Bang voor het eerste bitloze ongeluk...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Bang voor het eerste bitloze ongeluk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 20:39

Elke maand lees je wel van een één of ander ongeluk hier op bokt. Paarden die aangereden zijn, ervandoor zijn gegaan, ruiters die erg ongelukkig zijn gevallen etc.

Als er een ongeluk gebeurt waarbij iemand óp het paard reed mét bit, hoor je alleen 'goh wat erg', maar niemand die zegt 'ja dat komt doordat de ruiter niet is afgestapt' of 'dat komt doordat het paard een bit in had en met een bit heb je minder controle dan zonder bit'

Zat iemand er niet op en of had het paard geen bit in, dan is het meteen 'komt door ... geen bit/niet erop zitten'

Mensen zitten nog zo vast aan het idee dat een bit en óp je paard per defenitie méér controle geeft.

Ongelukken kunnen altijd gebeuren. Het zal ook niet de eerste keer zijn dat ik van mijn sokken gereden wordt, waarbij mijn paard geen enkele schuld treft qua ongehoorzaamheid. Sommige automobilisten rijden écht als gekken en lijken nog idioter te worden als er dieren in het spel zijn.

TE5

Re: Bang voor het eerste bitloze ongeluk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:42

Ik ben erg benieuwd wat je nu eigenlijk met dit topic wil? :)

Als er mensen zijn die dat zeggen negeer je die toch lekker?
Is niet jou probleem dat zij er niet voor open staan en dat zou ik er ook niet van proberen te maken ;)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:43

ik zie hier eerlijk gezegd ook niet echt het nut van in...... :o

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 20:44

Nou de discussie die nu oplaait in het laatste ongeluk topic, hier bespreekbaar maken, zodat daar niet offtopic gegaan hoeft te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:44

En welke discussie wil je hier mee in gang zetten? :')
Neem aan dat het dan weer aankomt op het zelfde riedeltje als altijd, de naturals tegen de niet-naturals? :=

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:45

Go Arabesk weer een poging tot rel opstarten, fijn dat je je paard zonder bit ook prima onder controle hebt.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:46

Melanie_ schreef:
En welke discussie wil je hier mee in gang zetten? :')
Neem aan dat het dan weer aankomt op het zelfde riedeltje als altijd, de naturals tegen de niet-naturals? :=

ja inderdaad :=

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:47

Arabesk schreef:
Nou de discussie die nu oplaait in het laatste ongeluk topic, hier bespreekbaar maken, zodat daar niet offtopic gegaan hoeft te worden.

Misschien is het dan handig om dat van te voren even aan te geven :)
Welk topic?
Welke discussie?
Enzovoorts.

Overigens maak ik uit dit bericht op dat er al een ongeluk is geweest,
terwijl je topic-titel zegt dat je voor de eerste vreest?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:49

Ik zie niet de verbinding tussen Natural en Bitloos. Tommie rij ik nu ook wel met een bitlooshoofdstel en vind mijzelf geen natural.
Nou ja, snap het wel een beetje, maar het hoeft dus niet.

Ik vind het goed dat er hier een topic wordt gemaakt zodat het topic over het ongeluk kan zijn voor berichtjes die daar gepast zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:50

Mensen zitten nog zo vast aan dat idee :j Klopt :j Discussie gesloten nu? Snap het nut ook niet meteen ... net alsof je die mensen met dit topic van dat idee gaat afkrijgen. Als dat gaat dmv een topic was dat ook wel al gelukt bij de 1000 eerdere topics die over dit onderwerp gaan ...

Wat ik persoonlijk steeds in mijn hoofd hou is het volgende:
Toen ik laatst een 'ongelukje' heb gehad doordat mijn pony de rem niet zo goed vond wilde ik er terug een bit inhangen (heb ik ook gedaan, ding van ellende na 20 minuten maar achter aan mijn zadel gebonden) en uiteindelijk zei er iemand tegen mij:
Nu rij je zonder bit en zou je er een bit willen inhangen, was dit ongelukje nu gebeurd met bit, dan had je toch ook niet gedacht: ow, met bit gaat het niet zo goed, dan gaan we maar zonder rijden?

Het probleem ligt niet bij wel/geen bit, maar bij de ruiter/begeleider en bij de verstandhouding tussen ruiter/begeleider & paard. En jammer genoeg lukt dat niet altijd zoals het zou moeten, aangezien paarden geen robots zijn.

AnnemiekvM

Charaz schreef:
Go Arabesk weer een poging tot rel opstarten, fijn dat je je paard zonder bit ook prima onder controle hebt.

Degene die nu aan het rellen is ben je zelf. Probeer gewoon je mond eens te houden als je dit niks vind.

Mjay

ik geloof niet dat het er meestal bij staat of de ruiter bitloos was ofniet? en anders lees ik eroverheen zoiezo ben ik het wel eens dat je beter op je paard kan zitten dan ernaast want er hoeft minder te gebeuren om zich los te trekken dan je er af te gooien en aanrijden? daar zie ik geen bit bij te pas komen? denk je dat mensen paarden met een bit zien harder gas geven ofzo? ik denk dat deze discussie een beetje nutteloos is en wordt vooral omdat al weer duidelijk is wat de uitkomst gaat worden en dat is geen, de bitloze mensen blijven bitloos en de mensen met bit blijven met bit vind dit een beetje spijkers zoeken op laag water en eigenlijk een nogal onnodige discussie!

Piera

Zo, iedereen meteen weer lekker anti-Arabesk. Ik vind dat ze wel een punt heeft; uit veel topics kan je uitmaken dat bokkers bang zijn dat bitloze ruiters ongelukken gaan veroorzaken terwijl het eerste bitloze ongeluk nog niet op de Voorpagina heeft gestaan volgens mij. (ik reken het laatste ongeluk topic daar niet toe, die vrouw was hoogstwaarschijnlijk alleen op pad met een stalhalster en staat voor mij niet gelijk aan een bitloze optoming).

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:52

TE5 schreef:
Arabesk schreef:

Misschien is het dan handig om dat van te voren even aan te geven :)
Welk topic?
Welke discussie?
Enzovoorts.

Overigens maak ik uit dit bericht op dat er al een ongeluk is geweest,
terwijl je topic-titel zegt dat je voor de eerste vreest?

Ander soort ongeluk

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:53

al had dat paard van het ongeluk met die losgebroken ponies 5 bitten ingehad hij was volgens mij nog gegaan zon paardje hou je echt niet bij je... zo sterk ben je niet..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:55

Moet je eens gaan rijden met een stalhalster, of zonder zadel, of met een halsring, of zonder bit, of met lange teugel (generaliserend even, Western ;)) en dan de reacties zien...
Mensen vinden iets wat anders is altijd eng, of moeten er commentaar op hebben...
Dat is in het dagelijkse leven niet anders. ;)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:58

kan me goed voorstellen wat je bedoelt!
ik rijd trouwens zowel bit als niet bitloos, dus lieve mede-bokkers die discussie hoeven we al niet aan te gaan. Bij een ongeluk word meestal al snel gezocht naar het waarom, in verschillende topics worden soms de meest mogelijke oorzaken aangedragen.

Met name ruiters die niet weten waar ze het over hebben gaan speculeren over vanalles. Ik heb helaas gemerkt dat met name veel ) goede) bakruiters geen idee en angst hebben tav het buitenrijden, maar wel een mening hebben over hoe je dit het beste kan doen...bijvoorbeeld met bit dus. En let wel, er is wel degelijk een verschil tussen het een en ander!

Ik rijd vaak genoeg buiten om te kunnen zeggen dat het echt niet altijd aan de ruiter-paard ligt en/of de optoming van het paard. Ik denk dat wij ons minder bezig moeten houden met speculaties ed. en idd bitloos is zo'n onderwerp waar nog veel onwetendheid over bestaat. Het zou al een hoop schelen, als ieder zich eens bij zijn/haar leest hield.
Ik ga me ook niet bemoeien met zaken waar ik geen verstand van heb. Ik zou het fijn vinden als discussie kunnen worden gevoerd met inhoud en daar ontbreekt nog weleens eens een visie, ervaring of de juiste kennis bij. Juist het gebrek ervan leidt tot moddergooien en oeverloze discussies.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:00

Achja of je paard nou wél met of zónder bit rijdt als het vervolgens aan de kletter gaat en er knalt een auto tegenaan dan maakt het niet uit aan hetgene waarmee je kan 'sturen'.

Arabesk schreef:
'dat komt doordat het paard een bit in had en met een bit heb je minder controle dan zonder bit'.

En ik snap niet wat je hiermee bedoelt...
Laatst bijgewerkt door melissa_b op 13-04-09 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:05

Staat het er dan altijd bij in de berichtgeving als er een ongeluk is gebeurd op wat voor manier dan ook met een paard, of het paard een bit in had of niet? Lijkt me niet....
Ik vind dit een beeetje een nutteloos topic eerlijk gezegd, en tuurlijk verongelukken er in het verkeer net zo goed paarden die geen bit in hadden op het moment dat het ongeluk gebeurde.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:08

Arabesk schreef:
Ongelukken kunnen altijd gebeuren. Het zal ook niet de eerste keer zijn dat ik van mijn sokken gereden wordt, waarbij mijn paard geen enkele schuld treft qua ongehoorzaamheid. Sommige automobilisten rijden écht als gekken en lijken nog idioter te worden als er dieren in het spel zijn.

Ja, en :?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 21:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:19

Ik herinner me nog een schrijnend voorbeeld van een bitloos ongeluk, een of andere snuggere jopie moest vorig jaar ergens een aangespannen paard even vasthouden. Deze persoon deed het paard het hoofdstel gelijk maar even uit om het dier drinken te geven, paard schrok en vloog er met menwagen vandoor, kanaal in, verdronken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:37

Ik denk dat een gemiddelde bitloze optoming niet veiliger of onveiliger is dan een bit met bijvoorbeeld buitenrijden of wandelen. Als je een paard aan het stalhalster hebt lopen en hij wordt druk slaan veel mensen ook het touw een keertje extra om de neus, waardoor druk uitgeoefend wordt en het paard beter luistert. Zo werken veel bitloze optomingen ook.

Wat veiligheid betreft vind ik het dus nergens op slaan.

In het voorbeeld wat Suleilitha aanhaalt vermoed ik dat het paard toen het schrok hooguit een stalhalster aan had. En als die snuggere Jopie even goed opgelet had het ook niet had hoeven gebeuren. Hoofdstel afdoen ergens buiten, of dat nou een bithoofdstel is of bitloos, is nooit slim en al helemaal niet als het paard niet uitgespannen/ afgezadeld wordt.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:05

Weer een lekker 2stijd discussie..

Ik reed een maand geleden in de bossen met mijn 10 maanden drachtige merrie. (daar stapte ik alleen nog mee) Toen opeens om de bocht 2 fjorden gruwelijk hard op me afkwamen, een zonder ruiter de ander met. Ik heb geprobeerd met mijn merrie de weg te blokkeren omdat het andere meisje niet lang meer leek te blijven zitten. De ruiterloze fjord remde af, de ander niet. Ik kon de fjord die voorbij draafde nog pakken aan de teugel,die was afgeremd door mijn paard, die overigens mijn hele hand opensneed omdat het halsertouwen waren.. Maar ik kon het beest dus echt niet houden omdat hij een bitloos/halster achtig ding omhad.
Ze gingen recht op de weg af. De andere fjord was inmiddels gestopt met de ruiter. omdat ik de andere fjord had afgeremt, die uiteindelijk dus bij mijn merrie stilstond.
Ik snel naar het meisje toe hoe het met haar was en dat we snel het andere meisje moesten gaan zoeken. Ik de ruiterloze meenemen, zij met haar staart tussen haar benen weer opgestapt.

Ze begon te vertellen: ik rijd nu al 4 jaar bitloos met deze fjord, en de andere fjord nu 2 twee jaar. Maar ze blijven schrikken van opvliegende eenden, wegschietende herten/eenden/konijnen. Ik zeg waarom rijd je dan met halster als je ze niet kunt houden, voor het zelfde geld lopen hier kinderen waar ze overheen knallen, of andere paarden. Ik heb geluk dat mijn merrie ontzettend koel in haar hoofd is, maar stel dat ze tegen haar aanknalden! Het is maar een smal pad. Ze zegt: ik Rijd bitloos omdat hij diervriendelijk is en mijn paarden hierop beter lopen. Ik zeg ja ik benieuwd of je mederuiter dat nog zegt, die we tevens nog niet gevonden hadden. Na 10 min stappen kwamen we haar tegen. En het is eerst wat ze zegt is: Ik rijd nooit maar dan ook nooit meer zonder bit! Dat beest denderd gewoon dwars door al mijn hulpen heen!! Ze was helemaal over de zeik en klom er dan ook niet meer op.. De eigenaresse reageert daarop met de woorden: Je kent zelf de hulpen gewoon niet van het bitloos rijden. Waarop ik vraag wat is dan het verschil? Of je nu op de lagen drukt legt of op de neus, dat maakt niet uit.. Jawel dat ijzer is hardstikke zielig!! Waarop ik weer antwoorden: Zielig? Wat ik zielig vind is dat zij hier op de grond ligt omdat jij zegt dat dit paard bitloos goed te rijden is, terwijl je zelf ook half langs je paard ligt, die op een 80km weg afrent... om naar huis te gaan!! Waarbij jouw paard bijna mijn paard omverloopt van angst!
Ze zei dat was met een bit niet anders geweest! Maar eerlijk gezegt weet ik wel zeker dat dat wel zo is!!

Ja het klinkt hard, cru, zielig en lomp, Maar als ik op een paard zit wat buiten vaak schrikt en ik weet waar hij van schrikt zou ik sowieso eerst gaan trainen. Maar een paard wat gewoon blind op hol slaat, met mij erop, kan toch een wel een wat tegendruk verwachten ja in zn mond,, mijn leven gaat voor...

Dus ja, ik vind met bit veiliger. omdat MIJN leven voorgaat, paardrijden is een hobby met veel risico, en laat dat ik dat risico nou net niet nog wat willen verhogen. Ik heb hier wel van geleerd.

Je ziet wel hoe koelbloedig je paard ook kan zijn.. elk paard is anders en ik geloof best dat de 1 bitloos super te rijden is, maar dat geld echt lang niet voor alle paarden!

Lang verhaal maar ik heb mijn mening hieruit wel gecreerd...
Maar ik heb wel respect voor ieders mening en manier..