Geronimo de stoere hengst aan de dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janne_BSGFM

Geronimo de stoere hengst aan de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 18:57

Vanmiddag heerlijk thuis gereden met m'n stoere hengstje. Het is de bedoeling 1 mei terug te starten op wedstrijd in de B1 (LRV België) maar eerst hebben we nog wel wat werk. De laatste tijd loopt hij voor zijn doen echt goed alleen valt hij soms in z'n oude gewoonten terug (verzameling verliezen in overgangen, drammen in galop, 'friezengangetje' in middendraf,...). Verder botsen we tegen redelijk wat problemen die niet op te lossen zijn bijv. ik zit vaak scheef of ik trek m'n schouders naar achter als de druk op mijn heup te groot wordt, dit komt allemaal door een aangeboren verkeerde stand van mijn onderste wervel en een scoliose die daaruit gegroeid is. Dan zijn er natuurlijk nog de problemen waar we als combi opbotsen waar we gewoon aan moeten werken:
* Onder me uitlopen in overgangen & galop
* Friezengangetje in overgang middendraf
* Hoofd kantelen
* Aanleuning verliezen als de oefening moeilijker wordt
* Kapstoktenen
* Naar beneden kijken
* Ellebogen open draaien als hij gaat hangen in de galop
*...
Tips zijn steeds welkom!! :D

Afbeelding
Overgang naar halthouden, hier zie je bijna al onze fouten goed, mijn tenen, ik ga terug in m'n scheve houding hangen, hij duwt & verliest aanleuning
Afbeelding
Flexi links, doorsteek naar schouderbinnenwaarts
Afbeelding
Cirkel in draf, hij gaat hangen, druk in bekken wordt te groot & schouder vliegt naar achter
Afbeelding
Netjes, dukkelt wel wat op voorhand
Afbeelding
Verkorten, schouder, ellebogen, kapstoktenen
Afbeelding
Overgang naar de galop ietwat impuls verlies
Afbeelding
Hier gaat hij weer racen en moet hij z'n best doen om de bocht te halen
Afbeelding
Afbeelding
Middencirkel halsstrekken
Afbeelding
Sterke buitenhand
Afbeelding
Afbeelding
Terug te veel druk in galop & overschakeling slechte houding
Afbeelding
Afbeelding
Ietsjes omhoog rijden om door te steken naar middendraf
Afbeelding
Mijn stoere vent :+:

Ik weet dat de bodem niet optimaal is, maar hij was net gesleept en dan komen er nog kleine worteltjes naar boven, deze zijn echter niet hard en worden gewoon omver gelopen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:05

Mooi paard heb je!

Aan je houding moet inderdaad gewerkt worden :).

Daarnaast vind ik wel dat je tamelijk hard bent met de binnenhand en denk ik dat je iets te veel met de handen rijd... Gebruik je benen en zit meer :).

De achterhand mag ook meer geactiveerd worden maar werk eerst aan bovenstaande :).

Succes verder!

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:07

Wow Janne zover ik het beeld heb van vorige zomer vind ik jullie echt super vooruit gegaan!
Je hebt bijna alle puntjes vernoemd hierboven, let op dat wanneer jeje been aanlegt geen kapstokjes maakt...

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:08

Ziet er wel leuk uit!

Ik denk wel dat je paard nog een tamelijk holle rug heeft, probeer zijn rug wat gespierder te krijgen door het veel voorwaarts neerwaarts te rijden!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:13

Probeer dit paard meer voorwaarts neerwaarts te laten lopen.
Handen netjes bij elkaar en dan laten volgen.
Gebruik je handen in het algemeen veel minder. (ellebogen bij elkaar, zo maak jij je sterk) Sturen doe jij op de binnenhand, zonder binnenbeen en zithulpen.

Let erg goed op die dingen, want het is verder een hele leuke combinatie om te zien.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:15

Vind het er streng uit zien.. waarom trek je je teugel zo naar buiten als je een wending rijd?
Ik heb altijd geleerd dat je ze gewoon tegen de hals aan kan houden, als je je lichaam maar goed gebruikt! Vind dit erg trekkerig eigenlijk.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:22

Hij loopt echt super Janne ! Echt zo doorgaan !

Wel,het meeste heb jij eigenlijk gezegt,vooral op die kapstoktenen letten,maarja,daar heb ik zelf ook wel wat moeite mee =P

Ik vind je teugels op de meeste foto's voor mijn mening ook wel wat te lang.
Wel,mij is toch altijd gezegd dat ik niet met mijn handen achter de manenkam mocht komen/niet met mijn ellebogen achter mijn lichaam mocht gaan,weet niet of dat bij jou wat beter kan helpen,maar bij mij helpt het om mijn parade's fijner te maken,zodat ik niet te veel ga pakken zodat ik vast ga houden zoals je zelf schrijft bij enkele foto's (nu ja,een sterke hand bedoel ik dan)

Op sommige galopfoto's heb ik de indruk dat je je gaat vasthouden aan de teugels ?
Probeer wat meer in je polsen te ontspannen,misschien dat 'ie daardoor ook wat rustiger gaat galloperen ;)

Maargoed,je ziet maar wat je met mijn commentaar hebt,ik ben niet zo'n prof,ik leg alleen hetgene uit wat ik heb geleerd xD

Maar veel succes nog op de wedstrijden,gaat zeker weten lukken !

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:23

Tis een mooi paardje ;)
Maar joun houding valt me wel op, het lijkt mij heel gespannen, heb ook het idee dat je soms je handen vast zet.
Je gespannen houding kan ook een oorzaak zijn dat hij gaat rennen. Probeer wat meer ontspannen te zitten en je handen los te laten, als hij gaat hangen dan drijf je hem weer wat meer voorwaarts, zodat hij wat opgerichter gaat lopen.
Veel oefeningen en overgangen rijden..
Verder vind ik het er leuk uit zien ! nog even aan de tips werken en dan komt het helemaal goed :D

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:23

Sissi87 schreef:
Vind het er streng uit zien.. waarom trek je je teugel zo naar buiten als je een wending rijd?
Ik heb altijd geleerd dat je ze gewoon tegen de hals aan kan houden, als je je lichaam maar goed gebruikt! Vind dit erg trekkerig eigenlijk.

Openingsteugel misschien ? (weet het niet zeker of dat de bedoeling op de foto's is,maar lijkt er wel op)
Wordt meestal eerder bij jonge paarden gebruikt om hen te leren buigen in de hals op een volte,ik gebruik het ook bij mijn jonge paard,dan houdt je je teugel wat naar buiten op de volte.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:24

ja naar buiten en naar voren maar niet trekkend naar je toe?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:26

Ik zou ook je beugels een gaatje korter doen. Dat kan je hulp geven. Je zit erg lang met je benen. Als het straks beter gaat kan je het weer een gaatje langer doen.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:26

Misschien is het een reflex omdat hij zo sterk is in galop/hij kan gaan racen.

Dat heb ik zelf ook vaak voor,maar bij mij komt het meestal doordat ik ga stressen en daarom ga vasthouden.

FriesWytske

Re: Geronimo de stoere hengst aan de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:28

Wat ik me afvraag is wat versta jij onder friezengangetje?

_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:42

Mooi paardje!
Probeer je paardje voorwaarts neerwaarts te rijden.
En een beetje aan je houding te werken.
Komt helemaal goed!

Janne_BSGFM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 20:51

Ja de spanning zit er idd nog in in m'n houding deels omdat ik ook helemaal vast zit (ben er in behandeling voor). Ik weet dat ik sterke handen heb maar ik los pas als hij lost en hij lost maar zelden, m'n overdreven open hand bij wendingen is omdat hij makkelijk uitbreekt, ik doe dat en een achteruitliggend buitenbeen om hem recht te houden. Hij stuurt eigenlijk ook best lastig, hij staat niet erg fijn gereden.
@Frieswytske, z'n knieeën enorm gaan optrekken zonder z'n achterbenen en rug te gebruiken, klinkt mss discriminerend voor de friezen maar dat fries bedoel ik dan die knieen

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:21

mijn mooie man, zorg maar goed voor hem of ik pik hem terug in :P

Janne_BSGFM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 21:23

mwoehaha dat is nog niet voor meteen

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:31

als Sus verkocht is, is Geronimo MINE :P (again :P)

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:44

Héee nog een LRV ruiter :D
commentaar ga ik niet meer herhalen, alleen even zeggen dat ik het wel een heel leuk paard vind ;)

Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:45

Stoer beestje *D !

Probeer hem iets ronder te rijden, en pas op met je houding, het paard voelt het ook dat je scheef zit, zelfs de rug kan er scheef op gaan groeien.
ik denk dat je precies hetzelfde probleem met halthouden hebt als ik had, hij loopt gewoon onder je uit. hierbij moet je gewoon rustig blijven en vooral niet trekken, proberen op je zit blijven te rijden, en gewoon recht door blijven rijden, als hij het nog niet doet, gewoon tegen het hek aanlopen. dan moet hij maar stil staan.
En veel meer buitenteugel gebruiken! je gebruikt enorm veel binnenteugel om hem te sturen.

Succes alvast!

Janne_BSGFM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 21:47

het scheef zitten kan ik niet oplossen, zo is mijn rug gegroeit, ik wordt nu behandelt om mijn schouders & heupen min of meer op dezelfde hoogte te houden maar verder kan ik niks doen als ik terug in m'n scoli zak

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:45

Janne_BSGFM schreef:
Ja de spanning zit er idd nog in in m'n houding deels omdat ik ook helemaal vast zit (ben er in behandeling voor). Ik weet dat ik sterke handen heb maar ik los pas als hij lost en hij lost maar zelden, m'n overdreven open hand bij wendingen is omdat hij makkelijk uitbreekt, ik doe dat en een achteruitliggend buitenbeen om hem recht te houden. Hij stuurt eigenlijk ook best lastig, hij staat niet erg fijn gereden.
@Frieswytske, z'n knieeën enorm gaan optrekken zonder z'n achterbenen en rug te gebruiken, klinkt mss discriminerend voor de friezen maar dat fries bedoel ik dan die knieen

Juist bij een paard dat niet loslaat, moet jij dat wel doen. Zo ga je samen trekken, 3 keer raden wie er sterker is? :)
In de wending zie ik ook je binnenbeen naar achter liggen, hou dat maar op de plek.
En het voornaamste in een wending, juist de buitenteugel erbij in plaats van de binnenteugel.
Door de buitenteugel erbij te houden kan hij juist niet uitbreken, met teveel binnenteugel juist makkelijker.

Janne_BSGFM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 08:50

maarja dan bots je toch terug op dat oude probleem... als ik los terwijl hij hangt/trekt valt hij weer helemaal uit elkaar toch.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:54

Laat hem dan maar uit elkaar vallen.
Als hij jou hand blijft zoeken als 5e been is dat ook niet de oplossing. :)
Zorg eerst dat je paard echt goed op je been reageert. Jij drukt de kuit aan en hij moet daarop naar voren reageren. Pas als dat goed is kun je je bezig gaan houden met de aanleuning en dat hij niet uit elkaar valt.
Tot die tijd, beter teugels te lang en geen aanleuning, dan een paard dat steeds zwaarder gaat worden.

Janne_BSGFM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 08:55

oke, bedankt voor de tip :)