)Ik heb een pony van 6 jaar, en met het rijden is ze best braaf enzo, alleen dat ze er af en toe wel eens vandoor schiet. maar dat is denk ik het ras en de leeftijd?? (nrps van nét 6 jaar???) maar de laatste tijd doet ze dat wel minder.
Als ik het bit in wilt doen is het niet zo'n probleem, ze weigerd wel, maar uiteindelijk neemt ze het aan.
Maar als ik klaar ben met rijden en wil het bit uit doen.... Nou Nou Nou... niet te filmen!
Als ik alle riempjes los doe is er niks aan de hand, ze weet alleen al dat het bit uit moet dus dan gaat ze gespannen staan. Als ik het kopstuk over dr oren haalt dan is er ook niks aan de hand. (in het begin steigerde ze gelijk al toen ik het kopstuk achter haar oren vandaan haalde) Nu is het achter haar oren vandaan geen probleem meer. Alleen als het bit nu uit moet. dan staat ze helemaal gespannen en dan kijkt ze je aan van: Oh-Mijn-God!!!
Als ze dan alle moed verzameld heeft, dan gooit ze haar hoofd hoog op en steigerd ze. maar ze heeft het bit dan nog vast. Als ze weer neerkomt staat ze nogsteeds gespannen en dan spuugt ze het bit uit. (ook nogsteeds vol spanning
) Ze kán eigenlijk niet steigeren, want dan stoot ze dr hoofd tegen het plafond.
(een houten balk. daarboven is de hooizolder) Het bit is een bustrens 12.5.... Ik heb al tipt gehad van mijn instructrice, die zegt: met een snoepje ervoor of eerst het bakstuk losmaken. Maar dan gaat ze alsnog...
Heeft iemand anders nog tips??

zou het anders aan het bit leggen??
Ik heb er zelf niet echt veel verstand van, maar er móét ergens gewoon een fout zitten war haar pijn doet? (denk ik....)
Alvast bedankt!

Dus nu had ik gereden met hele losse handen en een soepel teugeltje wat haar niet zou hinderen. 
dat dacht ik namelijk. 
) eigenlijk bijna wel iedere dag. En tot nu toe is de beste oplossing nog zélf rustig blijven en haar neus tegen houden. en dan een touw om dr hals om te corrigeren áls ze wegglipt.