Pretty Woman (L2/M1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Pretty Woman (L2/M1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 00:23

Mijn vorige topic was op itp nog niet zo lang geleden maar ik zou graag wat tips krijgen. Echt rijtechnische tips! :)
([RIJ-ITP] Pretty Woman heerlijk aan het trainen! )
Goed, even wat achtergrond informatie:

Pretty Woman is een KWPN'er van 1997, nu dus 12 jaar oud. Ze is sinds bijna drie jaar weer onder het zadel. Daarvoor heeft ze een hele tijd op weide gestaan en wat daarvoor met haar gebeurt is weet ik niet. :) Het enige wat ik "weet" is dat ze gefokt is als springpaard, maar met haar 1.52 was ze te klein voor de eigenaren dus hebben ze haar verkocht naar de eigenaar voor mij. Ik weet echter niet of degene waar de vorige eigenaar haar van gekocht heeft ook haar fokker was ;) Ik ga er voorlopig maar van uit dat ik de derde eigenaar ben. Pretty en ik rijden niveau 1 in Belgie, ik geloof dat dat L2/M1 zou zijn in Nederland maar ben daar niet zeker van. :) Op dit moment ben ik bezig met haar soepel te houden, licht op mijn hulpen en ik ben aan het proberen om haar de zijgangen bij te brengen. Pret snapt echter nog niet dat je zijwaarts én voorwaarts tegelijk kan dus op dit moment is het maar wat vaak een van de twee :') Echt een probleem heb ik niet met Pretty. Het enige "puntje" is dat Pret heel snel op spant, de lijn tussen gespannen en fijn voorwaarts is heel dun bij haar... Met gevolg dat ik er dus geregeld over ga omdat ik nog niet 100% over de bekwaamheid beschik om haar fijn op dat goede fijne punt te houden!
Pret's vooruitgang sinds ik haar heb:
*aanleuning
*algemeen gedrag
*ontspanning
*balans en controle over haar lichaam
Mijn zwakke punten:
*rug hol trekken
*hakken niet uitdrukken
*schouders zijn ontzettend gespannen en zitten vaak "fout". Ik ben hiervoor naar de kinesist geweest maar daar kreeg ik te horen dat ik er "mee moest leren leven" :roll: Mensen die willen weten wat de oorzaak er van is mogen me PB'en :)
*soms te streng terugwerken met hand als ik voel dat ze te heet word waar Pret me, terecht, meedogenloos voor afstraft door er keihard vandoor te springen :')
Uit het vorige topic kreeg ik de tips dat ze er niet genoeg doorheen was in galop. Dat kwam doordat ik te gespannen ging zitten en zij dus ook op spant! Ik heb tips gekregen om daar aan te werken en heb dat dus ook gedaan de afgelopen dagen! De foto's zijn van drie dagen achter elkaar. Ik denk dat jullie beeld zo correct mogelijk is. :)

eergisteren:
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DIKKZULM.jpg
Afbeelding
kijken of het laag ook wil :)
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YHYLIKG4.jpg
galopje
Afbeelding
SB verbeterd met tips van Shanna maar nog lang niet zoals het hoort :o Maar ben er iig al trots op want zo was die voorheen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AO66CLEP.jpg
Afbeelding
Nog een galopje
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ECJ6UUWE.jpg
en even gassen :)

Van gisteren, geen losrijfoto's! :) Gewoon meteen het echte werk! ;)
Afbeelding
ons "poging tot" appuyement. Moet nog veel meer buiging in komen en ze moet in het algemeen nog wat fijner worden hierin... Was eigenlijk de eerste keer dat ze hem deed :o Het kwam er zo... Op zijn Pretty's, in een keer uit :=
Afbeelding
galopje. Ik moet in galop in het algemeen gewoon nog veel meer op mijn kont gaan zitten! Ik moet ook hard werken aan het kantelen van mijn bekken maar dat is dus een moeilijk punt voor me :o
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4QBIXP46.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VRHMWUSL.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OXFNLYBX.jpg
en kijken of ze wat wil zakken...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LNPJ7CMJ.jpg
even haar knappe hoofdje tussendoor ;)
Afbeelding
middendrafje tussendoor... Ik wil meer richting uitstrekken. Maar ik ben heel eerlijk; ik weet simpelweg even niet hoe. Dus ik wacht op een lesgever... (uitleg daarover komt hier onder)

Vandaag, wederom, geen losrijfoto's, gewoon meteen het echte werk :):
Afbeelding
weer die holle rug
Afbeelding
Afbeelding
Hmz, het valt me op deze foto's op dat ik die "knik" in mijn armen niet meer heb :?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IM3EOOHA.jpg
Hier doe ik iets fout zo te zien.. Pret kropt iig vrij fel op.. en daar heeft ze meestal een reden voor ;)
Afbeelding
heel erg terugrijden als voorbereiding op een zijgang geloof ik. Ik rijd haar op dit moment heel erg terug voor een zijgang omdat ze het nog allemaal en beetje door moet krijgen, het geeft mij tijd om de hulp duidelijker te geven en geeft me ook meer tijd om na te denken zeg maar. Is dus eigenlijk vooral om mezelf te controleren..
[img][http://www.mijnalbum.nl/Foto-WJ3ZMXMU.jpg[/img]
Dit is dus een voorbeeld foto van wat ze doet als ik even te streng ben:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VYFNSZQS.jpg
Afbeelding
Afbeelding
en een appuyement-to-be naar links. Eh ze kan het ook naar rechts trouwens :')

En wat doe je dan als paard als je hard gewerkt hebt?
Afbeelding

Dan nog even over de lesgever: Ik heb dus sinds begin dit jaar een miscommunicatie met mijn lesgeefster en het is er ivm stage en problemen met school nog niet van gekomen dat ik met haar ben kunnen gaan spreken :roll: (ja voor details daarover, ook PB'en, dat gooi ik liever niet gedetailleerd op het net). Ik heb dus op dit moment al drie maanden geen les, maar zondag ga ik eindelijk de kans hebben om rustig te kunnen praten met haar... Het is heel waarschijnlijk dat ik verander van lesgever en ik hoop dat we dan weer heel erg vooruit mogen gaan! :)

Snoevie

Re: Pretty Woman (L2/M1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 06:02

goh meid wat lijk jij er soms gespannen op te zitten(ik heb de tekst wel gelezen hoor,maar het valt meteen op)
lastig inderdaad die holle rug,ik heb dat probleem soms ook.
Misschien een stomme tip,maar degene van wie ik les krijgt zegt dan: navel naar binnen 'trekken',bij mij helpt het wel een beetje.
Som krijg ik van de foto's het idee dat je paard je een beetje uit het zadel wil trekken,probeer dan toch 'luchtig' en elastisch in je hand te blijven.(makkelijker gezegd dan gedaan,ik weet het :D )

ik vind je paard er wel super uitzien,mooie bespiering en fijne gangen zo te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 06:58

Vind het er toch weer fijn uitzien, meid. Pretty loopt mooier in balans :)
De SB zou iets meer buiging mogen hebben, buig haar om je binnenbeen, houd die buitenteugel er goed aan. Hoe dan ook, Shanna heeft blijkbaar goede tips gegeven. Ik vind met name Pret haar bespiering en bovenlijn weer erg verbeterd, ze krijgt echt body, wat minder de merrielook, lekker gespierd buikje, en mooie nek zit er op. Ik vind haar steeds mooier worden.
Wat jezelf betreft (vooral je rug en schouders) zou je jezelf eens los kunnen laten maken door een goede chiropractor. Misschien een idee om lid te worden van een sportschool, en jezelf de rug- en schouderspieren trainen (wel onder begeleiding doen) dat kan erg helpen. Ik weet dat je een zwakke rug hebt, is ook niet erg, maar bespiering op de goede manier kan een hoop compenseren. Je loopt dan ook in een betere houding, en je zult je lijf in het algemeen beter gebruiken, dus ook op het paard.
Je lijkt wat de neiging te hebben om terug te werken als je je rug hol trekt, let daarop. Tenminste, dat is wat ik dénk te zien op de foto die "fout" is. Ik zie het ook op wat andere foto's, maar weet niet of het klopt. Je weet iig hoe het op te lossen, bekken kantelen, schouders los, dan ga je fijner in de beweging mee, en heb je nóg meer gevoel in je handen, daar heb je van nature al een fijn gevoel, het kan fijner.
Rijtechnisch kan ik je haast geen tips meer geven :o

Over het hakken uitdrukken: goed dat je erop let, maar doe het niet teveel: te sterk uitdrukken geeft spanning in de bovenbenen en je bekken, wat ten koste gaat van de zit. Ik zie soms meiden op een paard, die prachtige hakken hebben, maar door ze te sterk uit te drukken, veroorzaken ze spanning bij zichzelf en het paard, en van rijden is dan niets meer over. Je onderbeen moet als het ware als een natte dweil tegen het paard aanliggen, volkomen ontspannen, mét contact. Als je dat hebt, dan pas die hakken wat uitdrukken, goed voelen of de ontspanning blijft. Je hoeft niet de perfecte houding op het plaatje te hebben, je houding moet wel functioneel zijn.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:36

Ziet er netjes uit!
Probeer er aan te denken dat je vooruit kijkt.
Wat is de afstamming van jou pony heb ook een pony gereden met zo een rare bles!

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:41

Normaal reageer ik niet in dit soort topics, ben altijd van mening dat je iets moet zien in het echt.
Echter op al je foto's is jou balans teveel naar voren gericht en idd je rug hol. Probeer meer je buikspieren te gebruiken.
Daarbij geef je je armen ook kado, probeer je bovenarm netjes naar beneden te laten gaan langs je eigen lijf en niet schuin naar voren. Elleboog dan in een nette knik en handen rustig houden. Je lijf tussen je armen door laten bewegen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 12:35

En ik ga met veel schaamte vertellen dat ik speciaal de afgelopen dagen er op gelet heb dat ik mijn bekken kantel (en dus idd mijn buik "in trek") :o En het ziet er nog zo uit :\ Dat was idd ook een tip uit een vorig topic :o

Yamcha: die balans is mij ook al opgevallen... Ook onder het rijden voelt ze gewoon fijner :j Een chiropractor, is dat wat wij hier in Belgie een kraker noemen? sportschool heb ik inderdaad al aan gedacht en wil ik ook echt gaan doen, het probleem is een beetje dat dat wel ontzettend duur is :o En zoooo breed hebben we het nu ook weer niet... Dus ik ga daar wel eens voor kijken! Misschien dat ik bv voor drie maanden oid kan gaan... Het is dan niet veel maar toch al wat. :)

Snoevie: ik kan het alleen maar met je eens zijn... Als Yamcha met een chiropractor idd een kraker noemt.... Dan vrees ik alleen dat mijn opties wb mijn schouders/nek op zijn :\ hij kraakte mijn nek en mijn volledige rug altijd na een massage en zo'n warme klei... En dat voelde dan zooo fijn die dag! Maar de volgende dag zat ie terug vast :\ Ik ga sowieso verder proberen (ook met jouw tip van navel intrekken ;) ) en idd, (geld ook voor yamcha) Pret trekt me soms uit het zadel als ze zo... Ja hoe noem je dat, zo'n prrfftttt geluidje maakt. Dan doet ze haar hoofd ook naar beneden en dan ga ik mee :=

Ohja, Pretty is een Erik x Facet

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:53

ik vind het niet echt M1 waardig aan de hand van de fotos.
teveel spanning geen lekker ruggebruik.
wel een ontzettend stoere pony!

WinniePoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:05

mooie pony! hou zelf wel van een paard/pony met body... ziet er goed uit!! :D

een dingetje dat ik nog wil zeggen.. op de middendraf foto vind ik dat je iets meer mag toestaan dus iets met je hand naar voren zodat er iets meer lengte in de hals kan ontstaan 8-)

_Lieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:19

Heb je verhaaltje even gelezen en herken het deel van 'de gespannen schouders' heel goed.. Heb er zelf ook veel last van gehad en af en toe nog steeds.. Wat voor mij de oplossing was, was dat ik mijn schouders onder het rijden vaak eens even losgooide en even lekker proberen te ontspannen. Heel moeilijk, kon het eerst niet voor elkaar krijgen, maar merkte wel dat mn pony zelf ook los werd en begon te briesen en met z'n hoofd ging schudden :)
Daar vanuit lekker doorstappen en goed met je lichaam meegaan in de beweging van je paard, vanuit je heupen en schouder. Probeer ook eens vanuit je polsen te ontspannen (een beweging maken alsof je op je horloge kijkt) en dan iets meer naar voren te rijden. Je zegt dat de lijn tussen gespannenheid en voorwaarts bij je pony heel dun is, dus misschien werkt dit ;)
De spanning in je schouders sloop erbij mij altijd weer in, maar als je er heel veel op let, kun je je op tijd corrigeren..
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Heel veel succes :D

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:20

Als je op je paard zit, controleer je dan wel eens of je helemaal ontspannen zit of dat je nog ergens spanning voelt? Op de foto's lijkt het namelijk heel erg gespannen en geforceerd. Dat begint bij jouw houding en werkt logischerwijs door in je paard.

Ik denk dat je meer op ontspanning moet gaan rijden. Loslaten dat lijf (juist met rugklachten), ontspannen, zucht eens een paar keer flink, laat je bekken los, laat je schouders zakken, ontspan je benen, ontspan je armen. Gevolg is dan ook dat je ín je zadel gaat zitten i.p.v. erop.
Gevolg is dat het ook lijkt alsof je te veel druk in je handen hebt. Wat ook weer logisch is, je hebt onbewust die steun een beetje nodig denk ik. Doordat je je zo spant, kun je namelijk niet stevig in je zadel zitten.
Met weer als gevolg dat je paard nét niet lekker in de aanleuning is. Met als gevolg (oh fijn he al die gevolgen bij dat paardrijden) dat je buiging mist, dat ze niet voorwaarts en zijwaarts wil (kan?).

In je beginstukje had je een duidelijk verhaal, dat is erg handig! Maar je hakken vind ik helemaal niet storend, goed juist!! Je kunt namelijk niet je benen ontspannen en je hakken uitdrukken. Als je voet horizontaal is, is het naar mijn idee al hartstikke goed.
In de galop doe je het bijvoorbeeld wel, maar daar sta je ook in je beugels i.p.v. dat je in je zadel zit.
Een holle rug hóeft geen probleem zijn te zijn. Ik heb hetzelfde en dacht ook dat dat echt een probleem was. Maar zolang je je rug nóg holler kunt maken is er rijtechnisch niet zoveel aan de hand. Pas als je in een uiterste zit, wordt het vervelend, omdat je dan niet meer mee kan gaan in de beweging van je paard. En als je geforceerd je rug bol probeert te maken, blokkeer je ook weer de beweging van je paard.

Kortom, ontspanning in je houding. Ik denk dat je op het moment veel kunt leren van een houdingsdeskundige. Dat daar je paard ook beter van wordt. Want met een gespannen paard, kun je geen goede oefeningen uitvoeren.
Succes!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 17:37

Sjonniej: je hebt helemaal gelijk. Ik weet onderhand ook niet meer wat ik er mee moet doen. Voor mij voelt het nl heel ontspannen maar ik zie zelf ook (en weet het ook gewoon) dat ik ze toch opspan. :\ Ik heb al houdingsoefeningen gedaan bij de kine maar met mijn schouders kon hij niets... Ook loskraken heeft geen zin, massages al evenmin... Heb een verharding op mijn linkerspier en die gaat niet "weg" zeg maar en omdat dat pijn doet, compenseer ik met rechts en dan krijg je dit.... :\

Lieneke: hielp het voor jou om bv eens "overdreven" mee te gaan, gewoon een paar passen om even het gevoel te hebben en vast te houden? En dan bedoel ik niet hem vooruit duwen, maar echt laten meevoeren met de beweging, ook een paar passen niet denken aan netjes recht zitten, gewoon heel relaxed?

Winnipoeh: zag inderdaad dat ik meer mocht toestaan! Dankje voor de tip :j

Vilouma: ben ik niet met je eens, haar ruggebruik vind ik prima :j

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:29

Maar je hoeft ook niet helemaal slangenmens-lenig-en-soepel te zijn om goed te kunnen paardrijden (in de zin van; mee kunnen gaan met de beweging). Als je begint met het ontspannen van jezelf kom je echt al een heel eind.
Ik heb zelf ook een prutrug, niets meer aan te doen. Maar met een aantal houdingslessen ben ik zoveel beter gaan zitten, ondanks dat mijn rug bijv. nog steeds hol is! Het is namelijk veel meer dan dat. Je moet echt even doorhebben wat nu precies ontspanning is, wanneer zit je IN je zadel, wanneer volg je precies de beweging van je paard. In 1 les van een humane fysiotherapeute die zich gericht had op houding en zit te paard, ging er echt een wereld voor me open!! Pas als je het gevoel van ontspanning en meegaan in de beweging op de juiste manier gevoeld heb, kun je daar verder mee. Ik kan je zo een les dan ook meer dan aanraden.

Als je trouwens niet denkt aan netjes zitten, ga je een stuk beter zitten ;) En overdreven meegaan in de beweging, gaat je ook niet lukken, als je niet ontspannen genoeg bent. Wat je dan gaat doen is geforceerd proberen een beweging te ontdekken en die na te doen. Je hebt er meer aan om met behulp van een deskundige die ontspanning in je rug op te zoeken (met name je bekken) en van daaruit te gaan voelen welke beweging je paard maakt.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:09

Kathleen, het ziet er niet zo heel verkeerd uit hoor.
Ook je holle rug vind ik wel meevallen. De meeste mensen willen net wat rechter opzitten, waaronder ikzelf. Een gulden middenweg zal het moeten zijn dan haha.
Wel vind ik Pret af en toe iets te kort in de hals lopen, omdat het lijkt dat je haar iets te veel of in elk geval te streng tegenhoudt door oprichting te willen.
Probeer je handen open te houden en te werken vanuit je ringvingers. Zelf neig ik ook vaak naar het té vast houden, maar ben er ook hard mee bezig om paard voor me uit te laten lopen, door op twee teugels gelijke druk, tussen twee benen, tactmatig en met impuls te laten lopen en uiteraard ontspanning erin. Veel wendingen en vele overgangen.
Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:24

Ik vind het algemene beeld toch wel verbeterd hoor!

Voor je eigen zit te paard zou ik het bekken iets achterover kantelen, dan je buikspieren aanspannen en zo je onderrug wat naar achteren laten zakken. Ik heb een S-rug (ook met holle onderkant) en ik oefen zelf veel door op mijn rug op de grond te gaan liggen en dan mijn onderrug naar de vloer te willen drukken. Ik moet me dan wel langer maken maar beetje bij beetje wordt die rug ook rechter zonder spanningen. Ik oefen onder de douche (lekker warme straal op die stramme rugspieren ;) ) ook heel veel bekkenkantelingen, zowel voor-achter als links-rechts. Je mag meer in je eigen centrum blijven in het zitten, ook niet teveel je handen weggeven maar gewoon bij je houden en die elastische verbinding aanbieden in de elleboog ipv je hand mee naar voren laten nemen.

Als ik de foto's zo zie lijkt het er op alsof Pret erg probeert van het achterbeen af te lopen, ik zou veel oefenen met korte snelle schakelingen, korte stukjes zijgangen afgewisseld met stukjes verruimen, overgangen stap-galop en halt-draf, alles steeds heel kort op elkaar en fel in reactie. Het kort worden vind ik nl. voor het oog wel meevallen, ik heb eerder het idee dat je paard iets doordramt om niet tot dragen te hoeven komen omdat ze daar nog wat kracht in mist.

Niveau 1 is toch de klasse A trouwens, of is het al L? Klasse A zit tussen L1 en L2, L is tussen M1 en M2.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:11

Zo, had vanmiddag je topic al bekeken en wil ook even reageren. Ik vind het er helemaal niet slecht uitzien, maar ik herken wel een en ander van mijn eigen paard qua lopen. Ik denk dat Urielle een goed punt heeft. Mijn paard heeft ook een beetje recht achterbeen en moeite om haar bekken te kantelen (paard dus he, niet ik :D ) als het ware en zo zelf meer te dragen. Wil ook graag een beetje lang en recht worden. Het is net of jouw paard ook een beetje moeite heeft om net dat stukje precies achter het zadel wat ronder te worden.

Ik denk dat ze wat vlugger aan je been mag en voor misschien wat meer bij elkaar kan, ze moet eigenlijk net wat meer op het achterbeen komen om bijvoorbeeld ook het uitstrekken te kunnen, wat meer verbinding hebben an achter naar voor en zich daar wat ronder in kunnen maken (gehele bovenijn). Maar daarvoor zal ze (naar wat ik zo kan inschatten) achter wat vlugger/sterker moeten kunnen worden. Maar dat heb je niet zomaar voor elkaar natuurlijk. Voor wat betreft rijtips, zie boven ;-) Ze lijkt idd wat meer te stuwen dan te dragen.

Je zou zelf wat makkelijker op je paard kunnen zitten, wat meer op je kont, benen heel iets naar voren leggen zodat je echt op je zitbeenknobbels balanceert als het ware. Als je paard wat lang wil worden dan is dat heel moeilijk, dat merk je meteen.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 07:24

Wat heb je haar toch lekker aan het lopen!

@ vilouma ik weet niet waar je het vandaan haalt dat ze geen fijn ruggebruik heeft, dit paard loopt beter den menig paard die ik op bokt voorbij zie komen.

Nee hoor echt het ziet er fijn uit, rijtechnisch zijn er al tips gegeven. Ga zo door, gaat de goede kant op :)

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:54

Ik volg jouw topics altijd, en je kan echt duidelijk verbetering zien!
Ik vind het er eigenlijk heel fijn uitzien, alleen jouw houding oogt heel gespannen.
Maar daar kan ik me héél goed in vinden, ik heb zowat juist hetzelfde probleem. Ik heb ook een holle rug, ik heb deze van nature,
maar bij het rijden maak ik het eigenlijk nog erger. Bekken kantelen maakt het al veel beter, maar is ozo moeilijk, dus daarin versta ik je!
Maar eigenlijk vind ik het er heel prettig uitzien, jullie hebben zo'n typisch beeld, echt typisch jou en Pretty, maar het staat vind ik, ik stoor me er niet aan.
Beetje raar uitgelegt, maar ik kan het niet beter verwoorden. :')
Er zit verbetering in, en dat is wat telt. Jullie komen er wel! ;)

edit; dat roze staat haar goed! *D
Laatst bijgewerkt door ChrlOtte op 16-04-09 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:03

vilouma schreef:
ik vind het niet echt M1 waardig aan de hand van de fotos.
teveel spanning geen lekker ruggebruik.
wel een ontzettend stoere pony!

Sorry maar, geen ruggebruik? >;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:02

Ik begrijp wel een beetje wat Vilouma ziet verder hoor. Pretty probeert zich op de foto's af en toe lang te maken en wat te wringen/op te drukken omdat ze van het achterbeen af probeert te lopen. Daardoor swingt de beweging nog niet helemaal door het hele lijf, maar ik zie daar niet zo zeer een aanleuningsprobleem of rugprobleem in alswel een probleem in spanning en draagkracht. Als Pretty zich mentaal meer geeft en zich meer laat sluiten gaat die beweging er fijner doorkomen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:20

Nou, ik vind het er eigenlijk nog niet eens zo slecht uit zien. Jullie passen goed samen!!! da's zeker.
Om je probleem met de holle rug wat op te lossen, mss helpt het om je schouders iet naar achter te houden en je bekken wat naar voor te rollen.
Pretty loopt netjes, maar probeer eens na een moeilijke oefening even de teugels uit de hand te laten kauwen. Enkele meters maar, is al genoeg. Is een tip van D. Dewispelaere, omdat "mijn stresskip" ook tijdens losrijden helemaal niet loslaat en het helpt goed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 20:36

Urielle: vandaag eens extra op gelet en ik merkte nu idd dat ze van haar achterbeen af wil :j Heb vandaag eens extra doorgesloten in draf en na een rondje sluiten en weer voorwaarts ging ze beter :j Nog niet perfect maar beter. In galop vatte ze hem niet meteen en ging ze in draf. Maar de laatste passen galop ging ze echt heel fijn springen en voelde ik haar achterhand fijn onder haar komen. Toen heb ik haar laten uitgalopperen :j Morgen gaan we van daaruit verder! :) Het slechte nieuws is wel dat de jongedame hengstig is :')

Vandaag hing ze in mijn handen en dan echt voorwaarts drammen, heb eigelijk exact het tegengestelde gedaan en haar heel erg laten terugkomen in tempo. Na een rondje was het goed en kon ik met haar rijden... := Daarna ben ik met schijnovergangen en gewone overgangen aan het werk gegaan. Ze werd daar wel eerrrug heet van....

Mijn houding blijft idd een hekelpunt... Ik hoop dat ik ook via een nieuwe lesgever fijne tips ga krijgen daar rond, maar ga in elk geval aan het werk met de tips die hier gegeven worden :j

_Lieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:14

pharagirlke schreef:
Sjonniej: je hebt helemaal gelijk. Ik weet onderhand ook niet meer wat ik er mee moet doen. Voor mij voelt het nl heel ontspannen maar ik zie zelf ook (en weet het ook gewoon) dat ik ze toch opspan. :\ Ik heb al houdingsoefeningen gedaan bij de kine maar met mijn schouders kon hij niets... Ook loskraken heeft geen zin, massages al evenmin... Heb een verharding op mijn linkerspier en die gaat niet "weg" zeg maar en omdat dat pijn doet, compenseer ik met rechts en dan krijg je dit.... :\

Lieneke: hielp het voor jou om bv eens "overdreven" mee te gaan, gewoon een paar passen om even het gevoel te hebben en vast te houden? En dan bedoel ik niet hem vooruit duwen, maar echt laten meevoeren met de beweging, ook een paar passen niet denken aan netjes recht zitten, gewoon heel relaxed?

Winnipoeh: zag inderdaad dat ik meer mocht toestaan! Dankje voor de tip :j

Vilouma: ben ik niet met je eens, haar ruggebruik vind ik prima :j

In mijn rijden ben ik altijd bezig om écht goed mee te gaan in de beweging, dus dan beweeg ik echt vanuit mijn schouders en heup mee in de beweging van het paard. Soms ook wel even overdreven ja, om bijv weer in het ritme te komen :) Ik merk zelf dat nu ik op deze manier rijd, ik echt veel minder spanning in mijn schouders heb, maar zonder spanning zal nog wel heel lang duren... Doe jij dit ook dan?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:22

Probeer iets meer vooruit te kijken, tussen de oren van het paard door.
Verder ziet het er goed uit!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:10

Wat een krachtpatser is ze geworden Kathleen! Ze wordt écht stoer!

Verder mag ze van mij op veel foto's nét iets meer open van voor, íets meer die neus eruit en wat meer op lengte. Op sommige foto's wordt ze wat eng in de hals maar dat geef je zelf ook al aan.
Verder heb ik net als Urielle het idee dat ze iets van het achterbeen af probeert te lopen, misschien is het een idee om het arbeidstempo iets lager te leggen zodat het draagmoment ook wat langer wordt. Zónder daarbij aan activiteit en impuls te verliezen. Daarbij misschien korte, vlugge schakelingen, waarbij je haar dan best een keer wat ronder (lager) mag zetten om wat meer verbinding van achter uit te krijgen. Zodat je zeker weet dat ze haar rug niet wegdrukt om dan alsnog van het achterbeen af te komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 18:32

Het is inderdaad een aardige krachtpatser geworden :o Ik schrok er zelf van toen het me een tweetal weken geleden op viel, als ze ergens van schrikt en zich heel groot maakt aan het halster, dan is ze nog best imposant met die brede borstkast :')

Vandaag dus eindelijk weer les gehad! *kon wel dansen!* Waar we aan gewerkt hebben: basistempo idd lager gelegd. En bij het losdraven aan lange teugel al meteen vragen om ronder te komen. (eerst lieten we haar gewoon in natuurlijke houding lopen omdat Pret in het begin nogal angstig was, en als je dan meteen dingen van haar vroeg in nieuwe omgeving flipte ze volledig) na een paar voltes van tien/vijftien meter had ze door wat de bedoeling was! Heel veel op buitenteugel en binnenbeen en met de binnenteugel nageven! Mijn probleem is nl dat ik haar te vast houd. Is een "gewoonte" geworden omdat als ik vroegah serieus met haar reed, ze er altijd tussen uit kneep als ik haar een cm gaf. Nu mag ik haar dus net wel ruimte geven zodat ze zelf kan lopen. En ja hoor :j Na een paar voltes ontspande de volledige rug! En dan gaat die merrie dansen he :+:

Dus heel veel gewerkt op nageven! Middengalop hebben we ook aangepakt, Verzamelen en "heet maken" voor de overgang, dan middengalop en op het einde halthouden :') (Pret kan nl wel gassen maar wilde nooit remmen. Dat is dus bij deze ook opgelost :') ) En van daaruit zijn we naar het echte verzamelwerk gegaan met haar, ook weer voltes van tien meter zonder dat ze kantelde en zelfs SB! En toen voelde ik haar echt springen onder me en haar achterhand zakken! :)