nichtje van 8 leren paardrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TessaM

nichtje van 8 leren paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:09

Hoi,
Ik heb een nichtje van 8 jaar en zij wil heel graag leren paardrijden. Ze is al een paar keer meegeweest naar mijn paard en ze vind paarden echt superleuk. Ze kan nu poetsen, ze weet in welke volgorde de borstels moeten, ze kan hoeven uitkrabben( ik hou dan wel het been van mijn paard omhoog want anders is het te zwaar voor haar). Maar nu wil ze heel graag leren paardrijden, maar ze mag van haar ouders niet op een manege dus nu wilden een vriendin en ik haar graag leren paardrijden. Gewoon stappen en wat sturen enzo. Maar op mijn paard kan dat niet want mijn paard is 4 jaar en 1.68m dus dat is niet echt geschikt voor iemand van 8. Ofwel mag ze op een shetlander van een kennis, dus perfect de juiste maat maar die pony is wel nogal ondeugend, bokken enzo. Ofwel mag ze op de grote d-pony van mijn vriendin die wel te groot is voor haar maar die is wel al wat ouder en heel rustig en braaf. Wat zouden jullie kiezen? En wie heeft nog tips voor hoe we het kunnen aanpakken.

ladytasjah

Re: nichtje van 8 leren paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:14

Abosluut de grote D - pony die mak is. Je kan een kind geen pony onder de kont geven die ondeugend is of jong.
bij ons rijden er ook beginners op D ponys, deze zijn harstikke braaf en schrikken zo goed als nergens van. Je kunt geen nerveus paard geven. Dit geeft voor het kind ook geen goed gevoel.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:18

ik denk de d-pony gewoon om het zitten al een beetje onder de knie te krijgen. Het gevoel enzo wanneer ze dan wat beter gaat zitten dan zou je eventueel naar de shetlander kunnen denk ik. Want om gelijk er al af te vallen is denk ook niet leuk voor je nichtje.

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:20

Ja, der moeder dacht dat ze wel op mijn paard zou kunnen!
Stel je voor een meisje van 8 op een 4 jarige van bijna 1.70 groot.

iloon25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:07

nou een paard van 1.70 is wel erg groot voor een 8 jarige maar ik denk wel dat dat beter is dan een shetje waar ze natuurlijk vanaf gaat vallen want ze begint net. Ik ga voor de D-pony lijkt me geen probleem als die goed getraind is, en geen steken heeft.
Veel succes!
ilona

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:09

Mijn nichtje van 8 rijdt ook op mijn D-pony. Perfecte combi hoor!!

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:12

Ik zou eerlijk gezegd beginnen met het shetje.
In het begin hou jij de pony toch altijd vast... Moest ze er af schuiven kan je haar makkelijk vast nemen. Zo kan ze al wennen aan de bewegingen, leren stoppen, vooruit gaan, links en rechts gaan. En dan pas over stappen op de d-pony.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:12

Ik zou voor de D pony gaan!
En dan rustig beginnen, weet niet hoe braaf hij is, maar mischien kun je bitloos gaan ( een halstertje, en hem dan zelf ook nog vasthouden.) zodat ze hem geen zeer in de mond kan doen. Als ze haar bewegingen beter onder controle heeft, dan zou ik pas naar een bit overstappen. Kinderen denken helaas dat een paardenmond net zo ongevoelig is als een stuur van een fiets. Dus aan jou de taak om haar allereerst te leren voorzichtig te zijn! Ook wat beenhulpen betreft, eventjes duwen, ipv maar meteen een rotschop te geven. Dat maakt als ze klein zijn mischien niet zo veel uit, maar op latere leeftijd krijgen ze het niet meer afgeleerd!

Probeer haar maar lekker lol te laten hebben, leg ene parcours uit, doe een spelletje, verzin het maar!

Veel sucses, en vooral plezier!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:16

beter eeen brave grotere pony dan een kleine bokkende!! :j

ladytasjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:29

Ik zou niet het bit er af halen, je loopt er gewoon naast. Ik zou de teugels dan aan de bakstukken vastmaken. (doen wij ook wel eens als iemand te hard trekt. Dan zit het teminste niet aan de mond) Ik zeg nog steeds een D-pony deze is het braafst. Ook al is hij dan zo klein, een shetje/pony kan ook ondeugend zijn als je er naast loopt of ergens van schrikken. Dan ligt het kind er net zo goed van af. Je kunt ook eerder dan beginnen met het paard loslaten en het kind beetje zelf laten sturen (natuurlijk waar je in de buurt loopt) en zeker wat miss_malfoy zegt, doe veel spelletjes dat maakt het leuk, niet gelijk zo serieus.

Succes! veel plezier en wil het niet te snel opbouwen.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:34

D- pony, zonder twijfel. Als je iemand met geen ervaring meteen met op een ondeugend paardje leert rijden kun je ten eerste natuurlijk gefaarlijke situaties creëeren maar ten tweede ook nog eens het plezier bij je nichtje voor paarden weg halen. Plezier in het rijden is in het begin wat telt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:15

Ik zou een combi kiezen tussen de D-pony en de Shet.
Het is niet zo erg als ze er eens afgekatapulteerd wordt , das idd een risiko dat bij paarden hoort, ook daar moet je leren mee omgaan.
En heel veel grondwerk, en de overtuiging kweken dat een paard jou niet als vriend moet zien maar als leider, als daar een onduidelijkheid wordt gecreeerd, en een braaf paard is toch zooooo lief dan loop je groot risico bij een ander paard.
Dus das gewoon ook een deel v/d opleiding van een beginnende ruiter vind ik toch.

Miran_roulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:26

Zeer zeker de D-pony! Daar kan ze prima op leren, vooral als hij heel braaf is. Begin bij het begin, vergeet niet in de "speelender wijs" de houding te leren. Een goed begin is het halve werk.

ladytasjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:39

Het is wel erg als ze er gelijk al afgegooid wordt. natuurlijk wordt ze er wel een keer afgegooid, maar betekent niet dat dat gelijk al in het begin hoeft. Absoluut niet beginnen met het de shet, dat is het meest onverstandige wat je kunt doen.
Als je dan toch een keer na een lange tijd haar op het shetje wil doen, geef haar dan eerst valles. Dat vinden kinderen ten eerste harstikke leuk om te doen en ten tweede steekt ze er wat van op.
D pony absoluut. En houd het niet te serieus.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:43

Ik ben ook begonnen op een D-pony, op onze manege hadden ze vroeger alleen maar D-pony's voor de kinderen. Dat kan prima.
En ik zou beginnen met een aantal zitlesjes, aan de longe, zonder teugels. Gewoon leren om het evenwicht te houden, om zich niet met de handen te ondersteunen, en daarna pas los laten en teugels in de handen geven. Dat is véél beter dan eerst leren sturen en dán pas leren zitten ;)

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:53

Ik zou zonder twijfel de D-pony gebruiken..

Liever een rustig dier die al wat meer gezien heeft en dat de eerste (bepalende) ervaringen goed zijn, dan een leuk passend en ondeugend shetje en dat ze misschien schrikt of zichzelf bezeerd. :j

Vertrouwen is heel belangrijk en (zeker op het begin) makkelijk om zeep te helpen.. Bovendien een D'tje is ook weer niet zo groot dat het niet geschikt is, nietwaar?! :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:56

Oja, ik had het niet echt gezegd, maar inderdaad eerst aan de longe leren om evenwicht te hebben, en dan pas teugels erbij. Om het niet saai te maken kun je het wel langzaam opbouwen. Dus als ze in stap netjes kan zitten, met haar armen en benen kan draaien zonder te bewegen, dan mag ze in stap (bitloos, dat wel) gaan sturen. Lukt dat, en vind ze het leuk, kun je gaan vragen of ze ook draf wil proberen aan de longe. Nou, dan ook in draf gaan sturen als het goed gaat, en als ze ook galop beheerst, zou je het met een bitje kunnen gaan proberen.

Gisteren nog 2 kinderen een "eerste" lesje gegeven, ze mochten uitstappen. Ik heb ze gevraagd om heel voorzichtig te trekken aan de linkerteugel, en toen of ze merkten hoe snel het paard reageerde. Ze waren er gewoon verbaast over!
Mochten ze ooit verder gaan, dan hebben ze in elk geval al geleerd dat rukken en hard trekken niet nodig is! En dat in 7 minuten tijd per kind.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:45

Ik ben zo blij dat mijn nichtje op de manege heeft leren rijden.
Ze luistert daar beter en ik hoef geen doodangsten uit te staan als ze dreigt te vallen.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:48

Ik laat mijn (ex)buurjongentje van 4 wel eens op mijn D-pony zitten, en mijn buurmeisje van 9 rijd wel eens op Mitch :j
ik zou zelf voor de D-pony kiezen, als dit goed gaat rustig beginnen met de shetlander :)
Laatst bijgewerkt door Mitchall op 26-04-09 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:49

Ik zou ook beginnen met de D-pony. En dan aan de longe voor wat zitlessen.

Waar je wel aan moet denken als ze al van haar ouders niet op een manege mag lessen of ze dan wel van haar ouders een goede cap krijgt. (dus geen 2e hands waarvan je niet weet of iemand er al mee is gevallen) Een goed passende cap is wel belangrijk natuurlijk!

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:51

Ik zou beginnen met de d pony aangezien hij erg braaf is. En de eerste keer aan de longe en iemand ernaast om haar een beetje vast te houden. Shetje kunnen soms beste donders zijn :D wat voor zon kind niet leuk is, ze kan bang worden en word plezier in paardrijden veranderd en dat willen we niet.

Ik heb me zusje ook op die leeftijd lesgegeven op mijn pony. Ze rijd nu zelf op een e pony ( is al wel tijdje geleden hoor )

succes

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:53

Mijn neefje van 9 rijd ook al een jaar lang elke week op mijn brave e-pony. Gaat supergoed en ze zijn helemaal gek op elkaar.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:08

De d - pony zeker weten. Ik zelf heb ook een nichtje van negen. En zij is ook helemaal gek van paarden, ze mag dan ook op mijn eigen paard rijden(165, super braaf), een beetje stappen en sturen en soms draven. Dat vindt ze al helemaal te gek.

Dus ik zou als ik jou was gewoon rustig aan beginnen op de d - pony beetje stappen en dan komt van zelf het echte werk.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:11

Absoluut de D-pony. Voor mijn dochter van 8 jaar hadden we eerst een 9-jarige shet/whelsh gekocht. Drama! Nu rijdt ze op mijn oude Forest merrie. Gaat super. Ze heeft er nu zelf ook plezier in (en de pony ook).

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:57

Dit hoor je vaker. Kleine kinderen die absoluut niet overweg kunnen met een kleine pony maar het super doen op een grotere pony. Kleiner is dus niet altijd makkelijker.