3Jarige Talent net zadelmak!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

3Jarige Talent net zadelmak!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 19:45

Hallo Bokkers,

Hier het allereerste topic van myn meisje; Talent van Stal EindeLoo's!

Talent van Stal EindeLoo's is een net 3jarige merrie (06-04-'06) die wij zelf gefokt hebben. Het is een Botte×Anne en ze is erg aan de maat; schoft moet nog 10cm bijkomen in vergelijking met achterhand zeg maar. :P Uiteindelijk zal ze zeker 1.70m. worden en ik denk nog wel iets groter. Het is een ontzettend lieve en aanhankelijke merrie en ik heb haar zelf beleerd. De foto's zijn van afgelopen week en dit is denk ik de 15e x dat er iemand op zit. Myn zusje rydt haar ook ongeveer 1x in de week, Talent is namelijk het paard van mijn zusje. Talent heeft nog nooit een stap verkeerd gezet en sinds de 6e x stap ik al zelfstandig op en af, longeer ik haar niet meer voor ik erop ga en rijd ik niet meer (gedeeltelijk) aan de longe. Super dus.

Nouja, hetgeen waar we aan werken;
- Het sterker maken (van achterhand enz.)
- Rust & ontspanning
- Aanleuning
- Reacties op hulpen
- Rechtrichten.

Hier werken we dus aan maar zijn we niet volop op aan het trainen, maar dat snappen jullie denk ik wel!

Verder proberen we de spieren juist te trainen en we werken aan de galop. De galop is haar moeilijkste gang maar zelfs daar ben ik niet ontevreden over. Ze springt altijd netjes in de goede galop aan en houdt het ook zo'n anderhalf rondje sowieso vol. Maar ze moet hier gewoon nog kracht en balans in ontwikkelen maar alles op zijn tyd. :)

De foto's;
Foto 1. Opstappen. :P
http://img524.imageshack.us/img524/3255/opstappen.jpg

Foto 2. Instappen.
Afbeelding

Foto 3. Indraven.
Afbeelding

Foto 4. Stappen.
Afbeelding

Foto 5. Draven.
Afbeelding

Foto 6. Stappen.
Afbeelding

Foto 7. Draven.
Afbeelding

Foto 8. Galop.
Afbeelding

Foto 9. Galop andere kant om.
Afbeelding

Foto 10. Draf; Mooi!
Afbeelding

Foto 11. Uitdraven.
Afbeelding

Foto 12. Halthouden.
Afbeelding

Foto 13 Klaarrr...
Afbeelding

Foto 14. Hallo!!
Afbeelding

Foto 15. Even poseren!
Afbeelding

Foto 16. Oogje.
Afbeelding

We ryden haar nu zo'n 2 tot 3x in de week en gemiddeld een half uur per x en Talent lijkt er enorm veel lol in te hebben!

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening en alle kritiek en tips zijn welkom!
Ik ben iig ontzettend trots op het beestje! :D
Ciao }:0

sabje1985

Re: 3Jarige Talent net zadelmak!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:48

ik vindt het er lekker ontspannen uit zien,volgens mij heeft ze er zeker lol in.Ga zo door

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:52

Ziet er goed uit. Maar met de galop zou ik gewoon steeds korte stukjes pakken. Dus bijv. een halve volte galoperen en daarna weer draven. En dit een aantal keren herhalen. Doe ik op dit moment ook met mijn jonge paard.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 19:56

Dankjewel!
FriesWytske; Ja dat weet ik maar ze trekt het nog niet om meerdere malen achter elkaar aan te springen in galop, dan gaat ze overkruist. En omdat ik haar dat niet wil aanleren spring ik elke kant 1x -max. 2x aan en gallopeer dan wat langer door op rechte lijnen. Hierdoor wordt ze wat sterker en kan ik uiteindelijk vaker aan gaan springen. :) Ze heeft ook last gehad van een knie die contstant op slot schoot, en mede daardoor (en gewoon door de leeftijd) is het nog wat slapper achter. Bedankt voor je tip iig. :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:02

Probeer aan je houding te werken. Misschien is dat handig om dat op een ander paard te oefenen indien deze nog erg jong is.

Het ziet er vriendelijk uit. Eindelijk een topic van een jong paard zonder hulpteugel.

Wel is er nog heel wat werk aan de winkel, maar ik zie hierboven al hele goede tips.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 20:17

Bedankt voor je tips, ik vindt alleen niet dat ik wat moet veranderen aan mijn houding. Ik zit niet helemaal rechtop, maar dat is bewust nog een beetje. Ik kijk voor me, en heb mijn handen keurig stil evenals mijn benen.. Heb ook nog geen commentaar gehad op mijn houding dus naar mijn mening valt dit mee.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:22

ziet er goed uit en vooral relaxt. ga zo door

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:24

Chaos schreef:
Bedankt voor je tips, ik vindt alleen niet dat ik wat moet veranderen aan mijn houding. Ik zit niet helemaal rechtop, maar dat is bewust nog een beetje. Ik kijk voor me, en heb mijn handen keurig stil evenals mijn benen.. Heb ook nog geen commentaar gehad op mijn houding dus naar mijn mening valt dit mee.

Ik wist niet dat je dit bewust deed. Sorry!
Ik snap dat je hem daar waarschijnlijk wat mee wilt ontlasten in de rug. Let wel op het achterhandgebruik, omdat je nu wat meer gewicht op de voorhand hebt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 20:29

Ja dat is waar! Maar ik denk dat ik daar nog niet zo veel aan kan doen momenteel. Haar achterhand ligt ook nog bijna 10 cm hoger dan haar schoft, dus dat is nogal lastig.. :P Of heb je daar verder nog tips voor? Want op bovenstaande foto's lijkt het mee te vallen maar ze heeft haar momenten..... ;

Afbeelding

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:36

Inderdaad lastig omdat hij nog overbouwd is. Maar dat groeit wel bij!
Overgangen en tempowisselingen zijn goed om de acherhand erbij te krijgen. Maar volgens mij ben je daar al mee bezig.

Fijn dat jullie het op een rustige manier opbouwen!! En niet gelijk elke dag hard aan het werk gaan. Zo krijg je een leuk paard!

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:37

Aah, wat een scheetje !

Foto 8 + 12 is achter jou Olle of niet :+: .

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:13

Chaos schreef:
Ja dat is waar! Maar ik denk dat ik daar nog niet zo veel aan kan doen momenteel. Haar achterhand ligt ook nog bijna 10 cm hoger dan haar schoft, dus dat is nogal lastig.. :P Of heb je daar verder nog tips voor? Want op bovenstaande foto's lijkt het mee te vallen maar ze heeft haar momenten..... ;

Afbeelding

Ik vind het jammer dat een paard tegenwoordig nauwelijks de tijd krijgt om lekker groot te worden.
Ik zou dit paard nog niet gaan berijden. Maar nog lekker een jaartje paard laten zijn in de weide.
Later pluk je daar de vruchten van. ;)

Maar zoals geschreven is dat mijn visie.

Succes!

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:26

Ik vind dat het er al heel ontspannen uitziet! Ook op je houding heb ik niets aan te merken. :)
Dat het paard nog te jong zou zijn om al te berijden, vind ik persoonlijk wel meevallen. Het dier ziet er gezond, stevig en sterk uit en mits goede begeleiding en afwisseling in het werk moet het wel kunnen. :)

Succes verder!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 22:38

Mika007 schreef:
Ik vind het jammer dat een paard tegenwoordig nauwelijks de tijd krijgt om lekker groot te worden.
Ik zou dit paard nog niet gaan berijden. Maar nog lekker een jaartje paard laten zijn in de weide.

Succes!

Dat is waar, jij mag je mening hebben. Maar ik vindt dat het niet kwaad kan een paard jong te beleren als het op een rustige eerlijke manier gaat. Ik overvraag het beestje niet, en train hem niet meer of harder dan dat hij aan kan. We doen het heel rustig aan en bovendien heeft ze er super veel lol in. Ik hoef jou niet te overtuigen maar wij hebben de paarden al vanaf dag 1 dagelijks in de hand met poetsen en dergelijke vanaf een jaar of anderhalf komen ze af en toe aan de longe en dat gebeurt allemaal op zo'n manier dat ze het ontzettend leuk vinden. Talent wordt zelfs jaloers als we met onze andere paarden bezig zijn op de poetsplaats en daar heeft mijn jonge ruin ook al last van en die is net 2. Dus het is maar net hoe je met de beesten omgaat. Bovendien staat ze iedere dag op het land met nog een aantal paarden, ook 's winters dus zie ik het probleem niet zo.

En daarbij, vanwege zijn knie moesten we al eerder beginnen met de training. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:52

Ik vind het er heel netjes en weloverwogen uitzien. Van een paard dat zo pril onder het zadel is moet je geen perfect dressuurplaatje (van paard EN ruiter) willen zien, dat gaat vooral over ontspanning en functionaliteit. En dat zie ik hier wel terug.
Als ik nog een tip mag geven dan plaats je je handen op 1 vaste plaats. Dus afhankelijk van wat het paard aanbiedt ofwel al boven de schoft ofwel laag en breed aan het zadel (zoals galopfoto). Bij dit paard zou ik zelf denk ik de tweede optie kiezen. Op de foto's zie ik een wisselende handpositie en dat maakt aanleuning en balans voor je paard moeilijker te vinden.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:58

Mika007 schreef:

Succes!

Van een beetje werk gaan ze niet dood.
Het kan als je het goed doet zelfs helpen met spieren te trainen waardoor het paard sterker wordt.

Hoe je rijdt is niks mis mee. Geeft haar lekker de tijd en laat haar op eigen benen lopen.
Ga zo door.

Wel zou ik inderdaad, zoals al eerder aangegeven korte stukjes galop meenemen. Of in elk afwisselen met hoe je het nu doet.
Dus een keer zoals je nu doet, een keer op beide handen aanspringen en dan stuk doorrijden. Een volgende keer doe je dit twee keer en zo wat uitbreiden. Net van het aanspringen worden ze sterker.

Succes!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:09

Tja als je verwacht dat je paard nog veel gaat groeien en hij is echt pas net onder het zadel dan vind ik 2 a 3 keer per week een half uur toch wel erg veel hoor!
Zelf zou ik dan echt hooguit 1 a 2 keer per week 20min doen (incl in en uitstappen dus).

Het paard ziet er lekker braaf en ontspannen uit.
Jij zit echter wel erg ver voorover op sommige foto's en het lijkt alsof je je handen vastzet.

Het in-en uitstappen/draven zou van mij lekker aan een los teugeltje mogen trouwens :)

Verder: leuk paardje en als je haar niet overvraagt en lekker luit uitgroeien komt het vast wel goed met jullie!

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:19

Ziet er heerlijk uit!
Net als of je er al een langere tijd mee bezig bent.

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:53

persoonlijk vind ik je paardje nog erg jong om al zo er mee bezig te zijn.. zeker omdat ze nog lang niet uitgegroeid is.
Ik vind het er wel ontspannen uitzien, soms mag je wel iets minder met je handen doen, laat haar zelf maar de ontspanning opzoeken. ( foto 9: hier zet je naar mijn idee je handen vast)
Je houding mag hier en daar ook nog wel wat verbeterd worden, zoals in de galop goed blijven zitten ;)
Verder vind ik het er wel vriendelijk uit zien, succes ermee :)

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:02

Ziet er erg leuk uit. :D
Kwa houding op een jong paard mag je nog naar voren zitten dit vind ik dus ook niet storend. En in galop wat meer gaan zitten of juist in de verlichten zit maar dat komt allemaal wel goed aangezien het ook nog erg onwennig is. Ja je handen gewoon rechtop en iets hoger maar dat kunnen ook moment opnamens zijn aangezien je het op sommige foto's niet hebt.
Erg leuke fries ook :D Ziet er al erg goed uit zeg vooral sommige stukken. :D
Misschien kan je ook veel tempo wisselingen gaan rijden zoals harder draven niet eens zoveel middendraf en dan weer zachterdraven enz.
Succes nog :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 17:08

Dankjulliewel allemaal voor het commentaar!!

Dat van mijn handen klopt gedeeltelijk, althans. Ik zet ze niet vast maar zie op de foto's inderdaad dat mijn handen een andere positie aannemen, in stap en draf staan ze hetzelfde.

Opisop-shop: Bedankt van je commentaar 30 min. is niet zo veel hoor, hiervan is 10min. instappen en uitstappen en 20 min. vind ik zeker niet te veel. Het is ook maar net wat ze zelf aangeeft, op warme dagen heeft ze er meer moeite mee en rij ik minder lang en vice versa. Over het in en uitstappen aan lang teugeltje; instappen met een lang teugeltje is niet echt handig, ze is altijd erg vrolijk als ik net begin en om haar soms onverwachte bewegingen fijner te kunnen volgen kan ik de teugels beter op maat houden, anders zit ik haar alleen maar in de mond. Uitstappen en draven gebeurt aan een lange teugel, maar die foto's heb k niet, behalve van eentje op het erf. :)

horsefreak1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:37

leuke fries ziet er goed uit, lekker ontspannen.
probeer je handen meer rechter op te houden en ietje hoger.
je doet zeker niet te veel met rijden zo doe je het goed en met warm weer geven ze het zelf wel aan wat ze kunnen.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:31

sabje1985 schreef:
ik vindt het er lekker ontspannen uit zien,volgens mij heeft ze er zeker lol in.Ga zo door

jaa idd, ik vind het eeen leuke combiantie en een mooooi dekje!

Rifi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:34

leuk beestje en doet het heeeeeel ontspanne ziet er zo uit iniedergeval..:D

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:35

Ziet er keurig uit! Vind het leuk om te zien omdat wij op Stal ook 2 {bijna} driejarigen hebben en na de zomer een beetje gaan beginnen! Erg leuk :)