6,5 jarige roodschimmel aan het werk.. verbetering ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blonde_007

6,5 jarige roodschimmel aan het werk.. verbetering ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 20:28

[img]Leuk dat je even kijkt naar dit topic over Caro en mij.
Caro is een 6,5 jarige merrie, en ze is nu 3 jaar in mijn bezit. Ze is een tinker gekruisd met iets onbekends. We proberen dressuur te rijden, zijn nog nooit gestart, maar ik schat zo rond b niveau. Caro is ontzettend druk en ik heb dan ook altijd heel vele moeite gehad om haar ontspannen te rijden. Nu heb ik een aantal lessen gehad van een nieuwe instructrice , en dat bevalt onwijs goed. We hebben nu om de week privéles. Ik heb ineens een totaal ander paard. Ze is lekker los en wil weer werken. Alleen de galop gaat nogal hard, maar daar zijn we in de lessen en tijdens de 'trainingen' mee bezig. Ook ben ik haar aan het recht maken, want ze was onwijs scheef.. Dit gaat ook steeds beter. Volgens mij is dit wel genoeg info zo. [/img]

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=837020
met pelhambit..láng geleden..

Afbeelding
1. eerst was het vooral dit... :(:)
Afbeelding
2. net opgestapt, nog een beetje zoeken..
Afbeelding
3. Hetzelfde rondje, maar dan een paar meter verder, en ontspannen
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7. even wat harder..
Afbeelding
8.
Afbeelding
9. ik gooi hier net mijn zweepje op de grond, omdat we wel erg hard gingen..
Afbeelding
10.
Afbeelding
11. [img]weer%20wat%20sneller..[/img]
Afbeelding
12.
Afbeelding
13. hier waren we gewoon even aan het racen.. :Y)
Afbeelding
14. en eentje om te laten zien dat we ook de andere kant op zijn geweest. ;)

als je opbouwende kritiek hebt, gráág..
Laatst bijgewerkt door blonde_007 op 03-04-09 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:33

Wat een gaaf paard heb je zeg! Bij de meeste foto's zit je nogal voorover, en je handen horen rechtop;) Verder vind ik het plaatje leuk kloppen:)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:35

Ik denk dat je nog wel een beetje moet werken aan je aanleuning. Je bent het paard af en toe "kwijt"
Wat meer vw .nw ( mijn stokpaardje!) om je paard meer over zijn rug te krijgen, maar het racen zou ik maar even niet doen.
Zorg eerst dat je paard op 4 benen gaat lopen en netjes lengte buiging krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:36

wat een leuk paardje!
Ik vind wel dat ie erg op de voorhand valt..probeer de achterhand er wat meer bij te krijgen door b.v overgangen, schijn overgangen, schakelen, balkes etc
Jouw houding vind ik ook niet zo mooi, je zit in een stoelzit, probeer lekker rechtop te zitten en op je zitbeen knobbels te zitten ( leg je benen eens voor je zadel, dan ga je automatisch op je zitbeenknobbels zitten, dan leg je je benen terug en moet je proberen dit gevoel vast te houden )
Je hebt ook een wat vreemde knik in je polsen. Hou he janden zo met de duim boven op net iets boven je zadel :)
Voor de rest vind ik jullie wel een leuk stel :j

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:37

hmm op 24-9-07 was zij 5 jaar. En nu 5,5?
Daar staat dat hij een tinker x quarter is.

Goed. Dat terzijde.
Ik vind eigenlijk geen enkele foto een erg fijn beeld geven. Paard is gespannen, kroopt op.Valse knik, kanteld hoofd enz enz

Rij je les in de manege of prive?

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 20:41

smokey17 schreef:
hmm op 24-9-07 was hij 5 jaar. En nu 5,5?
Daar staat dat hij een tinker x quarter is.

Dit klopte toch niet. Ik weet niet wat ze is voor ras, behalve dat ze half tinker is.

Goed. Dat terzijde.
Ik vind eigenlijk geen enkele foto een erg fijn beeld geven. Paard is gespannen, kroopt op.Valse knik, kanteld hoofd enz enz

Rij je les in de manege of prive?

Privé , dat staat ook in mijn verhaaltje ;) :+

blonde_007

Re: 6,5 jarige roodschimmel aan het werk.. verbetering ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 20:43

sorry, leeftijd klopte niet, ze is 6.5, ze word in augustuts 7..

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:47

Hoe oud was ze dan in dat andere topic?
In iedergeval heb je een mooi paardje onder je kont, je moet alleen wat meer contact hebben met haar mond, teugels wat korter nemen.
En als ik jou was zou ik haar niet zo veel laten racen maar vooral een rustige galop proberen te houden, dit ook omdat je aangeeft dat de galop altijd nogal hard gaat.
Probeer hier dan ook buiten de lessen aan te werken. ;)

Edit: Zie nu dat ze dus 6,5 is en niet 5,5. :)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:47

ik vind het er niet zo netjes uitzien... je zit achterin je zadel, en ook nog eens op een lichaamsdeel waar je niet op hoort te zitten!
Verder zit je erg gespannen, steek je je benen naar voren, die horen achter de singel te liggen en heb je vaak geen contact met de mond.
Je hebt ook voornamelijk ''race'' foto's wat me niet echt trainen lijkt. zie eerst de stap in orde te krijgen, ga dan aan de draf beginnen.. gaat ie te hard terug nemen naar stap en daar eerst weer de ontspanning opzoeken. Doe dit consequent. Als ie op je zit niet echt terug komt nog een stapje verder terug in de basis en hem eerst aan de longe weer op je stem onder controle zien te krijgen..dit kun je dan weer gebruiken als je erop zit.

Succes!

*edit* op de eerste foto is jouw houding wel ok... paard loopt niet super maar jou houding is goed.. lijkt alsof je door angst zo bent gaan zitten ( door het harde galoperen? niet onder controle hebben?)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:50

phoe flink commentaar.

Ik wil je allereerst complimenteren met de overstap op een gewoon bitje..! Hartstikke goed.
Verder is het begin gemaakt, de aanleining is nog niet wat hij hoort te zijn maar zoals ik het hoor
en zie ben je er hard mee bezig. Misschien nog wat meer nadruk op je eigen zit. Verder vind ik het
een heel erg leuk paard, zitten goede gangen in! Hoe groot is hij?
Citaat:
zie eerst de stap in orde te krijgen, ga dan aan de draf beginnen.. gaat ie te hard terug nemen naar stap en daar eerst weer de ontspanning opzoeken.

ben ik niet mee eens, sommige paarden zijn juist in andere gangen gemakkelijker voor elkaar te krijgen dan stap :)
Laatst bijgewerkt door vencedor op 03-04-09 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:50

Hooiii !

Mm, inderdaad beetje gespannen foto's.
Zitten ook heel wat verbeteringpuntjes bij;
Je paard dendert gewoon dwars door je heen, je corrigeert hem op de foto's te zien op het foute moment.
Als je je paard moet corrigeren laat je hem juist rennen, of begrijp ik dat verkeerd?

En, je paard loopt op de lange zijdes ook zwaar ingebogen, geen stelling maar gewoon pure gespannen kracht in die nek. Ik denk als je dat niet snel gaar veranderen dat je paard daar later ook nog last van gaat krijgen ;)

Ik hoop dat je er wat aan hebt, het is niet aanvallend bedoeld ofzo. Het ziet er gewoon niet zo lekker ontspannen uit!

xxRuth

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 20:51

ze is 1.53 ongeveer.. t'is een kleintje...

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:53

ik vind dat er wel verbetering inzit :) helemaal omdat je haar nu op een heel ander bit rijde, foto's in het begin zijn nog wat gespannen maar vergeleken met het vorige topic is de ontspanning al veel beter, tenminste wat op de foto's te zien is
verder springt ze mooi weg uit galop, maar paard valt uit elkaar. tips worden hierboven algegeven daarvoor ^^ maar de aanleuning moet veel beter, ;) je teugels hangen op bijna alle foto's in boogjes.

maar weet zeker dat het goed komt helemaal omdat je privéles hebt :) vind het trouwens ook een heel mooi paardje 8-)

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 20:53

Succes!

*edit* op de eerste foto is jouw houding wel ok... paard loopt niet super maar jou houding is goed.. lijkt alsof je door angst zo bent gaan zitten ( door het harde galoperen? niet onder controle hebben?)[/quote]

ik ben absoluut niet bang, ga naar voren zitten omdat ik Caro dan meer ruimte geef, omdat ik niet in haar mond wil zitten. Ik moet rechtop gaan zitten en mijn teugels langer maken, maar onbewust ga ik zelf mee naar voren...

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:54

Dat viel mij ook al op, je houding in dit zadel is echt niet goed je zit de heletijd op de achterkant tegen de lepel aan en dat is echt naar voor je paard... ik zie je zelf staan in galop? probeer daar aan te werken!
ik bespeur hier en daar ook wa piano handjes en er mag wat meer buiging in je ellebogen dan dat je nu hebt op de meeste fotos maar ik denk dat als je zelf naar je fotos kijkt dat je het ook wel ziet maar jij hebt vast een paard met vooral in galop flinke passen? dat heeft mijn paard namelijk ook en dan is het (voor mij althans) moeilijk om goed te blijven zitten.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:55

Wat een súper leuk dier is dat zeg, echt hij is heel leuk :j

Ondanks dat het zo'n leuk dier is, vergeeft het die foutjes niet. Ik zou als ik jou was veel meer controle rijden. Die voorkant achterwege laten op dit moment en lekker overgangen rijden. Van stap naar draf, paar passen draven en dan weer netjes van draf naar stap. Want je ziet namelijk dat het paard eigenlijk door jouw hand en aanwijzingen loopt. Als dat eenmaal goed is, komt zijn achterhand er beter onder en gaat die voorkant vanzelf. :)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:55

randie schreef:
Citaat:
zie eerst de stap in orde te krijgen, ga dan aan de draf beginnen.. gaat ie te hard terug nemen naar stap en daar eerst weer de ontspanning opzoeken.

ben ik niet mee eens, sommige paarden zijn juist in andere gangen gemakkelijker voor elkaar te krijgen dan stap :)

Maar een paard hoort wel in het tempo te lopen dat jij wil, dat bedoel ik hier meer te zeggen.. als jij aandraaft en hij gaat te hard/race neem je hem terug, net zo lang tot hij netjes rustig weg kan draven. Het gaat hier ook om het stukje tempo bepaling

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 20:55

Caro is nu meestal goed te houden, alleen in de galop nog niet. Daar zijn we mee bezig. Maar af en toe laat ik haar even haar gang gaan, en even uitrazen. Dat zie je nu op deze foto's. Ik vind niet dat ze altijd netjes en beheersd hoeft te lopen, af en toe mag ze best ff knallen..

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:57

blonde_007 schreef:
Succes!

*edit* op de eerste foto is jouw houding wel ok... paard loopt niet super maar jou houding is goed.. lijkt alsof je door angst zo bent gaan zitten ( door het harde galoperen? niet onder controle hebben?)

ik ben absoluut niet bang, ga naar voren zitten omdat ik Caro dan meer ruimte geef, omdat ik niet in haar mond wil zitten. Ik moet rechtop gaan zitten en mijn teugels langer maken, maar onbewust ga ik zelf mee naar voren...[/quote]

Maar hierdoor geef je juist aan dat ze harder mag!! ik zei ook dat het lijkt he ;) op de eerste foto zit je wel keurig met je benen lang en netjes rechtop. door de houding die je nu hebt zit je inderdaad niet in haar mond, maar controle heb je zo ook niet..

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:58

Natuurlijk mag ze af en toe best eens racen, dat laat ik mijn paardje ook wel eens doen.
Zolang ze maar ook rustig kan galoperen of in iedergeval in het tempo wat jij wilt, dan is het goed toch. :)
En dat ze dat nu nog niet kan is niet erg, dat komt vanzelf wel met les enz.
Laatst bijgewerkt door Splendesco op 03-04-09 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 20:58

Ik kan nu prima het tempo bepalen, behalve in de galop. De draffoto's die nu hard gaan, gaan in het tempo dat ík wilde. Mijn houding klopt wel, ik zal volgende keer mijn bekken kantelen, en beter gaan zitten. Maar het tempo kan ik in stap en draf helemaal regelen, dus dat valt nog wel mee.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:08

Maar waarom wilde je dat hij zo hard ging in de draf dan? In mijn ogen loopt die daar totaal uit elkaar, omdat alle actie die je erin rijd op de voorkant niet op word gevangen. En je hoeft het ook nog niet op te vangen, maar nu laat je je pony los van de voorkant, en denderd al die actie eigenlijk zo over de voorkant. Wat is daar het nut van in jouw ogen? :)

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 22:13

dat was niet nuttig... dat was ook niet de bedoeling..

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:29

dat viel onder de catagorie lol met je knol :P

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 13:57

Mjay schreef:
dat viel onder de catagorie lol met je knol :P

JUIST. heel belangrijk :D