poes schreef:Dan stel ik me vragen bij de situatie: schrok het paard echt zo gigantisch of schortte er iets in de opvoeding? Bijzets zijn geen dingen voor onopgevoede paarden, maar iets wat je egbruikt bij paarden die eigenlijk al goed hun stiel kennen (en de ruiter net iets minder), bij schrikreacties geleerd hebben om hoogstens een pasje opzij te doen, en in geen geval ooit de intentie hebben getoond om te steigeren.
Bij die ponyruiter heb ik (gelukkig) de val zelf niet gezien, ik zag haar alleen na zoveel weken terugkomen op stal. De pony was een goed beleerde dressuurpony die regelmatig gelongeerd werd met bijzets, het meisje kon voor een ponyruiter heel behoorlijk rijden en beiden kregen zeer goede begeleiding. Dit ongeluk is tijdens het 'vrij rijden' gebeurd.
De rest van het omslaan heb ik (ook weer gelukkig) alleen bij het longeren gezien, zowel bij eigen paarden als bij anderen. En daar zaten paarden tussen die al jarenlang enkele dagen per week met bijzets gelongeerd werden maar dan net even te druk werden, een huppel wouden maken (niet eens altijd een hoge steiger) en zichzelf ineens verrasten door om te gaan.
Aan de longe is dat al heel akelig om te zien, maar met een ruiter erop kan het echt dodelijk zijn.
Ik vraag me echt af of je, in eigen belang, erop moet vertrouwen dat jouw paard die huppel nooit zal maken, hoe braaf je beestje ook is. Enfin, iedereen maakt daar zijn eigen keuze in, ik neem het risico zelf iig niet.