ben jij tegen rijtechnische hulpmiddelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wat vind je o.a van de slof?

ik vind het gewoon aso dat je je paard moetwillig in de krul trekt.
11 (10%)
ik vind dat je zelf een hulpmiddel bent om een paard echt te laten lopen en dus heb je zo'n slofje etc niet nodig
25 (23%)
ik vind het handig en helpt me verder
7 (6%)
ik moet het wel gebruiken, maar paard is zo sterk in de mond.
Geen stemmen
ik vind het goed mits je et goed gebruikt
60 (55%)
anders........(typ het zelf)
5 (4%)

Totaal aantal stemmen: 108

_Bitje_

ben jij tegen rijtechnische hulpmiddelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:02

hallo,..
titel zegt het al,..brand los geef je mening! ;)
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 23-04-09 21:09, in het totaal 2 keer bewerkt

siskeh

Re: ben jij tegen rijtechnische hulpmiddelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:05

wat een rare stelling....
ik kan echt niets van alles invullen.
ik vind namelijk dat je het als hulpmiddel moet gebruiken.
en dat het in de handen van een goede ruiter een goed HULP middel is.
dus niet een middel om een paard beter in bedwang te houden, maar om meer dingen te bereiken.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:05

Mijn optie zit er niet bij om te kiezen....
maar nee ik ben niet tegen hulpmiddelen, mits goed gebruik!

als ze verkeerd gebruikt worden, kan ik mij erg kwaad om maken, dat is ook niet de manier, en daar ben ik wel fel op tegen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:07

De optie van mijn keuze zit er ook niet tussen. In mijn ogen zijn je eigen handen de beste hulpteugels die er zijn ;)

Bovendien zie ik er weinig heil in een paard met zijn hoofd aan zijn lijf vast te maken júíst als hij nog moeite heeft met zijn balans.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:09

heb et veranderd,....dis beter

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:39

anders...
Ik vind een slof eigenlijk een middel die niet nodig is. MAAR... ik heb hier wel eens verhalen gelezen waarbij ik volkomen begrijp dat er een slof wordt gebruikt. Meestal is dit na een slechte ervaring bij de ruiter en wordt het gebruikt om vertrouwen weer op te bouwen. Puur psychologisch dus waarbij de slof weinig wordt gebruikt.
Bij goed gebruik kan het weinig kwaad, helaas wordt een slof meestal verkeerd gebruikt, waardoor ik er behoorlijk meer tegen ben dan voor.

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:37

Ik vind het zo jammer dat veel mensen hulpmiddelen gebruiken waar ze niet mee om weten te gaan. Zag laatst weer een klein meisje op haar pony met sporen zitten, klapperende benen en toen ik er naar vroeg zei die moeder dat die pony dat nodig had om voorwaarts te houden, maar het zag er niet bijster vriendelijk uit. :? En zo zijn er talloze voorbeelden van onkundige ruiters die hulpmiddelen inzetten om eigen gebreken te compenseren. Maar als je er mee om kan gaan, waarom niet? Ik hou er persoonlijk niet zo van, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen waarbij het wel handig/noodzakelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:42

_Bitje_ schreef:
heb et veranderd,....dis beter

Misschien is het nog beter als je alles in normaal Nederlands schrijft en de typfouten eruit haalt.

Wat versta je onder hulpmiddelen? Eigenlijk valt het volledige harnachement onder hulpmiddelen om een paard te laten doen wat wij willen.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:43

Wat je gewoon ziet is dat er heel weinig kennis is over het gebruik van hulpteugels. Wat ik hier lees van de meeste mensen, denken ze dat je een slofteugel gebruikt om je paard in de krul te trekken.
Als je zo een slof gebruikt heb je er niets aan, pas op het moment dat je je slof gebruikt als 'dakje' heeft het wel zin. Een 'dakje' wil zeggen dat je hem niet in de krul trekt maar het grootste gedeelte van de tijd je slof los hebt hangen. Maar aan genoeg dat je paard zijn hoofd niet erg hoog kan gooien. Beetje hetzelfde idee als een martingaal, maar met dit grote voordeel dat je je slof los kunt gooien.

Ik ben dus voor het gebruik van hulpteugels, mits het goed en onder begeleiding wordt gebruikt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:47

Ik heb iets tegen slecht paardrijden. En dat kan met én zonder slof sporen enz. En slecht paardrijden kan ook heel goed met al die zo genaamde paardvriendelijk zooi die je tegenwoordig tegenkomt als 'bitloze hoofdstellen, boomloze zadels enz enz.'

Goed paardrijden heeft dus helemaal niks te maken met wat je allemaal om je paard heen knoopt, maar met hoe goed je rijtechnisch met je paard aan de slag gaat, en hoe goed je kan luisteren naar de signalen die je paard je geeft.

liesje1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:43

Tja ik vind het niet erg mits je het rechtvaardigd gebruikt :)

x_hielke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:50

ik ben voor, zolang je het goed gebruikt.
bij sommig paarden is het wel fijn om iets te hebben.
maar ik ben van mening dat het meestal (bijna altijd) aan de ruiter licht.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:43

Mijn mening zit er ook niet tussen. Behalve een (dressuur)zweep ter verlenging van je been en een (bitloos) hoofdstel ben ik tegen vrijwel alle hulpmiddelen. Veel mensen zullen het met mij oneens zijn, maar het ligt toch vrijwel altijd aan de ruiter, doe daar dan eerst iets aan en leer anders goed genoeg rijden om je paard zonder die hulpmiddelen de houding te laten aannemen die jij wenst.

tobyy_mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:37

het is wel handig maar ik gebruik het nie :P

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:03

Een hulpteugel, sporen of zweep kunnen heel nuttig zijn mits men weet hoe te gebruiken.
En daar gaat het dus mis door onkunde. Dit zie je door de hele paardensport heen. Mensen (uitzonderingen zijn er altijd) willen hun paarden niet moedwillig verkeerd rijden of verzorgen. Daarom is de voorlichting die gestart is heel nuttig.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:31

Afbeelding
Een mooi voorbeeld van de inwerking van hulpteugels. Iedere hulptegel werkt namelijk achterwaarts in, hij is namelijk achter het hoofd vastgezet (singel)! Je kunt zelf wel zien wat er gebeurt, het paard zakt in de schoft ipv rijst!

Als je je paard daarentegen van achteren naar voren rijdt, zal het bekken kantelen, de achterhand dalen, de ruggengraat opwaarts welven en de schoft rijzen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:31

Nou, dat vind ik écht kort door de bocht........ dat is echt maar net hoe de ruiter ermee omgaat.
Iedere teugelhulp werkt ook achterwaarts in, maar als de ruiter de handen stil kan houden, en op een licht contact kan rijden, lijkt me niets mis met teugels :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:34

Ik vind dit een heel algemene stelling en heel algemene poll. Elke hulpteugel heeft een andere werking, je kunt dus moeilijk alles over 1 kam scheren.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:26

Ik begrijp het gebruik van hulpteugels eigelijk nooit.. Als je hem goed gebruikt, doet die niets maar waarom zit die er dan omheen?

Een slof bv, ik ken iemand die heeft hem erom heen dat als het paard tegen de hand komt begrenst kan worden.. Waarom zoek je dan niet uit waarom je paard INEEENS tegen de hand komt ipv de symptomen te gaan verdoezelen?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:36

Yamcha schreef:
Nou, dat vind ik écht kort door de bocht........ dat is echt maar net hoe de ruiter ermee omgaat.
Iedere teugelhulp werkt ook achterwaarts in, maar als de ruiter de handen stil kan houden, en op een licht contact kan rijden, lijkt me niets mis met teugels :D

Dan gebruik je de teugels niet waarvoor ze bedoelt zijn :o Je kunt met de teugels de positie van de schouder bepalen, niet de hoofd/hals houding!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:52

Woodstock schreef:
Yamcha schreef:

Dan gebruik je de teugels niet waarvoor ze bedoelt zijn :o Je kunt met de teugels de positie van de schouder bepalen, niet de hoofd/hals houding!

volgens mij zit er nogal een verschil tussen een teugelhulp of een hulpteugel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:34

Woodstock schreef:
Yamcha schreef:

Ik bedoelde het in die zin dat een teugelhulp nooit een voorwaartse hulp kan zijn.

Overigens kun je wel de hoofd/halshouding bepalen, als je een rustige, lichte aanleuning kunt verkrijgen kun je je paard instellen hoe je maar wilt :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:50

@woodstock, ik heb dit plaatje eerder al gezien en is echt niet als degelijk bewijsmateriaal te gebruiken.
Sorry, maar aan de teugel rijden en zeker rond, moet altijd vanuit de achterhand komen; dus dan moet je op je tekening ook wel die achterhand laten dalen :-)

Heeft niets met hulpteugels te maken..., maar is basis

Dus idd ben ik tegen gebruik van hulpteugels als je dit niet onder de knie hebt.

En slof gebruik ik wel, niet om de basis bij te schroeven; maar wel om soms net dat beetje meer eruit te krijgen zonder zelf je kracht te gebruiken.

Vb heel scherp maken op benen, door supersnelle schakelingen.
Ben hier dus niet bezig over een jong dier, maar wel eentje die richting st georges getraind staat. Ik rijd die thuis op een gewoon bit ( ja loopt hij superfijn op), maar tijdens dergelijke oefeningen, moet hij snel zijn in het kader blijven en met behoud van ruimte en takt, dan gebruik ik wel eens een slof, zet die op lengte dat hij net iets voor ll kan met neus, dus rijd gewoon op trens eigenlijk. Hij durft zich met deze oefeningen lang willen maken om eronderuit te komen (heb je vaak met van die paarden die daar jaren een uitkomst in geboden hebben gekregen) en dan komt die slof net op het juiste moment tegen, zodat ik een reactie kan geven om hem er terug onder te laten zetten, hij drukt tegen de slof en zal snel genoeg mijn hand terug opzoeken, omdat hij daar comfort vind.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:13

HULP-teugels zijn goed, indien ze juist worden gebruikt. Niet meer, niet minder :P Spijtig genoeg weten weinig mensen hoe ze juist te gebruiken, en hangen ze er te pas en onpas aan, om hun eigen onkunde te maskeren. Maar soms heb je geen andere mogelijkheid. Ik vind dat men ze moet gebruiken om het paard te helpen te begrijpen dat een andere manier van lopen soms beter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:18

Ben het eens met Bulck :)