Paard beleren. Paard schrikt van singel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coco_Ollie

Paard beleren. Paard schrikt van singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 19:17

Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik bezig met het beleren van een paard. Het is een Appaloosa ruin. Het hoofdstel vindt hij geen probleem nu ( na veel oefenen). Alleen ik heb nu moeite met het vastmaken van het zadel. Het zadel mag wel op zijn rug, alleen als ik het vast wil maken schrikt hij ( heb het nog niet vast kunnen maken) Ik heb al wat oefeningen gedaan met het aaien onder zijn buik. Singel er langs laten glijden, alleen bij het echte werk schrikt hij toch. Wat kan ik het beste doen? Gewoon door gaan met oefenen? Wie kan mij tips geven? Het is een paard wat wel wil leren, maar ook veel schrikt. Maar na het schrikken komt hij altijd weer naar me toe en is hij weer rustig. Het is ook allemaal spannend natuurlijk. Ik maak hem niet vast tijdens het opzadelen.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Coco_Ollie op 26-04-09 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:19

Hoe strak heb je de singel gedaan toen je hem vast hebt gemaakt?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:19

misschien kun je een sjaal oid rond hem binden (wel opbouwen natuurlijk) zo kan hij wennen aan de druk onder zijn buik..

Coco_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 19:20

dorientjuh schreef:
Hoe strak heb je de singel gedaan toen je hem vast hebt gemaakt?

Zo ver kom ik nog niet. Ik wil de singel pakken en dan schrikt hij steeds. En wordt hij nerveus.

Coco_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 19:21

FitzChivalry schreef:
misschien kun je een sjaal oid rond hem binden (wel opbouwen natuurlijk) zo kan hij wennen aan de druk onder zijn buik..

Dat is misschien ook een idee. Kan ik wel gaan uitproberen

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:22

Vindt je paard de druk onder z'n buik eng, of vindt hij het eng dat er iets onder zijn buik doorgaat?
Je kunt ook eerst oefenen met een (elastieken) dekensingel :)

Apple

Re: Paard beleren. Paard schrikt van singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:23

Heeft hij weleens een deken op gehad? Daar kun je ook mee oefenen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:24

Shabrakje op de rug en een elastieke singel en dan verder uitbouwen.

Coco_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 19:25

Lisa91 schreef:
Vindt je paard de druk onder z'n buik eng, of vindt hij het eng dat er iets onder zijn buik doorgaat?
Je kunt ook eerst oefenen met een (elastieken) dekensingel :)

Nou, ik krijg het nog niet vast, zover kom ik nog niet . Dus ik denk meer dat hij het eng vindt dat er ineens iets onder zijn buik doordaat. Bedankt voor de tip
;)

Coco_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 19:26

Apple schreef:
Heeft hij weleens een deken op gehad? Daar kun je ook mee oefenen.

Niet dat ik weet eigenlijk, maar ik kan het uitproberen. Hij moet overal aan wennen. Hij heeft wel een deken, maar ik weet niet of hij die ooit op heeft gehad.

Coco_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 19:27

Cookies schreef:
Shabrakje op de rug en een elastieke singel en dan verder uitbouwen.

Dat ga ik proberen! Shabrak is namelijk geen probleem bij hem.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:28

Rustig opbouwen, singel naast hem neerleggen en tegen hem praten en goed belonen. Verder vind ik de shawl wel erg handig, je hebt dan alleen wel een hele lange shawl nodig voor een heel dik peerd :D

Verder veel onder zijn buik poetsen en aaien zodat hij hetminder gevoelig maakt.

Als hij dat ook eng vind zet je hem vast loop je naar hem toe en aait hem daar, kijk dan hoe hij reageert. Bouwt hij spanning op, stap dan een paar stappen naar achter en wacht tot hij weer aandacht naar jou heeft (naar jouw kijkt) en herhaal het dan weer.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:28

Maar hij wordt zenuwachtig, wat doet ie dan? Weglopen? Wegdraaien? Laat iemand hem vasthouden en toch doorpakken..nu bevestig je toch iedere keer zijn angst..hij wordt zenuwachtig en jij stopt..

Door het andersom te doen, doorpakken, vast maken, is ie rustig? braaf, singel eraf en belonen..

Coco_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 19:31

Jeanine84 schreef:
Maar hij wordt zenuwachtig, wat doet ie dan? Weglopen? Wegdraaien? Laat iemand hem vasthouden en toch doorpakken..nu bevestig je toch iedere keer zijn angst..hij wordt zenuwachtig en jij stopt..

Door het andersom te doen, doorpakken, vast maken, is ie rustig? braaf, singel eraf en belonen..

Bij het opzadelen loopt hij weg, maar als ik doorga en het zadel rustig erop legt stopt hij en vindt hij het goed. Maar goed, ik moet ook niet verwachten dat alles meteen goed gaat. Ik vind het wel fijn dat ik veel tips krijg! Ik stop niet meteen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:33

Heb je nog ergens een longeersingel? Als je paard zo angstig is met aansingelen zou ik nog helemaal geen zadel proberen. Het is niet ondenkbaar dat die beschadigd raakt als je paard echt in paniek raakt.
Als hij tegen de druk van een longeersingel kan valt een zadel later ook wel mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:34

Oefening baart meestal kunst, maar niet bij allemaal. Soms moeten ze zelf gewoon even flink kunnen uitbokken met de singel om hem daarna volledig te accepteren. Je maakt hem dan met behulp van iemand anders vast (niet te strak, maar hij mag niet kunnen draaien) en laat je paard even los in de bak (of evt aan de longe als je handig bent). Zorgt wel dat hij naar voren blijft en niet omhoog (ivm achterover slaan), dus heb je absoluut een tweede persoon nodig die een longeerzweep kan laten waken voor het geval dat hij omhoog gaat. Geen elastiek gebruiken daarvoor want die kruipt in de lies.

Coco_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 19:37

Myca schreef:
Heb je nog ergens een longeersingel? Als je paard zo angstig is met aansingelen zou ik nog helemaal geen zadel proberen. Het is niet ondenkbaar dat die beschadigd raakt als je paard echt in paniek raakt.
Als hij tegen de druk van een longeersingel kan valt een zadel later ook wel mee.

Ik ga dat meteen proberen en laat de zadel liggen. Bedankt

MissQuina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:41

Gewoon met een longeersingel beginnen. Leg de singel eens op als je gewoon een stukje gaat wandelen/grazen ofzo. Na een weekje kun je er eens een chabrak tussen leggen.

Ik moet wel zeggen dat het bij mij ook goed geholpen heeft om er niet en te groot iets van te maken tegenover je paard. Gewoon als je een tijd geoefend hebt met de longeersingel leg je het zadel eens op als je weer gaat wandelen of grazen ofzo. Op deze manier leert je paard er rustig aan te wennen en associeer je ook niet altijd een zadel of singel met druk om te werken.

Succes ermee!

Coco_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 19:43

MissQuina schreef:
Gewoon met een longeersingel beginnen. Leg de singel eens op als je gewoon een stukje gaat wandelen/grazen ofzo. Na een weekje kun je er eens een chabrak tussen leggen.

Ik moet wel zeggen dat het bij mij ook goed geholpen heeft om er niet en te groot iets van te maken tegenover je paard. Gewoon als je een tijd geoefend hebt met de longeersingel leg je het zadel eens op als je weer gaat wandelen of grazen ofzo. Op deze manier leert je paard er rustig aan te wennen en associeer je ook niet altijd een zadel of singel met druk om te werken.

Succes ermee!

Gelukkig ben ik iemand met veel geduld. Het paard moet eerst rustig wennen aan alles enzo. Dan gaat het maar even duren. Bedankt!

Coco_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 19:48

Bedankt voor jullie tips! Ik ga het proberen met een longeersingel. En dan laat ik het nog wel weten! Bedankt *D

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:50

maar hoe reageert ie als je een longeersingel omdoet?
neem aan dat je hem toch al een aantal keer aan een bijzetje hebt gelongeerd voordat je t zadel erop legde?
En zo met aaien kun je wel onder zijn buik komen?
mss met de borstel of singel wat blijven bewegen onder zijn buik, onder tussen met je andere hand over zn hals blijven strijken, en niet vergeten; Praten! zoveel mogelijk gerust te stellen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:52

Breng het paard alsjeblieft naar iemand toe die weet waar hij mee bezig is. Als jij niet weet hoe je een dergelijk probleem op moet lossen en bokt daarvoor nodig hebt, vrees ik of het met die pony wel goed komt op de momenten dat je ECHTE problemen tegenkomt!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:58

Cassidy schreef:
Breng het paard alsjeblieft naar iemand toe die weet waar hij mee bezig is. Als jij niet weet hoe je een dergelijk probleem op moet lossen en bokt daarvoor nodig hebt, vrees ik of het met die pony wel goed komt op de momenten dat je ECHTE problemen tegenkomt!

nou precies!
heb je wel bedacht wat er kan gebeuren als je de singel vast hebt en de pony schiet weg al bokkend?
wat als je de singel dan nog niet goed vast had,en het zadel schiet naar achter?
dit zijnallemaal van die dingen die kunnen gebeuren,en door onkunde miskunnen gaan.

zikina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:00

misschien is dit ook handig met een persoon extra doen!
eentje houd hem vast de andere doet de singel met shabrak erop. nu kun je hem zo vast maken maar als hij gaat bokken heb je alles in zijn lies hangen en ben je verder van huis dan eerst!
de maak een extra halstertouw vast aan de ringen. die touw doe je eerst voor de boeg langs naar de andere kant zo kan de singel nooit naar achter schuiven! werkt ook met zadel. dan pakt degene die het paard vast heeft een stuk vel in de nek ( inknijpen) zo is hij ff afgeleid en kun jij voor zichtig de singel vast doen. zo doe ik het altijd met paarden die het eng vinden en zonder vel vastpakken als ze wat braafer zijn. dit herhaal je een paar dagen en dan kun je het alleen!
suc6

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:02

Ik zou nieteens met een zadel aankomen als het voorwerk niet goed gedaan is. Met een simpel halstertouw kun je de glijbeweging en de druk van de singel al simuleren, later overstappen op longeersingel.

De oplossing voor dit probleem heet: voorbereidend grondwerk. Maar gezien de aanpak van de TS zal ze wel niet weten hoe dit eruit behoort te zien.