pony loopt onder me weg!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haflovertje

pony loopt onder me weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:00

De pony die ik nu rijd (en die nog maar weinig ohz heeft gelopen, wel veel voor de kar)
loopt heel vaak verschrikkelijk onder me weg, in de galop is dit na 1 volte verholpen,
en in de stap is 't dribbelen wat hij doet, maar in de draf loopt ze echt keihard weg,

wat kan ik hier volgens jullie 't best aan doen?

nicoletjee

Re: pony loopt onder me weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:15

Wat je kan doen als je in draf gaat voltes maken, eerst grote voltes gaat die niet rustiger lopen kleiner maken zo maak je hem steeds kleiner tot dat die of gaat stappen of rustig gaat draven. Dit kan je dan elke keer weer opnieuw doen, meestal geeft dit wel een resultaat dat hij uiteindelijk normaal kan draven

haflovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 06:09

oke dankjewel, ik zal het straks wel even proberen.

zou ik evt ook een ander bitje ofzo kunnen proberen als 't niet beter wordt? ik heb nu een dubbelgebroken gewoon, maar er liggen wel meerdere bitjes dus zou evt wel wat kunnen proberen.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:03

een ander bit heeft waarschijnlijk weinig zin
wat deden ze met hem voor de kar.?
kan ook vauit daar komen.
hoe reageert hij op je been.?
je kunt hem ook waneer hij steeds weg loopt afentoe remmen in de bakrand en hou je de buitenteugel er goed aan.?
en veel slangenvoltes gebrokenlijnen 8tjes ect hiermee hou je haar bezig en loopt ze denk minder onderje vandaan

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:08

Denk dat het paard het niet echt snapt en vandaar er vandoor wil en sneller gaat lopen, gewoon goed aan de basis gaan werken en voorlopig niet galopperen.
Zou zeker geen ander bit doen , dat lost niets op, zou hem dan eerder zonder bit rijden omdat hij ook de hulpen ohz helemaal nog niet snapt, een bit is geen rem en stuur , het moet uit jou lichaam komen , dus denk dat je veelal de fout bij jezelf moet zoeken
Neem ook les in het rechtrichten/gymmen, is zeker voor een paard wat ook voor de kar loopt erg fijn om goed gereden te worden.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:22

probeer heel consequent te rijden, vooral omdat hij nog niet zoveel onder de man heeft gelopen.

Dus halthouden met opstappen, en rustig wegstappen en minimaal 1 rondje rustig stappen. Wil hij gaan dribbelen vang je hem meteen op, met de buitenteugel. (binnenteugel natuurlijk wel eraan houden!) als hij weer stapt ontspan je weer in je hand.

Probeer je hulpen licht te maken, dus heel licht beengeven als je wilt gaan draven, zodat hij ook rustig aandraaft, als hij dat ook doet je hand ontspannen, wil hij harder gaan lopen (probeer hem voor te zijn, dus probeer aan te voelen wanneer hij wat loperig wordt) dan vang je hem weer op, niet te streng opvangen, maar wel duidelijk, als hij weer rustig draaft weer ontspannen.

Probeer heel rustig licht te rijden, dus voor je gevoel net iets achter zijn tempo en kom niet te ver uit je zadel.

Idd het galopperen even laten.

Probeer veel voltes te rijden. Ene keer groot andere keer klein.

Lisch : remmen in de bakrand???

Dat is dus iets wat ik je totaal af raadt, zowiezo al helemaal niet met zijn neus tegen de bakrand, dat is gewoon onmacht en zal je probleem niet verhelpen, maar juist erger maken!

probeer dat eerder op de binnenhoefslag te rijden, een jong paard trekt zowiezo al snel tegen de bakrand.

Maar probeer consequent te zijn. Veel overgangen rijden, waarbij je de overgang terug duidelijk rijdt en pas na de ontspanning in stap weer héél rustig wegdraaft.
En het is ook geen schande als je tegen hem praat, dus als hij wil lopen vang je hem op, maar ook met je stem; hoooo rustig.

Hoe reageert hij eigenlijk op been?

haflovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 11:47

hij reageert heel overdreven op het been, zodra hij mijn kuit maar voelt gaat hij al, maar ik houd gewoon de kuit eraan want dat zal hij toch moeten leren.
Vandaag ging het al een stuk beter,
ik heb inderdaad veel op de binnenhoefslag gereden omdat hij erg aan de bakrand kleeft en zo langzaam mogelijk lichtrijden (hier heb ik wel moeite mee, je gaat zo makkelijk met zijn beweging mee).

Praten doe ik ook al, omdat hij ook voor de kar loopt, is dat bij hem heel vertrouwd en reageert hij er dus ook goed op.

Voor de kar heeft hij gewoon de SGMW, dus dressuur, vaardigheid en de marathon. Maar omdat hij in 2span loopt wordt hij in de dressuur wel rustig gehouden door Max, die naast hem loopt.

Zonder bit rijden doe ik niet, dat is niks voor mij, voor mijn gevoel heb je met bit een stuk beter controle dan zonder bit.

Nu doe ik vooral het volgende;
veel voltes, slangenvoltes en achtjes(zodat hij ook steeds andere stelling moet aannemen),
binnenteugel laag, buitenteugel ophoudingen maken, en toch veel met de kuit eraan, ookal reageert hij op been/kuit overdreven, jammer dan, dit moet hij toch echt leren.

Meer tips zijn zeer welkom, vooral die van LadyLinn, die zijn heel duidelijk! dankjewel!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 07:47

goed.. zonder bit is idd not done voor een paard wat onder je uit loopt. Maar dat wil ook niet zeggen dat je moet remmen op het bit natuurlijk. Want waarschijnlijk als je wilt remmen op je bit (waarbij je perongeluk wat strenger wordt waarschijnlijk omdat het gewoon irritant is) pakt je paard terug en wordt het een strijd wie het langste volhoudt...

Probeer hem veel ruimte te geven. Daar wil ik mee zeggen, dat hij uiteindelijk wel met zijn hoofd naar beneden moet lopen, maar dat moet hij nu zelf op gaan zoeken.

Ik denk namelijk dat hij nog niet veel vertrouwen heeft in jou hand onder het zadel (en daar wil ik helemaal niks mee zeggen over jou, maar dat komt waarschijnlijk omdat hij nog niet zolang ohz is.)

Want ik denk als je opstapt en je met lange teugel wegstapt dat hij dat normaal doet, en als je de teugels aanneemt dat hij dan gaat dribbelen? of zit ik er helemaal naast?

Probeer dus in stap je teugels wat langer te laten, gewoon je kuit eraan, zodra je wat voelt dat hij harder wil gaan, meteen remmen op 2 teugels. Zodra hij ook luisterd, meteen loslaten (wel heel licht contact houden en je been eraan) Als hij een rondje rustig heeft gestapt draaf je rustig aan. Geef gewoon beenhulp, maar probeert die iets rustiger te geven omdat hij daar zo schieterig op is.

In draf idem dito, laat hem lekker rustig draven / sukkelen (proberen), ik weet dat dit makkelijk klinkt waarschijnlijk. Voel je dat hij onder je uit wil lopen vang je hem weer op, als hij luisterd laat je weer los en houdt je gewoon licht contact met je hand, maar die houdt je gewoon op je plek. Verder niks van hem vragen.

Rij ook veel voltes, probeer makkelijk te denken met hem, dus volte rechts is ook 2 handen naar rechts (buitenteugel niet over de schouder)

Ik zou de galop eventjes laten. Pas als je voelt dat je de controle hebt een galopje proberen.

Blijf steeds met je benen rijden en houdt je handen op licht contact, en als je denkt dat hij jou hand 'accepteerd' (doordat je wat meer druk voelt van hem in je hand, dan maak je een ophouding. als hij daar verder op wil zakken laat je dat toe (in jou sitiuatie denk ik beter om niet de teugels langer te maken, maar je armen dan wat meer mee naar voren te doen) omdat hij anders waarschijnlijk weer gaat lopen.

Ik wil er wel even bij zeggen dat dit waarschijnlijk niet in 2 dagen opgelost kan zijn, ik gok dat het paard gewoon eerst je hand nog moet leren accepteren., dus dat hij eerst zelf aan moet voelen dat hij daar vertrouwen in kan hebben.

Dus ; probeer hem niet naar beneden te 'rijden' , maar laat hem het zelf uitzoeken (hij hoeft natuurlijk ook weer niet met zijn hoofd omhoog te lopen). Wel eerst je tempo regelen. Dus eerst rustiger laten draven en dan pas een ophouding maken als je denkt dat hij dat tempo kan behouden. En gewoon constant je been eraan houden, je hoeft niet hard te drijven, maar hem wel wat druk laten voelen. Hij moet nu gaan leren onstpannen, en dat op een laag tempo. En dat zal niet makkelijk zijn, omdat ohz weer een hele andere balans voor hem is dan voor een kar natuurlijk.

Rij vooral veel voltes, gebroken lijnen, halve voltes, hou hem bezig, en blijf constant aan het tempo werken. En heel belangrijk ; doet hij het goed, beloon hem even met je stem of een aaitje over zijn binnenhals.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, als je iets niet snapt dan kun je altijd PB-en.. heel veel succes +:)+

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:47

Heel herkenbaar dit!

Mijn peerd heeft dit namelijk ook, echt precies hetzelfde! Wat wij hebben zijn heel gevoelige paarden! Die van mij loopt ook voor de kar en heeft tempowisselingen.

Houd constante druk op de teugel, benen en handen stilhouden en vooral niet trekken, belonen met je stem. Want het is vaak zo dat zodra je de druk van de teugels haalt dat ze al begint, toch? Verder langzaam lichtrijden, en achterover zitten.

Veel voltes, kleine slangenvoltes, zigzaggen om zogenaamde pilaren en vooral blijven praten. Overgangen rijden bij mij hielp niet,ging alleen maar harder en harder, het fokte haar enorm op.

Nou heeft mevrouw het altijd al gehad (ze is al 12 ;)) en draaft ze meestal in rustig tempo de bak in, ze heeft altijd zin om te rijden.

Als ze héél druk is en echt aan het dribbelen is onder het rijden zet ik haar wel eens tegen de bakrand aan. Gewoon om even tot rust te komen, voor mij en voor haar. Ik beloon haar dan altijd, wacht een minuutje, en stap eerst rustig verder. Heel hard stappen is weer stilstaan. Nu is ze al een stukrustiger geworden.

Hoop dat je er wat mee kunt, PB mag altijd!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:54

naar mijn mening wordt een paard niet rustiger als je hem tegen de bakrand aan zet... Ja, ze zal het uiteindelijk wel worden omdat ze weet dat ze waarschijnlijk weer ertegenaan gedraaid wordt...

maar je paard wordt er absoluut niet ontspannen van. En als je op concours bent dan is er 9 van de 10 keer geen bakrand, en dan zul je het ook zo op moeten lossen. Want de jury zal er ook niet blij mee zijn.

En belonen na het tegen de bakrand aanzetten?...

nee... ik zou het nooit doen, want je lost er niks mee op... En vooral met een heet paard niet.

Probeer gewoon op je gemak de ontspanning op te zoeken, dan doe je er maar een half uur over, dat is ook beter voor de band met je paard, en dan zal het paard beter mee willen werken ;)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:05

Wat belangrijk is, probeer je been er gelijkmatig maar stevig aan te houden. Als paarden te snel willen steek je automatisch je been af. Dit werkt alleen maar averechts. Vergelijk het met iemand die gevoelig voor kietelen is. Als je dan af toe zacjt aanraakt schiet je weg. Als je een constante druk hebt is het niet zo kietelig... Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Probeer in stap de rust er in te krijgen voordat je weg draaft. Geef ook een klopje (even de druk van te tuigel af)

In draf veel overgangen rijden naar stap, elke keer als hij/zij versneld terug naar stap en weer aandraven. uiteindelijk zal je paard meer concentrereren en rustiger worden.

En langzaam lichtrijden, zelf rustig blijven is erg belangrijk.

Succes ermee :-)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:11

LadyLynn schreef:
naar mijn mening wordt een paard niet rustiger als je hem tegen de bakrand aan zet... Ja, ze zal het uiteindelijk wel worden omdat ze weet dat ze waarschijnlijk weer ertegenaan gedraaid wordt...

maar je paard wordt er absoluut niet ontspannen van. En als je op concours bent dan is er 9 van de 10 keer geen bakrand, en dan zul je het ook zo op moeten lossen. Want de jury zal er ook niet blij mee zijn.

En belonen na het tegen de bakrand aanzetten?...

nee... ik zou het nooit doen, want je lost er niks mee op... En vooral met een heet paard niet.

Probeer gewoon op je gemak de ontspanning op te zoeken, dan doe je er maar een half uur over, dat is ook beter voor de band met je paard, en dan zal het paard beter mee willen werken ;)

Het werkt bij mij gewoon. We zijn nog niet bezig met concours starten maar het is gewoon om haar even tot rust te laten komen, het zou ook gewoon zonder bakrand kunnen, en ik zet haar er niet tegenaan maar een meterervoor. Miss handiger geweest als ik het erbij had gezet.

Ze is daarna gewoon een stuk rustiger! Heb zonet ook gebruik gemaakt van de tips om mijn benen er zacht tegen aan te houden en het ging al een stuk beter!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:14

ja dat had je er beter even bij kunnen zetten :+ ...

het is gewoon oneerlijk en makkelijk voor de ruiter om het te doen..

maar goed, hem gewoon halt laten houden kan ook. Maar als een paard schieterig is op je been, zal het wegrijden en de eerste 10 meter daarna ook niet zo fijn zijn lijkt mij..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:21

Ja, maar wat bedoel je met makkelijk? :+

Ik ben gelijk begonnen bijhet instappen om mijn benen er voorzichtig aan te houden, in het begin echt een schietkanon, maar door de lange teugel werd ze weer rustig. Daarna gewoon rustig kunnen draven dus het werkt echt! Hartstikke bedankt voor de tip!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:36

kijk 'tegen de bakrand' heb ik nog niet lief gezien en een paar ruiters gaven mij geen indruk dat ze het voor de ontspanning deden...

ik bedoel het echt dat een paard te voorwaarts is en dat de ruiters het technisch niet op kunnen lossen om hem ontspannen te krijgen en hem rustig te laten lopen.

Na 10 minuten raken ze geirriteerd en trekken ze plots half het bit uit zn mond en duwen hem met zn neus tegen de muur, waarna hij NOG stressiger wordt... en het paard in principe uiteindelijk uit angst niet meer voorwaarts gaat lopen, omdat hij zich waarschijnlijk zeer doet als hij plots 'omgetrokken wordt'..

zowiezo als het rustig gebeurd lijkt het mij geen oplossing, je kunt beter een kleinere volte insturen en hem daarin opvangen.

Maar fijn dat het werkt! ik geloof ook niet dat je het doet op de manier als ik net omschreven hebt hoor..

maar heel veel succes! ergens is het wel fijn het voorwaartse, beter als een paard wat je constant aan moet sporen.

Dus nu kun je hem heel fijn aan je hulpen maken, dus ga er voorzichtig mee om.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:14

Ik doe het vooral om alle stress even weg te halen. Ik bouw dan vaak heel snel spanning op, want ze gaat harder en dat wou ik niet. Zij voelt dat en doet dat ook en het word dan erger. Hierdoor voel ik echt de spanning van me af glijden en gaat het al veel beter :)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:39

Ik zou idd ook geen sterker bit pakken,
Als je paard je nu al onder je weg loopt en des te meer je trekt hoe vlucher hij wil vluchten.
Voorbeelden zoals hierboven al werden genoemd :D

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:13

hoe gaat het nu haflovertje??

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:35

Mijn paard deed precies hetzelfde en zoals LadyLinn al zei,
consequent zijn.
Ho is ho en als hij dat doet moet je hem heel goed belonen. En ho is niet trekken maar een ophouding en dan je teugels weer ontspannen, luisterd hij niet na 1 ophouding dan nog een ophouding en ontspannen to dat hij rustiger gaat lopen en haal dan metteen de druk van de teugels af. Ook is het handig om je kniën in het zadel te drukken tegelijk met je ophouding, je kniën hou je nog even aangespannen in het zadel zodat je hem als het ware vasthoud en als hij echt reageerd haal je de druk er van af.

Succes!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:20

Ik rij ook een pony die dat vroeger altijd deed.
Ik ben er gewoon meer op gaan rijden.
Wat ik ook heb gedaan is;
hakken naar buiten draaien en drukken met je kuiten.

Nu blijft ze steeds rustig onder me lopen.

haflovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 14:26

Oke, sorry was een tijdje niet op bokt geweest maar;
tips hebben goed geholpen, Ladylinn heeft helemaal gelijk haha ^^, inderdaad met lange teugel niks aan de hand, totdat je oppakt, dan begint het. Het gaat al wel iets beter, draf wordt steeds sneller rustig (ik begin altijd nu op een volte, zodra hij harder gaat kleinere volte, en ophoudingen maken, wordt hij vanzelf rustiger, daarna volte groter, gaan stappen, opnieuw aandraven, totdat hij gewoon rustig aandraaft en rustig verder draaft.

Nu heb ik alleen een probleem met opstappen,
waardoor ik ook al een kleine onenigheid met de eigenaar heb gehad, dus dit wil ik zo snel mogelijk oplossen.

Probleem:
Zodra ik opstap stapt hij direct weg, (als iemand hem vast houdt blijft hij wel braaf staan maar ik heb lang niet altijd iemand bij me dus hij moet alleen ook gewoon blijven staan!)
Gister was de eigenaar er dus ook, en die heeft me een aantal tips gegeven,
Nu is 't dus gewoon, opstappen terwijl ik geruststel met stem, gaat hij lopen, direct afstappen, iets strenger met mijn stem, gaat hij lopen weer afstappen en weer iets strenger, op een gegeven moment gewoon iets harder dan normale stem STAAN (niet schreeuwen) en dan gaan zitten, blijft hij staan na 2 seconden belonen, gaat hij stappen weer afstijgen enz enz enz totdat hij braaf blijft staan. Ben gister wel 15 keer op en af gestapt, en heb met de eigenaar afgesproken dat ik dat nu gewoon elke keer doe als ik ga rijden.

Verdere tips hierover zijn heeeeel erg welkom!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:46

Dat is iets waar veel ruiters mee zitten/hebben.

Het op-en afstappen is goed, maar dat kun je beter doen ná het rijden. Omdat het paard dan moe is, weet dat hij klaar is, dus ook makkelijker stil blijft staan. Stuk of 3/4 keer opstappen en als hij blijft staan goed belonen. Dan houden jij en je paard het ook makkelijker vol om rustig te blijven.

Waarschijnlijk loop jij al naar de bak met in je achterhoofd dat hij niet stil blijft staan, waardoor het paard het dus ook niet doet. als je klaar bent met rijden ben je zelf ook meer ontspannender (als het goed is..)

Wat ook wel wil helpen is om niet midden in de bak op te stappen, omdat het paard dat de ruimte heeft om weg te lopen.Als je hem met zijn neus bij de bakrand zet of in een hoek voelt hij zich al iets meer opgesloten en zal hij makkelijker stil blijven staan.

Ook zeker op het begin als hij stil blijft staan niet langer dan 3 of 4 seconden blijven staan, gewoon 'braaf' zeggen en wegstappen.

Loopt hij toch wel als je op stapt, gewoon weer erafstappen en negeren, ook heel moeilijk want t liefst stamp je hem in zn achteruit, want het is super irritant. Maar doordat jij dan drukker wordt wordt hij dat automatisch ook, en opstappen is gewoon iets wat als heel normaal ervaren moet worden.

of misschien even een paar keer longeren voordat je gaat rijden, je paard is dan al wat energie kwijt en blijft vaker ook wat makkelijker staan.

haflovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:16

oke dankjewel voor de tips weer.

Punt is alleen; zodra ik eenmaal gereden heb blijft hij wel staan,
als ik bijvoorbeeld na 10 minuten of kwartiertje even afstap om handschoentjes ofzo te pakken (als ik die ben vergeten, normaal rijd ik nooit met handschoentjes, maar heb nu exceem en doet dus zeer zonder handschoentjes) en ik stap dan weer op is er geen probleem.
Ik stap ook elke keer al vlakbij 't hek op, en niet midden in de bak dus,

maargoed ik ga mijn best doen! :)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:21

Dat kan wel ja... dan is je paard wat gespannen voor het rijden. (zoals je het rijden uitlegt, dat hij nogal gevoelig/snel is is het ook zeker te begrijpen met opstappen)..

dus even lekker rijden, natuurlijk wel proberen stil te laten staan en dan na het rijden een paar keer op en afstappen.

Ook heel belangrijk is de druk op je teugels bij het opstappen, doordat een paard wegloopt neemt een ruiter vaak meer of teveel druk op de teugels om het te voorkomen, terwijl het daar juist alleen maar erger van wordt.

Dus gewoon heel licht te teugels in je hand doen, en als je dan het zadel pakt dan zitten er waarschijnlijk hele lichte boogjes in. Dan is die druk er ook weer af.

Of met een krukje opstappen... een paard kan het ook als onprettig ervaren door het 'optrekkende gewicht' van de ruiter aan één kant.

haflovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 18:18

super, dankjewel!

ben echt blij met al die tips van je LadyLynn!