Om eerlijk te zijn: geen idee, heb 0,0 ervaring met cornage.
Ze is dus ieder jaar nagekeken door een dierenarts. Ik zou als laatste medische optie nog een euro of 60 uitgeven aan een goed bekend staande fysiotherapeut.
Mocht die niets kunnen vinden dan zou ik het in de rijtechnische hoek zoeken. Dat je niet aan een slof wilt beginnen is op dit moment alleen maar goed. Paard geeft aan ergens een probleem te hebben. Pas als je weet waar het probleem zit is het een mogelijkheid om een slof (of ander hulpmiddel) te gebruiken omdat je dan weet dat het daadwerkelijk helpt in plaats van dwingt.
Verder lijk je al op de goede weg te zijn. Probeer om met een lossere teugel vanuit ontspanning te rijden. Als ze hard wil, prima, zolang ze maar haar hele lijf ontspant. Ontspannen is de eerste stap naar rust, maar daar was je inmiddels wel achter denk ik.
Het zou goed kunnen zijn dat de buik en rugspieren nog niet sterk genoeg zijn om in draf ook een ontspannen houding aan te nemen.
Probeer op het moment dat ze ontspannen stapt (door een wat langere teugel zonder contact te verliezen) eens in verlichte zit aan te draven. Zorg dat je meer steunt op je knieen dan op de beugels (i.v.m. de extra puntbelasting die bij de beugels zou ontstaan) zodat het paard weinig belasting op de rug heeft.
Draaf maar een heel kort stukje, 3 passen zijn genoeg zolang het hoofd maar lekker omlaag (en dus ontspannen) is.
Dit bouw je heel langzaam uit naar een langere periode.
Als het wat langer kan ga je ook je gewicht weer terug brengen naar de rug.
Het is een lange weg, maar wel haalbaar.
Zodra je ontspanning hebt zul je dus ook een rustiger tempo kunnen krijgen.
Edit: femmefatale en ik zitten in dezelfde hoek te denken zie ik.
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 14-04-09 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt