Pony steigeren met het bit uitdoen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loretteeee

Pony steigeren met het bit uitdoen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 10:50

( geen idee of het goed staat. :+ )

Ik heb een pony van 6 jaar, en met het rijden is ze best braaf enzo, alleen dat ze er af en toe wel eens vandoor schiet. maar dat is denk ik het ras en de leeftijd?? (nrps van nét 6 jaar???) maar de laatste tijd doet ze dat wel minder. :)
Als ik het bit in wilt doen is het niet zo'n probleem, ze weigerd wel, maar uiteindelijk neemt ze het aan.
Maar als ik klaar ben met rijden en wil het bit uit doen.... Nou Nou Nou... niet te filmen! :\ Als ik alle riempjes los doe is er niks aan de hand, ze weet alleen al dat het bit uit moet dus dan gaat ze gespannen staan. Als ik het kopstuk over dr oren haalt dan is er ook niks aan de hand. (in het begin steigerde ze gelijk al toen ik het kopstuk achter haar oren vandaan haalde) Nu is het achter haar oren vandaan geen probleem meer. Alleen als het bit nu uit moet. dan staat ze helemaal gespannen en dan kijkt ze je aan van: Oh-Mijn-God!!! :? Als ze dan alle moed verzameld heeft, dan gooit ze haar hoofd hoog op en steigerd ze. maar ze heeft het bit dan nog vast. Als ze weer neerkomt staat ze nogsteeds gespannen en dan spuugt ze het bit uit. (ook nogsteeds vol spanning :\)
Ze kán eigenlijk niet steigeren, want dan stoot ze dr hoofd tegen het plafond. :(:) (een houten balk. daarboven is de hooizolder)
Het bit is een bustrens 12.5.... Ik heb al tipt gehad van mijn instructrice, die zegt: met een snoepje ervoor of eerst het bakstuk losmaken. Maar dan gaat ze alsnog...
Heeft iemand anders nog tips?? :)
zou het anders aan het bit leggen??
Ik heb er zelf niet echt veel verstand van, maar er móét ergens gewoon een fout zitten war haar pijn doet? (denk ik....)

Alvast bedankt! :j

chocobroodje

Re: Pony steigeren met het bit uitdoen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:57

Ik gok erop dat je haar nog niet zo heel lang hebt? Laat zoiezo even de tanden nakijken voor het geval dat. Ik denk zelf dat ze ooit een keer vreselijk geschrokken is, en nu nog angst heeft. Doe haar voortaan in de bak het hoofdstel uit en zelf rustig blijven. Ze mag geen klap in de mond krijgen dat is waar ze bang voor is. Wat je het beste gaat doen is naast haar staan zoals je het hoofdstel indoet. En dan nadat alle riempjes los zijn leg e de teugel achter de oortjes even lekker kriebelen op die plek en dan linkehand op de neus houden en met rechts het bit uit de mond begeleiden, lekker blijven aaien als ze rustig blijft. en dan halster om en enrom belonen. Tijdens het poetsen ook veel achter de oren kriebelen!Zo went ze eraan

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 11:09

klopt :+ ik heb er nog niet zo lang.
het leuke ervan is nou.. dat ik geen bak heb. :\
Achter de oren kriebelen vind ze geweldig! ik heb het nog niet geprobeerd om het met mn hand tegen te houden, maar ik had het ook al een keer geprobeerd met een bakje bix.(waar ze hélémaal weg van is) dat ze eerst het bit uit moest doen en daarna mocht ze bix eten, dit werkte opzich best goed! want het was helemaal over! ze gooide haar hoofd nog een beetje op, maar meer niet, het hinderde niet. alles ging goed totdat ze door het schrikdraad was gelopen. toen was het probleem er weer! alleen het schrikdraad zat op de hoogte van haar borst.(er zat een brandwond :'( ) en sinds die tijd is het probleem weer terug. Daarna had ik het er weer een beetje afgeleerd en gooide ze alleen haar hoofd omhoog, maar nu is het wéér zo!
Ik heb het iedere keer op een andere manier geprobeerd...
Ik denk dat als ik mijn hand op haar neus leg en dan het bit eruit wil doen, dat ze achteruit gaat lopen en uiteindelijk wegschiet mét het bit, aangezien je geen klap mag geven in haar mond.. maar ze probeert ook nog geen eens om het bit uit te doen, ze staat zo strak dan van spanning...

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:27

wat je zegt bijv met het schrikdraad... tjah dat is natuurlijk een zeer negatieve ervaring voor je paard. en dat zal ze waarschijnlijk vroeger ook gehad hebben met het bit...

Je bent goed bezig in ieder geval, met een bakje biks gaat het stukken beter zeg je. Want als ik het zo allemaal hoor dan doet je paardje het puur omdat hij er nare ervaringen mee heeft gehad, dus het is aan jou om dat om te zetten in een positieve ervaring..

áls ze het goed doet bijv met het bakje biks, geef haar dan de biks en beloon haar alsof ze 's werelds beste, mooiste en knapste paard is. Zo vol blijven houden en ZORG er écht voor dat er niets in de buurt is wat haar weer een nare ervaring kan bezorgen...

ook denk ik dat het een questie van vertrouwen is, aangezien ze met het schrikdraad weer een nare ervaring heeft gehad en het sindsdien weer doet... probeer haar volle vertrouwen te winnen (ook door dagelijkse dingen, poetsen, losgooien en spelen met haar en dat soort dingen) ik denk dat als ze ziet dat jij de kwaadste niet bent, je heb probleem stapje voor stapje de wereld uit kunt helpen!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:01

Klinkt als een paard die een tik heeft gehad van het bit tegen haar tanden. Heb je al een tandarts er bij gehad? Kan zijn dat haar tandjes heel gevoelig zijn en dat ze daarom er niets tegenaan wil hebben.

Keer het anders eens om, maak musketonhaakjes aan het bakstuk vast. Die dingen zijn overal bijna gratis te koop. Maak de riempjes los en klik daarna snel het bitje los, voorzichtig met haar tandjes! Dan doe je het kopstuk pas af en laat je haar iets eten.

Het kan zijn dat het paard de volgorde weet van het aftuigen en dat ze zich al helemaal loopt op te fokken van de spanning als jij aan het kopstuk gaat zitten. :) Proberen kan altijd.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 14:21

Bedankt voor de tips! :D
Ik heb normaal gesproken ook een thiedeman(ofzo) om.. en heb daarnet anderhalf uur gereden zonder die thiedeman. Wat blijkt nou? ze hing best veel aan de teugels. wat ik eerst niet merkte met die thiedeman. :o Dus nu had ik gereden met hele losse handen en een soepel teugeltje wat haar niet zou hinderen. :) Normaalgesproken (als ik er spanning op zet) dan loopt ze opgefokt en krijg ik haar absoluut niet aan de teugel. (zonder thiedeman) maar omdat ik nu best soepel en losjes reed was het het braafste ponytje dat ik tot nu toe heb gezien :D. en ze ontspande weer een beetje :D dan rijd ze veel leuker. :) en ik heb geprobeerd met het bit uit doen om haar neus tegen te houden. en dat lukte ook prima. :D eerst deed ze snel en gespannen het bit uit, en daarna draaide ze snel om om weg te lopen.. dat weglopen maak ik mij nu nog geen zorgen over.. als ze nu voorlopig maar weer 'normaal' het bit uit kan doen. :)
en daarna natuurlijk GOED beloont. met bix ect. :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:48

Blijkbaar heeft ze veel stress met het bit. Ik zou ook willen aanraden (tijdelijk?) met dubbelgebroken rubber trens te rijden. Denk dat het een heel gevoelig paardje is dus ga op zoek naar een zo licht mogelijk bitje! En zolang het goed gaat zonder thiedemn lekker doen!B gA ZO door!

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 15:36

Oke, zal het eens proberen met zo'n bit!
Bedankt voor de tip!!! :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:37

Ik denk dat je verkeerd bezig bent en dat je heel erg moet gaan opletten dat jouw probleem hier niet verder gaat verergeren.
Je paardje heeft ooit een probleem gehad met het bit, dit is zeker al duidelijk, wat er ooit echt allemaal gebeurt is is naturlijk niet echt meer te achterhalen, is ook jouw schuld niet uiteraard.
Dus begin gewoon weer met de basistraining van het hoofdstelmak maken ( jij zegt de laatste keer ging het iets beter maar hij vlucht dan direkt weg, maar daar maak ik me voorlopig geen zorgen over) ik maak me daar net wel zorgen over, want zo ben jij op dit moment bezig hem net te leren dat hij zo snel mogelijk moet gaan vluchten na het uitdoen van het hoofdstel met bit. Zo denkt een paard dus.
Neem je instructeur of paardentrainer bij de arm en vraag hem/haar je profesioneel te helpen bij dit probleem (betaal er dus ook voor) want met een tip vragen kan jij dit echt niet zelf oplossen.

Loretteeee schreef:
Bedankt voor de tips! :D
Ik heb normaal gesproken ook een thiedeman(ofzo) om.. en heb daarnet anderhalf uur gereden zonder die thiedeman. Wat blijkt nou? ze hing best veel aan de teugels. wat ik eerst niet merkte met die thiedeman. :o Dus nu had ik gereden met hele losse handen en een soepel teugeltje wat haar niet zou hinderen. :) Normaalgesproken (als ik er spanning op zet) dan loopt ze opgefokt en krijg ik haar absoluut niet aan de teugel. (zonder thiedeman) maar omdat ik nu best soepel en losjes reed was het het braafste ponytje dat ik tot nu toe heb gezien :D. en ze ontspande weer een beetje :D dan rijd ze veel leuker. :) en ik heb geprobeerd met het bit uit doen om haar neus tegen te houden. en dat lukte ook prima. :D eerst deed ze snel en gespannen het bit uit, en daarna draaide ze snel om om weg te lopen.. dat weglopen maak ik mij nu nog geen zorgen over.. als ze nu voorlopig maar weer 'normaal' het bit uit kan doen. :)
en daarna natuurlijk GOED beloont. met bix ect. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:45

chocobroodje schreef:
Blijkbaar heeft ze veel stress met het bit. Ik zou ook willen aanraden (tijdelijk?) met dubbelgebroken rubber trens te rijden. Denk dat het een heel gevoelig paardje is dus ga op zoek naar een zo licht mogelijk bitje! En zolang het goed gaat zonder thiedemn lekker doen!B gA ZO door!

Nee, nee, en nog eens nee, een rubber bit ís niet mild voor een paard, rubber geeft warmtewrijving waardoor je nog meer problemen gaat krijgen, een rubber bit is totaal ongeschikt voor een gevoelig paard....
Een gewoon dubbel gebroken trensje is het best, en als je het goed wilt doen van aurigan of argentaan, maar neem nooit rubber.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 07:18

Vindt eigenlijk de tip van aeolus erg goed, hier zit aardig wat meer achter, als je daar niet wat aan probeert te doen zit de kans er dik in dat je van het ene probleem recht in het andere glijd.. Maar als je het bij de basis aanpakt zit de kans er in dat je er ook echt helemaal af raakt (en een stuk ontspannender paard krijgt.. Want misschien is hij tijdens het rijden ook stiekem wel wat bang voor het bit, zou zo maar kunnen maar dat weet je nu niet omdat je niet kan vergelijken)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:51

Nee, nee, en nog eens nee,

Prima je hebt ook gelijk hoor. Maar moet het echt weer zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:45

Nou weet je wat het is Chocobroodje, er wordt te pas en te onpas met rubberen bitten gesmeten, en het is het slechtste wat je een paard in de mond kunt stoppen. Vandaar mijn in jouw ogen overdreven reactie.
Maar een paard met brandwondjes in de mond, daar krijg je de daaropvolgende keer niet weer van harte een bit in ;)
Verder sluit ik me dit keer bij Aelos aan, al vind ik het geen noodzaak dat je er iemand voor moet betalen, een welwillende man of vrouw met veel ervaring doet ook nog wel eens iets gratis, maar zoek in elk geval even naar iemand die ervaring heeft met jonge dieren die nog niet bitwijs zijn.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 16:21

Okeeeeeeee.. Nou iig bedankt voor de tips! :j Ik zal het eens vragen aan mijn instructrice. (als die langs wil komen:o denk het wel. :) ) En anders??? Zou ik dan haar als het waren op moeten sluiten met mijn armen? dat ze niet weg kan?ofzo? :x dat dacht ik namelijk. :D

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:23

een vriendin van mij heeft ook dat probleem en bijhaar komt het omdat de tanden van haar paard teveel naar achteren staan en dat het ff blijft aperen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:37

Zeker niet gaan opsluiten, of te veel begrenzen, maar ze mag uiteindelijk ook niet kunnen ontsnappen, maar altijd trachten te werken met een lang touw, doorhangend, dus je moet je paard de vrijheid geven zelf te kiezen, kiest ze fout (wegspringen, hoofd wegtrekken, of eender wat we niet willen, ...) dan wel dadelijk reageren, corigerend optreden.
"Make the good things easy, the wrong things hard" deze zin is echt de belangrijkste bij het aanleren van eender wat je met je paard wil gaan doen.
Neem het me niet kwalijk maar het is overduidelijk dat je niet echt ervaren bent in het opleren van een paard, neem echt les, privéles zou nog beter zijn, en begin niet zelf wat aan te modderen, het is veel moeilijker verkeerd aangeleerd gedrag te gaan corrigeren dan het ineens goed aan te leren.
Doe dit samen met een trainer, ik weet ook wel dat zoiets geld kost, maar jij koos ervoor om met een jong onbeleerd paard te gaan starten, verpruts het dan ook niet.
Er is een oud gezegde "een groene ruiter en een groen paard is bont en blauw" en echt daar schuilt toch heel wat waarheid in hoor.

Loretteeee schreef:
Okeeeeeeee.. Nou iig bedankt voor de tips! :j Ik zal het eens vragen aan mijn instructrice. (als die langs wil komen:o denk het wel. :) ) En anders??? Zou ik dan haar als het waren op moeten sluiten met mijn armen? dat ze niet weg kan?ofzo? :x dat dacht ik namelijk. :D

thea_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 07:32

Ik heb precies hetzelfde probleem!!! Maar ik trekte perongelijk het bit eruit kwam ik achter om dat ik het eng vond. Nu laat ik het hoofdstel gewoon los hangen als ik het van het hoofd afheb en dna spuugt ze het uit!

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 15:28

aeolusnr1 schreef:
Doe dit samen met een trainer, ik weet ook wel dat zoiets geld kost, maar jij koos ervoor om met een jong onbeleerd paard te gaan starten, verpruts het dan ook niet.
Er is een oud gezegde "een groene ruiter en een groen paard is bont en blauw" en echt daar schuilt toch heel wat waarheid in hoor.

Nou kijk, het is mijn eerste pony, en weet ik veel dat het zo'n druk ras is, ect. maar ze was al goed beleerd en goed doorgereden. en ik zit ook al zo'n 6/7 jaar op les. :\ heb ook al aardig wat jonge paarden gereden en mee omgegaan enzo. maar dat is nu even niet belangrijk (lijkt mij)... in het begin gooide ze alleen een beetje haar hoofd op zegmaar.. toen had ik dat afgeleerd door het heel vaak in en uit te doen. en toen ging alles prima.. alleen toen ze door het schrikdraad was gelopen. (ze stond s'nachts op de wei. en zag blijkbaar dat draadje niet.) toen begon ze ook nog te 'vluchten' voor het bit. Ik heb mijn instructrice er ook al bij gehaald. Ze is nog niet langs geweest. maar zou het ook kunnen dat ze het bit uitgooid omdat ze spanningen voelt? Ik zelf vind het namelijk best spannend om het bit uit te doen, omdat ze toen iedere keer ging steigeren. Oke, ik weet wel dat het niet goed is om zenuwachtig te zijn. (was eerder al een keer erdoor getrapt) maar toen iemand anders het bit uit deed (die haar niet kent) toen gooide ze weer alleen haar hoofd op, maar niet weg vluchten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:19

Het antwoord geef je hiermee zelf al, je bouwt zelf spanning op, dit voelt je pony haarfijn aan en daar reageert ze dus op...

natachabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:07

Ik heb ooit een zelfde soort probleem gehad. Mijn paard stoof Keihard naar achter als het bit eruit moest. Ik denk dat er het bit een keer lomp eruit is gehaald, waardoor het bit hard tegen de voortanden is gekomen wat erg pijn kan doen. En als je dan net een gevoelig paardje hebt zal hij dit niet snel vergeten en zelfs van in paniekl raken. Ik heb zitten denken hoe ik dit kon gaan oplossen, toen kwam ik op een om gewoon heb bakstuk waar het bit aanvast zit, aan een kant los te maken en zo rustig uit haar mond te halen. Het bit kan zo niet meer achter de tanden blijven haken waardoor ze waarschijnlijk zo bang voor was. Een paar keer op deze manier totdat ze het vetriouwen weer had terug gevonden, dat het niet pijnlijk en eng meer is. Even het vertrouwen weer terugwinnen enhet terugschieten en in paniek raken was verholpen. Toen er niets meer aan de hand was ben ik het bit weer op een normale manier uit haar mond gaan halen, waar ze heel braaf op reageerde en het probleem was opgelost

Ik hoop dat je hier iets mee kan, succes ermee!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:27

Hee dit heeft mijn paard ook, maar het vreemde is dat ik hem zelf ingereden heb en ik echt supervoorzichtig met hem ben en er met zijn gebit ook niets mis is..

Als ik na het rijden zijn hoofdstel af doe gaat het meestal wel goed maar 7 van de 10 keer gooit hij opeens zijn hoofd omhoog en loopt achteruit en laat dan na een paar seconden het bit los.

Ik snap er ook niets van, hij kijkt er ook vrij angstig bij maar wat het kan zijn...

Bij jou zou ik het niet weten, het kan inderdaad dat er bij het zadelmak maken iets gebeurd is of dat ze pijn heeft...

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:10

Heb je al eens geprobeerd om gewoon bitloos met haar te gaan rijden?
Mss heb je hier wel heel veel profijt van en hoef je niet moeilijk te gaan doen.
Op internet kan je hier heel veel informatie over vinden.
Het is als je het doet heel belangrijk je er goed over te laten informeren, want niet ieder bitloos hoofdstel is goed.
Veel soorten eigenlijk niet.

Faro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:36

tanden na laten kijken door een da en zelf niet in de stress schieten maar rustig blijven

Faro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:37

en indien je idd je paardje nog niet zo lang hebt weet je niet of ze ooit een slechte ervraing heeft gehad met het bit dus eerste da erbij voor uitsluiten medisch letsel en daarna pas verder zoeken naar een oplossing

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 15:29

okeee. alwéér bedankt voor de tips ;)
ik rij (als het goed weer is O:) ) eigenlijk bijna wel iedere dag. En tot nu toe is de beste oplossing nog zélf rustig blijven en haar neus tegen houden. en dan een touw om dr hals om te corrigeren áls ze wegglipt.

Maar nogsteeds vind ik het maar raar dat ze daarmee was begonnen. :\ Maar het is ondertussen wel weer bíjna afgeleerd!!
Door het vaak in en uit te doen, én dr neus tegen houden, én een touw om d'r hals. :+

eigenlijk is nu hét probleem dat als het bit uitmoet dat ze dan gaat lopen. vooruit, achteruit. opzij doet ze nog net niet. maar het bit uit doen zelf gaat prima nu. alleen nu glipt ze iedere keer weg.
Daar misschien nog tips voor? :x Sorry dat ik iedere keer zo aandring :+ maar ik vraag het liever dan dat ik er zelf mee blijf tobben. :+