6-jarige Ayla (RH Pajkovski x Ismar) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Astor

6-jarige Ayla (RH Pajkovski x Ismar) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 16:11

Hallo allemaal,

Afbeelding

Ayla rijd en verzorg ik nu langer dan een jaar, en ik ben nog steeds erg blij met haar.
Het niveau dat we samen rijden is toch wel B. We rijden nog geen wedstrijden samen maar misschien in de toekomst wel.
Vandaag heeft de eigenaresse van Ayla mij een soort van les gegeven en tips gegeven om het rijden te verbeteren.
Problemen waar ik tegen aan loop met Ayla is dat ze veel energie heeft en daardoor op het begin wat lastig kan zijn.
Ze wilt dan niet constant lopen in haar tempo en ook niet met de nagevelijkheid. Ze stak ook regelmatig haar hoofd in de lucht.
Terwijl ik nauwelijk in haar mond zat. En ik ben eigenlijk net wat te lief voor haar. En daar moet ik ook aan werken.
Vandaag was ze dus erg vervelend vooral op het begin, maar dit komt waarschijnlijk door de hoeveelheid energie.
Ze had de dag ervoor namelijk niet gelopen. Maar volgende keer longeer ik haar even voor het rijden zodat de frisheid er af is.
De eigenaresse heeft me goed geholpen en uiteindelijk had ik Ayla toch lekker aan het lopen. En ze stak daarna ook haar hoofd niet meer in de lucht.
En ze liep aan het einde eindelijk lekker ontspannen en haar tempo en nagevelijkheid waren veel beter. Dus ben toch met een goed gevoel afgestapt.
(p.s ik had geen zin meer om nog haar twee achter benen te bandageren :o )

Punten waar ik zelf op moet letten zijn:
Rechtop zitten en schouders naar achter. Dit is iets waar ik erg op moet letten en waar ik ook zeker aan werk.
Tenen naar binnen
Vooruit blijven kijken
Handen dragen en dichter bij elkaar

Afbeelding

Nog erg gespannen en ik moet zelf rechterop zitten.
Afbeelding

Afbeelding

Hier begon ze een beetje te ontspannen maar helaas wel op de voorhand.
Afbeelding

Een galopje om de energie eruit te rijden. Ze valt hier wel uit elkaar.
Afbeelding

Een gespannen gebroken lijntje.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even wat uitschuiven.
Afbeelding

Ben best trots op dit plaatje! Alleen misschien net iets te diep.
Afbeelding

Uiteindelijk liep ze best lekker ontspannen.
Afbeelding

Toen nog even lekker buiten uitgestapt.
Afbeelding

Groetjes Melissa & Ayla.
Laatst bijgewerkt door lindake op 17-05-09 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel veranderd

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:17

om te beginnen onwijs leuk setje!!
jullie zijn ook een leuke combi samen..
Inderdaad je houding is wat krom maar daar kan altijd aan gewerkt worden!
En sommige foto's vind ik niet zo gespannen als jij zegt.. maar sommige inderdaad ook wel..
Dus focus je vooral op de ontspanning en je zit (misschien zitlesje?) en dan komt t helemaal goed!! haha!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:21

Waauw, wat een leuke combi en wat een superleuk setje heb je! :+: Die laatste foto is ook echt prachtig, echt het uitvergroten waard!

Probeer echt heel erg op je schouders te letten, je zit op sommige foto's wel heel erg krom. Houd ook je hoofd recht boven je lijf, nu steek je je hoofd ook wat naar voren. Ayla is echt heel leuk, jullie kunnen vast nog heel veel van elkaar leren, want het ziet er al hartstikke netjes uit hoor! :)

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:21

Hee Melis,

Heel gaaf setje! :j Staat jullie super goed!

Ik zie dat het steeds beter gaat met jullie saampies!

Wat jijzelf al wel weet en hierboven gezegt wordt, je houding e zit kunnen heel wat verbeterd worden ,maar ik weet dat dit al een stuk beter is als voorheen!
Ayla loopt lekker ondanks dat ze wat gespannen is af en toe..

Ik vind jullie een erg leuke combi melis! :D En leuk dat myra je een lesje heeft gegeven! :D Komt goed met jullie.. ;) +:)+

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 16:24

Bedankt voor de reacties! En Amanda ik doe dit echt niet express!
Ik heb er geowon moeite mee om recht op te blijven zitten.
Ayla was ook nog eens erg vervelend en ik was daar mee mee bezig zeg maar.
En op de manege lukt het me wel om goed recht te blijven zitten.
En Ayla heeft gewoon wat meer pit en ik hem me handen vol aan haar.
Waardoor ik mezelf gewoon vergeet zeg maar. En als Ayla eenmaal lekker loopt kan ik aan me houding werken.
Maar ga er hard mee aan de slag :D

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:25

Het ziet er netjes uit!
Waar ik me het meest aan stoor is nog niet eens dat ze zich zo gespannen houdt, maar meer jouw houding, probeer je bovenlichaam langer te maken en je schouders naar achteren te houden, daardoor zit je zelf ook meer 'op de achterhand' waardoor het voor je paard makkelijker is om meer gewicht op de achterbenen te zetten.

Je bent wel goed bezig met de gespannenheid van je (mooie!!) pony, je blijft vriendelijk rijden +:)+
Dat is ook de enige manier om de rust erin te krijgen, dat en veel figuren rijden.

Succes verder met haar!

ankie1

Re: 6-jarige Ayla (RH Pajkovski x Ismar) @ work in Anky Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:41

Hallelujah wat een knappe pony!! Ze word steeds mooier! wat een knapperd!!!
Vind er al mooie foto,s tussen zitten hoor! en je zal zien als ze rustiger is jij er ook rechter op kan zitten,
Wat een knap dier zeg,kom maar brengen als je haar zat ben :9

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:50

Ten eerst wat een mooie pony en wat staat dat setje jullie goed !

Ik vind ayla wel al netjes lopen hoor ! Alleen idd wat op de voorhand maar ik zie wel al zeker wat onspanning,
Alleen je zit vooral op de 2e en 3e foto wel erg krom ... maar dat gebeurt ook sneller bij mensen als het paard wat te voorwaarts is dus dat komt vast wel goed.

Super mooie fotos meis !

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:35

Ik vind je erop zitten als een zak aardappelen. :P
Je bent naar mijn idee ook iets te streng met je handen, maar dit kan door de frisheid komen, en dat je daardoor de neiging krijgt. ;)
Verder vind ik het mooie foto's en een heerlijk paardje!

Sharon_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:41

Het lijkt wel een beetje of je het koud hebt ofzo
Inderdaad zoals al werd gezegt kun je msichien zit les gaan doen heb ik ook gehad en ik ben heeeel anders gaan leren zitten
verder ziet het er netjes uit je kan hem nog iets meer laten zakken en de foto wara jij aangeeft dat hij te diep zit vind ik hem juist mooi lopen ik zou je handen ook wat hoger houden ;)
Jullie zijn echt een leuk stel en super gaaf paard !

__Jojo__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:23

Heey,

Ik vind het een leuke pony en jullie zijn een leuke combi! als jullie rustig dooroefenen komt het best goed. mijn grootste tip, ga trotser zitten. tieten vooruit en mooi voor je kijken..als jij beter in evenwicht zit, loopt je pony ook sneller in evenwicht. Je pony loopt leuk op de foto's, als jij je zit iets meer onder controle hebt wordt dat plaatje alleen maar nog beter!!!

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:14

Melissaaaa ! Jullie blijven een ontzettend leuke combinatie ! :)
Ook erg leuk dat je je kleren aangepast hebt bij je setje :)
Je ziet gelijk als je kijkt naar de ontspannen foto's dat ze een stuk lekkerder gaat lopen als je haar uitschuift.
Ik vind NIET dat ze te diep loopt !! Vind het er erg netjes uitzien, gewoon een keer wat wedstrijdjes rijden !
Gaat helemaal goed komen ! Jullie kunnen zo de B door :D

Daarnaast ga ik het toch nog even over je houding hebben O:)
Waar is je mooie dressuurhouding nou gebleven ???!!!! :oo :(
Echt ontzettend jammer ! Want als je je schouders naar achter doet en mooi rechtop zit, dan ziet het er zooo veel mooier uit !
Mijn tip daarvoor is, probeer gewoon elke les, elke keer dat je rijd, er gewoon netjes op te zitten ( int bos maakt het natuurlijk niet uit :P ) maar tijdens het rijden gewoon netjes rechtop zitten, ziet er al een stuk mooier uit, en zeker ook voor de foto's.

Verder ziet het er super uit, gaa zo door, en geniet nog suppeerrr lang van je mooie schimmeltje :) :+:

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 08:59

Bedankt voor jullie reacties en tips!
Ik wil er ook nog even bij zeggen dat ik Ayla helaas maar 1 keer in de week rijd.
En soms een week helemaal niet, dit komt omdat ze verhuist is naar een stal verderop.
Waardoor het moeilijk voor mij is om te bereiken en ik ben dan afhankelijk van andere mensen.

Noortje: Ik weet niet waar me mooie houding is gebleven!
In de lessen ging het de laatste tijd zo goed en ik ga het ook gewoon weer echt goed oefenen.
Want de laatste tijd zat ik altijd echt mooi rechtop.

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:05

Hee Melis!

Wat staat Jade mooi bij Ayla! Echt super mooi! :+:
Jammer dat je niet zo nettjes zit, want dat past eigenlijk niet zo mooi in het plaatje. Maar je bent er mee bezig, dus dat is goed :D Weet je wat je kan doen om rechter op te gaan zitten? Gewoon denken dat je als Anky gaat rijden :P Hoofd omhoog, schouders naar achter, en laat maar eens zien wat je kan!

Want een nette houding is wel ook echt een groot deel van het paardrijden. Ik merk het bij mezelf in ieder geval wel, dat als ik nettjes zit, dat het gelijk een stuk beter gaat!

Heel veel succes nog! Gaat helemaal goed komen hoor!! +:)+

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 09:19

Thanks Iris :+:
Ja maar mijn houding is op deze foto's echt te dramatisch terwijl het op de manegepaarden altijd zo goed gaat de laatste tijd
Maar Ayla was gewwon erg vervelend en ik was gewoon met haar bezig.
En ik had me handen vol aan der en ik ben mezelf toen vergeten haha.
Maar ik ga ook flink op Ayla oefenen en hopen dat ik jullie binnenkort nieuwe foto kan laten zien.
En dan heb ik me houding hopelijk stukken verbetert :D

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:40

Leuke pony! Mooi sprekend koppie heb ie! Ik kan nou wel gaan herhalen, over rechterop zitten, maar dat weet je inmiddels al. Verder vind ik jullie geweldig leuk stel! Het geeft een fijn beeld, ondanks de frisheid.. En zelf zie ik persoonlijk liever een paard dan ontspannen op de voorhand loopt, dan gespannen op achter! Ga zo door!

Joekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:52

wat een leuk paardje!

je ziet dat je bij de eerste foto heel gespannen zit, probeer jezelf langer te maken,
maar wel zie je dat als je een tijdje gereden hebt (latere foto's ) dat het er beter uit gaat zien ;)

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 20:47

Joekel: Dat klopt inderdaad, want toen ging Ayla eindelijk een beetje normaal doen.
Want aan het begin had ik mijn handen vol aan haar en daarna kan ik weer wat beter op mezelf letten.
Maar ik moet zeggen dat ik dat nauwelijks heb gedaan. Maar volgende keer ga ik er hard mee aan de slag :D

xEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:19

Wat een gaaf beestje zeg! :D Het setje staat ook goed ;)

Probeer je schouders meer naar achteren te houden zodat je je gewicht naar de achterhand verplaatst. Ik zie veel spanning. Probeer dan niet teveel te richten op d'r hoofd. Die laat ze vanzelf wel zakken. Je kunt beter proberen haar eerst rustig aan de hulpen te krijgen en veel ontspanning te krijgen en daarna pas proberen om haar hoofd naar beneden te krijgen. ;)

Succes

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:15

Super leuke pony rijdt je daar!
Let er wel op dat je je schouders echt goed naar achter houdt, ik weet niet hoe je houding is als je niet op het paard zit?
Ik had dat eerst namelijk ook dat ik redelijk mijn schouders naar voren liet hangen en dat ook op het paard, wat je houding natuurlijk niet echt ten goede komt.
Je moet dan zorgen dat je voor jouw gevoel spanning tussen je schouderbladen maakt, die spanning voelt in het begin raar, maar op die manier heb je wel je schouders netjes naar achter ;).
Je zegt ook dat ze in het begin druk is, maar juist dan moet je zorgen dat je terug zit, dan zeg je juist "hier blijven", ga jij naar voren zitten maak je het haar alleen maar makkelijker om hard te gaan. Probeer haar ook netjes op je buitenteugel op te vangen als ze wat te hard gaat, en je ook niet op het voorbeen mee laten nemen (hoe moeilijk dat ook is). Gewoon lekker relaxed lichtrijden met de gedachte in je achterhoofd dat je vreselijk lui bent.
Hoop niet dat het als n hele preek overkomt, t zijn gewoon tips!:)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:27

Wat mij gelijk op valt is dat je je teugels wel erg strak hebt. Iets langer is gelijk een stuk minder streng.
Verder een mooi plaatje, zeker voor die 1x in de week dat je rijd.

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:35

Axel_Valerie schreef:
om te beginnen onwijs leuk setje!!
jullie zijn ook een leuke combi samen..
Inderdaad je houding is wat krom maar daar kan altijd aan gewerkt worden!
En sommige foto's vind ik niet zo gespannen als jij zegt.. maar sommige inderdaad ook wel..
Dus focus je vooral op de ontspanning en je zit (misschien zitlesje?) en dan komt t helemaal goed!! haha!

Een zitlesje zou inderdaad wel goed zijn denk ik. Misschien een keer zonder zadel proberen je zit te verbeteren. Voorderest leuk stel :)

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:28

Samy: Dat van die teugels klopt niet helemaal. Ik moest van de eigenaar juist even druk geven op de teugels.
En dat gaat niet als je met waslijnen hangt. Ze was gewoon vervelend.

RobinandBart: Zitlesje zou goed zijn maar heb geen idee wie me dat moet geven.
En ik heb pas 1 keer zonder zadel op haar gestapt. En om dan al gelijk een hele les zonder zadel te rijden is niet zo verstandig.
Kan het wel opbouwen maar begin wel met zonder beugels rijden.
Dan is mijn houding al gelijk een stuk beter!

Iedereen bedankt voor de verdere tips en reacties :)

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 10:03

Als het goed is komen er volgende week vrijdag weer nieuwe foto's :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:55

Om te beginnen: leuke pony! Je hebt zelf inderdaad nog enkele puntjes om aan te werken zoals het zoeken naar muntjes en probeer wat rechter te gaan zitten. Maar afgezien daarvan rijdt je haar wel de ontspanning in, je ziet haar op de foto's steeds meer en meer ontspannen, heel goed gedaan! Ik ben er zeker van dat als jullie wat meer op elkaar ingespeeld raken jullie een leuke combinatie gaan worden!