Promo na 3 weken vakantie weer back to work (valpartij)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkiN

Promo na 3 weken vakantie weer back to work (valpartij)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 10:38

Na dit topic eind januari:
Een nieuw topic :D

Promo is een New Forest ruin van 3 jaar, volgende maand wordt hij 4. Hij is sinds de kerst onder het zadel en loopt nu een klein jaartje voor de wagen met de eigenaresse.
Omdat het allemaal ineens heel hard en goed ging heeft hij lekker 3 weekjes vakantie gehad.
Maar zoals aan elke vakantie, komt een eind. Ook voor mij :+

Promo was érg fris, bovendien was dit ook de eerste keer onder het zadel zonder van te voren even te longeren. We hebben inclusief in -en uitstappen een half uurtje gereden en gewoon weer even de gebruikelijke oefeningen doorgenomen als stelling, activiteit en rechtrichten.
Hij kan wel wat zwalken op de lange zijdes, en hij let niet zo goed op. Ook is hij nog niet goed genoeg voor het been, hij reageert niet snel genoeg op mij. De aandacht is vaak ver te zoeken, en vooral nu met 2 andere paarden in de bak was hij wat onrustig.
Hij was erg lastig te rijden, vooral na mijn val. Ik heb hem even aangepakt, en zijn aandacht bij mij terug geroepen en uiteindelijk nog best leuk kunnen rijden. Je kunt aan de foto's ook zien dat hij zich heel sterk maakt en daarom zie je ook wat spanning.

We rijden op een heel licht B-niveau, we zijn echt bezig met enkel die basis. De rem, het stuur en het gas moet erop.

Verbeterpunten zijn dus de aandacht bij mij houden door scherper te gaan rijden, ik moet sneller worden, maar ook strenger. Actie = reactie. Mijn handen storen ook erg, die zet ik vaak te breed. Ik rijd omdat hij nog niet veel balans heeft op advies van mijn instructrice nu nog meer op mijn binnenhand, dit zijn we steeds meer aan het afbouwen. De nageeflijkheid mag constanter, al gaat dit voor zo'n jong ding al best leuk. Het is geen vereiste, maar zodra ik hem (wéér) teveel ruimte geef wat dus inderdaad mijn fout is, naait hij eruit :)) Hij loopt ook nog veel op de voorhand, maar dit kun je verwachten bij een jonge pony die zo kort onder het zadel is, uiteraard werken we hier wel aan, maar ik verwacht niet dat hij volgende week al op de achterhand loopt :+

De foto's zijn helaas van slechte kwaliteit door het (slechte) avondlicht en staan niet op volgorde.
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Daar ga ik :+
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding

6. En er weer op, hij wilde weer gaan klieren, dus we hebben hem even bij de les geroepen.
Je ziet dat hij vaart wil gaan maken, en ik ga gelijk gespannen zitten: fout dus.
Afbeelding

7. Al fijner
Afbeelding

8. Iets te diep, gelijk traag van achter en knalt op de voorhand.
Afbeelding

9. Hier kropt hij zich wat op, met binnenbeen eruit rijden.
Afbeelding

10. Even stappen
Afbeelding

11. Schouders naar achteren, borst vooruit, en binnenhand ontspannen.
Afbeelding

12. Galopje, vindt ie nog erg moeilijk, valt gauw terug. Daarvoor mist hij nog veel kracht.
Afbeelding

13. Weer die schouders.
Afbeelding

14. Zijn mooie koppie!
Afbeelding

Het zadel is wat naar voren geschoven door het bokken :+
Ik zie dat de meeste foto's van de rechterhand zijn, uiteraard is er net zoveel op de linkerhand gereden.

Brand los, maar houd het netjes :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:41

Lande je op je voeten? Wat een smerige actie haha

Verder super leuk paardje en je rijd hem vriendelijk (misschien te vriendelijk, gezien zijn actie) :j Probeer je handen iets meer te dragen maar dat zeg je zelf ook al!

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:42

jeetje meid, wat een val
ik vind het wel goed uit zien,behalve die gespannen momenten, maar dat zal met de tijd ook wel goed komen

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 10:43

Ik maakte een schroef in de lucht, landde op mijn voet, maar door de vaart rolde ik toch om :+ Ik heb nu wat spierpijn in mijn bil, maar verder niets.

Dankje, ik moet hem inderdaad iets meer bij de les houden zodat hij geen tijd heeft voor die fratsen.
Bedankt Nikia, die gespannen momenten zijn inderdaad jammer, had er ook veel mee te maken dat er 2 grote Friezen in de bak meereden die regelmatig langs galoppeerde. Normaal loopt ie alleen.

Iris_B

Re: Promo na 3 weken vakantie weer back to work (valpartij)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:48

Jeetje vieze val maak je zeg.
Vind het er netjes uitzien hoor! En gespannen momenten naja dat is niet zo gek.
Let wel inderdaad op je handen en je mag wat strenger worden volgens mij. Maar komt allemaal wel goed!
Vind het er fijn uitzien hoor! :D

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:48

Hee, echt een mooi/leuk beestje, vet cool dat je gewoon weer op je beentje terecht komt!

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:50

Zitten nette momenten tussen ondanks je valpartij :D
Je rijd hem netjes ga zo door, het is een knap paardje.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:58

Auw! Lelijke val!

Ziet er verder netjes uit, aandachtspunten geef je zelf al: wat meer je schouders naar achteren en zo nu en dan iets minder gespannen zitten.

Verder wel een ontzettend leuk dier!

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:18

Gelukkig dat je nog lachend kunt praten om je val ;)
ziet er super uit! probeer wel wat strenger met je buitenhand te zijn, meestal halen ze dan ook minder van die rotstreken uit;)
Succes ver der!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:24

Promo word echt steeds knapper Nikki! :+:
Alleen wel jammer van zijn rare bok actie, kan helemaal begrijpen dat je dáar niet op kunt blijven zitten, gelukkig heb je je niet heel veel pijn gedaan. :(:)

Vind het er netjes uitzien, hij pakt het volgens mij allemaal wel goed op! Natuurlijk moet hij nog veel leren, maar het begin is er tenminste. Super Nikki, jullie komen er wel :+:

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:31

Wat een mooie pony zeg, kwijl kwijl...

Ik vind dat je hem erg netjes rijdt hoor. Probeer hem goed bezig te houden, veel figuren en overgangen. Geef hem niet de kans om na te denken over klieren.

Verder valt het op dat je dekje in elk geval erg ver op de lendenen van de pony komt. Ik weet niet of dat met het zadel ook het geval is, dat is moeilijk te zien door het grote dekje, maar let er wel op dat dat deel van de rug erg gevoelig is. Daar zou dus geen zadel op mogen drukken.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 12:35

Nee, het zadel komt daar sowieso niet op. Het is een 16 inch kinderdressuurzadel :)) Meer past er niet op! Het dekje was wat verschoven door het bokken.

Bedankt allemaal voor de leuke reacties, het is fijn om te lezen dat ik ietsje strenger mag worden. Ik ben vaak nog te voorzichtig omdat ie nog zo jong is, maar ik zal zeker consequenter gaan rijden. Bedankt!

Esther_Ziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:55

ziet er netjes uit nikki, ik heb geen comentaar voor je..
Ik vind jullie gewoon echt een leuke combi !

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:56

Jeetje := Wat ziet die val er eng uit, wat een etter! :')
Ziet er verder goed uit, jullie komen er wel. :j

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:01

Wat een leuke pony!
Vieze bok van em, zo te zien :D
Moeilijk om dan te blijven zitten!

Verder ziet het er goed uit hoor, flink aan het werk zetten idd!
Hoeft niet moeilijk te zijn, maar wel zodanig dat hij zijn kop erbij heeft

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:04

Stoute Promo ~~}>
Jeetje Nikki, hij wordt echt steeds knapper he! :+:
Ik vind dat je hem heel netjes en vriendelijk rijdt.
Je mag daarin best wat strenger zijn om hem bij de les te houden :j
En idd letten op je handen en schouders.

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:14

Vind het rijden er echt niet verkeerd uit zien hoor Nikki! Je kunt perfect beschrijven wat er mis gaat en wat er beter moet, nu nog proberen om het voor te zijn, maar dat is makkelijker gezegt dan gedaan!
Probeer zelf niet naar te veel naar voren te gaan zitten. In galop mist hij duidelijk nog veel kracht, gewoon lekker oefenen en sterker maken, dan komt het echt wel goed!
Promo is echt een knapperd!

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:27

ontzettend mooi paardje zeg. leuke pony echt waar!!! mooi koppie en prachtig gangewerk. je rijd m ook netjes. jammer van je valpartij maar ach kan gebeure toch?? ga zo door. jullie zijn echt leuk stelsaampjes

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:34

Wat is Promo toch ontzettend leuk Nikki!!
Jullie gaan heel hard vooruit, en volgens mij weet je prima waar je mee bezig bent!

Als hij wat wil gaan rennen en wat spant, probeer gewoon door te rijden alsof er niets aan de hand is, gewoon zelf blijven ontspannen.
Als je voelt dat hij vaart wil maken, gewoon netjes terug rijden, blijf erop letten dat hij op jouw tempo loopt.

Ga zo door, jullie zijn een ontzettend leuke combi, ik hoop nog vaak foto's van jullie te zien!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:42

Ha daar had ie je mooi te pakken :P

Het is heel goed te zien dat hij erg gespannen is, misschien kun je hem de volgende keer eerst longeren? Of in het begin even flink voorwaarts rijden, misschien alvast een galopje proberen zodat hij al wat moe is.
Dan kun je hem daarna veel beter ontspannen rijden, je kunt echt goed zien dat hij zich aanspant in zijn nek en kaak en van daaruit ook zijn rug vasthoud.

De foto's waar hij wel ontspannen is zien er ook goed uit (2, 10 en 11) hij mag alleen net een tikje langer in de hals.
Voor de rest weet je zelf prima wat er mis is dus ik ga mee met je eigen commentaar ;)

Het is wel een prachtpony en jullie doen het heel goed hoor.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:35

Wat een boef zeg. Ik denk als je hem meer bezig houdt dat klieren dan minder wordt, succes!

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:55

Je ziet het aan zijn hele ogen! Wat straalt die een ondeugd/stoerheid uit zeg! Verder vind ik jou rijstijl geen fijn beeld geven. Het ziet onrustig en gespannen uit, alleen foto 2 vind ik een fijn beeld geven!

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:58

ik ken het gevoel, ik ben nu ook bezig met het rijden van een jonge merrie. en die heeft me er laast ook behoorlijk gemeen afgegooid. daardoor raak je toch wat geschrokken en elke keer als die iets weg loopt ga je verstijfd zitten. ik ken het heeeelmaal :+
ik vind dat je hem erg netjes rijd, idd wat meer je handen dragen maar dat zeg je zelf al :) jullie gaan dr wel komen! :)

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:00

Wat ziet het er goed uit Nikki! +:)+
Jullie maken echt een grote vooruitgang.
Ga zo door ! :))

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 16:02

PriDepo schreef:
Je ziet het aan zijn hele ogen! Wat straalt die een ondeugd/stoerheid uit zeg! Verder vind ik jou rijstijl geen fijn beeld geven. Het ziet onrustig en gespannen uit, alleen foto 2 vind ik een fijn beeld geven!

Welke foto's kun jij vanaf halen dat ik een onrustige rijstijl heb? Gespannen geef ik toe, vooral de eerste 10 minuten na mijn val, Promo was toen ook erg sterk en zelf erg onrustig. Ik ben vrij kritisch op mezelf, maar ben me er niet van bewust dat ik een onrustige rijstijl heb. Kun je je nader verklaren?

Bedankt voor alle reacties, ik ga er zeker aan werken het een fijner en rustiger beeld te laten geven. Hij zal als ie weer wat meer onder het zadel is gekomen sinds die weken vakantie ook wel rustiger worden waardoor ik ook makkelijker kan ontspannen.