Fries Floor @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyke

Fries Floor @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 15:22

Floor is een paardje wat ik tijdelijk bijrijd. Eigenaresse is zwanger en is nu gestopt met rijden omdat het niet meer ging.
Floor is een fries die niet supermakkelijk te rijden is. We zitten nog net niet op B niveau (vind ik zelf).
Punten waar hard aan gewerkt moet worden:
- stelling en buiging
- Rechter galop. Ik krijg haar hier niet in. Het is deze keer een keer gelukt. en dan hoor je me zelf heel hard lachen en roepen. Links gaat het beter.
- piano handjes
- schouders meer naar achteren en naar voren kijken

Het is de tweede keer dat ik op haar zat.
Ik rijd met slof. Hier reed eigenaresse ook mee. Reden: Floor wil nogal eens flink er vandoor schieten, Draait plotseling om (is op een van de filmpjes linker galop te zien maar dit valt nog mee) en er zijn nog andere redenen geloof ik waarom ze de slof eraan heeft maar ?
De slof is er vandaag niet bewust bijgepakt. Teugels zijn meest van de tijd vrij los in mijn handen geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
netjes vierkant

[/img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y7SNJCOU-1.jpg[/img]
heee zit baasje daar nu?? dus beter rechtrichten.

Filmpje van draf.
http://www.youtube.com/watch?v=w-_aWiWM-Y8

Filmpje van poging tot rechter galop (tja zegt genoeg. verdient niet de schoonheidsprijs)
http://www.youtube.com/watch?v=59FbPsHAz1w

Filmpje linker galop
http://www.youtube.com/watch?v=542uj6Nn8VI

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:25

hoelang rijd je haar nu al ??
ik vind het er wel ontspannen uitzien.
en dat is wat heel belangrijk is
maar ik had ook dat probleem met de rechtergalop.
probeer niet steeds achterelkaar in galop aante springen op de volte
als het 2x niet lukt ga je verder met stelling enzo in drag en stap.
heb jij een balk tot je beschikking ?
hielp bij mij ook heel goed: leg de balk in 1 hoek en spring boven de balk aan.
en niet omdat ze rechts neit kan alleemaar links doen.
juist veeeeel rechts rijden
Laatst bijgewerkt door Flowq op 21-04-09 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

djelysia

Re: Fries Floor @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:27

Ik vind het er leuk uit zien :) en echt mooi paard ook .
Ben benieuwt naar meer foto's

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 15:28

tja 2de keer dat ik erop zat. Vorige week voor het eerst.
Er zit best nog wat werk aan dit paardje en het is ook een paard die je mag of niet. Als Floor je niet mag doet ze erg vervelend. De klik is er bij ons wel.
En gaat best ontspannen vind ik zelf ook wel maar moet nog veel aan gebeuren.

Zal volgende keer mijn camera weer meenemen. Kan ze er weer een paar schieten.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:29

ff bijgewerkt

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:30

Vind het jammer dat je alleen voltes rijd in galop.
Ik denk dat ze wel hard zal gaan als je rechtdoor gaat, maar bvb op de rechterhand, waar ze lastig aanspringt, maak je het alleen maar moeilijker aan haar, en dit is dus ook duidelijk te zien.
Verder ziet het er netjes en ontspannen uit hoor! :D

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 15:32

ik blijf het rechts ook proberen hoor. Blijf ook niet links rijden.
Heb geen balk daar volgens mij. Maar kan het wel proberen. Ze eens kijken of ik een kan vinden. goede tip.

@noekk_ Linksom heb ik best veel rechtuit gegallopeerd. Die gaat ook goed dus pak ik voltes o.a. voor stelling/ buiging. Rechts om wilde ik aanspringen in galop op de volte en rechtuit gaan maar ze gaat uit haar zelf heel snel terug dus die kans kreeg ik niet.
Wat ook probleem is dat ik slecht in de gaten heb of ik in de rechter galop zit. Moet dat beter aan gaan voelen.

Tnx voor het commentaar.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:34

balk helpt echt super goed.
dan kunnen ze bijna niet links aanspringen, want dan springen ze over hun eigen schouders heen.
dat is niet heel pretig

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:56

Ik geef jou paard helemaal gelijk om niet aan te springen in de rechter galop.
valt het je niet op dat je paard totaal geen evenwicht meer heeft door die slof, ga eerst lekker zonder slof stappen en draven, totdat ze een goeie stelling heeft en heerlijk soepel is.
Kijk maar is naar de linker galop, ze gooit haar hoofd onwijs naar buiten, em dr kont naar binnen, om in evenwicht te blijven!

Dus slof er af, en pas gaan galoperen als ze een goeie stelling heeft, anders wordt ze heel erg vast in der rug! neem desnoods eens een pasje schouderbinnenwaards mee, dat is alleen maar goed.

Succes en ik ben benieuwd naar jullie volgende topic!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:48

Allereerst vind ik dat het er netjes uitziet voor een paard wat je pas voor de 2e keer rijdt. Ik vind ook je houding erg netjes.

Ik zie idd ook een paard wat rechtsom geen stelling aan wil nemen. Doordat er onvoldoende stelling is kan ze niet rechtsom in galop aanspringen. Ik ga wat betreft gebruik van slof mee met met mijn voorganger, zonder kan ze beter haar evenwicht bewaren. Ga eerst werken aan soepelheid op beide kanten, galoppeer eerst linksom en pak rechts mee als ze voldoende los in haar lijf is. Ik zou als ik jou was ook met haar aan de longe gaan werken, zo kan ze zonder het gewicht van de ruiter oefenen met rechtsom stelling aannemen en rechtsom galopperen.

SB is idd een goede oefening om in galop mee te pakken tijdens rechtsom rijden, maar werkt pas als je in de goede galop zit. Linksom kun je dan het omgekeerde doen en haar voor je gevoel iets naar binnen zetten, dus binnenbeen er aan en rijden met stelling iets naar buiten. Dit doe ik ook een paar keer op de lange zijde linksom en daarna kan het paard makkelijker rechtuit galopperen.

Itsmelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:18

Je mag je handen wel wat bij elkaar houden,
verder vind ik zelf het er erg stijf uitzien.
zoals gezegt veel meer stelling vragen, beetje loswerken die handel ;)

xx

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:47

Ziet er een beetje 'gespannen'/'stijf' uit. Probeer er op te letten dat je ontspannen blijft, dit breng je door op het paard. Ik zal sowieso zonder slof alles is proberen, en als ze ervandoor bent op de volte en daarna weer doorrijden of er niks aan de hand is. Hierdoor zal ze het minder gaan proberen. :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:56

je kan ook proberen om een gebroken lijn te rijden en op het moment dat je weer op de hoefslag komt dan aanspringen...dan moet ze een hele scherpe wending maken en zal ze eerder in de rechtergalop aanspringen...en net wat iedereen zegt..ook lange rechte stukken meepakken.

verder ziet het er goed uit! ze loopt mooi

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 11:12

Het probleem stelling/ buiging staat al in mijn eerste stukje. Hier zijn we mee bezig. Kost veel moeite maar gaat steeds wat beter.

Over geen evenwicht door de slof. Zonder slof heeft dit paard het evenwicht ook niet. Stelling en buiging kost enorm veel moeite.
Dit paard kent nog geen schouder binnenwaarts Dit kan volgens mij ook alleen als de stelling goed is en daar zijn we mee bezig.

De teugels hingen meest van de tijd erg losjes. Slof heeft er niet echt aangezeten dus kan ze bijna geen hinder van gehad hebben. Ziet er idd wat "gespannen" uit maar ze was nu al best losjes in hoofd. Er zaten ook betere stukken tussen maar die moet je ook net kunnen filmen.

@stravero: ze maakt zich zo sterk met omdraaien (als ze het echt goed doet) dat je niet de volte door kan rijden en doorrijden. Ze rent als een gek weg richting uitgang. Wordt dan zo enorm sterk dat je geen controle meer hebt. Tot nu toe heb ik haar stil kunnen zetten.
@rena100: gebroken lijn heb ik geprobeerd maar doordat de stelling niet genoeg is en niet op tijd krijg lukt het niet.

Maar ik ga aan de slag met de tips die hier staan. Staan meerdere bruikbare dingen in waar ik iets mee kan.

Bedankt iedereen voor de tips alvast.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:17

Eerlijk gezegd vind ik het zonde dat dit paardje met sporen en slof bereden wordt. Ik begrijp best dat het vervelend is dat het paard er wel eens "vandoor" schiet maar volgens mij moet dit ook op te lossen zijn door direct op de kleine volte te zetten. Ik weet dat friezen zich op dat moment zich heel sterk kunnen maken maargoed dan nog. Persoonlijk in jouw situatie zou ik het even rustig opbouwen je hebt er immers 2 x op gereden dus het paard moet ook aan jou wennen. Wat de rechter galop betreft...als ze verkeerd aanspringt gelijk weer terughalen, rust er in brengen en weer opnieuw proberen. Wanneer ze het goed doet 1 rondje en dan stoppen voor die dag. Je kan altijd uitbreiden. Verder leuk paardje! Doet me denken aan die van mij. Komt vast goed!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 11:28

@cossie: gebruik ik de sporen dan continue?? Probleem is dat kleine volte niet helpt. Want juist op kleinere volte (om stelling te krijgen) draait ze sneller om en is ze weg. Wat betreft rechter galop ben ik met je eens. Heb na die keer dat ze goed aansprong ook niet meer rechts aangegallopeerd. Beloond en alleen nog gedraafd.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:40

Okee succes ermee! Waar ik nog benieuwd naar ben kwam de eigenaresse dit ook tegen bij haar? De rechtergalop bedoel ik :)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 12:10

bij eigenaresse kost het ook heeeel veel inspanning en lukt het ook bijna niet. Deze krijg ook les van goede instructeur en die heeft er zelfs moeite mee. Al ging het wel steeds iets beter.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:58

Oh wat vervelend!Tja, wij hebben ook een fries die ook niet altijd even makkelijk qua controle. Ik hoop dat je snel kunt minderen met de slof :). Dat is toch wel zo fijn. Voor de rest lijken de foto's niet raar. Het is niet perfect, maar zeker niet verkeerd. Achterhand lijkt in de draf netjes te worden onder gezet, in de stap overigens iets minder. Veel plezier met je tijdelijke bijrijdpaardje :)

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:43

nog even 1 dingetje, mag ik vragen waarom je een topic aan maakt, dan vraag je naar commentaar eigelijk. En tot nu toe probeer je jezelf alleen maar goed te praten, en lijkt het er op dat je alleen maar iets positiefs wilt horen.
Probeer te luisteren naar wat we zeggen, en ga er dan mee werken.
Anders heeft het geen nut om het bij HAW te zetten..

sorry hoor, maar dit is mijn mening, en die wilde ik even kwijt :o

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 16:52

Dan zal ik hierop een reactie geven.
Ik praat helemaal niet alles goed en wil helemaal niet alleen positieve dingen horen. Ik ga ook aan de slag met de tips die ik zelf denk die ik kan gebruiken en benutten.
Maar neem aan dat ik ook reactie mag geven op dingen die gezegd worden. Alleen kan ik niet altijd alles goed verwoorden en komt het misschien anders over.
Ik weet dat veel mensen tegen slof gebruik zijn. Ik probeer deze ook bijna niet te gebruiken. Meeste van de tijd heeft deze ook los gehangen tijdens het rijden.

Kortom: ik wil ook negatief feedback krijgen.

Edit: wat aangepast

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 19:23

Ik denk dat je hard moet werken om dit paard beter van je been naar de hand toe te rijden. Ik zie inderdaad dat je eigenlijk geen aanleuning hebt.

De slof zal het paard waarschijnlijk korter in de hals maken, daar kan je dus niet veel mee, ik zou hem aan de kant gooien.

Ik zou lekker voorwaarts rijden, met veel overgangen van stap naar draf. Daarbij mag je best voelen dat ze wat zwaarder in de hand wordt. Ze mag je hand meer op gaan zoeken. Later ga je dan door overgangen en tempo terug te rijden zorgen dat niet al het gewicht op de voorhand in jou handen mag komen.

Als je betere aanleuning hebt kan je ze beter op twee teugels rijden en begeleiden naar galop.

Ga ook aan de slag met opzij voor een been, nu zie ik het paard vooral rechtsom als een plank door de hoeken gaan. Her moet ze meer gaan buigen rond je binnenbeen en tegen je buitenteugel aanlopen.

Is je aanleuning beter, en loopt het paard beter tussen twee benen zal de galop ook beter worden.

Probeer het aanspringen goed te timen. Rijd niet te krappe bochten, maar zorg dat je ze in een hoek of volte goed tussen twee benen en teugels hebt en spring dan aan. Goede timing scheelt een hoop.

Zet je hand niet zo breed naar je been toe, hierdoor wordt het paard eerder korter in de hals. Hand mooi voor het zadel boven de manenkam en naar de hand gaan rijden.

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:06

Okeee.
Werk aan de winkel dus!
Succes & veel plezier! :D

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:45

bedankt Kelly.
Ik zal overleggen om de slof eraf te halen en kijken wat dat word.
Zijgangen ben ik aan het proberen maar snapt ze nog niet. Dus ga ermee aan de slag.
BOchten probeer ik ook echt ruimer te nemen maar omdat Floor dus soms erg snel omdraait neemt ze de bochten kort en op dat moment is ze dus te sterk om gelijk ruimer te krijgen. Maar we gaan hard aan de slag.

Het is nog veel werk. Ik hoop later nog eens een topic te openen met betere plaatjes met verbetering.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:34

jUst_eVa schreef:
nog even 1 dingetje, mag ik vragen waarom je een topic aan maakt, dan vraag je naar commentaar eigelijk. En tot nu toe probeer je jezelf alleen maar goed te praten, en lijkt het er op dat je alleen maar iets positiefs wilt horen.
Probeer te luisteren naar wat we zeggen, en ga er dan mee werken.
Anders heeft het geen nut om het bij HAW te zetten..

sorry hoor, maar dit is mijn mening, en die wilde ik even kwijt :o

Gut wat zijn we weer lekker vriendelijk voor elkaar :roll:

Volgens mij gaf TS net al aan dat er erg bruikbare tips tussen zitten waar ze wel wat mee kan, lezen is ook een vak

Tyke schreef:
Maar ik ga aan de slag met de tips die hier staan. Staan meerdere bruikbare dingen in waar ik iets mee kan.

Bedankt iedereen voor de tips alvast.

@Ts; Je rijd er nog maar zo kort op en je kent het paard nog niet zo heel erg goed, logisch dat het dan ook nog niet het plaatje geeft van een echte combinatie. Dat geeft helemaal niks, daar kun je aan werken. Verder vermoed ik dat het paard scheef is in de bespiering. Heb je evenveel druk op beide teugels, word je naar binnen of naar buiten geduwd als je erop zit? Ik denk dat als je gaat werken aan het rechtrichten, scherper maken aan het been, rijden op je zit je al een heleboel verandering zult bemerken.
Zorg dat je het paard goed bezig houd zodat het paard geen tijd heeft om ervandoor te gaan. Je moet dus leren om sneller te worden.
Verder lekker stukjes voorwaarts neerwaarts meepakken om het paard zo lekker over de rug te laten gaan en dat de bovelijn goed kan oprekken. Probeer ook verbinding te houden, zo verkrijg je informatie vanuit de achterhand. De slof zou ik persoonlijk de prullenbak ingooien, maar dat is mijn mening. :D
Heel veel succes en lekker kilometers maken!