Bijzetteugel tijdens buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Bijzetteugel tijdens buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 17:17

Hallo iedereen.
Ik ga vanavond een buitenrit maken op mijn fjordje yesta.
Yesta is buiten erg lief alleen is ze af en toe een beetje uitgelaten,
en dan maakt ze zich erg sterk. Opzich is ze goed te houden, alleen
ben ik steeds bezig met haar terug te krijgen/houden.
Dat is natuurlijk niet zo fijn.
Nu zei een vriendin van me laatst, je moet er gewoon die bijzetteugel van je
aan doen. Dan kan ze zich niet zo sterk maken.

Afbeelding

zo'n soort bijzetteugel heb ik.
en dan 1tje, tussen de benen door en dan met zo'n longeerstukje aan het bit.

is dit wel verstandig? Kan dit überhaupt wel?
of heeft iemand nog andere tips?

groetjes eileen.

Dorus

Re: Bijzetteugel tijdens buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:19

Ik zou het niet doen. Je beperkt je pony dan heel erg in zijn bewegingsvrijheid zodat hij zichzelf niet eens kan opvangen wanneer hij struikelt ofzo.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:21

mijn merrie kan zich buiten ook heel sterk maken, maar ik rijd haar altijd met een martingaal.

Afbeelding

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 17:22

aah oke. Oke een martingaal is ook wel een goed idee misschien!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:23

ja dat denk ik wel. Je beperkt je pony niet als hij stuikelt en dergelijke, maar hij kan zijn hoofd niet omhoog gooien, jen hebt net iets meer te vertellen.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:24

het zou op zich wel kunnen, maar echt ideaal is het niet
een bijzet is toch wat meer een hulpteugel voor het longeerwerk
als je een hulpteugel wil gebruiken, zou ik een martingaal of een thiedeman
aanraden, misschien kun je er 1 lenen van iemand ?
succes in elk geval

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:25

Een martingaal kan je beter doen ja. Er zijn nog wel wat meer mogelijkheden, maar daar zou ik niet zomaar naar grijpen wanneer je er nog nooit mee gereden hebt aangezien je daar ook een hoop fout mee kan doen.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:26

Ik zou ook eerder een martingaal gebruiken, deze werkt alleen maar in als je paard daadwerkelijk loopt te trekken en zich sterk maakt. Als je paard zich gedraagd doet hij niks dus zit hij ook niet in de weg. Dat is vriendelijker en in dit geval waarschijnlijk ook effectiever als een bijzet teugel.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 17:28

oke bedankt iedereen!
ik doe dan toch maar een martingaal ;)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:29

Verplaatst van BRT naar RT-P.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 01:50

Ik heb al regelmatig buitengereden met bijzets, met een paard die heel gewend was om gelongeerd te worden en zelfs gereden te worden ermee. Dan kan het echt wel, zelfs flink doorgalopperen, geen enkel probleem, maar paard moet de teugels al goed kennen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 02:02

Ik zou voor buitenrijden eerder kiezen voor een martingaal of een thiedemann, zodat ze geen sterren kunnen kijken en ook niet zo makkelijk de teugels uit je handen kunnen rukken, maar wel de ruimte hebben om goed hals te strekken en zich lang te maken. Bovendien worden ze (mits ze goed afgesteld staan!!!) niet in een houding gedwongen, waardoor ze zelf kunnen reageren op oneffenheden en andere onregelmatigheden in het pad. Het is helaas een illusie dat alle ruiterpaden (of plekken waar paard gereden wordt) van goede kwaliteit zijn, dan ben ik wel blij dat mijn paard zelf kan zien waar ze haar voeten neerzet. En dat ik haar niet in een houding dwing waarbij ze het overzicht verliest en zich niet meer lekker kan uitstrekken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 07:33

Ik zou voor het rijden NOOIT een bijzetteugel kiezen en zeker niet bij buitenrijden. Een paard wat steigert kan zich niet in evenwicht houden met een bijzet eraan. Doe er dan maar een martingaal aan.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:48

Ook ik heb een hittepetit, van een fjord! Als ik naar buiten ga doe ik ALTIJD een martingaal aan. Weet je, als ze dat korte dikke nekje erop zetten, komen ze achter het bit en dan heb je gewoon niets meer te vertellen..

En een paar keer per rit heeft de mijne iets gespot waardoor dat nekkie erop komt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:59

Ik ken genoeg paarden die sneller steigeren met een martingaal dan zonder, en ben dus ook niet helemaal weg van het inwerken daarvan, das gewoon persoonlijk. Ik heb nog nooit een paard zien steigeren met bijzet, maar je moet het ze heel goed gewend maken. Ze moeten al heel goed weten waar de bewegingsbeperking zit. Veel mensen gebruiken een slof als middel tégen steigeren en zo heel anders werkt dat niet in...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:22

Slof kun je zelf losgooien en als je dat dus netjes op tijd doet (meestal wel als je in een reflex naar de hals grijpt om je vast te houden :o ) dan kan het paard ook zijn balans weer vinden.
Ik weet meerdere paarden die de bijzet zeer goed gewend waren en toch omsloegen (net even heet worden, net even wat gezien, ronduit protest dat ze niet in verzet konden,..) en ik weet ook een jeugdige amazone die zo haar rug brak plus een zware hersenschudding had dus ik vind het echt doodeng. Ik weet dat het bij zitlessen enzo ook gebruikt wordt maar echt never dat ik er zelf opstap met een bijzet eraan!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:43

Dan stel ik me vragen bij de situatie: schrok het paard echt zo gigantisch of schortte er iets in de opvoeding? Bijzets zijn geen dingen voor onopgevoede paarden, maar iets wat je egbruikt bij paarden die eigenlijk al goed hun stiel kennen (en de ruiter net iets minder), bij schrikreacties geleerd hebben om hoogstens een pasje opzij te doen, en in geen geval ooit de intentie hebben getoond om te steigeren.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:53

Een paard blijft een vluchtdier. Je hebt nooit de garantie dat als een paard schrikt dat hij maar 1 pasje opzij doet, hoe goed opgevoed ook.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:08

Neen maar je kunt de kans wel drastisch verkleinen. gevaarlijk blijft het sowieso dat paardrijden...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:10

poes schreef:
Dan stel ik me vragen bij de situatie: schrok het paard echt zo gigantisch of schortte er iets in de opvoeding? Bijzets zijn geen dingen voor onopgevoede paarden, maar iets wat je egbruikt bij paarden die eigenlijk al goed hun stiel kennen (en de ruiter net iets minder), bij schrikreacties geleerd hebben om hoogstens een pasje opzij te doen, en in geen geval ooit de intentie hebben getoond om te steigeren.

Bij die ponyruiter heb ik (gelukkig) de val zelf niet gezien, ik zag haar alleen na zoveel weken terugkomen op stal. De pony was een goed beleerde dressuurpony die regelmatig gelongeerd werd met bijzets, het meisje kon voor een ponyruiter heel behoorlijk rijden en beiden kregen zeer goede begeleiding. Dit ongeluk is tijdens het 'vrij rijden' gebeurd.

De rest van het omslaan heb ik (ook weer gelukkig) alleen bij het longeren gezien, zowel bij eigen paarden als bij anderen. En daar zaten paarden tussen die al jarenlang enkele dagen per week met bijzets gelongeerd werden maar dan net even te druk werden, een huppel wouden maken (niet eens altijd een hoge steiger) en zichzelf ineens verrasten door om te gaan.

Aan de longe is dat al heel akelig om te zien, maar met een ruiter erop kan het echt dodelijk zijn.

Ik vraag me echt af of je, in eigen belang, erop moet vertrouwen dat jouw paard die huppel nooit zal maken, hoe braaf je beestje ook is. Enfin, iedereen maakt daar zijn eigen keuze in, ik neem het risico zelf iig niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:13

Twee weken terug maakte een jong paard zonder bijzet een huppeltje met me, en we gingen ook samen tegen de grond...

Bijzets kunnen idd zorgen dat ze lelijker omgaan, maar kunnen er ook voor zorgen dat ze eerder de rem voelen en weer bij zinnen komen.

Ik ken paarden waarmee ik zo mét bijzets op baan zou gaan, en ik ken veel paarden bij wie ik het nooit zou doen.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:14

Buitenrijden zou ik niet met bijzetteugel doen, dan kan het paard zich niet goed opvangen als ie struikelt of zo (dan richt hij zich weer op door het hoofd omhoog te gooien, maar dat kan dan maar beperkt).

Martingaal kan of een thiedemann. Ik zou beginnen met een martingaal. En eventueel een wat scherper bit als het gevaarlijk wordt. Hou het veilig!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:17

Oeh dat is akelig! Heb je je zeer gedaan Poes?

Het is idd wel zo dat ze meestal minder hard van kiet gaan :j Maar ik prefereer voor mezelf op hol slaan en bokken boven omslaande steigeraars. Ik heb ook een paar keer een paard bovenop me gehad (zonder bijzet :)) maar die huppelden niet, die gingen hoog!) en dan ben je toch even blij met het engeltje op je schouder he? Ben wel deels stuk erdoor, maar ja, beter dan dood of in een rolstoel:D Wat is het toch een leuke sport :Y)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:32

Niks aan overgehouden, beetje stijf geweest maar echt een hele 'goede' val gemaakt gelukkig.

Ik ben nu trouwens samen met iemand bezig met een notoire steigeraar van 1m73 en die gaat sneller omhoog met de martingaal dan er zonder, dus die wil ik zeker niks omdoen.

het is zo paard per paard kijken e...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:44

Denk dat het vaak ook ligt aan de afstelling van de martingaal. Als ik hem gebruik zet ik hem zo los dat ie bijna geen inwerking heeft, alleen als madam echt de neus in de lucht steekt (nieuw trucje van d'r). Dus pas als de neus hoger komt dan mijn elleboog komt de martingaal erin. Denk dat ze het na een keer of 2 wel door heeft en dat ding de kast weer in mag. En mijn Fjord kan ook best heet worden, zeker van lekkere, lange stukken galop. Maar ik wil dat toch liefst rijtechnisch oplossen. Alleen als ze dat koppie zo hoog doet dat ik geen goed teugelcontact meer kan maken word het gevaarlijk. Hoewel ik natuurlijk probeer dat te voorkomen door haar voorwaarts te houden, het lukt niet altijd. En ja, dat is een rijtechnische fout van mij waaraan gewerkt wordt.