Hoevaak per week rijd jij je 3/4 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Hoevaak per week rijd jij je 3/4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 07:54

Ben erg benieuwd naar hoe anderen het doen?

Ik heb een bijna 4 jarige haflinger ruin, mei 2009 word hij 4 dus over een maandje ;)
Hij is onder het zadel sinds september/oktober 2008.
We hebben veel rust pauzes van enkele weken gehad tussendoor vanwege wissel problemen en een allergied, allemaal niet erg omdat we het toch heel rustig aan wilden doen.
Tot december 2008 reden we 2x per week, 1x in de bak om de hulpen te bevestigen en 1x in het bos, en soms 1x extra in het bos.

Vanaf januari dit jaar zijn we 1x per week op vrijdag ook met de les begonnen, zodat ik hulp kreeg bij het uitwerken van de basis dingen endergelijke.
Inmiddels rijd ik 3x per week, 1x thuis in de bak, 1x in de les en 1x in het bos, dan doe ik nog 1x per week lekker longeren zonder hoofdstel of iets maar gewoon lekker grondarbeid en spelen samen en wat wandelen erna.

Wodan begint alle basisi begrippen nu onder de knie te krijgen, galop heeft nog wat moeite maar ik heb me tot nu toe ook nog niet hierop geconcentreerd maar eerst op de stap en draf n hierin in balans lopen en de rest komt dan wel.

We zijn nu weer sinds 3 weken aan de slag, hiervoor heeft hij 7 weken stil gestaan (alleen wat gelongeerd en gewandeld)
omdat hij hengstentanden krijgt, om die reden rijden we nu ook bitloos.

Maar wat doen jullie allemaal met je jonge paard en hoevaak rijden jullie per week?

WildRose

Re: Hoevaak per week rijd jij je 3/4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:13

ik doe meestal 1 a 2 weken goed doorrijden en daarna 3x in de week

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 14:15

Dat is dus ook een beetje wat ik dus heb gedaan, komt kort op hetzelfde neer.

Ik ben ook benieuwd wanneer mensen overstappen naar eventueel 4x per week rijden?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:17

Ik reed mijn 4-jarige gemiddeld 3x in de week, meestal een half uur per keer maximaal en rustige arbeid. Ze is vorige week 5 geworden en inmiddels rij ik haar wat vaker en wat langer, maar ze laat zelf goed merken dit aan te kunnen. Ze is nu bijna een jaar onder het zadel.

maatjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:19

Gewoon elke dag! 3 kwatier tot 60 minuten
Laatst bijgewerkt door maatjaa op 07-04-09 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:23

mijn merrie wordt over een dikke maand ook 4 en heb haar al bijna een jaar. Ik rijd haar afwisselend 2 tot 5x per week meestal maar 3x/week. Aangezien ze sinds haar 2 zadelmak is en getraind als renpaard, is ze wel meer gewend. Maar ik behandel haar als een jong paard dus, pas m'n trainingen aan aan de frequentie. als ze 5x moet werken, dan zitten er trainingen bij van slechts 20minuten en alleen rechtdoor, geen buigingen vnl verlichte zit of een wandeling met vnl stap van max 1.5 uur. Probeer ook nog niet teveel kleine voltes te rijden tijdens het dressuurwerk, werk vnl op ontspanning en nageefelijkheid

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:03

Mijn paard word deze week 4. Ze is nu (rustpauzes weggelaten) 5 maanden onder het zadel. Ik rij haar 2- 3x in de week. Meestal probeer ik ook 1x in de week te longeren.

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:08

ik ben een 3 jarige friese merrie aan het doorrijden en ben zo ongeveer 2x per week met der bezig, soms wat minder maar dat ivnd ik neit erg dat er bij een jong paard wat pauze in zit:)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:25

Stipje!

Ben ook wel benieuwd wat anderen doen met een paard wat vier is. Mijn haflinger is 15 maart 4 geworden. Ze is vanaf afgelopen zomer onder het zadel, maar ze heeft van toen tot nu niet zoveel gedaan (alleen het inrijden en een paar keer buitenritten). Sinds een paar weken heb ik haar weer opgepakt. Nu doe ik mss 3 max 4 keer iets met haar, maar dat is meer omdat ik weinig tijd heb. Ik longeer of rij (in de bak max half uur) of maak een buitenritje.

Ik zat er over na te denken met haar naar verenigingsles te gaan, maar dan moet ik een half uur er heen rijden, een uur daar rijden en een uur terug rijden, en ik vraag me af of dat niet teveel is ineens.

maatjaa schreef:

Zo, dat is wel intensief. En je hebt een vierjarige? Deed je dat ook toen hij 3 was?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:28

Mijn 4 jarige word ong 3 keer per week gereden en de lengte is afhankelijk van hoe ze het doet... Maar denk dat ze nog nooit langer is gereden als 30 minuten!

maatjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:08

Hinke schreef:
Stipje!

Ben ook wel benieuwd wat anderen doen met een paard wat vier is. Mijn haflinger is 15 maart 4 geworden. Ze is vanaf afgelopen zomer onder het zadel, maar ze heeft van toen tot nu niet zoveel gedaan (alleen het inrijden en een paar keer buitenritten). Sinds een paar weken heb ik haar weer opgepakt. Nu doe ik mss 3 max 4 keer iets met haar, maar dat is meer omdat ik weinig tijd heb. Ik longeer of rij (in de bak max half uur) of maak een buitenritje.

Ik zat er over na te denken met haar naar verenigingsles te gaan, maar dan moet ik een half uur er heen rijden, een uur daar rijden en een uur terug rijden, en ik vraag me af of dat niet teveel is ineens.

maatjaa schreef:

Zo, dat is wel intensief. En je hebt een vierjarige? Deed je dat ook toen hij 3 was?

Hijs nu bijna 5 in juni.
nee toen hij 3 was nog niet rustig opgebouwt

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 06:45

Ik vind persoonlijk iedere dag ook erg veel, en dan zeker bijna een uur, maar goed ieder paard is anders.
Verder gebeurt dit natuurlijk ook meer in de sportwereld, als paard 3 en 4 jarige competities moeten lopen, maar het lijkt me niet goed voor de gewrichten.

Ik rijd meestal thuis ook maar een half uurtje max. in de bak en ga dan nog een kwartier lekker buiten in het bos of op straat uitstappen.
De vrijdag is langer nu ik met de voet naar de rijhal ga, dat is een half uur stappen, half uurtje meerijden in de les en dan nog een half uurtje lekker naar huis maar dan neem ik ook nog wel eens een drafje of galopje mee aangezien hij dsat lekker vind om dat gewoon ff lekker te lopen.
Verder probeer ik idd ook echt die 1x per week longeren erin te houden.
Daar komt bij dat ik 4x rijden en een 1x longeren waarschijnlijk kwa tijd niet eens haal in de week ;) met een baby en een man en huishouden haha!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 06:53

Ik rijd mijn bijna 5 jarige haflinger meestal zo'n 2 a 3x per week en dan rijd ik een half uur. Ik neem de tijd niet op ofzo, maar als ik uitgetraind ben en ik kijk op de klok is er altijd een half uur voorbij haha.
Meer kan hij gewoon niet aan. Het is een heel erg flegmatiek paardje dat het niet zo leuk vind en snel moe is (volgens hem ;) ). Nu houd ik het werken nog redelijk actief en interessant.

Onze arabier is net 3 en die pakken we eens in de week voor een longebeurtje en eens in de 10dagen ongeveer onder het zadel een kwartiertje.

Ons nieuwe paard is ook 3 en die pak ik straks (eerst castratie dus duurt nog een paar weekjes voor ik echt begin) 2x per week even aan de longe, het rijden zal ik bij hem denk ik wat sneller kunnen uitbouwen omdat hij niet zo slungelig is als de arabier en looplustiger als mijn haflinger :)

Ik denk dat je het wel goed doet, zeker buitenrijden is voor jonge paarden gewoon erg goed; voor de afwisseling maar ook als training (lekker rechte stukken kunnen lopen, overal aan wennen enz). Maar ik zou nu zeker nog niet meer gaan rijden. De les is vast intensief, zeker als jij nog een uurtje onderweg bent. Een keer extra thuis trainen is dan lekker om het geleerde even in praktijk te brengen. Buitenrijden is dan lekker om het werken leuk te houden en dan is het cirkeltje rond.
Evt. zou ik 20min in de bak gaan rijden om kort even de les na te rijden en daarna naar buiten te gaan.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:15

Ze word over anderhalve week 4 en heb sinds vorige week mijn zadel, en ze heeft hem inmiddels omgehad.
Ik denk dat ik er van de zomer wel al op kruip :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:16

ik vind dat 4-5x/week rijden geen probleem mag vormen op zich. 't zit hem vooral in wat je doet met een jong paard en hoe lang. Ze kunnen zich toch max 20minuten concentreren en bijleren. Dus zeg je 4-5x "intensief dressuurmatig" rijden (veel kleine wendingen en buiding) of springles, dan vind ik dit te veel. Zeg je 4-5x eens rustig losrijden (alleen grote wendingen en ontspanning) en/of een wandeling van 1 tot max 2 uur (kan natuurlijk altijd 1x langer maar geen 4x op rij) met vnl stap en hier en daar een drafje/galopje waar het kan, dan denk ik niet dat je een jong paard overbelast.
Oh het gewicht van de ruiter speelt natuurlijk ook mee, iemand van 50kg dragen is minder vermoeiend/zwaar dan iemand van 80kg

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:55

Mijn paard wordt in juni 4 en ik rijdt hem sinds 2 weken max. 3 x in de week max. een half uur. En dat is dan alleen voorwaarts,en grote lijnen, zodat er uiteindelijk een goed stuur op komt en hij goed aan de hulpen wordt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:33

Verplaatst van BEH naar RT-D.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:34

Mijn 4 jarige , welke ook echt 4 is geworden op 27 maart, loopt 3 keer in de week, soms 4 keer, max 3 kwartier...

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:07

mijn paardje nu 3 rij ik 1x in de week in de bak 20 min
en buiten 1x in de week erop of ernaast lekker wandelen.
Verder 1x in de week longeren om de gallop erin te krijgen.
Verder elke dag het land op en dagen dat hij niks doet of dagen dat ik extra wandel of losgooi.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:21

Mijn 4 jaar ( wordt in juli 5) wordt toch ook elke dag gereden, als het weer het tenminste toe laat.
Meestal een 45 minuten. je bent met een jong paard bezig, dus je moet er elke dag mee bezig zijn en het beestje moet toch ook elke dag in de hand komen..
Heb 1 keer in de week spring les en dan op zondag wedstrijd. In de spring les springen we maximum 90 en op wedstrijd spring ik de aspiranten ( 50 cm). Pas als het goed gaat op wedstrijd,ga ik hoger.

Mijn merrie kan dit gerust aan en alles gebeurt onder begeleiding.
Mijn merrie van 8jaar,zou ik niet elke dag kunnen rijden,zij kan dit niet aan.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:26

Wat mij betreft is voor elk (jong) paard afwisseling een must. Lekker naar buiten (en alleen hier kun je al allerlei variaties bedenken!), grondwerk, balkjes lopen, springen, dressuren, longeren of een wandeling maken. Ik doe geen dag hetzelfde en je voelt zelf het beste aan wat je kunt doen. Soms ben ik al na 20 minuten klaar en soms rijd ik wat langer door. Zeker voor een jong paard vind ik 2-3 week per week 20-40 minuten lekker naar buiten/bos ideaal. Ze leren goed rechtuit te lopen, op eigen benen en ontwikkelen meer balans. Mijn paard is nu bijna 8 en is als 3-4 jarige alleen maar buiten gereden. Ze was groot, slap en onhandig. Voordeel is ook dat ik nu een super verkeersmak paard heb en altijd alleen van huis kan.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:15

rijden meestal 2 tot 3 keer in de week. 2x dressuurmatig en één keer iets anders (lekker naar buiten, longeren, enz.) Als hij niet lekker in zijn vel zit oid dan slaan we gewoon een keer over. Ik rij heb ongeveer in totaal een uur, maar het varieert nogal. meestal ongeveer een 3 kwartier dressuur (met natuurlijk lekkere stukken stappen tussendoor) en het laatste kwartier lekker buiten uitstappen. een enkele keer word hij weleens 4x aan het werk gezet (2x dressuur, 1x longeren, 1x naar buiten.)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:17

2 á 3 keer en dan ongeveer een half uur.
Lekker losrijden en iedere keer op een klein beetje vooruitgang hopen :D

(ik rij western trouwens)...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:19

3 keer per week, hooguit 4 keer als ze 4 zijn

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:19

Toen mijn paard nog 4 was, reed ik hem meestal ongeveer 3x in de week een half uurtje. Nu is hij 5 en rijd ik hem 4 á 5 keer in de week zo'n drie kwartier (zonder in- en uitstappen). Wanneer je dat kunt uitbreiden heb je vanzelf in de gaten. Ik ben meer gaan rijden toen ik merkte dat hij goed zijn balans had gevonden en wat spieren had gekregen :j