Daimy *manegehaf* @ rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tezzy

Daimy *manegehaf* @ rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 18:29

Hoi iedereen..
M'n eerste HAW topic..

Ik ben inmiddels 16 jaar, ik hou van Fjorden en Hafjes. Ik heb eigenlijk niet echt een niveau. Onderling wordt ik vaak ingedeeld in de L1... Ik rij nu 10 jaar maar vind dit eigenlijk helemaal niks zeggen omdat ik mezelf echt niet goed vind rijden. Vanwege rugproblemen kan ik nauwelijks op paarden rijden, er zijn wel mensen die het niet normaal vinden dat ik nog op pony's rijdt maar dat doet me weinig meer.
Ik ben erg setjes verslaafd.. en alles wat je dus bij Daimy zit is ook van mij *op het zadel+bit na dan*
Daimy is een 16 jaar oude Mafliner ruin, verdere info is onbekend.
De foto's zijn van 2 weken terug. Binnenkort waarschijnlijk weer foto's ;)

Eigen comentaar:
- Benen/voeten/hakken *vooral links is erg*
Ik weet gewoon niet waar de fout precies zit. Als ik m'n beugels langer doe dan glippen mijn voeten steeds uit de beugel.
- Proberen toch rechter op te zitten, dit inverband met rugproblemen zal nooit 100% worden maar proberen moet altijd kunnen!

Zoals je wel ziet, vooral mijn been/voet/hak houding ben ik erg ontevreden over, ik hoop hier handige tips over te ontvangen.

1. Meet Daimy+Me
Afbeelding

2. Altijd lachen, tot je m'n vage benen ziet
Afbeelding

3. Hier wat meer m'n bekken kantelen
Afbeelding

4. Draf, mag wat meer contact
Afbeelding

5. Draf, van voor gezien.. Hakken/voeten...
Afbeelding

6. Aangalloperen
Afbeelding

7. Vage Galop foto
http://lh4.ggpht.com/__4vm6-WYJpQ/SfSYQ ... C_0168.JPG

8. Zweeeefmoment
Afbeelding

9. Love die manen, galop
http://lh3.ggpht.com/__4vm6-WYJpQ/SfSYS ... C_0190.JPG

10. Stappen, ene hals wat langer laten *denk ik*
Afbeelding

11. Buiten, halt houden daarna achterwaarts (eerst kijken of er iemand achter me staat)
Afbeelding

12. Weer even lang laten (het was zooo warm, en ik was moe :o )
http://lh5.ggpht.com/__4vm6-WYJpQ/SfSYU ... C_0202.JPG

13. Nog even opgepakt, ik moet hier weer bekken kantelen -> minder zwaar zitten
Afbeelding

14. Altijd oortjes naar voren bij de camera!
Afbeelding

15. Doei doei, ik hoop veel bruikbare tips!
Afbeelding

Moderatoropmerking:
Mocht je de foto's niet kunnen zien, dan kun je ze hier alsnog bekijken
Laatst bijgewerkt door Annetje op 28-04-09 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link naar foto's toegevoegd

_Margot_

Re: Daimy *manegehaf* @ rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:33

wat is het daar druk zeg!

probeer je handen iets meer te dragen (dus hoger houden)
en steek je benen niet te ver naar voren,
maar leg ze tegen de singel ;)

mag ik vragen waarom er met zo'n tuig wordt gereden?

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:33

Je zit erg naar achteren waardoor je benen naar voren gaan.
Verder ziet er super leuk uit,mooie haf.
Ligt het aan mij of is het zo druk daar?

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 18:41

Bedankt voor de snelle reacties!
Jah helaas is de max in onze les 16 :|
Het tuig.. juah moet van de manege..
Ik rij nu wel met een watertrens ipv pelham ;)

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:47

Leuke haf hoor! :)

probeer wat meer op je zitbeenknobbels te zitten, desnoods even zonder beugels en dan niet je tenen optrekken (zoals iedereen normaal wil zien)maar juist laten bungelen en dan gewoon rustig aandraven en als je gaat knijpen/stuiteren eerst weer gaan stappen, maar blijf je lang maken en zorg dat je daarbij rechtop zit en geen "zitstoel houding" krijgt.

Makkelijker als je "alleen" rijd en er iemand is die zegt waneer je te ver naar voren/achter hangt :-)

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:50

edit: ohja en blijven ademen, als je je adem in houd ga je sneller stuiteren :P

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 18:51

Silly_Woman schreef:
Leuke haf hoor! :)

probeer wat meer op je zitbeenknobbels te zitten, desnoods even zonder beugels en dan niet je tenen optrekken (zoals iedereen normaal wil zien)maar juist laten bungelen en dan gewoon rustig aandraven en als je gaat knijpen/stuiteren eerst weer gaan stappen, maar blijf je lang maken en zorg dat je daarbij rechtop zit en geen "zitstoel houding" krijgt.

Makkelijker als je "alleen" rijd en er iemand is die zegt waneer je te ver naar voren/achter hangt :-)

Oke, ik heb al geregeld dat ik morgen zonder zadel mag rijden maar daar maak ik dan wel zonder beugels van :P
Daimy zit echt goddelijk en blijven zitten kan ik volgens mij ook wel maar we zullen zien!

Ik krijg overigens elke eerste maandag van de maand zitles, maar dan zit ik op verschillende knollies ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:54

Punt met je houding is dat je dit lastig kunt verbeteren als je op een manegepony rijdt met een veelzijdigheids zadel :-). In een veelzijdigheidszadel wordt je al snel in een soort 'stoelzit' neergezet, terwijl je in een dressuurzadel je beenhouding rechter kunt houden.

Ik zou je beugels zeker niet langer doen, voor een vzh zadel zit je al behoorlijk lang.

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 18:56

Apple schreef:
Punt met je houding is dat je dit lastig kunt verbeteren als je op een manegepony rijdt met een veelzijdigheids zadel :-). In een veelzijdigheidszadel wordt je al snel in een soort 'stoelzit' neergezet, terwijl je in een dressuurzadel je beenhouding rechter kunt houden.

Ik zou je beugels zeker niet langer doen, voor een vzh zadel zit je al behoorlijk lang.

Oke, bedankt..

Ik heb zelf alleen altijd het gevoel dat ik gedwongen wordt een bepaalde (onprettige) manier van zitten in een dressuurzadel..
Ik zou voor de volgende 'fotosessie' even kunnen vragen of ze een dressuurzadel hebben..
Kijken of ik dan inderdaad beter zit

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 19:03

De pelham omdat hij vaak drammerig is bij andere ruiters/amazones.. En hij heeft veel voor de kar gelopen en was/is daardoor soms wat hard in de mond
Maar zoals eerder vermeld rij ik hem nu op een enkelgebroken watertrensje ;)
En onthoud even dat het een manegepaardje is, vaak hebben de ruiters/amazones daar weinig in te vertellen.

Bedankt ;)

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:34

Ja, had dus ook iets raars met de link. :=
http://www.imageshack.us raad ik je aan, dan blijft de kwaliteit goed. Verder weer even ontopic. (a)

Je neemt snel 'stoelzit' aan, houd je benen naar achter (kweet, moeilijk met vhz, heb ik ook last van. Ook idd minder zwaar zitten en tenen naar binnen. :+

Verder onwijs leuke haf! :j

x_Melis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:52

Leuk hoorr!!

ik wil je als tip geven : miss is het beter je beugels iets hoger te doen , ze zijn wel heel erg lang , misschien word je houding zo ook beter en ben je er zelf meer tevreden over!

Groetjes! :D

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 00:03

Hey daar hebben we Daimy :D
Leuke foto's! Zadel is niet ideaal zoals al gezegt werd (met dressuur kun je naar mijn idee netter zitten, of het moet een wat 'compacter' vzh zadel zijn :P ) en voor de rest zeg ik niets over de optoming.
Ik heb zelf ook een tijd op deze manege gestaan met mijn paard en ze denken goed na voor ze iets doen, alles is met een reden ;)

Succes verder met rijden!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 01:48

:oo Sorry maar op zo'n manege zou ik niet willen rijden, 16 combinatie's in een les, een manegepaard met een pelham in en ik zie bij vrijwel alle combi's een martingaal en voor zover ik kan zien is er nog minstens een ander paard met een bit met hefboomwerking.
Nee, daar zou ik echt niet willen rijden :n

Wbt jouw rijden; probeer voor je te kijken en je schouders iets meer terug te houden, je handen mogen meer rechtop en let op dat je geen kapstokjes hebt.
Verder kan ik er weinig van zeggen want ik zie maar foto's, de rest is kruisjes, misschien heb je iets fout gedaan bij het kopieren van de link?

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 08:11

schouders naar achteren ja, dat klopt maar die kunnen niet verder naar achter vanwege mijn rug ;)

Ik heb ze nu ergens anders geuploaded, maar ik zie ineens niet meer staan waar ik mijn bericht kan wijzigen.. xD

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:34

heyhey ik las ook dat je rug probelemen hebt ik ben er voor naar de fyssio gegaan waarschijnlijk wel om andere redenen maar een goede fysio ziet wat er aan de had ik de wervel kolom kan zijn dubbele s vorm zijn verloren doe verkeerde houdingen en dat veroorzaakt bv rug problemen of littekenweefsel dat is vergroeit met de spierweefselplaat (mijn probleem) ik ben zelf er al wat weken naar toe een mijn houding gaat ook een stuk beter je kan ook een bodyprotector dragen dat heb ik ook een hele lange tijd gedaan daardoor blijf je ook recht zitten en om je handen recht op te houden pak een stokkie van 30cm en houd die met je duimen op de teugels vast en al heb je geen body protector ga ovenen met een lange stok bij je rug tussen je armen door al je me bebrijpt ik hoop dat je hier iest aan hebt..

olivierlover

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:36

ps je kan de knie vrongen wat groter maken als dat bij dat zadel kan dan worden je benen netjes naar achteren op zijn plaats gelegt

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 08:38

Bedankt voor de tips..
Mijn rug is al heel lang onderbehandeling maar ik val onder het mapje "verloren zaken". Er is weinig meer wat artsen ter verbetering kunnen doen ;)
Bodyprotector ga ik niet mee rijden, hierdoor verzwakken mijn spieren alleen maar omdat ik dan kan leunen op de bodyprotector, toch bedankt voor de tip!

Die 2 tips met stokjes kende ik al en doe ik gek genoeg ook best wel regelmatig, helaas zonder stokjes zie je het niet meer..
Aan het zadel kanik niks doen.. manegezadel ;)

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 08:43

@ Helga
Bedankt!

@ Olivierlover
Nee, ik heb vanaf mijn zevende al elk kwartaal rontgern foto's gehad.. Bedankt voor de aanwijzing hoor ;)

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:06

Die stomme piano handjes, ik ga er vandaag extra op letten!
Heel misschien dat een vriendin van me vandaag foto's komt maken..

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:20

Gaatje korten.. hmm..
Bedankt trouwens voor het complimentje:P
Ik moet eerlijk zeggen ik wordt altijd helemaal kriegel van al die mensen om me heen, je kan niet eens een fatsoenlijke volte maken..
Maar met Daimy voel ik me 100% veilig en ben ik gewoon relaxed, met andere knollies wil dat nog wel eens anders zijn..

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:24

Simpel gezegd een kyfotische houding en scoliose..
maar ik heb er heel wat kleine dingetjes bij.. xD

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:30

Hmm... dat zijn wel twee hele moeilijke woorden :P
Gevonden dat het wel redelijk in één straatje past.
Je bent redelijk lang, van de foto's te zien... Juist door wat ik hiervoor ook zei, lijkt een paard me minder pijnlijk (langere bewegingen etc.)
Dus ben erg benieuwd wat precies de reden is dat je niet op een paard kan? Krijg je daar meer pijn van?

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:35

Als ik op een paard stap gaat meestal alles nog goed. Maar die draf.. Gewoon auw..
In de meeste gevallen schiet het ineens in m'n rug en dan zit alles helemaal vast. Galop heb ik trouwens bijna geen problemen, alleen uitzonderingen ;)

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:43

Dat is mijn mening ook, helaas werd er door mijn vorige instructrice stug vol gehouden dat ik beter zou leren zitten als ik op meerdere paarden reed..
Nu zegt m'n instructrice rijd eens 6 weken op die, en dan weer een poosje vast op die..
Maar Daimy wil ik eigenlijk toch wel lang vast houden..
Het voelt echt als mijn eigen beesie