Wat is voor jou een braaf te rijden paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Wat is voor jou een braaf te rijden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 10:58

Tjah de titel spreekt voor zich :).

Sabinee__

Re: Wat is voor jou een braaf te rijden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:59

Hoe bedoel je dit ? Wat ik braaf vind offff ? :P

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 11:00

zoiets ja :=

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:00

voor mij is een braaf gereden paard,
als hij niet voor alles wegspringt,
dat hij braaf is in het verkeer,
en dat hij lekker met de oortjes na voren zich laat rijden.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 11:01

En wat is braaf in het verkeer voor jou? Wanneer springt een paard te veel weg? etc...

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:01

wat voor mij een braaf te rijden paard is:
fijn in de hand en goed voor het been.voor de rest hoeven ze niet veel te kunnen,maar wel leergierig zijn en niet snel in de stress schieten en zich dan afsluiten voor de ruiter.
niet rillerig,ze mogen best eens schrikken of bokken,maar ik voel vaak heel snel of het een voor mij betrouwbaar paard is of niet.

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:01

sammy1 schreef:
voor mij is een braaf gereden paard,
als hij niet voor alles wegspringt,
dat hij braaf is in het verkeer,
en dat hij lekker met de oortjes na voren zich laat rijden.

hier ga ik in mee

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:02

Een paard dat werkwillig is en graag meewerkt.. Bokken en af en toe miscommunicatie valt bij mij niet in het zelfde straatje als 'niet' braaf zijn. Het is een beest dat ook een wil heeft.

Een paard dat in mijn ogen niet braaf is, is een paard wat (met medische dingen uitgesloten) vaak stijgert, bokt om een kleine hulp, vaak wat verwende paarden die een bange ruiter hebben gehad en daardoor zo reageren. Dat zijn geen brave paarden in mijn ogen.
Wat niet uitsluit dat ze het wel kunnen worden natuurlijk!

Vind het maar moeilijk uit te leggen!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:03

nou als je een paard hebt zoals ik,
ben je lekker aan het draven en springt voor een steen aan de kant,of als je in de bak aan het trainen bent,en dat die voor bak kabouters wegspringt,dat vind ik niet braaf,

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:03

Betrouwbaar, vriendelijk, geinteresseerd en verkeersmak.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:04

femke27 schreef:

nog beter uitgelegd .

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:06

Een paard waarmee je een team vormt, met vertrouwen in elkaar en werken met plezier. Een paard wat onder de baas staat en respecteert maar waar veel plezier is in het werken en omgaan met elkaar.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:07

femke27 schreef:

maar het ligt er imo ook aan hoe een ruiter/eigenaar met een paard omgaat.
mijn paard was bij de vorige eigenaar niet braaf en betrouwbaar,en werd om de verkeerde dingen gestraft.
nu kan ik me geen betrouwbaarder paard voorstellen(in de omgang) en met rijden is hij imo braaf,werkwillig en vriendelijk.
momenteel is hij wel wat aan het uitproberen,maar hij heeft een jaar stil gestaan en dan komen oude gewoontes weer omhoog.
mijn moeder echter gaat er voor geen goud opzitten.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:09

Koel in het hoofd. Niet rillerig. Makkelijk te rijden. Dus goed voor het been en zacht in de hand.
Al zijn dit best wel veel eisen, maar dit vind ik wel heel braaf.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:12

Een paard met wie je feeling hebt, die je kan behandelen als een dier met een persoonlijkheid, en waar je aan kan werken en dat ze laten merken wanneer je te ver gaat. Maar betrouwbaarheid en vriendelijkheid staat op 1..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:34

Een paard wat zijn best voor je doet. Dat er uit onervarenheid, overmaat aan energie of vreemde dingen eens weggesprongen wordt is niet erg, als je maar het gevoel hebt dat het paard voor je aan het werk wil.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:48

Een braaf paard... voor mij zou dat een paard zijn dat eigenlijk in het geheel niet wegspringt, niet bokt/steigert en niet wegrent. Paarden waar ook beginners zonder meer op kunnen, zonder dat er dan rare dingen gebeuren.

Een paard dat graag voor me aan het werk zou gaan zou ik een leuk paard vinden, een werkwillig paard, maar niet per definitie een braaf paard :)
En een vreugdebokje hier en daar maken het paard niet minder leuk, maar wel minder braaf wat mij betreft.
En een dier met persoonlijkheid, met een eigen wil en eigenwijze streken vind ik over het algemeen beslist heel leuk, maar ook die zou ik niet aanduiden met de term 'braaf'. Daar zijn andere woorden meer geschikt voor.

(Kortom: niet elk leuk paard hoeft ook braaf te zijn. En ik vind het nogal onhandig dat mensen deze woorden zo oprekken. Geen wonder dat er zoveel miscommunicatie is bij bv handel of verhuur.)

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:51

Een paard waar je met een gerust hard iemand op kunt zetten die nog nooit of niet vaak gereden heeft.
Dus geen loopje met je neemt. En niet overal van schrikt.
Gewoon luisterd naar wat je zegt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:15

Een braaf paard voor mij is saai!:D maar nu ff serious, ik vind een braaf paard een paard die niet de hele tijd wegspringt of steigerd of wat dan ook. Die gewoon stap, draf en galopeerd en mischien nog wel andere oefeningen en die mag heus wel een paar keer wegspringen, maar niet de hele tijd!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:22

een paard dat zich netjes laat corrigeren door de ruiter. Ze mogen best een keer wegspringen, bokken, dat soort dingen maar als je dan een keer duidelijk bent dat dat niet mag, moet het over zijn. Dat vind ik een braaf paard, het hoeven ook geen robots te zijn.

@shadow, dat ben ik helemaal met je eens. Maar dat is ook het lastige, een paard dat ik braaf vind, kan bij iemand anders wel lastig zijn, en een paard waar ik niet mee overweg kan, kan bij een andere ruiter wel heel braaf zijn. Hangt ook helemaal van je eigen ervaring en lef af.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:31

Ik vind een braaf paard eentje die normaal en alert reageert, redelijk/ goed aan het been is, redelijk verkeersmak is en die zich laat corrigeren.

Voor mij is een braaf paard wel iets anders dan een doods paard. Mijn enigste eigen voldoet aan mijn eerste definitie, maar is zeker niet volledig verkeersmak (wel goed te rijden buiten als je niet bang bent en van een uitdaging houdt), kan haar koppie erop zetten en stronteigenwijs zijn en af en toe overal tegenin gaan. Toch is zij voor mij een braaf paard.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:20

Lekker tempo, goed op de hulpen en oplettend, maar zeker niet zenuwachtig.
mag natuurlijk wel wat streken hebben, zoals even lekker eigenwijs doen enzo. maar zomaar uit het niets gaan rennen, dat vind ik dus niet braaf :P

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:55

Voor mij is een braaf paard een paard dat; betrouwbaar, leergierig, werkwillig, en relaxed is.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:48

Een braaf paard doet alles precies zoals jij het wilt.
Een leuk paard kent de hulpen en volgt deze vaak ook op, maar vindt het ook leuk om eens dwars te liggen en te klieren.

Ik heb liever een leuk paard ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:45

voor mij kan braaf en leuk ook samen gaan!

mijn pony schrikt eigenlijk zelden en is super verkeersmak en dapper,maar is wel eigenwijs met rijden soms,maar meestal doet ze gewoon erg haar best om te doen wat ik vraag.