Bonny @ work thuis,2de keer stang en trens! (M2)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Bonny @ work thuis,2de keer stang en trens! (M2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 14:13

hoihoi

aangezien ik mn punten heb gehaald om z te mogen starten,
ben ik aan het begin van stang en trens rijden geslagen,
heel rustig beginnen uiteraard. 1e keer was mn instructrice erbij,
vandaag alleen geprobeerd, is ook nog beetje uitvogelen of de bitten e.d oke zitten
maar ze pakt het zeker niet verkeerd op! en ik heb eigelijk geen moeite met de extra teugel,
ik laat hem niet losbungelen want ben bang voor klapperen, heb hem er lichtjes bij.
vandaag was ze, moet ik erbij zeggen, niet echt lekker erbij, niet zo fijn aan de hulpen en kijkerig en beetje sterk. en ik zak soms wat in elkaar qua houding, verder vond ik haar voor de 2de keer ermee niet verkeerd!
mn man heeft paar foto's gemaakt maar die klikt maar wat dus heel veel soeps zat er niet bij haha!
ps-heb geen los rijd foto's.

groetjes en bedankt voor het kijken,
barst maar los, ben zelf nog niet helemaal tevreden over de foto's. mag nog beter, meer op de achterhand en losser van voor,maar ik vind het zelf ook wennen uiteraard. ;) zit nu beetje krampachtig soms,
maar moest er aardig aan rijden vandaag, ze was nogal bezig met niet hoeven werken :D
wees lief dit was de 2de keer.
ben trots op mn beestje!!

Afbeelding
1.der koppie

Afbeelding
2.
Afbeelding
niet echt ingezoomd maar goed turen dan maar haha
3.
Afbeelding
beetje fout momentje maar wel fijn van voren
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.ze mag wat meer bergop blijven nog

Afbeelding
7.S.B

Afbeelding
8.
Afbeelding
hier wat kort in de hals, en ik moet rechter gaan zitten ;)
9.
Afbeelding
10.
Afbeelding
11.
Afbeelding
doei!!
12.
Afbeelding
detail.
13.
Laatst bijgewerkt door Bonny4life op 20-04-09 14:35, in het totaal 3 keer bewerkt

Pony_Arie

Re: Bonny 2de keer stang en trens! (M2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:16

ziet er netjes uit!!! leuke combi
het is dat het een haw topic is dat ik iets moet zegge naar goed kijken probeer elk monent je hakken uit te drukken
even een vraag waarom heb je een extra iets aan je stang?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 14:17

dat is een slobberriempje, die zorgt dat de stang rustiger in de mond blijft liggen. bedankt voor je reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:19

Hee dat ziet er een stuk beter uit joh!!! Nu ligt ie zeker goed :)

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:19

t ziet er goed uit hoor! :D
zo te zien begint ze er steeds meer aan t wennen, en t staat haar mooi!

ben benieuwd hoe het er straks uit ziet als je er echt mee aan het werk gaat :D

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:21

Rijd je dan met 3 teugels?
Staat je paardje goed S&T, het ziet er mooi uit

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 14:24

VivaLaVida schreef:
Hee dat ziet er een stuk beter uit joh!!! Nu ligt ie zeker goed :)

thanx!!
iemand zei wel tegen mij dat je even in de mond moet kijken of de bitten elkaar niet raken, maar het bolletje van mn dubbelgebroken onderleg, die raakt wel iets de stang..is dat erg? kan er verder niet veel aan stellen meer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:25

Yolien dat lijkt net zo op de foto, de teugel die jij ziet is de stangteugel van de andere kant! haha lijkt net alsof die van het slobberriempje af komt. maar die gaat onder de kin door, bij de kinketting zeg maar.
@bonny4life: iets is niet erg. Het is naarder als de s&t te ver uit elkaar liggen.

Bonny4life

Re: Bonny @ work thuis,2de keer stang en trens! (M2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 14:26

idd het is wel een echte DETAIL foto haha.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:39

Ik vind je zadel zo ver naar voren liggen. Zo belemmert het de beweging van de schouderbladen en daardoor lijkt je paard ook optisch meer op de voorhand te lopen, omdat er aan de achterkant meer lijf uitsteekt dan aan de voorkant.

verder vind ik dat ze erg fijn loopt op S&T voor de eerste keer. Goed dat je het zo rustig aan doet. Het ziet er erg fijn uit.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 14:41

Alicia2u schreef:
Ik vind je zadel zo ver naar voren liggen. Zo belemmert het de beweging van de schouderbladen en daardoor lijkt je paard ook optisch meer op de voorhand te lopen, omdat er aan de achterkant meer lijf uitsteekt dan aan de voorkant.

verder vind ik dat ze erg fijn loopt op S&T voor de eerste keer. Goed dat je het zo rustig aan doet. Het ziet er erg fijn uit.

van het zadel lijkt maar zo, ik heb mn dekje een heel eind naar voren,veel zeggen altijd dat ik hem verder naar voren moet leggen (mn zadel), dus is vertekend beeld denk ik, bedankt voor je reactie verder!
Laatst bijgewerkt door Bonny4life op 20-04-09 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:41

Ziet er heen mooi uit!
Mooie pony ook! hoop dat ik met die van mij ook ooit zo rond mag toeren :D

verder rechtop blijven zitten, maar dat zei je zelf ook al.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:42

Heb nog 10 keer moeten kijken, maar inderdaad, nu zie ik het... viel wel tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:44

dat van het zadel lijkt idd maar zo, kijk maar:

Afbeelding

komt inderdaad door je dekje denk ik!

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:47

Volgens mij is jouw zadel iets aan de kleine kant voor jou? Je knieën liggen namelijk wel goed in de wrongen, maar je zit erg achterin het zadel vind ik. Je hebt gewoon iets te lange benen :D
Wat een lekker ding is die pony zeg, jeetje! En die nek, pfoe hé! Daar mag ik nog wel even voor doortrainen!
Ik vind dat je het erg netjes doet hoor, zo te zien heb je een fijne, stille hand en je pony loopt lekker.
Hij mag inderdaad iets meer bergopwaarts, maar dit gaf je zelf al aan, en je hebt nog wel even tijd om eraan te sleutelen :)
Succes straks met je Z1 debuut! Wanneer heb je die?
Grappige rijbroek trouwens!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:03

Nee, ik weet zeker dat het schouderblad tegen het zadel aankomt als je paard z'n been strekt. Zadel op, singel aan, voel waar in stilstand de achterste rand van et schouderblad ligt (als je voelt, voel je hard, hard, hard (bot) en dan opeens zacht. Je kunt eerst zonder zadel voelen). Dit is de positie waar het schouerblad licht in rust.
Til nu zelf (of iemand anders) een van de voorbenen van je paar op en strek de bovenarm maximaal: het schouderblad verplaatst nu naar achteren als het goed is (als het niet zo is heeft je paard een ernistige houdings aandoening door een slecht liggend/passend zadel!). Voel weer waar de achterste rand van het schouderblas is; je zadel moet daarachter liggen! Ik kan op de foto's zien dat de achterste rand van het schouderblad zowiezow onder het zadel ligt.

Ik heb even de vrijheid genomen om de botten van het voorbeen globaal aan te wijzen in de foto:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:06

nou waar het zadel dan volgens jou komt te liggen kan ook nooit lekker zijn...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:55

Doe ermee wat je wilt. Maar een paard kan een zadel dragen tot waar de haren de andere kant op gaan (einde van de ribben). Dat is op bovenstaande foto nog zeker 10 cm naar achteren. Paarden krijgen eerder rugpijn van een zadel dat te ver naar voren ligt, dan een zadel dat te ver naar achteren ligt. Omdat een zadel wat te ver naar voren ligt de voorhand meer belast, waardoor het paard niet meer optimaal kan bewegen en de rug niet mee romhoog kan brengen, waardoor hij niet meer kan dragen met de achterhand. Oprichting wordt een stuk makkelijker als je gewicht op de achterhand zit (dus met het zadel meer naar achteren), omdat het paard dan de voorhand vrij heeft.
Mijn paard had vroeger regelmatig rugpijn omdat ik mijn zadel ook te ver naar voren legde. Nu ik het naar achteren heb gelegd heeft hij geen last meer gehad en beweegt hij ook nog eens beter. Voel zelf maar eens het verschil terwijl je op handen en knieën zit en er iemand op je rug zit; eerst op je schouders en daarna boven je lenderen/bekken. In welke positie heb je eerder rugpijn?
Je zul merken dat met het gewicht meer naar voren, je je onderrug aan moet spannen om te dragen, terwijl met het gewicht meer naar achteren je dat niet hoeft en daar kunt ontspannen en 'swingen' zoals je paard dat ook zou moeten doen.
In feite is het simpele biomechanica die verloren is gegaan in de laatste decennia. Ook op oude dressuurfoto's zul je zien dat de zadels meer naar achteren liggen voor optimale schoudervrijheid en dat paarden dan vanuit de schouder een uitgestrekte draf kunnen rijden, in plaats vanuit de hedendaagse bovenarm.

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:15

Wat een leuke pony :))
Je hebt een mooie houding. Heb niet echt commentaar.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:17

Je hebt leuk paardje, dus ga er lekker trots op zitten! Dan krijg je zelf een veel mooiere uitstraling.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:41

Leuke foto's.
Je moet alleen wel wat meer voor in je zadel zitten, ook lekker rechtop! Verder geeft het een leuk beeld! :D

Cartagena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:07

Wat een leuk beestje, mooi hoofdstel ook! Alvast veel succes in de Z1! :D
Je hebt je pony goed aan 't lopen, ik zou dr soms nog wat meer door de hals willen zien. ;) Let er bij je SB wel op dat je de goede hulpen geeft! Je binnenbeen moet op de plek blijven en je buitenbeen naar achter, met de teugels haal je haar schouder naar binnen. Omdat je binnenbeen op de plek blijft en je met je buitenbeen haar kont begrenst moet ze zich dus gaan buigen om je binnenbeen! Die buiging is er op de manier waarop jij (en vele anderen hoor!) de SB rijdt helemaal niet! Jij drukt eigenlijk met je binnenbeen de kont naar buiten, maar omdat daar de bakrand zit gooit ze de schouder maar naar binnen. Klopt niet helemaal dus XD.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:10

Ik vind dat je een hele nette houding hebt.
Super dat je het op een rustig tempo doet met begeleiding.
Succes!

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:18

YOU GO, ROELINDA! :Y)

Haha, Liefs Fleur

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 19:27

bedankt voor alle reacties,

@alisia2u, bedankt voor je beredeneringen,en je uitleg, zal volgende keer eens opletten maar omdat ik altijd op let dat het zadel niet te ver naar voren ligt, denk ik dat hij echt wel redelijk goed naar achter ligt hoor, er zeggen vaak mensen tegen mij, ligt ie niet te ver naar achter? en dan zeg ik, nee doe ik voor de schoudervrijheid, op de foto lijkt hij meer naar voren te liggen dan normaal, zal er eens op letten, bedankt ervoor verder.

@ cartagena,
het klopt dat ik soms te veel wiebel met mn benen in verkeerde richtingen, ik heb zelf nog erg veel moeite met |SB en travers, ben er hard voor aan het werk, en de buiging is vaak nog niet goed, zoals jij dus zegt, maar ik werk er hard aan, moet nog vele malen beter. meer als mn best kan ik niet doen, en tja als je dan zelf rijd, val je vaak in oude rituelen terug..

in het algemeen, ik denk dat het zo lijkt dat ik te groot ben voor mn zadel, heb een mini kontje (hihi) en val soms gewoon te ver naar achter, moet op letten dat ik middenin blijf zitten, maar heb 17,5 inch..denk dat dat genoeg moet zijn voor mijn achterwerk..haha en rechter op en trotser, dat moet zeker!!
ze was te weinig door de kaak vandaag, liep er wat tegenin, en wilde van achter niet echt aan de gang (ons probleem, sterk worden en niet genoeg impuls, waardoor ik teveel vasthoud e.d die fotos heb ik maar niet geplaatst haha, maar drukt je wel met de neus op de feiten hoor maar zijn ook allemaal moment opnames vond er toch wel paar leuke foto's bij zitten vooral voor de 2de keer). alles moet nog veel beter maar we zijn op de goede weg, dat vind ik.
complimenten over mn houding en handen ben ik heeeeel blij mee, dit was drama en is het nog steeds wel een beetje haha.

bedankt!