Bonny @work..!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femmiel

Bonny @work..!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 15:03

Hallo,

Zaterdag lekker even in het zonnetje gereden met Bonny.
Bonny liep lekker voorwaarts.
Hier wat info over Bonny:
Naam=Bonny
Leeftijd=11 jaar.
Nivo=We rijden niet echt nivo.
Kleur-Valk

ps:Ik was bezig met lang en laag rijden,voor extra ontspanning dit vind bonny nog erg moeilijk maar daar zijn we aan het werken :D
Les hebben we nog niet die komt er wel,maar dat moest nog even wachten.

Hier komen de foto's mijn eigen commentaar.

Hakken naar binnen.

AfbeeldingNog even slapen en dan @work! :Z

AfbeeldingNog 5 min baas! :Z

Afbeelding Inzet Volte!

Afbeelding Volte.

Afbeelding Draven kij dat achterbeentje :D

Afbeelding Charmant sta moment :P
Hier zie hoe ik mijn hakken naar buiten duw |o

Afbeelding Idem!

Zo dat waren de foto's Comentaar is alltijd welkom wel opbouwend graag.

Bedankt voor kijken.

Groetjes Femke en Hoefjes Bonny ;)
Laatst bijgewerkt door Faelivrin op 27-04-09 18:39, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Foto's in beginpost geplaatst.

bfsunshine

Re: Bonny @work..!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:27

ik heb het idee dat je pony niet doorloopt/aan je been is, probeer veel overgangen te maken. Van dat lang en laag rijden zie ik spijtig genoeg niets terug in de foto's, het is geen kwestie van teugels losgooien en laten gaan. Een paard moet hiervoor aan het been zijn, rechtgericht en nageeflijk zijn. Wel een heel leuk paardje! Mooie kleur ook!! Veel plezier nog!!:)

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 16:02

roxxxiejjj schreef:
ik heb het idee dat je pony niet doorloopt/aan je been is, probeer veel overgangen te maken. Van dat lang en laag rijden zie ik spijtig genoeg niets terug in de foto's, het is geen kwestie van teugels losgooien en laten gaan. Een paard moet hiervoor aan het been zijn, rechtgericht en nageeflijk zijn. Wel een heel leuk paardje! Mooie kleur ook!! Veel plezier nog!!:)

Bedankt voor je reactie :)
Ze loopt heel erg door ze is egt voorwaarts.
Ja dat lang en laag is nog erg moeilijk zodra ik been geef is het hoofd omhoog,maar de ontspanning is wel veel beter dan eerst :)

Ik had nog een vraag hoe vinden jullie de combinatie ik en bonny?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:07

femmiel schreef:
roxxxiejjj schreef:

Ze loopt heel erg door ze is egt voorwaarts.
Ja dat lang en laag is nog erg moeilijk zodra ik been geef is het hoofd omhoog,maar de ontspanning is wel veel beter dan eerst :)

Ik had nog een vraag hoe vinden jullie de combinatie ik en bonny?

Als ze op het moment dat jij been geeft omhoog komt is ze niet aan je been en is ze ook niet ontspannen. Daarnaast zie ik ook niet goed achterhand gebruik, dan kan ze ook niet lang en laag over de rug lopen;). Wel een leuke combinatie hoor!:)

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 16:11

Dankjewel :)
De achterhand is er niet onder daar heb je gelijk in,ik doe het vooral zodat ze zich goed kan ontspannen ect.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:18

daarvoor moet ze eerst van achteren naar voren gereden worden:), en dat ze voorwaarts is wil niet gelijk zeggen dat ze aan je been is. Een tip die ikmee zouwillen geven:
Geef been en houdt lichte druk op de mond, houdt dit vol tot ze gaat nageven, dan ontspan je je hand als beloning,(niet losgooien), daarnaast veel overgangen, naar voren maken, en ook terugrijden, schakelen is ook voldoende om haar aan het been te maken. Als zehelemaal ontspannen is en nageeft kanje voorzichtig je hand ietsje meegeven naar voren en kijken of ze laag wil lopen. Succes ermee\!!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 16:20

roxxxiejjj schreef:
daarvoor moet ze eerst van achteren naar voren gereden worden:), en dat ze voorwaarts is wil niet gelijk zeggen dat ze aan je been is. Een tip die ikmee zouwillen geven:
Geef been en houdt lichte druk op de mond, houdt dit vol tot ze gaat nageven, dan ontspan je je hand als beloning,(niet losgooien), daarnaast veel overgangen, naar voren maken, en ook terugrijden, schakelen is ook voldoende om haar aan het been te maken. Als zehelemaal ontspannen is en nageeft kanje voorzichtig je hand ietsje meegeven naar voren en kijken of ze laag wil lopen. Succes ermee\!!

Bedankt voor je reactie ga der aan werken :D

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:28

Probeer dus eerst de achterhand eronder te rijden, door overgangen te maken.
Pas als je voelt dat je pony je 'opvangt' met zijn achterkant, is het mogelijk om aan zijn nagevelijkheid te werken.
Eerder heeft dit geen zin, want dan gebruikt je paard zijn rug niet.
Verder vind ik jullie een leuke combi & jullie lijken er erg veel plezier in te hebben!
Het moet vast goedkomen als je binnenkort les krijgt!

Succes met oefenen. :D

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 16:33

noekk_ Dankjewel ja ik ga er goed aan werken.
Les weten we nog niet wanneer maar komt er zeker wel :D

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:10

jawel ik zou vooral overgangen binnen 1 gang gaan maken met name in de stap en draf..
Hier ontwikkelen paarden zich onwijs snel van in de achterhand.
Dus probeer de overgang binnen 1 gang te beperken en ga dan aan de volgende gang werken.
Dit net zolang tot het naar je zin is en daarna pas gaan werken aan de nageeflijkheid.
Zorg dat je paard er plezier in krijgt! Dat is het leukste voor jullie allebei.. Ik wil niet zeggen dat ze dat
nu niet heeft maar ik bedoel dus in het overgangen rijden.
Ik vind bonny trouwens een leuke poown! Dus veel plezier ermee..

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 10:14

Axel_Valerie schreef:
jawel ik zou vooral overgangen binnen 1 gang gaan maken met name in de stap en draf..
Hier ontwikkelen paarden zich onwijs snel van in de achterhand.
Dus probeer de overgang binnen 1 gang te beperken en ga dan aan de volgende gang werken.
Dit net zolang tot het naar je zin is en daarna pas gaan werken aan de nageeflijkheid.
Zorg dat je paard er plezier in krijgt! Dat is het leukste voor jullie allebei.. Ik wil niet zeggen dat ze dat
nu niet heeft maar ik bedoel dus in het overgangen rijden.
Ik vind bonny trouwens een leuke poown! Dus veel plezier ermee..

Dankjewel voor je reactie :)
Dus bedoel je pas met een andere gang beginnen als die andere na mijn wensen voldoet?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:19

stel je gaat een uurtje rijden.
Dan rijd je haar los in stap neem ik aan?
Dan pak je gewoon de eerste 20 minuutjes de stap om uit te bouwen.
Je gaat dan allerlei oefeningetjes en overgangetjes binnen de stap rijden
totdat jij een beetje het gevoel hebt dat het lukt. Daarna ga je dit pas in draf overpakken.
Net zo lang tot je het onder de knie hebt. Als je dit een maandje of 2 volhoudt zie je dat
dit baat heeft bij het gebruik van het achterbeen. En zo leer je zelf goed je benen te gebruiken
en niet zomaar naar je teugels te grijpen.. Snap je?

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 10:21

Axel_Valerie schreef:
stel je gaat een uurtje rijden.
Dan rijd je haar los in stap neem ik aan?
Dan pak je gewoon de eerste 20 minuutjes de stap om uit te bouwen.
Je gaat dan allerlei oefeningetjes en overgangetjes binnen de stap rijden
totdat jij een beetje het gevoel hebt dat het lukt. Daarna ga je dit pas in draf overpakken.
Net zo lang tot je het onder de knie hebt. Als je dit een maandje of 2 volhoudt zie je dat
dit baat heeft bij het gebruik van het achterbeen. En zo leer je zelf goed je benen te gebruiken
en niet zomaar naar je teugels te grijpen.. Snap je?

Ja ik snap het ;)
Ik ga nu rijden,en eens goed daaraan werken :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:09

Wat mij ook opvalt trouwens is dat ze een ver ontwikkelde onderhals spier heeft, hierdoor kunnen ze moeilijk gaan nageven, probeer die spier vooral te laten ontspannen. Met pessoa longeren zorgt er ook voor ze die spier ontspannen en je traint tegelijk de spieren die je paard nodig heeft, ook train je de rugspieren, en gaan ze heel snel ontspannen, de pessoa zorgt er ook voor dat de achterhand eronder komt. :) Misschien heb je er iets aan:) Mijn pony heeft er in ieder geval veel baat bij gehad.:)

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:40

roxxxiejjj schreef:
Wat mij ook opvalt trouwens is dat ze een ver ontwikkelde onderhals spier heeft, hierdoor kunnen ze moeilijk gaan nageven, probeer die spier vooral te laten ontspannen. Met pessoa longeren zorgt er ook voor ze die spier ontspannen en je traint tegelijk de spieren die je paard nodig heeft, ook train je de rugspieren, en gaan ze heel snel ontspannen, de pessoa zorgt er ook voor dat de achterhand eronder komt. :) Misschien heb je er iets aan:) Mijn pony heeft er in ieder geval veel baat bij gehad.:)

Dankjewel voor je reactie.
Ja is mij wel vaker gezegd dat Bonny een erg zware hals heeft.
Ik heb net nog op haar gereden,en oefeningen wat Axel_Valerie had verteld.
Ze liep best lekker,maar ze wisselt vaak van tempo dat ging vandaag wel al veel beter maar ik ga zeker verder met het oefenen enz.
Ze was wel wat bokkerig en schrikkerig maar dat kan ook door de wind enz komen.

Nog tipss?

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 13:03

Weet iemand mischien wat Bonny voor een ras zou kunnen zijn.
Ik dach Fjord X Welch omdat ze zo zwaar is gebouwd en een soort aalstreep op haar rug heeft ;)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:02

Ik heb ook altijd vermoed dat Bonny een kruising Fjord met welshje was. Maar weet het niet zeker.

Bonny is trouwens al 12 jaar. Ze was 1,5 jaar toen ik haar kocht en een half jaar erna is Nina geboren. Nina wordt morgen tien, dus is Bonny 12.

Longeren zal niet zo gemakkelijk zijn, Bonny kennende. Die heeft van die trucjes om opeens om te draaien en op je af te komen. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van al die hulpstukken aan een paard. Kan best dat een pessoateugel helpt, maar moet je dan niet eerst je paard goed aanvoelen voordat je aan zoiets begint?
Is net zoiets als een stang met kinketting in een mond gooien, omdat je het paard niet gestopt krijgt. Ik probeer toch liever op mijn zit terug te komen, dan om het paard op zijn kont te zetten met een of ander scherp bit. Wat als het paard van die hulpstukken in paniek raakt?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:50

roxxxiejjj schreef:

Dat is ook een goeie!! Longeeroefeningen..

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:53

als je nooit longeerd is het natuurlijk niet verstandig om gelijk met hulpstukken aan de haal te gaan.
Je kunt haar echter wel aan de dubbele lijnen proberen te pakken en hier overgangoefeningen mee doen.
Longeren kan vaak wel "de sleutel" zijn om aan je problemen te werken..
Zo kun je steeds meer leren van je paard en aan je paard. En als je dan zo vertrouwd bent geworden met het
longeren DAN kun je de hulpstukken gaan gebruiken mits je weet hoe deze werken.
Hulpstukken hoeven namelijk niet ALTIJD goed te zijn, je moet wel over de kennis van de werking beschikken etc.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 16:25

Axel_Valerie schreef:
als je nooit longeerd is het natuurlijk niet verstandig om gelijk met hulpstukken aan de haal te gaan.
Je kunt haar echter wel aan de dubbele lijnen proberen te pakken en hier overgangoefeningen mee doen.
Longeren kan vaak wel "de sleutel" zijn om aan je problemen te werken..
Zo kun je steeds meer leren van je paard en aan je paard. En als je dan zo vertrouwd bent geworden met het
longeren DAN kun je de hulpstukken gaan gebruiken mits je weet hoe deze werken.
Hulpstukken hoeven namelijk niet ALTIJD goed te zijn, je moet wel over de kennis van de werking beschikken etc.

Met longeren weet ik toch niet zo,heb het vaker gedaan maar ze draaid dich om en gaat heel lelijk doen.
Zweep heeft geen zin omdat ze dan bang heeft en helemaal niet meer verder loopt.

Maar ik zal het nog eens proberen morgen.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 16:25

Isabonny schreef:
Ik heb ook altijd vermoed dat Bonny een kruising Fjord met welshje was. Maar weet het niet zeker.

Bonny is trouwens al 12 jaar. Ze was 1,5 jaar toen ik haar kocht en een half jaar erna is Nina geboren. Nina wordt morgen tien, dus is Bonny 12.

Longeren zal niet zo gemakkelijk zijn, Bonny kennende. Die heeft van die trucjes om opeens om te draaien en op je af te komen. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van al die hulpstukken aan een paard. Kan best dat een pessoateugel helpt, maar moet je dan niet eerst je paard goed aanvoelen voordat je aan zoiets begint?
Is net zoiets als een stang met kinketting in een mond gooien, omdat je het paard niet gestopt krijgt. Ik probeer toch liever op mijn zit terug te komen, dan om het paard op zijn kont te zetten met een of ander scherp bit. Wat als het paard van die hulpstukken in paniek raakt?

Ja ik heb in haar paspoort gekeken en daar stond dat ze op 1mei jarig is,dus vrijdag word ze 12 :D

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:41

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:48

ja waarschijnlijk is ze het gewoon niet gewend.. je moet het dan wel doorzetten als je er iets mee wilt bereiken.. wie weet pakt ze het wel lekker op na een paar keer...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:27

femmiel schreef:
Ja ik heb in haar paspoort gekeken en daar stond dat ze op 1mei jarig is,dus vrijdag word ze 12 :D

Die datum heb ik zelf verzonnen ;) . Ze is pas op haar 5e gechipt en ik moest een geboortedatum opgeven. Meeste paarden worden in mei geboren, vandaar dat ik 1 mei heb geprikt. Kan ook wel kloppen, want aan haar tanden te zien was ze echt wel 1,5 jaar toen ik haar kocht (ik heb het later ook nog een tijdje bijgehouden om het zeker te weten).

Op de dag van het chippen was het zo chaotisch op de ponyclub. Ik stond er met 2 paarden, zat in het bestuur, dus de een vroeg me dit, de ander dat. Toen kwam die van het KNHS me naar de geboortedatums vragen en toen heb ik me bij Bonny 1 jaartje vergist. Vandaar dat ze op papier 1 jaar jonger is. Maaarrrrr, dat had ik al bij de verkoop gezegd dat ze 1 jaartje ouder was dan op papier. En ach...aan Bonny zal je het niet merken, die gaat op haar 20e nog als een trein ~~}> . Die heeft temperament voor 10.

@Axel_Valerie: is dat moeilijk, met dubbele lijnen werken? Ik heb het zelf nog nooit gedaan. Ben bang dat ik dan met de lijnen in de achterbenen van het paard verstrikt raak :o .
Heb je er een longeersingel voor nodig?
Wat als je een pony hebt, die zich, zoals Bonny, opeens omdraait? Ze doet het zo snel dat je vaak de kans niet krijgt om te reageren.

Als je wilt longeren Femke, kun je misschien beter iemand op zijn rug zetten, die hem op de volte houdt. Is misschien een veel eenvoudigere optie.

Of: is het geen optie om een longeersingel om te doen, de teugels hieraan( of bijzetteugels, die je vaak al bij de longeerzingel koopt) vast te maken, zodanig dat ze niet (zo vlug) zich naar binnen omdraait.

Leuke foto's trouwens Femke :+:
Ik zie wel dat er uit Bonny's oog rotzooi komt. Kun je schoonmaken met een schoon sponsje/servetje met afgekoeld gekookt water.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:43

Dubbele lijnen is erg simpel... net alsof je 2 lange teugels vast hebt.. je bied je paard een minimale aanleuningsmogelijkheid!
Je kunt het zo juist beter onder controle houden als ze wil omdraaien.. dus alleen maar goed!
Ik zou absoluut geen bijzet of iets wat daarop lijkt gaan gebruiken.. daar is ze absoluut nog niet aan toe..
Verder zou ik er ook niet op gaan zitten tijdens het longeren... dat lijkt me niet zo fijn als jij aan het werk bent met je paard!