2 keer in de week rijden??? genoeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silfie35

2 keer in de week rijden??? genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 11:11

Ik ga samen met mijn zusje een eigen paard kopen, mijn ouders betalen een deel ik betaal het grootste deel en mijn zusje betaalt een klein deel. Ik wil graag dat het paard 1 dag in de week niks hoeft te doen. Mijn zusje gaat waarschijnlijk 2 keer in de week onder het zadel rijden, en ik 3 of 4 keer in de week aangespannen. Maar is 2 keer in de week genoeg onder het zadel. Ze gaat dan dus 1 keer naar les en 1 keer zelf rijden. Is dit genoeg?

xSiep

Re: 2 keer in de week rijden??? genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:14

Genoeg waarvoor?
Kijk, als je zusje actief wedstrijden wilt gaat rijden, kan je denk ik beter wat vaker rijden ;)
Alhoewel, voor de conditie maakt het natuurlijk niet uit of je ohz of aangespannen rijdt!

Maar voor de recreatie kan dat prima hoor! (tenzij hij de hele dag op stal staat natuurlijk :o)

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 11:15

Nee het paard staat gewoon de hele dag buiten, en ze wil gewoon lekker recreatief gaan rijden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:16

ik denk dat het er aan ligt wat je de rest van de tijd doet. en hoe het paard verder wordt verzorgd en waar het staat. een paard hoeft niet persee gereden te worden, dus 2 keer kan prima. mits het daarbuiten voldoende beweging krijgt :)

ben benieuwd. zou toch wel leuk zijn als je straks een eigen paard hebt :) succes met de zoektocht ;)

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:17

Dan maakt het echt niet uit hoevaak je rijd hoor!
Een paard hoeft niet perse 3 of 4 keer in de week gereden te worden ;) Als hij de hele dag buiten staat, maakt het voor hem ook niet zoveel uit!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 13:32

ikenindi schreef:
ik denk dat het er aan ligt wat je de rest van de tijd doet. en hoe het paard verder wordt verzorgd en waar het staat. een paard hoeft niet persee gereden te worden, dus 2 keer kan prima. mits het daarbuiten voldoende beweging krijgt :)

ben benieuwd. zou toch wel leuk zijn als je straks een eigen paard hebt :) succes met de zoektocht ;)

Ja ik heb er al 1 gevonden, die al gekocht gaat worden, is gister beslisd dus ben er helemaal blij mee! Als ik m heb komen er zeker foto's!

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:41

Wat doet je paard dan die ene dag dat hij niets hoeft te doen? Ik hoop dat hij dan wel de mogelijkheid krijgt om los te lopen in de wei?
Het maakt qua beweging niet uit of het paard nu 6 dagen aangespannen gereden wordt of onder het zadel, het is een andere vorm van beweging maar het is niet slecht voor een paard om dan 'maar' 2 dagen ohz te rijden.
Het is natuurlijk ook belangrijk dat je paard op een dag genoeg beweging krijgt, 23 uur in een stal staan is ook niets.. Hopelijk heb je een stal gevonden met weidegang :)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:08

Verplaatst van RUI naar RT-D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:12

Twee keer in de week onder het zadel en drie tot vier keer aangespannen vind ik VEEL. Als het dier drie tot vier keer aangespannen wordt gereden, is het voldoende het beestje eens per week onder het zadel even lekker los te werken.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 14:15

Steefjevos schreef:
Wat doet je paard dan die ene dag dat hij niets hoeft te doen? Ik hoop dat hij dan wel de mogelijkheid krijgt om los te lopen in de wei?
Het maakt qua beweging niet uit of het paard nu 6 dagen aangespannen gereden wordt of onder het zadel, het is een andere vorm van beweging maar het is niet slecht voor een paard om dan 'maar' 2 dagen ohz te rijden.
Het is natuurlijk ook belangrijk dat je paard op een dag genoeg beweging krijgt, 23 uur in een stal staan is ook niets.. Hopelijk heb je een stal gevonden met weidegang :)

Ja hoor :D Hij komt dan gewoon de hele dag los, kan alle dagen lekker in de wei staan. Maar ze rijd dan dus op een vereniging, en daarna gaat ze dan nog 1 dag rijden, maar ik dacht dus misschien is 1 dag toch te weinig om aan de dingen te werken die je op de vereniging te horen krijgt...

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:07

silfie35 schreef:
Steefjevos schreef:

Ja hoor :D Hij komt dan gewoon de hele dag los, kan alle dagen lekker in de wei staan. Maar ze rijd dan dus op een vereniging, en daarna gaat ze dan nog 1 dag rijden, maar ik dacht dus misschien is 1 dag toch te weinig om aan de dingen te werken die je op de vereniging te horen krijgt...

Ach, dat hoeft helemaal niet hoor. En anders dan ruil je toch eens, dat zij de ene week 3 dagen rijdt en de andere week gewoon 2?
Klinkt als een goede planning en wat fijn dat hij de hele dag los kan staan :)

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:29

Als je het paard wel voldoende aandacht geeft kan het prima.
Je hoeft natuurlijk niet altijd te rijden, je kan ook wandelen en spelen en knuffelen enzo.
Dan kan het prima, vooral als 'ie ook nog aangespannen gaat rijden.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:35

suleilitha schreef:
Twee keer in de week onder het zadel en drie tot vier keer aangespannen vind ik VEEL. Als het dier drie tot vier keer aangespannen wordt gereden, is het voldoende het beestje eens per week onder het zadel even lekker los te werken.

Alweer haal je me de woorden uit de mond. :D

Als je een paard om de dag rijdt, is dat al meer dan voldoende. Een keer 2 dagen alleen in het land ipv ohz of aangespannen is ook niet erg.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst. Ik ben wel benieuwd wat het nu geworden is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:38

Ik ben ook benieuwd en zou eerder gaan voor twee keer in de week inspannen en twee keer in de week onder het zadel rijden dan 6 keer in de week aan het werk zetten. Bedenk goed dat de kans groot is dat een aan te kopen paard de conditie niet heeft om 6 keer in de week meteen aan de bak te moeten, en dan zul je het moeten opbouwen. Met die totaal vier keer in de week zit er steeds mooi een rustdag tussen en die rustdag is hard nodig om de spieren te laten groeien. Bij een paard wat elke dag getraind wordt krijgen de spieren niet eens de kans om te groeien.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 11:44

suleilitha schreef:
Ik ben ook benieuwd en zou eerder gaan voor twee keer in de week inspannen en twee keer in de week onder het zadel rijden dan 6 keer in de week aan het werk zetten. Bedenk goed dat de kans groot is dat een aan te kopen paard de conditie niet heeft om 6 keer in de week meteen aan de bak te moeten, en dan zul je het moeten opbouwen. Met die totaal vier keer in de week zit er steeds mooi een rustdag tussen en die rustdag is hard nodig om de spieren te laten groeien. Bij een paard wat elke dag getraind wordt krijgen de spieren niet eens de kans om te groeien.

Maar in het begin word hij ook nog niet 6 dagen in de week gereden hoor, dat gaan we heel geleidelijk aan opbouwen! En in het begin nemen we hem zeker veel mee met wandelen enz. Het was een beetje mijn plan om te beginnen, met 1 keer in de week naar de vereniging aangespannen, 1 keer ohz naar de vereniging, en nog 1 keer aangespannen thuis of ohz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:45

Nou, dat lijkt me prima voor de komende maanden en zeker niet meer doen!
En heb je al een paard op het oog, zo ja wat voor?

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:17

suleilitha schreef:

Ook mee eens ja, goed punt :)
Ben ook benieuwd wat voor paardje je wilt gaan kopen!

spoonfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:04

het is te zien wat voor soort type het paardje ook is. ik heb een pony die namelijk veel beweging nodig heeft, als hij langer dan een dag op stal staat is hij echt verhoorlijk fris. als uw paard dagelijks buiten kan staan is 2x rijden in de week zeker voldoende, en in de vakanties kan uw zusje dan mss ook meer rijden dus dat zal zeker wel voldoende zijn.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:45

Hij loopt dus minstens 5x per week ?
Lijkt me wel genoeg voor het paard ! :)
Als je zusje geen wedstrijden wilt gaan doen , dan hoeft ze niet echt veel les te nemen om perfect te kunnen rijden , het heeft geen haast en het is voor haar plezier . Lijkt me dus wel in orde

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 14:53

Word een haflingerruin..... Echt heel mooi beestje.... We gaan het zeker de eerst volgende maand heel rustig aan doen, hij moet ook nog een beetje dikker worden enz....

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:24

Het lijkt mij voldoende hoor, beweging over het algemeen heeft hij in ieder geval genoeg.

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:39

Als joun zusje wedstrijden wil rijden moet ze wel 5 keer per week rijden.
Maar gewoon recreatief is 2 keer vaak genoeg, aangezien jij ook nog aangespannen gaat rijden.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:40

s winters rij ik soms maar 1 keer inde week dan kan het gewoon niet anders maar dat gaat prima

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:57

zolang je paard voldoende weidegang krijgt maakt het niet zoveel uit hoeveel je rijdt (al kan je van een paard dat 1xpw gereden wordt uiteraard niet in een keer een endurance verwachten, en is het ook per paard verschillend wat ze voor werkbehoefte hebben). Mijn paard is nog jong, 3,5, en die rij ik gemiddeld 2 keer per week, soms wat meer, soms wat minder, ze staat verder de hele dag te lamballen op de wei met haar vriendjes.. en doet t prima :D

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:04

Om er recreatief mee te rijden is het voldoende maar wedstrijden nee.