4 jarige Hittepetit Pride @ Les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

4 jarige Hittepetit Pride @ Les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 19:10

Ons verhaaltje:

Vandaag hadden we weer les, bij het opstappen voelde ik al dat ze licht ontvlambaar was :Y)
Ik wilde graag een keer foto's van een les ipv gewone training om eens te zien of dat nog verschil maakt.
Omdat ze zo hót was kan ik nog niet echt zeggen of het anders toont dan gewone training, wel is duidelijk dat ik zo bezig ben met het luisteren, tips opvolgen en op Pride letten dat ik veel minder op mijn eigen zit gelet heb :+ Aandachtspunt!

We zijn vooral bezig (geweest) met het vlug maken van het achterbeen, niet op de kop willen duiken en rechtrichten (zeker voor het aanspringen naar de galop, zodat ze mooi egaal aanspringt en niet met het kruis omhoog). Ook het opsluiten/compact maken oefenen we veel, waardoor de soms wat achter de loodlijn kruipt..

Puntjes:
* Nog iets achter de teugel her en der. Dit komt omdat ze zich graag lang maakt en het precieze evenwicht moeten we nog vinden!
* Benen niet afsteken (heb korts op aanraden van bokt mijn beugels weer een gaatje lange gemaakt, misschien heb ik hierdoor weer minder steun?)
* Rechtop blijven zitten (galop)
* Niet achterin mijn zadel gaan zitten als Pride druk wordt
* Voor me uit kijken
* Tenen naar binnen!

Paspoortje:
Naam: Pride
Ras: Welsh Cob
Geslacht: Merrie
Leeftijd: Bijna 5
Nivo: B & L oefeningen, niet gestart

Afbeelding
*Stampvoet* "Ik wil beginnen, baas!"

Instappen:
Afbeelding

http://www.pink-horizon.nl/les/st3.jpg

En aan het werk :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stukje wijken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog even galloperen
Afbeelding

Afbeelding

Zijn nog genoeg puntjes te vinden uiteraard maar instructrice was helemaal tevreden en vond dat het erg goed ging. Zelf ben ik vooral heel blij met de actie van achteruit, dit was echt héél anders, enkele maanden geleden!!!

Meraki

Re: 4 jarige Hittepetit Pride @ Les

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:13

Poooow wat heb jij een paard onder je billen zeg! Kanonnen!
Commentaar geef je zelf eigenlijk al wel :)

Ik zou alleen wel het riempje van je cap iets strakker doen, of het lijkt alsof ie iets te los zit :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:14

Ik heb vaker topics van jou gezien en iedere keer denk ik hetzelfde maar nu ga ik het gewoon een keer zeggen;

Wat een knap paard! :D

Let verder idd op je benen (je moet iets zeggen op HAW 8-) )

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:24

Vind het er heel netjes uitzien :j
Af en toe heb ik het idee dat je zadel net iets te ver naar voren ligt en je daardoor je benen ook naar voren legt..
En het ziet er rustig uit :j Er valt niet aan te zien dat ze zo licht ontvlambaar was :P
Mag ik vragen waarom je (nog) niet gestart bent?
Zo op de foto's lijken jullie er wel klaar voor :)

cemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:25

echt een mooi paard inderdaad!! en het ziet er goed uit

maar ik vind je beugels toch ietsje te lang lijken? misschien weer gaatje terug doen.. weet niet precies waarom je ze langer hebt gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:29

Leuke foto's hoor!
Ik vind je beugels op de foto's ook vrij lang, maar als je ze korter doet steek je denk ik voor je zadel uit. In dat geval zou ik ze zo houden.
Wel valt me op (vooral op de laatste foto voor het wijken) dat je je been soms naar voren steekt, het lijk alsof je jezelf in je beugels afzet naar achteren. Daardoor kom je een beetje in stoelzit terecht. Verder heb je je eigen puntjes om aan te werken al genoemd :)
Succes!

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:31

wow, een pracht beest met super uitstraling.
jeetje.....
oke, rijden kwa netheid kan ietsjes beter (ziet er super goed uit voor iemand die nog niet gestart is) maar ik vind dat je wel eerlijk rijd.
Netjes handen dragen, en het beste van alles: je heb je handen netjes bij elkaar.
ook in wendingen enzo.
echt super

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:00

Wat is het toch een super sexy pony! :D
Ik heb weinig commentaar. Let op je voeten!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:21

Oei, hij loopt met een valse knik. Hij moet met net wat meer lengte lopen.
Ik vind het wel een fantastische pony om te zien. Ik denk ook best dat hij heel wat kan leren.
Richt je goed op de basis om de lengte er weer in te krijgen. En als je hem dan weer oppakt het neusje er net wat meer uitrijden.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:23

Waarom mist hij een kogelbeschermer? Of heb ik daar overheen gelezen ;)

Rifi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:25

poeh wat een moot paard en wat een goed paard enn... super mooie foto's zeg :D

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:40

Froexiie schreef:
Waarom mist hij een kogelbeschermer? Of heb ik daar overheen gelezen ;)

Nee daar heb je overheen gekeken, hij heeft ze gewoon allebei aan :D

Prachtige pony hoor!

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:29

Wat een mooie foto's. Wat je zegt ze gaat de laatste tijd lekker vooruit.

Gewoon lekker rustig doorgaan. De merrie doet erg haar best.

Ga je ooit nog starten?

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:05

Echt een mooi paard hoor!
Wel zou ik je kinriempje iets strakker doen, als je nu valt heb je niks aan je cap omdat die zo los zit.
Wat betreft je beugels, ik vind je zo goed zitten, zou ze dus niet korter doen, want dan komt je been over je zadel heen.

Laura_Wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:25

wOOOwww... Leuk ding jho!
jij zegt dat ze idd iets achter de loodlijn loopt, ik heb hier ook heel erg last van met mijn paard. wat ik eraan moet doen is veel schakelen voor en weer terug wat sluiten en weer naar voren! Als ik jou was zou ik lekker gaan starten jho! Ziet er super uit..

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 19:53

Bedankt allemaal voor jullie leuke berichtjes! :j

Nonawen & Loveshorses1:
Heb er nooit zo bij stilgestaan maar heb mijn cap riempje straks iets strakker gedaan! :)

Queene:
Ik vind het trainen/verder komen leuk, maar echt wedstrijd ambities heb ik niet. Vind het allemaal zo'n romp slomp, om te kunnen starten... Hoewel het me soms wel leuk lijkt hoor! :)

Brigitta1987:
Klopt! Ik denk dat ik dit onbewust doe als ik Pride op mijn zit terug wil rijden. Omdat ze nu zo fris was moest dat nogal eens, de afgelopen foto's was dat beter, imo :)

AnnemiekvM:
Hoe kan je dat zien? Of doel je puur op het wat teveel achter de loodlijn, valse knik is toch iets anders? Ik vind het eigenlijk wel gek als het zo zou zijn, dan zou mijn instructriuce er toch wel iets van gezegd hebben?
Dat teveel achter de loodlijn komt zoals ik bovenin al schreef door het compact maken van een pony die er graag onderuit rent en zich lang maakt, dat valt heel erg tegen om dan het perfecte punt te vinden... We doen ons best!

Froexie:
Ze heeft ze beide om hoor :P

Hannelore:
Thanx! Geen concrete plannen maar wie weet ;)

Laura_wodan:
Schakelen doen we inderdaad heel veel. Vooral goed terug komen vind ze nog moeilijk (en ik ook, dan ga ik me teveel zetten). Zodra dat er lekker in zit zal het loodlijn punt ook nogal eens afgelopen zijn.. :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:29

Kimm,, ik blijf het herhalen wat heb jij een mooi dier onder je kont.
zelf stoor ik me vooral aan het benen afsteken.
ook heeft ze een beetje "de valse knik" in haar hals dat zie ik graag wat langer :) * moet ik nodig zeggen hoor * en ik zie dat iemand die opmerking al gemaakt heeft, t is zo op de foto's wel te zien.. maar het zijn moment opnames, het kan best zijn dat pride lekkerder toont als je het geheel bekijkt. dat kunnen wij van de zijlijn niet zien uiteraard.

t is en blijft een geweldig paard en je krijgt der van de foto's af steeds meer onder de knie.. toppie

_Liza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:40

wat een prachtigbeestie:D
en wat een galop!
wauwie(A)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:54

Je paard loopt inderdaad met een valse knik. Dat beeld is tegenwoordig zo gewoon dat de meeste instructeurs en juryleden er niets van zeggen, maar je beschadigd je paard er lichamelijk wel mee.

En valse knik kun je zien aan de volgende punten:
- Het hoofd is achter de loodlijn. Daardoor moet het paard spieren in z'n onderhals aanspannen om zijn hoofd te dragen of moet hij hangen op de handen van de ruiter om zijn hoofd in die positie te houden, dat is geen van beide wenselijk.
- De atlas (de eerste wervel die aan de schedel zit, net achter de oren) is niet het hoogste punt. In plaats daarvan zie je vaak dat de derde halswervel het hoogste punt is. Ook bij voorwaarts neerwaarts moet de atlas (in het engels: poll) het hoogste punt zijn!
- Het paard druk het bekken eruit en naar achteren; de rug loopt niet mooi bol, maar het bekken wordt er aan de achterkant meer uitgeklapt dan ondergeschoven. Dit kun je bij jou mooi zien op foto 3, 5 en 7. Doordat de achterbenen niet kunnen ondertreden, komt het gewicht op de voorhand.
- Dat brengt ons bij het volgende punt: de passen van de voorbenen zijn ruimer dan die van de achterbenen. De voorbenen worden hierdoor ver onder het lichaam geplaatst (zie jou foto 7 bijvoorbeeld), en het achterbeen zal daardoor wel over het spoor van het voorbeen treden, maar doet dat zonder te dragen. Je wilt dat de passen voor en achter iig even ruim zijn, anders verlies je je takt (zoals veel ruiters in uitgestrekte draf één been aan de grond hebben, dat komt mede door een valse knik).

Misschien ben ik nog wat vergeten, maar ik geloof dat ik het gros aan kenmerken nu wel heb gehad.

Moet ik ook zeggen dat je een paard hebt met een geweldige uitstraling. Ik hoop dus dat je wat met de bovenstaande informatie kan, zodat je nog heel lang van haar kan genieten!

Ik kan je ook nog wat vertellen over je eigen houding. Je trekt je benen op vanuit de heup, waardoor je beenligging zo raar overkomt. Probeer je been lang te maken (doe alsof je op de grond staat) en waarschijnlijk mogen ook je beugels een gaatje langer, daarvoor moet je echter eerst leren je benen mooi lang te houden: beugels langer is een gevolg, geen oplossing.
Wat je kan doen om je te helpen lengte te maken is je bovenbeenspieren oprekken terwijl je op je paard zit: je hak naar je kont trekken en even 3 tellen vasthouden. 3 keer herhalen aan elke kant. Lat je knie zover mogelijk naar beneden wijzen zonder over je pijngrens te gaan en laat je onderbeen na het rekken weer rustig zakken zonder je knie te verplaatsen.

Heel veel succes!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:23

Volgens mij zit jij bij het wijken naar de buitenkant, terwijl je juist je gewicht op binnen moet houden. Je paard heeft zo makkelijk de neiging over de buitenschouder te gaan. Ik kan het op de foto niet goed zien, maar het lijkt ook alsof hij dat doet?

en inderdaad loopt je paard te diep. Je ziet aan de beenzetting dat hij hij ze minder naar voren plaatst dan naar achter. Hij loopt op de voorhand en daarbij is de halshouding van je paard zo, dat hij zijn pas niet goed af kan maken.
Misschien kun je met je instructrice overleggen wat je daar aan kan doen, mijns inziens moet je dit in de basis aanpakken en zorgen dat je paard meer lengte in zijn hals gaat maken. ook meer doorrijden waarschijnlijk.

succes ermee, je hebt een erg leuk paard!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:27

Doordat je nu meer bezig bent met actie in achterbeen, moet je paard van voren ook meer lengte gaan geven op moment dat paard nageeft. Op moment dat paard namelijk nageeft komt ie losser in de rug en kan ie de neus naar voren brengen, waar door ook de beenzetting meer naar voren komt, en zul je merken dat je oefeningen ook fijner zullen gaan, als je de oefeningen ook nageefelijk kunt rijden. Wel erg leuke combinatie hoor. Leuk paardje! Maar durf de ruimte naar voren te gaan geven, voordat je paardje te lang in deze houding blijft lopen. Als je vind dat je paard te lang in achterbeen blijft, ga veel korte tempowisselingen en korte overgangen rijden, zodat je paard gesloten moet blijven en zorg ook in die overgangen dat je paardje die lengte opzoekt en blijft rekken in bovenlijn.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 17:17

Bedankt voor de complimenten en tips!

Voor mij is dit mijn eerste paardje waar ik serieus mee rij dus alle problemen die opzetten moet ik uitvogelen door hulp van mijn instructie (1x per week) en hulp van buitenaf (zoals oa bokt dus :) ).
Het is dan ook erg prettig als er zulke duidelijke uitleg komt, want met kreten als "Hij loopt teveel op de voorhand" kan ik helaas weinig.

Alicia2U.
Inderdaad, nu je het zo omschrijft, is het voor mij helemaal duidelijk. Ik ga mijn instructrice deze link geven en vragen of ze eens naar zowel de foto's als het commentaar wil kijken, zodat we er de komende lessen aan kunnen werken. Ik heb geen direct wedstrijd doel, een goede basis (en mijn paardje lang heel houden) vind ik 100x belangrijker!!
Heb je misschien nog 1 of meerdere foto's waar het beter is (in mijn profiel staan er evt ook nog veel), naar jou idee, zodat ik meer een 'uitgangspositie' voor ogen heb?
En heb je, op het langer laten van de hals na, misschien nog tips om het te verbeteren?
Mijn benen ga ik aan werken!

Driebergen:
Het wijken is nog in beginnende hand. Ze snapt het idee maar de ene keer gaat het beter dan de andere keer. Vooral Linksom heeft ze erg de neiging om over de schouder weg te lopen. Hierbij moet ik mijn linker teugel dus ook goed aangesloten houden en geregeld ophoudingen maken, wellicht dat ik daardoor iets verzit? Kwestie van nog vele keren oefenen, denk ik zo :)

Dank je Bets :) Ondanks dat ik het nog heel moeilijk vind om het precieze punt te vinden tussen te lang maken (/niet compact blijven) en het te diep rijden ga ik er zeker op letten! :)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:20

Het lijkt een beetje alsof je hetzelfde probleem hebt als mij :) Een smal paard, lange benen en daardoor je tenen naar buiten draaien :) dat heb ik ook, en ik rijd ook met sporen ;) Ik vroeg me af of jij daar ook last van hebt of dat dat alleen zo lijkt :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:03

Ik vind de foto's in je profiel tot mei 2007 een prettig beeld geven. Ze zou daar nog iets meer over de rug mogen, maar de halspositie is goed. Dat zie je ook terug in het achterbeengebruik, dat is op de eerste paar foto's veel beter in evenwicht met de voorhand.

Wat je kunt doen om het te verbeteren:
Niet teveel hand gebruiken. Laat het aan de teugel rijden voorlopig even achterwege als doel en hou gewoon een fijn contact (dus geen gespeel etc.).
Ga daarbij veel voltes en bochtjes rijden, waarbij de voorhand in het spoor van de achterhand moet lopen. Zo rich je je paar recht. Als je paard recht loopt en 'spoort' zal ze vanzelf nagevelijk komen in het contact dat je hebt.
Daarnaast kun je het beste veel overgangen en schakelingen rijden. Zo wordt de achterhand sterker en moedig je je paard aan contact te zoeken aan de voorkant. Doe snelle schakelingen ipv lange stukken: 5 passen weg, en weer 5 passen terug enz. Zowel in stap, draf als galop.
Als dat allemaal goed gaat kun je gaan denken aan sb en travers, eerst in stap en als dat goed gaat in draf en uiteindelijk galop.

Het is voor je paard op het moment even beter dat ze teveel met de neus eruit loopt, dan te diep en met een valse knik. Hoe langer je die knik hebt, hoe moeilijker hij eruit te rijden is, omdat die paarden niet meer gewend zijn van achteren naar voren contact te zoeken. Ik heb hetzelfde doorgemaakt met mijn paard, spiek maar eens in mijn profiel. Ik ben het eerste halfjaar bezig geweest om die knik eruit te rijden (zo was hij ingereden). Nu gaat het echt super :)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:00

Dat vind ik wel gek, dat zou betekeken dat het er het beste uit zag toen ik er de eerste 5 keer op zat, terwijl ik in mijn omgeving niets anders hoor dan "Jeetje, wat zijn jullie vooruit gegaan!" En dan heb ik het niet over mensen die er geen verstand van hebben, ook instructies die ZZ of hoger rijden.

Maar goed, ik besef waar het punt zit, ik ga dit overleggen met mijn instructie en wellicht zal zij een passende oplossing voor ons hebben! :)