Pony zo traag als het maar kan, wie heeft de oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollando

Pony zo traag als het maar kan, wie heeft de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 12:12

Momenteel rijd ik en 3 jarige nrps pony, maar hij is echt verschrikkelijk sloom!
Pony is met 2.5 jaar beleerd (sta ik niet achter, maar toen reed ik hem nog niet)
Is in bruikleen naar een andere stal gegaan (staat normaal bij de eigenaren aan huis).
Hij kreeg een dekentje op en werd gereden.
Later hebben de mensen die hem verzorgen en zeiknat van zweet op stal gezet, zonder deken met alle deuren en raampjes open en heeft de pony zware droes opgelopen, hier is hij nu van hersteld.
De eigenaren hebben hem toen hij droes kreeg zelf verzorgt en 2 maand later ik hij weer naar huis gekomen.
hij heeft al met al 3/4 maand stilgestaan om te herstellen.

We hebben nu een springzadel, naar die ligt niet helemaal lekker op hem dus maandag komt er een ander zadel.
dus daar word aan gewerkt.

Maar de pony is zooo sloom. draf is een apar passen en dan valt hij terug, en het is al een hels karwei om hem in draf te krijgen.
Ik rijd hem met een lange teugel en vraag hem niet naar beneden, maar hij kropt zichelf helemaal op (loopt aan lange teugel met de kin op de borst). Ik probeer zoveel mogelijk overgangen te maken maar je doet er wel 3/4 rondejs over om hem in draf te krijegn.
Zweep doet hij niks op uit (ja, bokt een keer, en als je 5/6 kee3r achter elkaar tikt draaft hij wel aan)

Hij loopt elke dag mininaal 6/7 uur op de wei, en gaat 's nachts op stal. hij krijgt 's ochtends 1 kilo brok + hooi, nadat hij van de wei komt het zelfe nog een keer en later rond een uur of 10 nog een keer hooi.

We hebben nog geen les maar dat gaan we nog wel nemen (bij vereniging)

Pony krijgt nu ook een handje haver door de brok heen.

Heeft iemand nog meer ideen waar het aan zou kunnen liggen?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:17

Heel veel overgangen gaan rijden.. je moet hem actief gaan maken..
Paarden hebben allemaal verschillende tempo's ga dus niet jagen en hem over zijn basistempo heen rijden ..
Maar veel overgangen, en je zult zien dat het beter gaat worden :j

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 12:21

doom schreef:
Heel veel overgangen gaan rijden.. je moet hem actief gaan maken..
Paarden hebben allemaal verschillende tempo's ga dus niet jagen en hem over zijn basistempo heen rijden ..
Maar veel overgangen, en je zult zien dat het beter gaat worden :j

Dat probeer ik, maar het lukt echt niet ik overdrijf niet met zeggen dat het wel 5/6 rondejs duurt voor je in draf zit.
op de zweep reageerd hij verschillend, ene keer zit hij met 4/5 tikjes in draf en de andere keer bij wijze van met 100 nog niet.
zodra we in draf zitten probeer ik hem er in te houden voor 1 rondje (door middel van been er goed bij en indien nodig iets bijtikken)
maar 9 van de 10 keer valt hij terug na een half rondje

Geryon

Re: Pony zo traag als het maar kan, wie heeft de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:34

Mijn instructeur zal zeggen dat je hem echt ff een keertje consuquent moet aanpakken als ie echt gewoon geen izn heeft ofzo! Mischien ligt het er ook wel aan dat hij zich opkropt, en en denk dat je dat het enigste kan verhelpen door overgangen te rijden, en door mischien hem laag proberen te krijgen en hem dan naar voren duwen als het ware... maar wacht maar even op andere recaties..

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:39

Tja het is een jong dier lekker eigenwijs en sommige doen dan net alsof ze het niet snappen!!..
Je mag best een keer strenger wezen hoor, laat hem maar een keertje de longen uit zijn lijf rennen ( dit niet te letterlijk nemen)
Maar soms is er wel eens de harde aanpak nodig, ik zou er alleen nog geen sporen bij pakken :n anders heb je straks een paard wat heel slecht op het been reageerd! je moet het nu gewoon oplossen doormiddel van het zweepje.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:08

vervelend, elke x je pony 100x moeten slaan is ook niet leuk.. is hij met longeren wel actief ? mischien licht het dan wel aan iets anders

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 13:17

Nee, sporen begin ik al helemal niet aan want dat heb ik met een week een afstompte pony die nergens meet op geageerd.
Hem strenger aanpakken doe ik al, bij een bok op de zweep, nog een tik.
Wanneer ik de zweep erbij neem en ik tik hem doe ik het niet zag hoor, ik be van mening dat 1 harde tik beter helpt dan 100 kleine.

Longeren is al helemaal een hel, dan gaat hij stilstaan en steigeren, en niet zo zuinig ook, echt heel hoog.

Ik hou hem helemaal niet tegen van voor, ik heb echt lange teugel ( ik hu de teigels bij het gespje vast waar je ze aan elkaar van maakt dus er hangt een dikke boog in)

Ik denk dat ik hem morgen amar eens goed op zijn flikker ga geven want ik krijg ook het idee dat hij loopt te kloten.

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 13:20

Overigens zie ik net dat ik iets er verkeerd heb neergezet.
Over het droes, hij heft onder zijn kaak nog wel een knobbeltje zitten waar zo heel nu en dan nog wat troep uit komt.
Kan het niet zijn dat hij hier nof last van heeft?
Ik wil niet dat ik hem straf voor iets waar hij niets aan kan doen

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:22

Misschien moet je hem gewoon weer effe lekker de wei opdoen en niks met hem doen op werk gebied.. hij is zeer jong ingereden, misschien kan ie het psychisch niet helemaal aan/verwerken.
En als ik het verder zo lees is het te snel gegaan, als longeren al niet goed gaat... je moet eerst zorgen dat dat helemaal in orde is, dat hij reageerd op je stem, dan aan de longeerlijn erop en met stemhulp hem in draf ed krijgen, daarna tegelijk met je stem je beenhulp geven zodat ie dat gaat koppelen.

Ik denk niet dat ie lui is eerlijk gezegd, maar dat ie het gewoon niet snapt. Maar wel heel goed van je dat je geen spoortjes aan doet!

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 13:29

19LindA83 schreef:
Misschien moet je hem gewoon weer effe lekker de wei opdoen en niks met hem doen op werk gebied.. hij is zeer jong ingereden, misschien kan ie het psychisch niet helemaal aan/verwerken.
En als ik het verder zo lees is het te snel gegaan, als longeren al niet goed gaat... je moet eerst zorgen dat dat helemaal in orde is, dat hij reageerd op je stem, dan aan de longeerlijn erop en met stemhulp hem in draf ed krijgen, daarna tegelijk met je stem je beenhulp geven zodat ie dat gaat koppelen.

Ik denk niet dat ie lui is eerlijk gezegd, maar dat ie het gewoon niet snapt. Maar wel heel goed van je dat je geen spoortjes aan doet!

Hier dacht ik idd ook al aan. maar helaas is dit geen oplossing, aangezien het niet mijn eigen pony is, en die eigenaren willen hem niet nog eens een paar maand stil laten staan.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:31

Dan is het een kwestie van heel rustig aan doen, en echt eerst alleen longeren. Zorg dat dat voor elkaar is, dat is de basis van alles.
Probeer de eigenaren uit te leggen dat dit wel eens DE oplossing kan zijn voor het diertje en dat het voor zijn welzijn is.
Wel lastig als het niet je eigen paard is..

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 13:34

19LindA83 schreef:
Dan is het een kwestie van heel rustig aan doen, en echt eerst alleen longeren. Zorg dat dat voor elkaar is, dat is de basis van alles.
Probeer de eigenaren uit te leggen dat dit wel eens DE oplossing kan zijn voor het diertje en dat het voor zijn welzijn is.
Wel lastig als het niet je eigen paard is..

Ja idd, maar met die mensen valt wel heel goed te overleggen! :D gelukkig maar!
Ik rijd overigens in de wei, zodat hij niets heeft om op te hanegn (bakrand e.d.)
en we gaan ook wel vaak naar buiten heen (alleen stap omdat de eigenar meeloopt en hij anders zo hard moet rennen)
Buiten is ghij overigen wel voorwaartser, niet van je het maat toch wel ietsjes.

Ik zal even kijke of ik morgen wat filmpjes van het rijden kan maken

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:37

:oo was mijn pony maar zo.

Hij is zo snel, word er af en toe gek van !

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:11

DUDIEFOREVER schreef:
:oo was mijn pony maar zo.

Hij is zo snel, word er af en toe gek van !

En wat heeft de TS aan deze bijdrage ;)

Gelukkig valt er goed met die mensen te praten, dan zou ik inderdaad de situatie eens met hun bespreken, kijken wat zij er van zeggen, en wie weet kom je dan samen tot een oplossing. Maar denk niet dat hij het moedwillig doet....Maar dat het echt een leeftijdskwestie gepaard met ws niet goed/ rustig ingereden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:18

De pony lijkt me nog niet genezen, je schrijft al dat er nog een knobbeltje zit waar nog troep uit komt, en waar troep uit komt, daar zit een ontsteking.....
Geen wonder dat het dier niet veel energie heeft, mijn advies is, een paar maanden 24/7 de wei in en dan weer kijken.
Overigens kan het niet dat de pony droes heeft gekregen doordat hij of zij nat op stal is gezet, droes is een besmettelijke ziekte die paarden van andere paarden oplopen en niet door kou vatten.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:24

reed je hem voor dat hij droes kreeg ook al ? en zo ja hoe liep hij toen ? hij kan ook gewoon heel slecht zadelmak zijn gemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:46

Zadelmak is niet meer dan dat je er op kan gaan zitten zonder eraf te vliegen, Eva-D. ;)

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 14:58

suleilitha schreef:
De pony lijkt me nog niet genezen, je schrijft al dat er nog een knobbeltje zit waar nog troep uit komt, en waar troep uit komt, daar zit een ontsteking.....
Geen wonder dat het dier niet veel energie heeft, mijn advies is, een paar maanden 24/7 de wei in en dan weer kijken.
Overigens kan het niet dat de pony droes heeft gekregen doordat hij of zij nat op stal is gezet, droes is een besmettelijke ziekte die paarden van andere paarden oplopen en niet door kou vatten.

Hij stond met een paar andere paarden in de zelfde schuur en alleen hij had het.
hij is in supergoede conditie weggegaan, mooi glimmend en vol energie.
hij kwam dof terug, vermagert en droes.
de andere paarden daar op stal zagen ergoed uit.

de eigenaren vermoeden ook dat hij daar niet gevoerd is.

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 14:59

Eva_D schreef:
reed je hem voor dat hij droes kreeg ook al ? en zo ja hoe liep hij toen ? hij kan ook gewoon heel slecht zadelmak zijn gemaakt

nee, voor die tijd reed ik hem nog niet.
het meisje wat hem reed was niet zo hel geweldig, maar ze ging er wel opzitten.
Ze steunde heel erg op de teugels en zat heeeel erg achterover

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:00

Kan zijn dat die anderen het wel hebben gehad maar in geringe mate, droes is erg besmettelijk. Of het kan zijn dat daar al eerder droes was uitgebroken en veroorzaker er nog wel was maar de paarden alweer waren opgeknapt.
Maar goed, het lijkt me wel duidelijk dat deze pony nog niet fit is. Hoe ga je het nu verder aanpakken?

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 15:02

[quote="suleilitha"]Kan zijn dat die anderen het wel hebben gehad maar in geringe mate, droes is erg besmettelijk. Of het kan zijn dat daar al eerder droes was uitgebroken en veroorzaker er nog wel was maar de paarden alweer waren opgeknapt.
Maar goed, het lijkt me wel duidelijk dat deze pony nog niet fit is. Hoe ga je het nu verder aanpakken?[/quote]
wa raad jij aan?
Ik neem alles in overweging want ik wil gewoon dat die pony goed word.
Ik zal ook even informeren bij mijn instructice

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:02

Is het een idee om ermee naar buiten te gaan? Eventueel met ander paard dat voor kan gaan.
Hier gaan de jonge paarden eerst een aantal keer mee op buitenrit, zodat ze voorwaarts blijven. :)

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 15:03

daNiielle_ schreef:
Is het een idee om ermee naar buiten te gaan? Eventueel met ander paard dat voor kan gaan.
Hier gaan de jonge paarden eerst een aantal keer mee op buitenrit, zodat ze voorwaarts blijven. :)

buiten is hij idd wat voorwaarster. ik ben nog bezig met iemand te zoeken die een keer meewil rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:04

Ik zou een dier als deze echt een paar maanden weidegang gunnen en er verder nog even niks mee doen, en hem rond juni/juli weer oppakken... en dan pas onder deskundige leiding goed doorrijden, en sterk maken. Dier is ziek geweest en een pony die droes heeft gehad, en bovendien erg jong is, daar kún je simpelweg niet veel van verwachten. Het herstel heeft al meer dan genoeg van zo'n dier gevergd. Als je nu gewoon doorgaat met rijden, bereik je dat hij continu uit zijn reserves moet putten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:06

Weet je zeker dat je pony nergens pijn heeft en echt helemaal gezond is? 5 a 6 rondjes voordat je hem in draf krijgt klinkt namelijk niet normaal. Het lijkt me een goed idee om hem te laten nakijken door de dierenarts of een fysiotherapeut. Ik weet alleen niet of dat kan aangezien het niet je eigen paardje is.