Met slof rijden/longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skip_Bo

Met slof rijden/longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 11:38

Hey!

Wat vinden jullie nou van rijden of longeren met slof?

Hier op bokt komt veel voor dat als je hier zegt dat je met slof longeert of af en toe met slof rijd, krijg je gelijk zulke reactie's:

Je verpest je paard of pony ermee, het is totaal niet goed voor ze. Blablabla.

Mijn pony zat pasgeleden gewoon helemaal vast, mijn instructrice zei toen dat ik maar 1x in de week met slof moest gaan rijden. Zodat ik meer buiging kon rijden. Vaak zat ze nét tegen het nagefelijke aan, ze kwam er gewoon net niet helemaal doorheen. We hebben veel dingen geprobeerd, zoals naar voren rijden met je zit, de teugels gewoon licht op contact houden, zodat ik haar niet tegen werkte van voren.

Ondertussen heb ik 3x met de slof gereden, het rijden gaat nu gewoon weer super.
Ze is lekker ontspannen en los, komt niet meer tegen de hand in. Ze loopt nu ook veel ruimer in haar gangen, eerst was ze heel kort in haar passen. (Dit kwam waarschijnlijk ook omdat ze 2 zomers spierbevangen is geweest.)

Ik vind dus zelf, dat als je met de slof kan rijden/longeren dat dit best kan. Je verpest je paard toch niet gelijk met 1x in de week met slof rijden/longeren?

Wat vinden jullie?

Voor degene die willen weten wat spierbevangen precies is, stuur een PB.

Ann_moi

Re: Met slof rijden/longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:39

Wat heeft spierbevangenheid hiermee te maken? ;)

Maar hier zijn al heel veel discussies over geweest, misschien moet je even zoeken.. ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:41

heey,

ik heb zelf persoonlijk niets op de slof tegen mits je hem gebruikt op een manier waar hij niet voor bedoelt is
als jij weet hoe je er mee moet rijden en geen foute dingen doet vind ik het geen probleem
ik heb er zelf ook welles mee gereden ik heb er goed les meegehad

maar als je zonder kunt moet je het natuurlijk zonder proberen maar ik jou geval als je intructrishe het aanprijst tjaa je kunt het proberen als je er mee kunt rijden natuurlijk

maar dat vind ik het zelvde met sporen
ik vind het wel jammer dat er tegenwoordig veel naar hulp teugels gegrepen word

groetjes

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:51

Ik had exact hetzelfde probleem met mijn pony..
Ze zat ook helemaal vast, kwam niet helemaal meer door in haar hals..Al alles zonder hulpmiddelen geprobeerd. Uiteindelijk toch het advies gekregen van mijn instructrice dat het mss beter zou zijn om, om de dag met slof te rijden.Dit heb ik hooguit 2 weken gedaan, en nu gaat het super!! Als ik nu even een wat mindere periode heb, kan het toch nog wel is gebeuren dat de slof erbij aan te pas komt...:D

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 13:03

Ann_moi schreef:
Wat heeft spierbevangenheid hiermee te maken? ;)

Maar hier zijn al heel veel discussies over geweest, misschien moet je even zoeken.. ;)

Daardoor kan het komen dat mijn pony soms zo kort met haar passen is. ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:41

Als tijdelijk hulpmiddel vind ik het zeker kunnen, zoals jij nu gedaan hebt. Bij het longeren vind ik het een goed hulpmiddel.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:44

Met de zoekfunctie kun je ook heel veel over dit onderwerp vinden! ;)

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:45

Ja er zijn heel veel onderwerpen over te vinden.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:49

longeren vind ik een super idee :)
rijden daar in tegen heb ik mijn twijfels bij.. ik zag laatst iemand gaan bij mij op stal paard met de kin op de borst en nog zagen ook.
ja daar wordt ik best een beetje verdrietig van.

als je het met ene rede doet en je weet hoe je er mee moet omgaan alla, maar zorg wel dat je paard er niet in gaat hangen want dat hangen krijg je dr heul moeilijk weer uit ( dit is overgens met alle hulpjes zo..

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:50

Ik rijd ook af en toe met slof, en longeer hem met pessoa. Dit omdat mijn pony al snel zijn rug gaat vasthouden. Als ik met slof rijdt is dit al een heel stuk minder of helemaal niet, als ik dan met slof gereden heb en de x erna rijdt ik zonder slof loopt hij lekker los over de rug. Ook kan ik hem makkelijker recht maken als er alleen al een slof omzit, hij accepteerd dan mijn linkerteugel beter en als een paard recht is geeft hij pas correct na:). Ik ben dus niet tegen het gebruik van de slof, alleen wel tegen het gebruik van de slof als een paard met zijn neus tegen de borst getrokken wordt.

edit:
Vaak is het met longeren met een slof dat ze wel met hun hoofd naar beneden lopen maar dat de achterhand ver te zoeken is, daarom longeer ik met pessoa, dit is ook heel goed voor de rug van het paard en ze worden er lekker los van.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:55

Ik heb er niets mee... je fixeert je paard in een gewenste houding, terwijl die 'houding' feitelijk bereikt zou moeten worden wanneer het paard voldoende ontspant en dan de hand 'opzoekt'. Met een slof fixeer je het paard in die gewenste houding en zoekt het niet in ontspanning zelf die plek op waar het zichzelf leert dragen.
Los daarvan krijgt het paard telkens korte rukjes in de mond bij iedere beweging en heeft het niet hetzelfde elastieken effect wat de hand heeft.
Een paard zal dan inderdaad op een plek gaan lopen waar het die 'rukjes' niet voelt en de gewenste houding aannemen die lijkt op ontspanning...

Longeren met dubbele teugels, of grondwerk met het paard met dubbele teugels terwijl je naast het paard loopt en ook aan de zijgangen kan werken vind ik beter, je voelt dan exact met welke druk je werkt en kunt direct releasen wanneer je je paard beloont omdat hij zijn werk goed doet.

Als je los daarvan gewoon wil dat je paard ontspant en met de neus over de grond gaat en lekker die rug ontspant, kun je beter gewoon een touwtje aan het halster knopen... klaar is kees.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:00

met goede begeleiding vind ik het wel prima. Echter mis je vaak GOEDE BEGELEIDING.

Het is een linke hulpteugel -> bij verkeerd gebruik kun je het paard naar de kl*te rijden. Niet zo gek dus dat er veel mensen tegen de slof zijn.

Zeker ruiters die problemen hebben is een slof niet zo geschikt. Je neemt het probleem namelijk niet weg, rijkunst wordt er niet beter van. Gebruik je hem soms onder begeleiding, dan kan het je weer wel helpen.

Een slof moet ook altijd voor de ruiter zijn, om die te helpen en nooit voor het paard!
Dat wordt ook nog wel eens door elkaar gehaald. ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:02

superwoman schreef:
met goede begeleiding vind ik het wel prima. Echter mis je vaak GOEDE BEGELEIDING.

Het is een linke hulpteugel -> bij verkeerd gebruik kun je het paard naar de kl*te rijden. Niet zo gek dus dat er veel mensen tegen de slof zijn.

Zeker ruiters die problemen hebben is een slof niet zo geschikt. Je neemt het probleem namelijk niet weg, rijkunst wordt er niet beter van. Gebruik je hem soms onder begeleiding, dan kan het je weer wel helpen.

Een slof moet ook altijd voor de ruiter zijn, om die te helpen en nooit voor het paard!
Dat wordt ook nog wel eens door elkaar gehaald. ;)

Kun jij dan goed uitleggen waar het voor helpt? En waarom je beter een slof kunt gebruiken dan longeren met dubbele teugels?
Ik heb het idee dat het in geen geval iets oplevert, maar hoor graag andere (goed onderbouwde) meningen...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:13

Ik vind het wel kunnen, mits je er goed mee rijd. Niet dat je je slof vasttrekt zodat het paard geen kant op kunt, zo kan het ook niet op eigen benen lopen. En met longeren is het zeker wel handig, als je paard ertegen poedersuiker natuurlijk!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:15

Geryon schreef:
Ik vind het wel kunnen, mits je er goed mee rijd. Niet dat je je slof vasttrekt zodat het paard geen kant op kunt, zo kan het ook niet op eigen benen lopen. En met longeren is het zeker wel handig, als je paard ertegen poedersuiker natuurlijk!

Okay, maar niemand legt uit waarom? Ik leg uit waarom ik denk dat het NIET handig is, maar ik lees weinig terug over de positieve invloed voor het paard... een inhoudelijk antwoord.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:24

Nou, ik weet neit in alle termen en al die dingen, maar als je er goed mee rijd is eht voor je paard en voor jou fijner als je paard heel sterk is en alleen maar trekt. Rijd er heel soms mee als ik gewoon niet meer kan, want mijn paard is zo sterk, soms ene beetje te sterk en soms kunnen mijn armen dit net meer aan, dus soms rijd ik wel met slof ja! Zelf longeer ik zelden, want mijnj paard gaat dan tegen je opsteigeren en om dat probleem te verhelpen kost tijd, en tijd heb ik niet! Maar bij anderen is het een goed hulpmiddel om je paard lekker zijn rug te laten strekken en zo.

En ik zie nu dat er poedersuiker staat! Ik wilde kunt schrijven, maar ben denk ik de N vergeten..XD

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:30

het paard waarop ik rij is eigenlijk altijd met slof gereden.
ik ben dit nu aan het afbouwen, maar ik merk dat het bij dit paard "tussen de oren zit" als ik zonder slof rij gaat het wel oké, maar is hij meer / eerder tegen de hand. als ik met slof rij, maar deze geheel niet gebruik ( lees: hij hangt los in een boog) dan loopt hij vrijwel / helemaal niet tegen de hand.
als ik naar buiten ga met hem en we moeten veel langs het verkeer dan doe ik hem wel altijd om, maar in het bos heb ik m dan weer "los" hangen.

ik ben er niet op tegen, mits de slof op de juiste vriendelijke manier gebruikt wordt!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:39

Geryon schreef:
Nou, ik weet neit in alle termen en al die dingen, maar als je er goed mee rijd is eht voor je paard en voor jou fijner als je paard heel sterk is en alleen maar trekt. Rijd er heel soms mee als ik gewoon niet meer kan, want mijn paard is zo sterk, soms ene beetje te sterk en soms kunnen mijn armen dit net meer aan, dus soms rijd ik wel met slof ja! Zelf longeer ik zelden, want mijnj paard gaat dan tegen je opsteigeren en om dat probleem te verhelpen kost tijd, en tijd heb ik niet! Maar bij anderen is het een goed hulpmiddel om je paard lekker zijn rug te laten strekken en zo.

En ik zie nu dat er poedersuiker staat! Ik wilde kunt schrijven, maar ben denk ik de N vergeten..XD

Hier staat het al: het paard is sterk. Maar als jij niet trekt kan het paard niet terugtrekken. Een paard wordt sterk gemaakt... Zelfs de meeste grove kolos kun je met de pinken rijden. Ik zeg niet dat ik dat bij ieder paard kan (in tegendeel). Maar ik wil het niet oplossen met een slof...
Dat jouw paard tegen je op gaat staan steigeren en dat je hem dan maar vastknoopt vind ik al helemaal een slechte oplossing.
Als je geen tijd hebt om op een nette manier problemen op te lossen zou ik een andere hobby overwegen.
Sorry... ik wil niet onaardig doen, maar dit is nu exact waarom ik tegen hulpteugels ben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:41

renskje schreef:
het paard waarop ik rij is eigenlijk altijd met slof gereden.
ik ben dit nu aan het afbouwen, maar ik merk dat het bij dit paard "tussen de oren zit" als ik zonder slof rij gaat het wel oké, maar is hij meer / eerder tegen de hand. als ik met slof rij, maar deze geheel niet gebruik ( lees: hij hangt los in een boog) dan loopt hij vrijwel / helemaal niet tegen de hand.
als ik naar buiten ga met hem en we moeten veel langs het verkeer dan doe ik hem wel altijd om, maar in het bos heb ik m dan weer "los" hangen.

ik ben er niet op tegen, mits de slof op de juiste vriendelijke manier gebruikt wordt!

Goed; hoe gebruik je deze dan 'vriendelijk'? Een paard zoals het jouwe loopt er toch 'achter' en niet tegenaan omdat hij heeft ervaren hoe naar dat voelt en dat nu wil voorkomen lijkt me?

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:56

Goed; hoe gebruik je deze dan 'vriendelijk'? Een paard zoals het jouwe loopt er toch 'achter' en niet tegenaan omdat hij heeft ervaren hoe naar dat voelt en dat nu wil voorkomen lijkt me?[/quote]

mijn paard loopt er niet achter, omdat hij nooit heeft ervaren hoe naar het voelt.
wij gebruiken de slof als hulp en op de juiste vriendelijke manier.
ik denk niet dat jij zo kan oordelen hoe mijn paard loopt en hoe hij op de slof reageerd. f wel???

jij bent geheel anti hulp teugels. heel goed van je, en ik respecteer dit ook!

maar ik ben van mening dat bij sommige paarden een hulp teugel een uitkomst is.

met vriendelijk gebruik bedoel ik dat de slof niet strak staat om het paard in de krul te trekken. of dat de slof strak staat en de teugels los hangen.

ik bedoel dat als je paard niet loslaat je de slof erbij pakt. als hij loslaat laat jij ook direct de slof los.
het is een hulp teugel en geen dwangbuis.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:58

renskje schreef:
Goed; hoe gebruik je deze dan 'vriendelijk'? Een paard zoals het jouwe loopt er toch 'achter' en niet tegenaan omdat hij heeft ervaren hoe naar dat voelt en dat nu wil voorkomen lijkt me?

mijn paard loopt er niet achter, omdat hij nooit heeft ervaren hoe naar het voelt.
wij gebruiken de slof als hulp en op de juiste vriendelijke manier.
ik denk niet dat jij zo kan oordelen hoe mijn paard loopt en hoe hij op de slof reageerd. f wel???

jij bent geheel anti hulp teugels. heel goed van je, en ik respecteer dit ook!

maar ik ben van mening dat bij sommige paarden een hulp teugel een uitkomst is.

met vriendelijk gebruik bedoel ik dat de slof niet strak staat om het paard in de krul te trekken. of dat de slof strak staat en de teugels los hangen.

ik bedoel dat als je paard niet loslaat je de slof erbij pakt. als hij loslaat laat jij ook direct de slof los.
het is een hulp teugel en geen dwangbuis.[/quote]

Deze zaken kun je toch ook met je eigen handen bewerkstelligen (Ik weet ook niets van je paard, maar een paard dat er niet tegenaan loopt, loopt er toch automatisch achter?)?

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:01

bij de meeste paarden wel ja,
maar sommige paarden zijn te sterk / ruiter te weinig kracht..

ik weet paard rij je niet op kracht...

zoals ik al zij zit het bij mijn paard "tussen de oren" en hangt de slof er maar wat bij, maar weet ook paarden waarbij je het zonder hulp teugel bijna niet voor elkaar krijgt.
hoezo dan geen hulp teugel op de juiste manier gebruiken?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:56

Ninx schreef:
Geryon schreef:

Hier staat het al: het paard is sterk. Maar als jij niet trekt kan het paard niet terugtrekken. Een paard wordt sterk gemaakt... Zelfs de meeste grove kolos kun je met de pinken rijden. Ik zeg niet dat ik dat bij ieder paard kan (in tegendeel). Maar ik wil het niet oplossen met een slof...
Dat jouw paard tegen je op gaat staan steigeren en dat je hem dan maar vastknoopt vind ik al helemaal een slechte oplossing.
Als je geen tijd hebt om op een nette manier problemen op te lossen zou ik een andere hobby overwegen.
Sorry... ik wil niet onaardig doen, maar dit is nu exact waarom ik tegen hulpteugels ben.

Heey, mijn paard is inderdaad sterk gemaakt. (niet door mij, daar heb ik de krcht niet eens voor, maar door de vroegeren eigenaar, die trok hem zoals mijn instructeur zei, in de teugel) Een paard kan wel trekken aan je teugels als je zelf neit trekt, dat is bij mij het geval! Hij kan niet TERUG trekken, maar hij kan wel uit zijn eigen trekken. Ik moet dan gewoon aanhouden, dus niet trekken maar gewoon mijn handen op de plek houden totdat hij dat accepteerd en dat doet hijd an ook weer vrij snel. Maar ik heb niet gezegt dat ik hem vastknoop als hij tgen me opsteigerd, ik doe daar juist niks aan, behalve hem een slag voor ze hasses geven. (ik ben eerst veel te lief voor hem geweest, en daar heeft hij gebruik van gemaakt, dus nu meot k van mijn instructeur en de manegebaas (ook instructeur) hem nou eeens een keertje aanpakken! want we weten allemaal dat hij het doet gewoon om tegen mij te steigeren) Het oplossen van het longeren heeft eigenlijk ook geen nut, want ik longeer toch bijna nooit meer. Alleen als geer voor een paar weken bij mij thuis staat (we hebben bak en stallen thuis) dan longeer ik hem veel, want daar doet hij het niet! Hij doet het dus ook omdat hij zich uitsloofd en omdat hij op de manege altijd gewoon fris is. Paardrijden is voor mij geen hobby, het is een sport. En problemEN oplossen? Heb ik meerdere probkemen opgenoemd? Mischien wel, maar die zijn al eenmaal over! Ik hoef nog even een paar jaar te blokken en dan zit ik al in de 4de van het gymnasium en heb ik dan ook werk, stage en hoef je minder naar school, en dus minder huiswerk. Je doet helemaal niet onaardig, je spreekt volgens jezelf gewoon de waarheid, en die ondersteun je, dat begrijp ik best, maar je weet het verhaal niet, en je kent mijn pony ook niet, en we weten zelf wel hoe we het moeten oplossen als het om bepaalde dingen gaat. Ik ben ook niet echt gek op hulpteugels, maar wat moet ik dan doen met een sterke pony die soms te sterk voor mij is?! En kom dan niet aan van: dan had je maar een andere pony moeten nemen. Nee, dat vind ik neit leuk, dan leid die pony mij, en ik moet hem leiden. Ik vind het niet leuk als ik een paard heb die het maar doet.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:18

Een hulpteugel is om je paard te helpen iets te begrijpen en daardoor nooit bedoeld voor langdurig gebruik. Zoals jij hem gebruikt is het dus correct, onder begeleiding en voor een beperkte tijd en met een vooropgezet doel. Op deze manier zouden meer mensen het moeten doen! Dan zou de slechte naam van hulpteugels mischien eens verdwijnen.

Met deze manier van hulpteugelgebruik help je je paard ook echt! En dat is de bedoeling ook.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:25

Onder het zadel KAN het goed zijn, lang niet altijd..... Bij het longeren is bijzet zeker aan te prijzen, als je ze een beetje door de baan laat rennen bereik je niet veel, in ieder geval geen ontspanning en buiging enz.....