Boos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ietjepietje

Boos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 17:21

hey,,
ik heb een gewldige band met mijn paard maar soms als ik boos ben of me iets niet lukt dan wor ik boos en ga heel hard aan de teugels trekken en dan na het rijden moet ik helemaal huilen omdat ik dan vin dat ik mijn pony niet goed heb behandeld ik il hier eht van a want da vin ik heel rot.. hebben jullie ier tips voor
xxxx
anne

o0eefje0o

Re: Boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:23

gedult bewaren niet boos worden en blijven proberen!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:24

wat staat er in je laatste zin :o

heb je lessen? dan zou je van tevoren kunnen vertellen dat je een rot dag had en of ze erop wil letten om het te voorkomen. om dan steeds zo een rotgevoel te hebben is niet de bedoeling. paardrijden doe je voor de lol :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:25

Zodra je boos wordt gaan stappen en lange teugel geven. Het slaat natuurlijk helemaal nergens op om uit boosheid aan de teugels te gaan trekken he, maar dat weet je zelf ook wel. Dus: gelijk stap lange teugel doen, en blijf je boos dan maar afstappen en wandelen tot je boosheid over is. Daarna rustig opnieuw proberen.
Verder: wat lukt er niet? Heb je les? Dat zou je kunnen helpen wel te bereiken wat je wilt. Succes, en ik hoop dat je iets met m'n tips doet.

ietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 17:27

meestal heb ik geen rotdag en ik blijf proberen maar het blijft niet lukken dit is vooral met aan de teugel rijden want ze doet het wel maar ze blijft links vastzitten
en ik moet haar aan de teugel rijden anders is ze te wilt
In de laaste zin staat
ik wil hier egt vanaf want dit is heel rot hebben jullie eenidee

ietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 17:28

ojaah en ik heb ook lesmaar een x in de les van iemand die ik haat en helemaal nie fijn vin maar ik moet daar blijven rijden tot het kwartaal is afgelopen

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:02

Als je merkt dat je kwaad word.. afstappen en gaan stappen aan de hand, als je niet meer kwaad bent er weer op en dan opnieuw proberen..

Ik heb keer zo iemand van de pony afgehaald.. want die was echt vaak kwaad.. toen heb ik haar deze tip ook gegeven..
En die werd op het laatst zo zat van het lopen naast de pony dat ze haar kwaadheid/agressie beter kon beheersen en het niet meer op de pony afreageerde..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:41

Links vast blijven zitten heeft een lichamelijke oorzaak, duidt op de scheefheid/rechtsgebogenheid van je pony. Probeer daar eens aandacht voor te krijgen in de les. Met trekken los je het in elk geval niet op.

ietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 19:57

nee weet ik maar zodra ik ietsje reachts erbij pak dan raakt ze met haar neas mijn benen zover loopt ze dan gebogen ik moet dus altijd op links meer pakken
Okee zal ik doen als het niet lukt gewoon er naast lopen hoelang ong 2 rondjes? nouja en dan ga ik er wer op maar ik denk dat ik gewoon zoo blijf doen want als ze het an nog niet doet doe ik weer het zlefde...ik vin me zoo erg als ik da doe en zoo zielig voor mijn pony maar kom er gewoon niet vanaf..
Ik ben toenstraks gaan rijden (alleen in de bak) en toen werdt ik dus weer boos ben er langs gaan lopen yoen was de boosheid over ik giong er weer op en toen deed ze weer zoo moeilijk want mijn arm wordt haast uit de kom getokken ook als uik mijn linkerhand ontspan blijft ze trekken ze buigt haar hoofd dan zoo en dan kan ze weer trekken.. En ben weer afgestapy en zo is dat de hele tijd gegaan:S

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:06

Beter afstappen dan je paard pijn doen..

Je zei dat de lessen, die je volgt, niet zo super zijn. Waarom zoek je niet iemand die je priveles kan geven?

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:15

ietjepietje schreef:
nee weet ik maar zodra ik ietsje reachts erbij pak dan raakt ze met haar neas mijn benen zover loopt ze dan gebogen ik moet dus altijd op links meer pakken
Okee zal ik doen als het niet lukt gewoon er naast lopen hoelang ong 2 rondjes? nouja en dan ga ik er wer op maar ik denk dat ik gewoon zoo blijf doen want als ze het an nog niet doet doe ik weer het zlefde...ik vin me zoo erg als ik da doe en zoo zielig voor mijn pony maar kom er gewoon niet vanaf..
Ik ben toenstraks gaan rijden (alleen in de bak) en toen werdt ik dus weer boos ben er langs gaan lopen yoen was de boosheid over ik giong er weer op en toen deed ze weer zoo moeilijk want mijn arm wordt haast uit de kom getokken ook als uik mijn linkerhand ontspan blijft ze trekken ze buigt haar hoofd dan zoo en dan kan ze weer trekken.. En ben weer afgestapy en zo is dat de hele tijd gegaan:S

Tja, als je zelf al denkt als je een rotdag hebt dat je zo gaat doen, dan verandert het natuurlijk niet.
Je pony doet dat met haar hoofd niet expres, jij moet haar leren dat als ze 'goed' loopt ze 'beloont' wordt, dus zelf dan ook ontspannen en nooit terug gaan trekken. Als je blijft trekken zal het echt alleen maar erger worden, want als jullie met zoiets bezig zijn zal je pony denken 'dan krijgen we dat weer', en dus nooit fijn gaan lopen.
Als het niet lekker gaat, kun je ook wat anders proberen te gaan doen.
Zelf ga ik dan bv. zonder beugels rijden, concentreren op mn zit en dan gaat mn paard eigenlijk al vanzelf weer beter lopen. Te veel erop focussen werkt niet.
Of ik ga bijvoorbeeld lekker lang en laag rijden, en slangevoltes rijden, zo soepel en ontspannen mogelijk.
Verwacht niet teveel voor je gaat rijden!! Dan zal je minder snel boos worden omdat je niet denkt "nu lukt het nooit meer vandaag!"

Enneh, in je profiel staat: 'ik geniet van iedere keer lekker paardrijden'.
Nou, dat moet je vooral doen, en maak je er verder niet te druk om!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:19

Paardrijden moet leuk zijn niet frustrerend...

Als jou paard links vast zit... doe jij als ruiter iets verkeerd...

Dus als het niet lukt. Stap dan af...

En... zoek een andere instructeur als deze niet goed is... Ook al heb je een kwartaalkaart bij deze... Je moet van een les bijleren.
Of zoek nog een andere goede instructeur en neem dan 2 keer per week les.

ietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 20:43

die heb ik nou ook alleen ik heb dus 1x prive les van iemand die is fijn vin en 1x groeps les van iemand die ik .... vin (vul zelf maar inXD) Maar we moeten nog door betalen voor de groepsles dus ik mag pas stoppen als het volgende kwartlaal in gaat. Het is alleen het meisje die fijn ls geeft zit nog op school (ze is voor instructeur aan het leren) en ze heeft zlef nog 2 paarden en van haar zusjes dus werk genoeg.. Ze kan dus maar 1x in de week zlef rijd ik wel vaken en soms lukt het dan wel maar soms oo niet... En da afstappen weet ik alleen het is zoo moeilijk als je paard iets niet doet wat je vraagt en zoo erg trekt.. En ik moet van haar om isolde (mijn pony) aan de teugel te krijgen druik geven en niet spelen met mijn handen en vingers dan werkt het niet dus ik ben dus eigeklijk altijd aan het trekken want een beetje druk werkt niet.. Ojaah en het licht niet aan mij dat vast zitten de vorige eigenaar heeft haar zoo gemaakt dus ik moet het eruit rijden en daar ben ik nu al 2 jaar mee beizg en het begint beter te worden.. Morgen heb ik weer les van van die iemand die het fijn geeft. Ik rij dan eerst in de les dan staat mijn pony een uur stil en dan krijg ik weer vab haar prive les en dan lukt het meetsla wel.. Ik krijgh dus op 1 dag 2x van haar les..
Maar het lijkt wwel alsof ik iedre dag een rot dag heb zoals jullei het zxeggen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:19

Als jij tegendruk biedt door constant te trekken, zal ze er alleen maar nog harder op gaan hangen. Beter is het om met korte tussenpozen los te laten links, en met je linkerbeen naar je rechterhand toe te drijven.
Misschien is het ook raadzaam eens te laten onderzoeken waarom ze zo scheef is. Rugprobleem? Tandprobleem? Misschien niet goed passen hanarchement? Elk paard is scheef van huis uit, maar neus tegen je knie is wel heel extreem.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:41

waarom ben je boos? op je pony? daar kom je echt niet vedder mee:s. probeer je in te houden

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:30

Wat wil je hier nou mee bereiken? Je kan wel op boos worden op je pony maar daar heb je alleen jezelf en je pony mee. Probeer je geduld te bewaren, en als je boos wordt even tot 10 tellen.
Met die lessen, je zult dan toch echt dat kwartaal moeten afwachten hoor ;)

ietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 07:01

jammer wel ik stap de hele les ik do ook helemwal nie mijn best eus is het een ontspan les soms eens ff met ange teugel draven en dan weer stappen. Ik mag nou nog nie galloperen omdat hij eerst wat rustuger moet doen en wat nageefelijker moet worden..@sientje ik moet druk geven en dan geeft mijn pony een klein knikje en dan moet ik mijn handen ontspannnen in de stap lukt het al maar in de draf moet ik weer meer druk geven dus lukt het nog niet atijd even goed.. Ik mag max. 15 sec druk geven als ik bij de 15 ben moet ik mijn handen ontspannen ik geef dus niet de hele tijd druk.. en ik moet soms ook rechts druk geven en dan met mijn linkerhand kneepjes geven zodat ze met haar hoofd weer recht komt ik moet hier nog wel heel veel aan wennen en ik heb ook pijn aan mijn armen als ik da moet doen maar anders blijft ze scheef. Weet iemand hoe je het beste je paard weer reht kan krijgen?? @sabina1998 Ik ben boos omdat het niet lukt en ik ben niet boos op mijn pony maar ik reageer me af op mijn pony..en ik weet dat ik hier niet verder mee kom daarom vraag ik raad aan jullie en daqt inhouden probeer ik maar dat is wel heel moeilijk

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 07:08

Het is wel raar dat je pony eerst nagevelijk moet lopen voor je mag galopperen? Maar goed, je zult nu eerst een kwartaal moeten afwachten, wat die lessen betreft. En wat bedoel je met 'het paard recht krijgen'?

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 07:08

En wordt er tijens de les ook niets van gezegd als jij je afreageert op je paard?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:32

Ja zou idd maar huilen als je dit hebt gedaan.
Is er nooit iemand bij als je dit doet??
Want sorry ik zou je van je pony aftrekken.
Ik weet niet hoe oud je bent?

Ga niet rijden als je boos bent, ruzie hebt gehad of een rot cijfer op school hebt gekregen.
Reageer je niet af op je pony, het dier kan er niets aan doen.
Als je merkt dat het niet lukt , haal adem , stap af en breng je pony terug naar de wei en ga de volgende dag weer verder,
Je ziet dus zeker bij jonge kinderen en pubers, maar zeker ook bij grote mensen dat als iets niet lukt de pony/paard er de dupe van word, door idd te trekken aan de teugels en te schoppen en slaan met een zweep.
Ongeduld en paardrijden gaat niet samen, zorg dat er de komende tijd iemand bij is die jou in de gaten kan houden en jou op je ongeduld kan wijzen.
Neem les van iemand die jou kan leren hoe het wel moet en jou kan leren met je ongeduld kan leren omgaan en jou kan leren dat het allemaal welkan lukken op een leuke manier voor je pony maar zeker ook voor jou.
Bedenk ook dat je met iets bezig ben wat ook gevoel heeft.
Zou oneerlijk zijn als de meester op school jou bij elke keer dat hij ongeduldig werd een knal zou geven, draai het om , wees blij dat jou pony het geduld met jou heeft en elke keer jou op zijn rug accepteert ook als je in zijn mond gaat zitten trekken.

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:36

Rustig in en uit ademen, en er aan blijven denken dat je pony er niks aan kan doen. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:36

Probeer te kijken waarom het niet goed gaat op bepaalde momenten,en ga alleen rijden als je er echt veel zin in hebt.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:10

Een paar jaar terug kreeg ik erg snel woede aanvallen, en dus ook tijdens het rijden.
Op het moment dat ik voelde dat ik boos werd, ging ik alle hindernissen naar de andere kant van de bak verslepen, zo kon ik mijn woede kwijt, en werd ik rustig, en deed ik mijn paard geen pijn.
Nu ben ik hier gelukkig van af, maar het hielp voor mij wel.
En onder de les, als ik dan boos werd, dan stopte ik er even mee, mijn instructie wist dat ik toen die tijd snel boos kon worden, en vond het goed.
misschien een goede tip ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:17

En nogmaals: laat naar je paard, dr rug, tanden, zadel, hoofdstel etc kijken. :)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:26

Als je je dag niet hebt, of moe bent, of veel stress hebt, gewoon niet Op je paard klimmen! Ga er mee wandelen ernaast. Loop je je eigen frustraties eruit, paard heeft wat beweging en jij kan stoom afblazen door een flink eind te wandelen.

Ik ben eigenlijk nooit kwaad op mijn paard. Tuurlijk, als ze stout is, maar onder het rijden komt het meestal van mijn kant als er iets mis gaat, kan het paard niets aan doen hoor.

Als ik veel gewerkt heb, doodmoe ben, of teveel aan mijn hoofd, ga ik niet rijden...lekker tuttelen met mijn fjord ontspant me dan, fjord blij, ik blij!!

En je paard helemaal na laten kijken kan nooit kwaad!