Pony gooit kinderen eraf in galop... iemand Tips !?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_17

Pony gooit kinderen eraf in galop... iemand Tips !?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 15:25

Hallo!

Ik zal het even kort uitleggen.
Mijn zusje heeft een B pony, een brave en super leuke pony!
Nu is er 1 probleem, ze gooit al 2 weken achter elkaar kinderen eraf in de galop. Mijn zusje is er al verschillende keren afgevallen, maar ook haar bijrijder al een keer.

Wat de pony doet:
Ze is heel de les braaf, stap draf geen probleem. Maar zodra ze in galop wil begint het. De pony is moeilijk in galop te krijgen, en als ze eenmaal in galop zit dan doet ze er allesaan om de ruiter ervan af te krijgen. Niet gemeen bokken/steigeren. Maar zo gaat ze eerst als een gek naar de andere kant van de bak racen ( echt hard! ) en trekt ze de teugels uit de handen van de ruiter door gewoon haar hoofd naar beneden te trekken, waardoor het ruitertje uit evenwicht raakt en met al haar macht probeert de pony weer onder controle te krijgen. Vaak tevergeefs en dan ligt ze er al langs. Hierdoor is ze behoorlijk bang geworden om in galop te gaan. Ze is 2 keer lelijk te val gekomen, en mag blij zijn dat ze ondanks wat blauwe plekken niets heeft.

De pony heeft dit nooit eerder gedaan, pas sinds 2 weken. Aan haar zadel kan het niet liggen die heeft ze al jaren op haar rug liggen en is onlangs nog gecontroleerd en ligt perfect. Het gebeurd niet alleen als ze aan het rijden is onder toeziend oog van ons, maar ook tijdens lessen.

Nu was mijn vraag..
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Iemand tips, wat zouden we er het beste aan kunnen doen?

Alvast bedankt

Mi_Amore

Re: Pony gooit kinderen eraf in galop... iemand Tips !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:27

ik zou toch even verder nadenken in de aard van pijn. Hoe oud is de pony? En hoe reageert ze in galop aan de longe?

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 15:28

De pony is 15..
& aan de longe doet ze het niet.. dan loopt ze gewoon netjes. Het is echt alleen tijdens het rijden..

Sharif08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:30

Jaa is ze is aan de longe wel normaal in de galop anders kan je der aan der longe laten galoperen als het kindje der op zit !

Kaitlyn

Gaat het aangalopperen soms te hard? Het doorzitten, hulpen geven enz.? Anders inderdaad eens verder nadenken over andere pijntjes die ze eventueel kan hebben

Juangi

Misschien hobbelen de kinderen teveel op de rug? Mijn peerdje doet dit ook als iemand er opgaat stuiteren in gallop.

Denk dat het probleem toch bij de ruiter ligt...

PureSG

Dan zal ik, zoals chipieke zegt toch eens kijken of de pony geen pijn heeft in de rug (als er een ruitertje opzit?)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:31

als het paard lichamelijk niks mankeerd zou ik een opzettouwtje van het hoofdstel naar het zadel doen en deze alleen vastzetten zodra ze moet gaan galopperen. Dan kan ze de kinderen niet meer uit het zadel trekken en ook niet bokken

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:31

kindertjes laten galoperen aan de longe zodat je het kan afstraffen,, of een niet te zware ruiter er op zetten die van aanpakken weet.

even een ostheopaat er bij als mijn merrie vast zit gaat ze ook vreselijk bokken :)
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 21-04-09 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:32

ik denk dat de pony óf pijn heeft ergens, óf jullie aan het pesten is. misschien zou er eens een wat gevorderdere ruiter op moeten?

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 15:35

Als ze zonder ruiter aan de longe loopt is ze braaf. Maar zodra er een ruiter op komt en die wil aanspringen in de galop gebeurd het. Alleen hebben wij zelf dan net iets meer te zeggen.. en kan ze niet weg '' racen ''

Het meisje heeft 3 jaar ervaring en rijd redelijk netjes al zeg ik het zelf. We hebben er al iemand opgezet met nog meer ervaring. Haar bijrijder is 13, klein meisje en niet te zwaar. Maar ook zij lag er afgelopen les langs.

Zou zoiets aan het bit/haar tanden kunnen liggen? Maar het rare is dat het alleen in de galop gebeurd..

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:37

Anouk_17 schreef:
Zou zoiets aan het bit/haar tanden kunnen liggen? Maar het rare is dat het alleen in de galop gebeurd..

ik zou het zeker niet uitsluiten. maar het meisje is pas 13, en pony's zijn ondeugend. dus ik denk toch echt dat ze jullie aan het pesten is en dat je er een iets meer ervaren ruiter op moet zetten :')

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 15:41

Magiccc schreef:
Anouk_17 schreef:

ik zou het zeker niet uitsluiten. maar het meisje is pas 13, en pony's zijn ondeugend. dus ik denk toch echt dat ze jullie aan het pesten is en dat je er een iets meer ervaren ruiter op moet zetten :')

Ja het zou best kunnen dat het meer pesten is. En dat ze nu door heeft dat ze er zo kinderen afkrijgt.
Maar hoe kom ik/wij er vanaf !! :o
Mijn andere zusje, rijd er ook heel soms op. Is eigenlijk iets te groot, maar zij krijgt haar makkelijker onder controle doordat ze niet zo klein is en zwaarder is.

Maar zodra me kleine zusje erop gaat zitten, begint het weer van vooraf aan. En het is haar pony en zij rijd erop.

Vanavond heeft ze weer prive les! ik ben benieuwd !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:10

Magiccc schreef:
Anouk_17 schreef:

Denk dat de kinderen gewoon teveel stuiteren.
Als het paard het aan de longe (met hetzelfde zadel en hoofdstel) niet doet, en alléén in galop, alleen met de ruiter, dan ligt het dus aan de ruiter.

Met pesten heeft dit niets te maken, het heeft te maken met kinderen die teveel stuiteren :) Kinderen leren zitten dus. Overigens, als ze zo makkelijk uit evenwicht raken, lijkt me dat ook wel een veeg teken ;)

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 16:25

[/quote]
Als het paard het aan de longe (met hetzelfde zadel en hoofdstel) niet doet, en alléén in galop, alleen met de ruiter, dan ligt het dus aan de ruiter.

Met pesten heeft dit niets te maken, het heeft te maken met kinderen die teveel stuiteren :) Kinderen leren zitten dus. Overigens, als ze zo makkelijk uit evenwicht raken, lijkt me dat ook wel een veeg teken ;)[/quote]

Nou als de pony echt hard gaat, en zijn hoofd als een gek naar beneden trekt..
Dan snap ik dat wel.
Zoveel kracht heeft een meisje van 9 nou ook weer niet.
Ze rijd al langer paard en het is pas sinds 2 weken met de galop.
ECHT HEEL VAAG! ik weet het
Maar ik zal vanavond als ze les heeft eens even goed kijken, observeren en overleggen met degene die les geeft

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:35

Was dus al gezegd.... :Z

Juangi schreef:
Misschien hobbelen de kinderen teveel op de rug? Mijn peerdje doet dit ook als iemand er opgaat stuiteren in gallop.

Denk dat het probleem toch bij de ruiter ligt...

Maak anders een filmpje zodat wij kunnen zien wat het probleem nou is.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:44

Toch zou ik als eerst gezondsheidsklachten uitsluiten.
En er inderdaad, een wat ervarenere ruiter opzetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:23

Anouk_17 schreef:
Yamcha schreef:
Als het paard het aan de longe (met hetzelfde zadel en hoofdstel) niet doet, en alléén in galop, alleen met de ruiter, dan ligt het dus aan de ruiter

Met pesten heeft dit niets te maken, het heeft te maken met kinderen die teveel stuiteren :) Kinderen leren zitten dus. Overigens, als ze zo makkelijk uit evenwicht raken, lijkt me dat ook wel een veeg teken ;)

Nou als de pony echt hard gaat, en zijn hoofd als een gek naar beneden trekt..
Dan snap ik dat wel.
Zoveel kracht heeft een meisje van 9 nou ook weer niet.
Ze rijd al langer paard en het is pas sinds 2 weken met de galop.
ECHT HEEL VAAG! ik weet het.
Maar ik zal vanavond als ze les heeft eens even goed kijken, observeren en overleggen met degene die les geeft

Rijden doe je niet op kracht. Dat doe je op techniek en een heleboel gevoel.

Ik kan op kracht een geit ook niet aan, laat staan een paard. Mijn honden heb ik op kracht ook niets te vertellen, en op mysterieuze wijze luisteren ze wel......
Ik vind het zo vaag ook niet, hoor, het is mij volkomen duidelijk. het wordt vaag als je de oorzaak zoekt waar hij niet is.

De pony gaat zo hard, en trekt zijn hoofd naar beneden OMDAT de kinderen stuiteren, en zich aan de teugels in evenwicht proberen te houden, dat pikt hij niet meer. En terecht, gelijk heeft hij. Go pwoon! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:27

aardbeitje_ schreef:
Toch zou ik als eerst gezondsheidsklachten uitsluiten.
En er inderdaad, een wat ervarenere ruiter opzetten

En wat gaat dat helpen dan?
Bij een ervaren ruiter doet de pony het niet, want die zit niet te stuiteren.

Bij gezondheidsklachten zou de pony het in alle gangen doen, én bij iedereen...... dat doet-ie niet.
Eerst logisch nadenken :j

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 20:43

Nou ze had vandaag les,
Heb helaas geen filmpje kunnen maken. ( Zal die snel eens maken )
Wederom hetzelfde, Stap draf. Prima..
Galop; Waardeloos! Gelukkig is ze blijven zitten..
Toen besloot degene van wie ze les had er 2 bijzet touwtjes aan te maken. Vanaf het bit, naar de ringetjes die aan je zadel zitten.. Heel losjes, absoluut niet te strak, maar net strak genoeg zodat ze haar hoofd nog wel naar beneden kon doen, maar niet TE ver.
Toen ging het beter, de pony kon niet te ver naar beneden, en daardoor werd ze niet uit het zadel getrokken.

En ff hea @Yamcha Door nou te zeggen ''go poown'' vind ik ook beeetje on terrecht! .. Iedereen heeft het rijden moeten leren, Kindjes zijn jong, licht, klein als de pony zijn hoofd naar beneden trekt is de reactie van zo kind, dat die mee naar voren gaat. Als je wat groter bent en meer ervaren bent zul je sneller dit gedrag kunnen corrigeren ;)
Bovendien vraag ik hier om tips ;)

Rubiquil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:51

je hebt een pb over de pony zelf!! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 06:50

Anouk: je snapt het nog steeds niet. Het gedrag van de póny moet niet gecorrigeerd worden, de kinderen moeten leren niet te bonken op de rug en aan de teugels hangen in galop. Het gedrag van de pony wordt ergens door veroorzaakt, en die oorzaak is wat je aan moet pakken.
Je krijgt dus heus tips, maar niet wat je wilt horen..... maar goed, als je dat wilt, moet je misschien het niet op Bokt vragen.

Jij zegt: als de pony zijn hoofd naar beneden trekt...... dan heeft de pony in de eerste plaats iets om aan te trekken, om vast te houden, anders kan hij dat niet. In de tweede plaats heeft de pony een réden om dat te doen. Zoek die reden op, neem hem weg, en het gedrag is opgelost. Dan los je het op een eerlijke manier naar de pony op. Een pony kan namelijk niet iemand pesten, een pony neemt alleen de ruimte die hij krijgt, en reageert op de input die hij krijgt.

Ik ga hierin volledig mee met Juangi.

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:51

En zo'n bokriempje proberen? Dan kan je zusje zich daaraan vast houden. De pony kan haar niet meer naar voren trekken en zij kan haar handen stiller houden. Wellicht fijner voor beiden?
Dit bedoel ik:
Afbeelding

Veel succes ermee!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:55

mijn paard bokt ook in galop, overkruisd en galopeerd ook lastig aan, ze is onderzocht en heeft problemen met haar rug waar ze volgende week voor wordt geholpen, voor de problemen was het prima.
Laat je pony nakijken, ik geloof niet dat hij het doet om te pesten ook al omdat je aangeeft dat hij moeilijk in galop te krijgen is. Soms hebben ze vast gelegen of zijn ze gevallen waardoor dingen in zijn lijf blokkeren of pijnlijk zijn.
Ga aub niet in op opmerkingen van een betere ruiter die hem even moet aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:59

Yamcha schreef:
[b]Anouk: je snapt het nog steeds niet. Het gedrag van de póny moet niet gecorrigeerd worden, de kinderen moeten leren niet te bonken op de rug en aan de teugels hangen in galop. Het gedrag van de pony wordt ergens door veroorzaakt, en die oorzaak is wat je aan moet pakken.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Haar zusje rijd deze pony al langer dan twee weken, maar de laatste twee weken bokt hij haar er af. Het lijkt me niet dat ze opeens meer is gaan stuiteren dan ze al deed.
Ik zou het toch zoeken in pijn bij de pony, misschien heeft hij zich te druk gemaakt in de wei en is ze een beetje overbelast geraakt toen er gewoon mee doorgereden werd? Het kan goed zijn dat een weekje rust dan uitkomst bied, of in elk geval dat het dan wat beter gaat. Laat de pony eens nakijken door een fysiotherapeut.
Ik zou je wel aanraden om je zusje toch zitles te laten nemen op een andere pony. Dan kan ze weer wat vertrouwen opbouwen en een stukje galopperen op een pony die haar er niet af bokt.