Zhara B (v. San Remo) voor het eerst bij HAW!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

Zhara B (v. San Remo) voor het eerst bij HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 19:21

Dit is het eerste topic van mij en Zhara op bokt op HAW.

Zhara is een merrie van San Remo x Castro en wordt in juli 5 jaar.
In 2007 heb ik haar zadelmak gemaakt, maar dat ging niet echt goed.
Het is een ontzettend lief paard in de omgang, maar tijdens het werken,
longeren en rijden is ze heel gespannen. Ze steigerde heel hoog.
Toen besloten om een jaar rustig aan te doen en in 2008 weer aan de slag gegaan. Toen ging het wat beter. Soms steigerde en bokte ze nog vanuit het niets, maar later werd dat beter.
Toen we net lekker bezig waren, werd ze kreupel en is dat drie keer achter elkaar geweest,
tot dit jaar februari.

Vanaf februari heb ik haar dus weer een beetje opgepakt.

Ze is dus nog niet helemaal fijn doorgereden. Ik longeer haar nog voor het rijden. Eerst zonder slof even warm lopen, dan 5 minuten de slof er losjes aan, zodat ze weer even went aan de druk van het bit en dan slof eraf en ik erop.

Bokker Eline (Eejj) is langs gekomen om foto's te maken! Ik ben er hartstikke blij mee en ik ben superblij met wat Zhara laat zien op de foto's. Ik heb er in totaal niet vaker dan 20 keer opgezeten en ik ben echt heel blij met de plaatjes. :)

Ons niveau is; richting B.
Ik ben bezig met haar lekker door te rijden op een, ik hoop, zo vriendelijk mogelijke manier.
Problemen waar we op dit moment tegenaan lopen, zijn er nog niet echt. Ik ben af en toe nog een beetje alert op wat er zou kunnen gaan gebeuren.

Afbeelding
1. Nog wat onwennig. Net erop en even kijken hoe het gaat.

Afbeelding
2.

Afbeelding
3. Eerste drafje. Ik werk tegen zie ik. Zit er ook nog wat gespannen op.

Afbeelding
4. Even schakelen en dat ging prima! Ze reageerde hartstikke goed.

Afbeelding
5. Fijn!

Afbeelding
6.

Afbeelding
7. Pasje verruimen

Afbeelding
8.

Afbeelding
9.

Afbeelding
10. Haha, waarschijnlijk zeg ik hier; Rùshtig _O-

Afbeelding
11. Mooi!

Afbeelding
12. :+:

Afbeelding
13. Deze foto en de volgende zijn vlak na elkaar gemaakt.

Afbeelding
14. :D

Afbeelding
15. Klaaar!

Ik probeer haar met mijn handen zoveel mogelijk ruimte te geven en toch contact te houden om een beetje stelling en buiging te vragen.

Ik hoor graag opbouwende kritiek! Daar heb ik echt wat aan. :)

SabrinedeW

Re: Zhara B (v. San Remo) voor het eerst bij HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:34

Je handen mogen wel wat dichter bijelkaar. En je zit soms wat voorover. Maar hij zal ook wel je een beetje uit balans helpen omdat hij nog onwennig is. Veel plezier en succes met hem, het is echt een knapperd!

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:42

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 10-02-22 01:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Linsey93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:55

leuke combie!
vind alleen je handen een beetje raar,
op foto 8 kan je dat erg zien.
let daar goed op! verder heel veel suc6!

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:31

Hee Martine!! Wat zijn jullie toch leuk samen, hopen dat je nou eens lekker kunt doorrijden!

Je zou iets minder naar voren kunnen leunen en je handen meer rechtop met de duim omhoog.
Ik ben benieuwd hoe het volgende topic eruit ziet!! Het is wel een prachtpaard.

De volgende keer moet je ook even je strijklappen omwisselen.. Ze zitten nu verkeerdom ;)

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:38

He Martien wordt al een heel paard zo he!
Als jullie straks wat meer vertrouwen in elkaar krijgen komt het helemaal goed, eerst maar eens lekker wat kilometers maken :j.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:43

Probeer echt je handen wat meer bij elkaar te houden en je hand niet richting je bovenbeen te brengen maar vóór je zadel en boven de manenkam (teugel stukje korter ook), dat is beter voor zowel jouw balans als die van je paard, die nageefelijkheid komt dan echt vanzelf. Werk eerst aan het rechtrichten, overgangen e.d. Het is wel een heel leuk paard waar je zeker nog veel plezier aan gaat beleven! Succes!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 23:02

Bedankt voor de leuke reacties!

Ik probeer juist het van mijn handen richting mijn bovenbeen te voorkomen. Jammer dat dat nog niet zo goed lukt.

Ik heb mijn handen vrij breed om haar meer duidelijkheid te geven. Absoluut niet om haar naar beneden te 'dwingen'. Dat wil ik juíst voorkomen. Ik zal proberen mijn handen meer bij elkaar te houden. :)

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 23:03

Marleen schreef:
De volgende keer moet je ook even je strijklappen omwisselen.. Ze zitten nu verkeerdom ;)

Hahaha, daar had ik nog een discussie over met de fotograaf. _O-
Dankjewel!

Onia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 06:44

Hi Martine,

Ziet er al goed uit, fijn ook dat ze nu braaf is. Ze moeten het toch leuk gaan vinden. Je handen bijelkaar is wel echt belangrijk en je schouders een beetje naar achteren voor het plaatje :)
Volgens mij mag ze ook nog wel iets dikker worden maar dat komt vast goed in het voorjaar :j

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 06:56

Mooi beestje hoor!
Volgens mij als ik het zo zie ben je weinig aan het lichtrijden in draf? Speciale reden hiervoor?

capone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 07:06

Martine :D
Ziet er leuk uit :D
Probeer alleen inderdaad je handen wat dichterbij elkaar te houden,en let op je binnenhand ;)!
Maar dat komt allemaal wel goed met jullie 2 :D !

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:09

Erg moedig hoor dat je zo doorzet!! Mijn complimenten. Het ziet er zo niet uit dat ze in het begin zo lastig was. Mijn vraag is alleen of ze rechtsom meer over de buitenschouder wegloopt en linksom juist over de binnenschouder valt (Op de foto's lijkt dat nl zo). Als dat zo is dan zou ik als ik jou was even de site van Antoine de Both raadplegen. Veel succes verder!! *D :P :D

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:13

Ik weet niet wat de redenen van kreupelheid zijn geweest, maar ik vind de bodem er niet heel prettig uitzien... dat kan vaak heel veel invloed hebben op problemen!
Verder sluit ik me aan bij het commentaar dat al gegeven is, maar ik vind het er zeker vriendelijk uitzien!

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:23

Martine!
EVen toenvallig op HAW kijken zie ik ineens Zhara staan :+ .

Wat is ze leeeeeeuuuuuukkkkk :+: ,
Het word nu echt steeds meer paard, echt super!
Rijden ziet er ook goed uit, Zhaar heeft leuke gangen
Rijtechnishe zijn er al puntje gegeven..

Kom binnenkort gauw weer langs goed?? Ben heeeél erg beniewd, en je moet Pieter ook nog steeds een keer meeten hé! :D

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:33

diktrom schreef:
Erg moedig hoor dat je zo doorzet!! Mijn complimenten. Het ziet er zo niet uit dat ze in het begin zo lastig was. Mijn vraag is alleen of ze rechtsom meer over de buitenschouder wegloopt en linksom juist over de binnenschouder valt (Op de foto's lijkt dat nl zo). Als dat zo is dan zou ik als ik jou was even de site van Antoine de Both raadplegen. Veel succes verder!! *D :P :D

Dan heeft Antoine de Both goede business, ik ken bijna geen jong, net zadelmak paard wat dat niet doet namelijk :+

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 13:42

Bedankt allemaal! :D

Esmee; dankje :j
Lonneke; Ze mag inderdaad nog een stuk dikker. Maar ik hoop dat er ze door de bespiering die nog gaat komen, haha, nog wat ronder uit gaat zien.
Linda; De bodem ziet er zo uit, doordat het net gesleept is. Er stond nog gras, haha. Het is een goede bodem :)
Sara; Ik rij licht hoor :D Maar ik probeer mezelf zo licht mogelijk te maken en ze draaft heel fijn.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:54

Is er een reden dat je je handen zo hoog en breed houdt? Ik snap dat je nog niet veel van voren wil doen omdat ze jong is, maar ik hoop dat je handhouding niet te onrustig wordt nu. Op elke foto heb je je handen namelijk anders. Zo kan ze nooit wennen aan een constante hand, en je moet dan ook uit kijken dat je je binnenhand niet op je been zet (1 foto).
Verder ziet het er goed en ontspannen uit :)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:39

Wat doet ze het leuk martine! Ik moet echt een keer komen kijken.

je kan beter je teugels wat korter nemen en dan je handen dichter bij elkaar en meer voor bij de schoft houden. Dan blijft het contact gelijkmatiger en stiller voor haar mond.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 14:42

Dankje!! Lijkt me leuk, Kim!

Lotte; Ik doe het dus zo om zo veel mogelijk met haar mee te gaan en zo een zo stil mogelijk had te houden. Dat gaat dus goed zo, maar ik wil echt naar die 'schoft toewerken'.

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:49

hee martine, zhaartje is stoer!
en inderdaad neem je teugels een stukje korter zodat je handen wat verder naar voren staan

t is echt een leukerd :+: die knapt goed op, zeker doordat je haar nu weer opgepakt hebt :D

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:53

Aan de foto's is niet te zien dat ze 'vroeger' vervelend was met het rijden. Ik vind jullie een mooie combinatie :) en de opbouwende punten zijn al eerder gegeven dus succes :D

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:20

Dan heeft Antoine de Both goede business, ik ken bijna geen jong, net zadelmak paard wat dat niet doet namelijk :+
Meld dit bericht

Ik wil hier nog wel even op reageren, waarschijnlijk was ik niet duidelijk. natuurlijk is ieder paard, scheef, maar we praten hier over een paard met een historie die om onbekende redenen heel lastig is geweest en kreupel. Ook weet je niet HOE schreef dit paard wel/niet is. dat zal dan toch een keer live bekeken moeten worden.

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:01

Hey Martine. Wat leuk een topic met Zhara. Die problemen in het begin echt een kind van fee. Zag in je profiel een foto van der hoofd en dan lijkt ze er sprekend op. Maar goed het is een Haw topic dus moet ook wat commertaar geven. Probeer je hand dichter bij elkaar te houden Soms gaan ze ieder hun eigen weg. En je ellebogen langs je lichaam te houden. Soms val je iets voorover maar dat kan ook nog met balanste maken hebben. Verder ziet het er leuk uit.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:57

hoi martine
ik heb even een bokt brake gehad, maar daar ben ik weer!
wat super zeg! hopelijk kan je nu lekker met haar doorgaan en geen tegenslagen meer!
vind haar zo'n mooi hoofdje hebben! zsazsa heeft een heel ander, simpeler hoofd.
ze loopt netjes uit zichzelf. vind het zo een heel ander paard worden! veel plezier en op naar de volgende bokt foto's!