat hij bokt is niet de goede redenatie en nogal kort door de bocht, hetzelfde als maar 'terugtrekken aan de teugels'. Als hij bokt moet hij 'gestraft' worden en naar voren gereden worden. 'Been geven' is iets anders. Te vaak been geven zal ervoor zorgen dat hij minder goed op het been gaat reageren en uiteindelijk zelfs sloom zal worden. Straffen kan door middel van een tikje met de zweep en handen iets naar voren om hem ruimte te bieden hierop te reageren. Voorwaarts blijven rijden is het allerbelangrijkste bij een jong paard.
Met betrekking tot de teugels zal je voorzichtig hem moeten laten zoeken naar je hand op de juiste manier. Dit door hem 'soepel' te maken op je hand en hem uit te nodigen te knabbelen/sabbelen, etc. op het bit (bit aannemen zoals het hoort).

Bij het inrijden horen de zinnen 'je bent de baas niet, gewoon maar doordrijven of terugtrekken' zeker niet.

De ruiter zit inderdaad verkramt, vandaar mijn gnoemde stukje over de benodigde 'ervaring'. De ruiter behoort de stabiele factor te zijn voor het paard die duidelijk 'uitlegt' wat je met bepaalde signalen (o.a. been of gewichtsverplaatsing) bedoelt.

Succes

edit: Daarnaast is de 'bak' een gevaarlijke situatie. Geen duidelijke omheining, geen goede bodem waarop je het paard kan 'laten gaan'. Bij een goed afgesloten bak kun je meer vertrouwen bieden aan het paard en de ruimte om zich op zichzelf te laten ontwikkelen.

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 15:49

Dan heb je denk ik toch echt de verkeerde pony voor je want alleen joline is er een paar keer op geweest (lees 3 a 4 keer) en we zijn pas 1 maand bezig met hem ;) Zeker niet meer dan 1 jaar toen was hij pas net 3 dan ;)

Schijnbaar denk jij dingen over deze pony te weten die niet zo zijn. Maar jij hebt zelf natuurlijk al genoeg moeite met jou eigen paard onder controle te houden. Gezien de problemen die jij zelf steeds met je paard hebt.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:00

Sophie* schreef:
Dan heb je denk ik toch echt de verkeerde pony voor je want alleen joline is er een paar keer op geweest (lees 3 a 4 keer) en we zijn pas 1 maand bezig met hem ;) Zeker niet meer dan 1 jaar toen was hij pas net 3 dan ;)

Schijnbaar denk jij dingen over deze pony te weten die niet zo zijn. Maar jij hebt zelf natuurlijk al genoeg moeite met jou eigen paard onder controle te houden. Gezien de problemen die jij zelf steeds met je paard hebt.

Pfff wat een aanval. Vanuit mij dan een excuus, ik dacht al meerdere keren van deze bruine e-pony topics voorbij te zien komen. Tevens veel verhalen over gehoord dat de eigenaresse er al langer mee bezig was.
Knap dat je iets over mij en paarden kan zeggen als je mij niet kent. Maar 'be your guest' zal niet meer reageren hier. Hoop voor je dat je alleen reacties krijgt zonder kritiek.

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 16:06

Nou uhm het is geen bruine e pony . Het is een d pony.
We zijn er pas mee begonnen aangezien hij nu pas net 4 geworden is. Dan zal je vast een andere pony voor je hebben.
En ik ken jou dondersgoed hoor Tamara ;)

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:11

Ik vind het er ook niet lekker uitzien!
Je zit in elkaar gedoken, vaak voorover gebogen, je drukt je hakken niet goed uit, en hangt op verschillende foto's aan de teugels.
Ook rijd je op het verkeerde been ligt!

Sorry maar dit ziet er niet lekker uit om een paard/pony in te rijden;) haal er iemand bij met ervaring!

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:14

Ik vind het er eigenlijk niet al te goed uitzien en dit om de volgende redenen.

Je rijd in een weiland ? Een bak is zeker veiliger (ieder geval iets met omheining).
Het lijkt er meer op dat het paard de teugels uit je handen trekt.
Misschien ben je wel niet de aangewezen persoon om dit paardje in te rijden
(dit niet negatief bedoeld), maar mijn mening is laat iemand hem inrijden met meer ervaring
zodat hij alles conseqent leert.

Vind het ook nogal onverstandig om nu al zonder zadel te gaan uitstappen.
veel succes verder.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:18

Hij heeft een zeer mooi kioppie dr op zitten zeg!
Alleen probeer wat ontspannen te gaan zitten, je zit alsof hij elk moment de benen wil nemen, end at is geen goede basis voor jullie beide.
Succes met hem!

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 16:18

Er zit hier ook omheining ;) :+
En aangezien dit onder begeleiding gedaan wordt :)

Waarom onverstandig om zonder zadel uit te gaan stappen ? Deze pony is hier geboren en van alles gewend. Je kan er zo op zitten los in de wei zonder dat hij iets doet :D

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:24

het blijft een paard en een paard kan schrikken, dus gewend of niet. je bent alsnog bezig met hem inrijden. en hij is niet gewend dat er iemand op zn rug zit.

maar de gevolgen zijn voor jou. :)

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:25

never mind..
Laatst bijgewerkt door Joline_ op 03-05-09 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:25

Vind dat je een beetje bijdehand reageert op de reacties. Ze proberen je alleen wat tips te geven, maar daar ga je helemaal niet op in terwijl iedereen wel gelijk heeft.
Voor een paardje wat net onder het zadel is vind ik het geen prettig beeld geven dat jij er op zit. Zou er liever iemand op zien zitten die zelf stabiel zit zodat de pony ook niet in de weg word gezeten.

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 16:26

briitje schreef:
het blijft een paard en een paard kan schrikken, dus gewend of niet. je bent alsnog bezig met hem inrijden. en hij is niet gewend dat er iemand op zn rug zit.

maar de gevolgen zijn voor jou. :)

Al zijn ze 20 jaar onder t zadel kennen ze nog schrikken ;)
Hij is wel gewend dat je erop zit. Gewoon zo voor de lol :) dat is al heeeeeeeeel vaak gedaan. Geen problemen heeft hij ermee.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:31

mag ik vragen waarom je je hier op bokt zet?

Als je toch overal commentaar op hebt en zelf alles beter weet.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:33

Nou er zijn hier en daar misschien wat puntjes waar aan gewerkt moet worden (je balans bijvoorbeeld, dat is wel heel belangrijk) maar verder vind ik het er echt niet zo slecht uitzien als hier wordt beweerd.

Ik neem aan dat je begeleiding krijgt?

De weide met omheining is voldoende als rijbak hoor, of er nu hout of draad om heen zit maakt niks uit.
En als het goed is ga je pas op een jong dier zitten als je het vertrouwen hebt en als je er dan zonder zadel op gaat zitten moet dit echt helemaal niks uitmaken.... Het is juist goed als dit als 'gewoon' wordt gezien door het paard, hoort er gewoon allemaal bij...

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 16:34

IK zeg gewoon hoe het zit ;) Aangezien ik die pony al heeeeeeeel lang ken en weet wat hij wel en niet doet en gewend is. Maar dat denken jullie dus beter te weten hahaha lachwekkend hoor.
Zegt alleen maar meer over jullie. Jaloers ofzo ?

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 16:35

Bojangles , ik heb idd begeleiding. Ik krijg dan aanwijzingen hoe ik moet reageren en wat ik bv moet doen.

Hij doet gewoon helemaal nix. hij vind het heel normaal allemaal dus dan ga ik er lekker gewoon zo op zitten zonder zadel :)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:36

jaloers?

ahumm.. je bent 13 jaar en dan al zo'n grote mond. hou jij je maar lekker bezig met je VERZORGpaard en voetbal :)
En buiten dat je plaatst hier een topic voor commentaar dus dan moet je niet zeggen dat wij het beter weten, want we geven alleen tips en advies

veel plezier

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:38

Sophie* schreef:
We zijn er pas mee begonnen aangezien hij nu pas net 4 geworden is. Dan zal je vast een andere pony voor je hebben.

Ik kan me anders ook goed herinneren dat Joline er vorig jaar ook al een paar keer op heeft gezeten, maar toen was hij nog teveel hengst :+

Overigens ben ik wel met Tamara eens dat het inrijden van een jong dier veel ervaring vereist..
Kan zijn dat de foto's erg bad-getimed zijn, maar de tip van goeie begeleiding van iemand met ruime ervaring is nooit weg toch??

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:39

femmefatale1 schreef:
Sophie* schreef:

Ik kan me anders ook goed herinneren dat Joline er vorig jaar ook al een paar keer op heeft gezeten, maar toen was hij nog teveel hengst :+

Overigens ben ik wel met Tamara eens dat het inrijden van een jong dier veel ervaring vereist..
Kan zijn dat de foto's erg bad-getimed zijn, maar de tip van goeie begeleiding van iemand met ruime ervaring is nooit weg toch??

Klopt dat ik er een aantal keren heb opgezeten, maar dat is welgeteld 2x.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:39

Oke super Sophie, nou dan gaat het vast helemaal goedkomen :)
Fijn dat hij je ook al zo vertrouwd ;)

Briitje: Misschien moet je zelf eens kijken naar je eigen berichttoon naar de TS gericht.
En wat dan nog "VERZORGpaard"? :roll:
Op een verzorgpaard mag je net zo trots zijn als je eigen paard, wat maakt dát nou uit zeg.....

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 16:42

Die begeleiding heb ik ook. Nou ik heb er toch bij gezet dat Joline er toen heeft opgezeten dat is misschien 3 a 4 keer geweest en voor ik erop ging nog 1 x.
Dus dan zijn we er toch pas mee bezig :+

Shadi doet alles heel goed en is in die 2 x al veel vooruit gegaan.
Aangezien ik gemini (die jij ook kent ) ook rijd en daarmee strax ga starten kan ik shadi ook wel aan.