Is dit slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bueno

Is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 17:27

Hee hee,
Ik heb een bijrijdpaardje (Tuiger) maar die is nooit doorgereden. Daarom zijn ik en mijn vriendin bezig met haar, alleen er is geen bak en ze schiet er vaak vandoor. Daarom rijd ik haar aan de longeerlijn. Dus gewoon veel overgangen etc. Alleen een meisje zegt net tegen mij dat dit slecht is, de hele tijd aan de longeerlijn rijden.

Ik heb hier geen verstand van, maar is dit waar? ;(

Raja

Re: Is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:29

Opzich is het niet heel slecht, allen loopt je paard dus wel constant op een klein rondje...

Ze zal hierdoor dus niet recht worden en dat is wel iets bekangrijks met rijden. Het rechtrichten van je paard.

Het risico is dat ze op een klein rondje iedere keer 1 kant van haar lichaam/benen belast. En dus kan overbelasten.

Misschien kun je proberen degene die de longe vast heeft mee te laten lopen en zodat je dus ook stukken rechtuit kunt rijden!

En is er niet een bak in de buurt waar je anders terecht zou kunnen???

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:32

als je te vaak longeert (maakt niet uit hoe) kunnen ze scheef worden

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 17:33

Een bak in de buurt is er vast wel alleen ze is niet verkeersmak en schrikt heel snel. Ik kan haar in het weitje niet eens houden, laat staan dan op de weg.. En we moeten over het spoor lopen dan, weet niet hoe ze daar op reageert.

We longeren haar soms 1 keer per week, soms 2 keer en een enkele keer 3 keer per week.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:34

En de rest van de week?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:34

Als het zo wenig is, dan moet het ozich geen probleem zijn.

Ik zou alleen kijken dat je ook wat andere dingen met haar gaat doen.

Zodat ze ook aan de hand beter hanteerbaar wordt.
Vertrouwen opbouwen met het paardje en zo kijken dat je haar ook beter verkeersmak kan krijgen en miss dan toch een keertje in de bak kunt rijden ergens.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:35

De hele tijd op een klein rondje lopen is een behoorlijk zware belasting voor een paard. daarnaast leert het paard zo nooit opm op eigen benen te lopen tijdens het rijden, omdat hij altijd de longeerlijn heeft om zich 'aan vast te houden'.
Kun je niet met een ervaren paard oefenen, dat stukje op de weg?

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 17:38

Er staat alleen nog een kleine Shetlander bij, voor de rest geen andere paarden. De rest van de week staat ze stil, eigenaar doet er niets mee en wij hebben niet de hele week de tijd om haar beweging te geven.

Wat bedoel je met zich aan de longeerlijn vast te houden? Want er staat totaal geen druk op de lijn en hij hangt heel losjes.. of bedoel je dat niet? :P

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:39

het paard zal altijd aanleuning zoeken op iets.
of een bakrand of in jouw geval een longeerlijn
Dan hoeft de lijn niet strak te staan, maar ze zal er toch houvast an zoeken...

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 17:42

En dat willen we niet..
Wat kan ik doen dan? Hoe kan ik haar het beste verkeersmak maken..

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:48

Bueno schreef:
Een bak in de buurt is er vast wel alleen ze is niet verkeersmak en schrikt heel snel. Ik kan haar in het weitje niet eens houden, laat staan dan op de weg.. En we moeten over het spoor lopen dan, weet niet hoe ze daar op reageert.

We longeren haar soms 1 keer per week, soms 2 keer en een enkele keer 3 keer per week.

ik wil er niets verkeerds mee zeggen, maar is het niet zaak om daar eerst wat aan te doen dan? eerst wat grondwerken met haar zodat ze vertrouwen in jou krijgt als leider... ?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:49

eerts zorgen dat ze vertrouwens in jullie krijgt! Dot zal wat tijd kosten, maar geef niet op!

Daarna: oefenen oefenen oefenen!!

Miss dat het lukt met een ander braaf, rustig paard erbij de eerste keren.

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 17:56

Maar moeten we dus gewoon met zijn twee en dat paard de weg op? Is dat niet gevaarlijk.. Er rijden redelijk veel auto's en we moeten 3 sporen over.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:04

nee, niet zomaar natuurlijk!!

eerst gaan oefenen!
vertrouwen opbouwen op eigen terrein!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:10

Bueno schreef:
Maar moeten we dus gewoon met zijn twee en dat paard de weg op? Is dat niet gevaarlijk.. Er rijden redelijk veel auto's en we moeten 3 sporen over.

ik zou echt niet de weg op gaan,als je het paard in de wei niet kunt houden waardoor je nu aan de longeerlijn rijd,
dan heb je buiten op de weg al helemaal niks te zoeken,kun je niet proberen stukje rechtuit aan de longeerlijn te rijden(je vriendin loopt mee)dus je rijd op de volte en dan ga je telkens een stukje rechtuit,dus je stuurt je paard zelf.
als dat goed gaat probeer je los,je kunt ook proberen een stuk wei af te zetten en daar eerst proberen controlle te krijgen(dan kan ze niet de hele wei door scheuren en laat je vriendin in het midden staan zodat het paard denkt dat ie vast zit).
de weg op gaan lijkt me zeer onverstandig!

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 18:43

O ja, stukje wei afzetten. Dat ik daar zelf niet op ben gekomen haha.. Met wat kan ik het het beste afzetten :D

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:52

heb je niet van die paaltjes die je zo de grond in kan drukken,en dan wit lint er door?

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 19:05

Weet niet of de eigenaar daar zo blij mee is, opeens gaten in de grond. :+

Wat voor lint?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:08

Zo aan je verhaal te horen, ben je niet echt ervaren. Zou je geen hulp zoeken van een ervaren iemand, die je kan helpen met dit paardje? Ookal heb je de beste bedoelingen, er kan van alles fout gaan! Zowel met jezelf, als het verkeerd aanleren van dingen aan het paard...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:10

Zoals ik het inschat, is het aan de longe lopen voor het paard niet echt slecht. Op dit niveau zal het toch vooral wat beweging zijn, nog niet zoveel inbuiging etc.
Het is beter dan geen beweging, lijkt mij.. En als je het niet vaker doet dan 1 tot 3 keer per week, kan het weinig kwaad.

De veiligheid van de ruiter gaat altijd boven die van het paard, dus als jij je veilig voelt aan de longe... blijf dat voorlopig vooral doen!
Je bent nog lang niet ervaren genoeg om een paard verkeersmak te maken. Eerst maar leren rijden.
Is er niet een ervaren iemand bij jullie in de buurt die wil helpen? Eerst maar een beetje controle krijgen en ervaring opdoen. Paardrijden is leuk, maar kan ook gevaarlijk zijn als je niet weet waar je mee bezig bent.
Heb je ook les op een manege?

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 19:16

Ja, dat heb ik. Alle paarden die ik ken staan in Zeist en Maarssen en hij staat in Utrecht zelf dus daar schiet ik ook niet veel mee op..
Nee, ik weet dat ik niet ervaren genoeg ben, haha. Was ook niet van plan om dat beest verkeersmak te maken want dan ben ik plat :P
Dus ik moet gewoon doorgaan met aan de longe lopen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:25

Bueno schreef:
Ja, dat heb ik. Alle paarden die ik ken staan in Zeist en Maarssen en hij staat in Utrecht zelf dus daar schiet ik ook niet veel mee op..
Nee, ik weet dat ik niet ervaren genoeg ben, haha. Was ook niet van plan om dat beest verkeersmak te maken want dan ben ik plat :P
Dus ik moet gewoon doorgaan met aan de longe lopen?

Zolang jij het gevoel hebt dat je niet zonder longe kunt en zonder dat je goede begeleiding hebt, lijkt me dat inderdaad de aangewezen manier.
Realiseer je wel dat op de volte lopen voor een paard best zwaar is. (er komt veel druk op z'n benen en gewrichten). Dus rij niet te lang en niet te vaak.
En als je echt wilt gaan rijden met dit paard, zul je toch begeleiding moeten hebben.

P.s. die paaltjes waar Knooopje het over heeft, zijn van die ijzeren 'prikpaaltjes' met schriklint. Die kunnen wel dienen als steunafzetting, maar als je het paard niet in bedwang hebt, begin je daar ook niks mee.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:46

Laat de longeerlijn eraan, maar probeer zoveel mogelijk zelf te doen. Dus longelijn beetje bij beetje laten doorhangen en zelf sturen. op die manier kun je het rondje ook een stuk groter maken, en bovendien ook vierkantjes en zo rijden. Op die manier kan het helemaal geen kwaad en is het super om ervaring op te doen!
Een paard wordt trouwens recht door te buigen, als je ze enkel rechtuit laat lopen, worden ze scheef... basiskennis noem ik dat!

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:37

ik zou eerst vertrouwen opbouwen met je paard.
laten zien dat zij niet hoeft te ''vluchten''.
dus wat grondwerk doen.
als het vertrouwen wederzijds is, weer erop gaan.
rijd eerst een paar volte's aan de longeerlijn.
gaat dat goed, dan maak je de longeerlijn langer of degene die de longeerlijn vast heb loopt mee.
als dat beetje bij beetje goed gaat, kan je altijd nog de longeerlijn los maken en kijken hoe dat gaat. gaat het niet goed begin je gewoon weer opnieuw. het heeft geen haast. neem de tijd ervoor

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:03

Hallo, ik sluit me helemaal aan bij wat de anderen zeggen. Eerst heel veel grondwerk doen zodat het vertrouwen er is, daarna kun je aan de longe erop gaan oefenen en dat uitbouwen, Pas daarna zou ik de weg ermee opgaan. Er kan zoveel mis gaan wanneer je zonder controle de weg opgaat. Het is voor jou en het paard gevaarlijk. Gewoon niet te snel te veel willen, gewoon rustig grondwerk om vertrouwen te kweken kan ook een hele fijne manier van werken met je paard zijn! Zeker wanneer het resultaat gaat opleveren! Succes ermee