Vandaag heeft mijn zus foto's gemaakt van Zorro en mij. Het was alweer een hele tijd geleden dat er rijfoto's gemaakt waren, dus ik was benieuwd hoe het er nu uit zag. Als ik er op zit heb ik het idee dat het al best goed gaat, maar ik kwam natuurlijk wel weer heel wat verbeterpunten tegen. Het houdt ons van de straat zullen we maar zeggen..
Allereerst wat info:
* Zorro en ik hebben geen niveau. Zorro is al jaren onder het zadel, maar ze was niet goed beleerd, dankzij het rottige verleden dat ze heeft gehad.. Vorige zomer is ze goed beleerd en nu zijn we vooral bezig om de basis goed er in te krijgen en te houden. De problemen voor het beleren waren vooral dat ze geen hulpen kende, een rem zat er niet op, en het tempo was alleen maar racen.
* We zijn op dit moment dus vooral bezig met de basis: stappen en draven in het tempo dat ik aangeef, overgangen, stil staan, rechte lijnen en figuren lopen en het neusje een beetje naar beneden rijden. Daar zijn we eigelijk sinds 2 weken mee bezig. Voor die tijd mocht ze gewoon met haar koppie in de lucht. Nu word het tijd dat het neusje wat naar beneden gaat en dat gaat erg goed. Ze loopt van zichzelf nu al lekker naar beneden, en ik kan merken dat ze haar rug en achterhand gebruikt. Een heel verschil met voor die tijd! We krijgen les, dus doen dit onder goede begeleiding!
* Mede na het zien van deze foto's vallen me de volgende punten op:
- Mijn onderbenen steken uit. Geloof me, het is al iets minder geworden, maar ik blijf uitsteken. Nou is Zorro een rond paardje, en ik ben door mijn reuma niet super flexibel en dat helpt helaas wel aan mee aan een minder goede houding. Ik heb laatst zitles gehad op een equisimulator, en toen zijn we hier ook mee bezig geweest. Hierdoor is mijn houding al verbeterd, maar het blijft natuurlijk oefenen. Ik ben er dus mee bezig, en uiteraard ook met de rest van mijn houding!
- Ik weet niet of Zorro te diep loopt? Ze neemt uit zichzelf deze houding aan als ik haar wat rond vraag, maar ik lees op bokt altijd heel veel: TE DIEP!! dus tja, dat wekt bij mij wat onzekerheid op.. Ik ben van de ene kant al heel blij dat ze zo netjes loopt, ze heeft natuurlijk een kort dik halsje, dus ik vind dit al heel knap. Ik trek haar in ieder geval niet naar beneden, ze loopt echt op eigen benen en de teugels heb ik heel losjes.
- Ik val voorover en mijn onderbenen liggen vaak ook ver naar achteren. Ik heb een stille hoop dat dit komt omdat ik mijn beugelophanging veranderd heb, ik heb ze vanmorgen voor het eerst aan de achterste haak gezet, terwijl ik de riemen anders dus verder naar voren vast heb. Ik ga het morgen maar even weer veranderen.
We doen beide in ieder geval erg ons best! Ik ben benieuwd wat jullie hier verder van zeggen, houdt het wel graag vriendelijk! Foto's staan niet op volgorde.
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

Toen nog even zonder zadel uitgestapt:
12.

13.

En nog even met ons lievelingetje Nathalie geknuffeld:

Dit was het, ik ben benieuwd! Ik combineer dit topic gelijk maar even: Zorro krijgt een nieuw zadel en ik denk er over om een bruine te nemen, chocolade bruin, denken jullie dat dat mooi staat op Zorro? De een zegt van wel, de ander niet, en zelf blijf ik twijfelen. Daarom vraag ik hier dus maar even naar meningen.

>
Ik ben idd erg met mijn houding bezig, en het is ook al enorm verbeterd. Maar het is erg moeilijk om gewoontes af te leren terwijl je ook nog op een heleboel andere dingen moet letten

Veel rijtechnisch commentaar is al gegeven. Probeer wat rechter te gaan zitten en je benen wat minder af te steken (maar daar ben je al mee bezig