Paard wil alleen galopperen & stappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Priscilla__

Paard wil alleen galopperen & stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 10:58

Hoi,

Ik heb dus een verzorgpaard KWPN, de laatste tijd doet hij heel vreemd.
Bij mij, bij de eigenaar en ook bij de andere bijrijder. Eerst gaan we natuurlijk
altijd stappen dit is geen probleem, maar als we willen draven gaat hij of dribbelen
en wil meteen aanspringen in de galop. Het is niet zo dat hij gaat rennen, maar hij
springt heel langzaam in de galop. Je kan je teugels losgooien maar dit heeft ook
bijna geen effect.. Dus het is waarschijnlijk niet zo dat de teugels te strak zijn.
Misschien iemand een oplossing?

x.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:27

pfft, een probleem wat ik ook heb bij mijn paard.
Sommige paarden vinden de galop nu eenmaal stukken makkelijker als de draf. Als het met losse teugel ook gebeurt kan het er niet aan liggen dat jij hem uit balans brengt, maar misschien heeft hij gewoon weinig balans van zichzelf? Is het op beide kanten even erg?
Verder zou ik uitsluiten of het lichamelijk is.

Ik zou gewoon eens wat methoden proberen om hem er vanaf te brengen. Zelf heb ik geprobeerd om door te werken in de galop, hem direct terug te zetten in draf, hem (grof) op de rem te zetten, hem vooruit te schoppen en pas terug te nemen als ik het zei. Uiteindelijk werkte dit bij mij allemaal niet, en voelde ik na een tijdje aan wanneer hij het zou doen en kon ik hem op dat moment tegenhouden door mijn handen iets naar voren te zetten.

Heb je les met je paardje? Wat zegt je instructrice/instructeur er van?

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:30

Je hebt het erover dat hij het laatste tijd heeft. Hoelang doet hij dit?

Het kan zijn dat hij last heeft van zijn rug.

CM_

Re: Paard wil alleen galopperen & stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:31

KLinkt in mijn oren ook als een rugprobleem.

Als een paard zelfs bij een goede ruiter niet meer wil draven, dan heeft ie naar alle waarschijnlijkheid ergens een flinke blokkade in de rug.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:45

Zou het paard in eerste instantie na laten kijken door de DA om eventueel rugproblemen e.d. uit te sluiten. Vooral als het zo opeens ontstaan is.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:48

Ik ga met bovenstaande reacties mee. Gaat je paard los of aan de longeerlijn wel in draf?

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 13:33

Ik denk dat het pas de laatste 2 weken is. En los en aan de longeerlijn gaat hij wel in draf. Degene die ook les geeft op die stal zegt dat het komt door hoe hij gereden wordt. Maargoed hier kan ik verder ook weinig over zeggen, want eerst dee hij het wel gewoon.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:05

Dan is de kans zeer groot dat het aan zadel of ruiter ligt.

Misschien eens overleggen dat er eens per week een goede ruiter op rijd?
En natuurlijk even langs de zadelmaker om zadel na te laten kijken.

3 mensen op een paard is niet ideaal, en hierdoor ontstaan er sneller problemen in het lijf, zeker als alledrie de mensen niet zo heel erg veel feeling/ervaring hebben :)

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 14:07

Zadel lijkt mij niet, nooit problemen mee gehad. En ik weet niet of de eigenaresse dit ook wilt. Maarja kan het altijd voorstellen ;)
Iig bedankt voor de reacties.

Maar dan zou ik nog wel graag willen weten, wat te doen als ik erop zit en hij het dus doet. Wat moet ik veranderen aan mijn hulpen etc.?

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:48

Als je hem hebt na laten kijken door een DA of Fysio oid. En je weet zeker dat het niet aan het zadel ligt zou ik gewoon losstappen en loswerken in stap, en als je aandraaft en hij springt meteen in galop aan loswerken in galop. Dus wat je normaal in draf zou doen, doe je nu in galop. Wanneer hij terugvalt zonder dat jij de hulpen geeft drijf je hem gewoon weer vooruit. Totdat je het gevoel hebt dat hij los is en wil draven, (ookal galoppeer je een kwartier) dan neem je hem terug naar draf.

Ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt maar het werkte bij mij en mijn pony wel ;)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:39

Het is nogal moeilijk zeggen wat je anders moet doen, omdat we je niet zien rijden. Misschien kun je een filmpje plaatsen? Zo maar wat roepen schiet ook niet op. Sluit iig eerst uit dat het een fysiek probleem bij je paard is of aan het zadel ligt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:44

Ik heb een paard gereden die dit ook deed. Oorzaak; zadel was niet goed en ze zat dus vast in dr rug en kon daarom alleen maar stappen of galloperen onder het zadel. Fysio erbij gehad en een goede zadelmaker, probleem opgelost! Ik zou er toch even naar laten kijken

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:46

BfmvFreakx3 schreef:
Zadel lijkt mij niet, nooit problemen mee gehad. En ik weet niet of de eigenaresse dit ook wilt. Maarja kan het altijd voorstellen ;)

Maar dan zou ik nog wel graag willen weten, wat te doen als ik erop zit en hij het dus doet. Wat moet ik veranderen aan mijn hulpen etc.?

Een zadel kan natuurlijk ook kapot gaan. Ik zou iig ook even na laten kijken of het zadel bijvoorbeeld niet moet worden opgevuld o.i.d.

Een osteapaat bij eventuele rugproblemen kan heel heilzaam zijn. Kost even wat maar meestal heb je zelfs maar 1 of 2 behandelingen nodig (dat was bij mijn verzorgpaard iig wel het geval)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:48

sifra01 schreef:
Het is nogal moeilijk zeggen wat je anders moet doen, omdat we je niet zien rijden. Misschien kun je een filmpje plaatsen? Zo maar wat roepen schiet ook niet op. Sluit iig eerst uit dat het een fysiek probleem bij je paard is of aan het zadel ligt.

vind ik ook. maar t kan ook tussen de oren zitten. dat had mijn paard ook, een keer een "ongeluk" gehad in draf, en daarna alles willen doen behalve die draf. we hebben een hele tijd met een andere paard erbij gereden(een tip dus!) en daar achteraan gereden in draf. het paard kan dan niet in galop, daar zit het andere paard voor, en je moet goed drijven om hem in draf te krijgen.en natuurlijk zorgen dat hij/zij er niet langs gaat. wij zijn gewoon dat blijven aanhouden en na een aantal keren ging ze stukjes in draf, beloon hem/haar dan ook en probeer niet al te veel te willen, 1 zijde is al genoeg. en dan natuurlijk opbouwen en zonder extra paard.(pfff.....lang verhaal :o )
ik weet natuurlijk niet of zoeits is gebeurt, maar het zou ook in weidegang kunnen gebeuren, of als ze los en een bak of paddock lopen. misschien kan je dit nagaan?
iig veel succes!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:53

Het kan ook een kwaal in de benen zijn. Een paard dat last heeft van bv spierpijn in de benen of iets anders, gaat aangalopperen. In draf is de belasting immers groter en dus doet galop minder veel pijn.
Ik heb het voorgehad met een merrie die later hoefkatrol bleek te hebben. Dierenarts zijn eerste reactie op het aangalopperen was: rugkwaal of beenkwaal

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:26

SunnyBL schreef:
BfmvFreakx3 schreef:

Een zadel kan natuurlijk ook kapot gaan. Ik zou iig ook even na laten kijken of het zadel bijvoorbeeld niet moet worden opgevuld o.i.d.

Een osteapaat bij eventuele rugproblemen kan heel heilzaam zijn. Kost even wat maar meestal heb je zelfs maar 1 of 2 behandelingen nodig (dat was bij mijn verzorgpaard iig wel het geval)

Hier sluit ik me bij aan. Een zadel wat een hele tijd goed heeft gelegen geeft niet de garantie dat hij altijd goed zal blijven liggen, de rug van het paard ontwikkeld zich immer en daarbij zakt de vulling in, regelmatig bij laten vullen (en na laten kijken) is dus wel een must.

Miran_roulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:29

Ik zou zijn rug en je zadel laten nakijken, het kan zijn dat hij pijnlijke druk probeert te ontlopen.

W_aldrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:20

Ik zou zijn rug ook even na laten kijke.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:24

Wij hebben wel eens manegepaarden gehad die direkt gingen galopperen in plaats van draven. Vaak kwam dat omdat ze stijf waren en omdat ze dan een galopje makkelijker vonden dan de draf. Dan galopperde ze eerst een aantal passen en dan gingen ze pas in draf. Misschien toch een idee om je paard na te laten kijken, zeker als je het niet vertrouwd.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:26

En als je rustig achterover gaat zitten en je neemt hem goed terug?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:26

Ik heb eens op een arabier gereden op een buitenritje en dat paard ging ook alleen maar stappen en draven omdat hij de draf gewoon moeilijk vond!

polly76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:20

die van mij heeft het ook een tijdje gedaan om te "klieren"er mankeerde hem niks , maar dacht zo leuk onder het werk uit te komen , galop en stap waren nou eenmaal zijn makelijkste gangen.
Elke keer als hij in galop zou springen zette ik hem terug in de stap en maar weer op nieuw proberen tot ik er gek van werd :+ toen was de lol er snel af en in een week had ie dat grapje wel weer bekeken ( en ging vervolgens weer wat nieuws bedenken :D )
Maar het is erg vervelend dat ze dat doen succes er mee!

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:26

Ik heb een jongen in mn les waar zn paard dit ook doet.
Wanneer je aan draaft en hij begint te galoperen moet je
hem gewoon halt houden, en weer weg draven.
Desnoods halthouden, paar stappen naar achter en weer
gaan aandraven. Op gegeven moment word die dat zat
en gaat die van hem het doen. Wel als die gewoon goed draaft
heel erg belonen.. Sterkte..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:35

Citaat:
die van mij heeft het ook een tijdje gedaan om te "klieren"er mankeerde hem niks , maar dacht zo leuk onder het werk uit te komen

Het blijft me keer op keer weer verbazen dat mensen zo over hun paard kunnen denken. }:0
Als er één wezen is wat niet op deze manier te werk gaat dan zijn het paarden.
Maargoed, als het aan het kunnen van de ruiter mankeert, is het altijd makkelijker om de schuld maar op het paard te steken.

Voor de TS: Als je paard dit enkel doet onder zadel en ruiter, dan lijkt het me een heel duidelijk teken dat er iets niet goed zit.
Een volledige check door zadelmaker, ostheopaat of fysio, is dan ook de enige tip die ik je kan geven.

brandysamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:42

BfmvFreakx3 schreef:
Hoi,

Ik heb dus een verzorgpaard KWPN, de laatste tijd doet hij heel vreemd.
Bij mij, bij de eigenaar en ook bij de andere bijrijder. Eerst gaan we natuurlijk
altijd stappen dit is geen probleem, maar als we willen draven gaat hij of dribbelen
en wil meteen aanspringen in de galop. Het is niet zo dat hij gaat rennen, maar hij
springt heel langzaam in de galop. Je kan je teugels losgooien maar dit heeft ook
bijna geen effect.. Dus het is waarschijnlijk niet zo dat de teugels te strak zijn.
Misschien iemand een oplossing?

x.

Zit duidelijk iets dwars bij je paard, hij neemt zijn makkelijkste weg door galop te kiezen, zou hem even na laten kijken door een ostreopaat! Die kijkt naar meer dan alleen zijn rug!!Doet hij dit ook als je hem los hebt, b.v. bak/weide moet je eens op letten. Ik zou zeker hem na laten kijken voordat er meer schade komt.