Pijn bij alle langere ritten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Pijn bij alle langere ritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 17:55

Ik hoop dat dit hier goed staat.

Bij alle wat langere ritten heb ik op een gegeven moment pijn/last van het zitten in het zadel. Na een uurtje (ongeveer, misschien zelfs al sneller) krijg ik pijn in mijn knieen en enkels, heb ik een soort van houten kont en voel ik me stijf, stram en moe . Nu vraag ik me af hoe dit komt, en wat ik eraan kan veranderen. Ik hoop dat andere bokkers me hierbij kunnen helpen.

Volgens mij zit ik wel redelijk netjes. Nu rij ik, als ik al rij, vrijwel altijd met een gewoon engels dressuur zadel, een te ruime (18 inch) kentaur met diepe zit en flinke beenwrongen. Ook op het zadel van mijn bijrijpaard had ik hier last van, dit was een VSD zadel met wat minder wrong en een wat vlakkere zit.

Nu heb ik voor het zadel- en ruitermak maken van mijn eigen pony een wintec wide die hem wel past, maar waarvan ik denk dat ik er op den duur niet lekker op kan zitten. Naar welke zadels zou ik met de bovenstaande klachten volgens jullie het beste kunnen kijken? En waarom?

laura1986

Re: Pijn bij alle langere ritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 19:01

Niemand?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:02

Na een uur kun je niet 3 bladzijdes reacties verwachten ;)
Ik had ook last van knieën en enkels. nu rijd ik met GPG beugels en heb ik geen last meer. Die vangen de schokken op die je knieén en enkels tijdens het rijden krijgen...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 19:05

Billy schreef:
Na een uur kun je niet 3 bladzijdes reacties verwachten ;)
Ik had ook last van knieën en enkels. nu rijd ik met GPG beugels en heb ik geen last meer. Die vangen de schokken op die je knieén en enkels tijdens het rijden krijgen...

Nee klopt, maar nu heb ik in ieder geval wel eeen reactie ;)
Verende beugels is natuurlijk ook een idee. Hoe lang kun je nu rijden zonder last te hebben van je knieen en of enkels?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:13

Ik denk dat jij je lichaam in een bepaalde houding probeert te houden op die ritten. Het is moeilijk om je dat bewust te worden en er iets aan te doen.
Een tip uit het boek "Wat beweegt de ruiter"
Stel je voor dat je lijf uit drie ballen bestaat.
De onderste bal is je zit tot je middenrif, die bal moet je proberen te laten balanceren op de bewegingen van je paard. Beweegt de rug naar rechts dan beweeg jij dus een klein beetje naar links.
Als je dit en poosje gegoefend hebt ga je de tweede bal ook laten balanceren. De tweede bal loopt van je middenrif tot aan je hals.
Beweegt het paard naar rechts,, je eerste bal naar links dan balanceer je zo dat je tweede bal een beetje naar rechts beweegt.
De derde bal is je hoofd, als laatste laat je die ook mee bewegen in deze stapel van ballen.

Dit betekend niet dat je eindeloos zult zitten zwaaien, de bewegingen zijn subtiel en worden kleiner naar mater je bij een hogere bal komt. Als je dit goed oefent dan zul je merken dat je hele lichaam beweegt en je toch ontspannen bent en diep in je zadel zit. Alles mag bewegen, je bekken, je schouders, je ruggengraat je hals. Maar omdat je probeerd al die ballen op elkaar te laten balanceren ontstaat er een fijn evenwicht. Fijner voor het paard en fijner voor jezelf.

Laat je benen maar los hangen, bijna niet tegen de zijde van je paard aan, tenen naar binnendraaien en je hielen ontspannen laten zakken. Let goed op dat je beugels niet te lang of te kort zijn, dan ga je verkrampen, vooral als ze te kort zijn is mijn ervaring.
Als je meer wilt lezen en leren dan huur leen of koop dat boek. Ik vind het een boek wat je niet in een keer moet lezen, dat is veel te veel aan oefeningen en theorie. Pik er uit wat jouw goed doet.

Trouwens een zitles doet je vast ook goed, laat maar eens iemand mee kijken naar jouw zit en waarom je er zo stijf en pijnlijk van wordt.
Ik kan ongeveer 8 uur per dag in het zadel door brengen, mits ik een goed zadel gebruik. Op mijn dressuurzadel dan lukt dat ook niet.

ps Wat een steenleuke pony heb jij zeg.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 19:18

Mrie dat klinkt wel intressant. Op wat voor zadels kun jij wel lang zitten? Waarom lukt dat op een dressuurzadel niet? Gezien ik nog een zadel aan ga schaffen zou ik dit graag van tevoren willen weten.. meerdere zadels erop na houden lijkt me wel wat, helaas heb ik er geen geld of plaats voor, en het is imo zonde om een zadel niet echt te gebruiken. Ik zal dus toch echt moeten kiezen...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:01

Tja, meerdere zadels. als ik echt lange ritten wil maken én wil dressuren dan is dat wel noodzaak. Een zadel is heel persoonlijk. Ik heb jaren met een malibaud gereden, dat is een frans zadel. Reed geweldig. Ook reed ik met een western, ook fijn, maar wel erg zwaar om op te zadelen. Mijn paard was niet zo'n kleintje. Ik ken iemand die op een kunstof westernzadel rijd van Lamicell en daar helemaal gelukkig mee is. En mensen die nooit meer een zadel met boom willen, waar ik dus niet aan moet denken.
Het moet gewoon bij jou gewicht, bouw en billen passen. En het moet bij je paard passen.
Als jij wilt gaan bepalen wat een goed zadel voor je is dan moet je dus al als uitgangspunt nemen dat je snel last hebt van je zit. Jij hebt een zadel nodig waarin je kunt bewegen, geen dikke wrongen of diepe lepel wel stevige, niet te korte niet te lange fenders/beugelriemen. Jij moet zelf leren zitten. Ben je wat breder gebouwd zoek daar ook je zadel bij uit, net als wanneer je wat smaller gebouwd bent. Ken je het gevoel van overstappen van een smal paard op een heel breed, nou dat wil je bij een zadel niet hebben.
Vaak hebben zadels per land een overeenkomend kenmerk, engelse zadels zijn vaak van zacht leer en je zit er diep in. Duitse zadels zijn wat ruimer gebouwd en zijn meer solide, italiaanse zadels zijn verfijnd (kleinere mensen, kleindere billen) Zo zullen de merken westernzadels ook hun eigen kenmerken hebben.

Ik heb verschillende zadels uitgeprobeerd en weer verkocht voor ik de goede te pakken had. Op dit moment probeer ik weer te sparen voor een tweede zadel. De zadels van mijn overleden paard zijn verkocht en ik ben weer met een jonkie begonnen. De dressuur zit er nu aardig in en hij is nu vijf, hij mag nu wat langere ritten leren maken. Daarmee groeit ook voor mij weer de noodzaak voor een 'buitenzadel'. De hele zoektocht begint ook voor mij opnieuw. Maar alles staat en valt bij leren soepel te zijn op de rug van je paard. Probeer anders maar eens een flinke wandeling te maken en daarbij je rug stijf stil te houden. Wat zul je pijnlijk zijn daarna.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 19:51

Mrie in ieder geval bedankt voor je reacties!
Nog even een vraagje over je tweede reactie: Wat bedoel je precies met stevige, niet te korte niet te lange fenders/beugelriemen? Vooral het stevige snap ik niet helemaal als het om beugelriemen gaat (bedoel je een bepaalde breedte of?).. En over de juiste lengte zijn de meningen ook nogal verdeeld...

Zolang als de wintec past kan ik die natuurlijk houden voor dressuur.. Maar ik heb ook nog een barebackpad (momenteel werkloos, wil ik een soort van kussens onder gaan monteren voor ruggegraadvrijheid) en ik wil de oefeningen aan de hand leren (zowieso wel handig om daarmee te beginnen lijkt me).

Boomloos lijkt me heerlijk zitten, maar ik betwijfel, zeker gezien ik graag langere ritten wil gaan maken, of het wel goed is voor m.n. de rug van mijn pony.

Ik ben zelf al erg gewend aan wat bredere pony´s, als ik op een pony of paard met een ´normale´ breedte stap, heb ik zoiets van ´Waar is het paard?´. Ik ben zelf niet bepaald zwaar, maar ik neem aan dat je qua zadel ook naar de bouw van je skelet moet kijken, want ik haat te smalle zadels echt (waar je met je zitbeenknobbels af dreigt te glijden aan de zijkant).

Qua zadels moet ik denk ik gewoon vanalles proberen, omdat ik er gewoon nog weinig ervaring mee heb.

Hoe dan ook; toevoegingen, tips, ervaringen en verhalen zijn altijd welkom :D

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:39

Hmmm, het enige wat ik kan zeggen is dat ik ook snel niet lekker zit op zadels, maar op mijn eigen wintec dressuur en op de wintec dressuur van de pony die ik verzorgde zat ik allebei heerlijk :j

Ik kreeg juist last van mijn heupen. Nu kan ik gerust een paar uur zitten voor ik wat stijver word, maar dat is niet al na 1 uurtje. Denk toch dat je misschien niet helemaal goed zit. Misschien eens iemand anders kritisch naar je houding laten kijken?

Succes :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 20:49

Op de wintec heb ik nog niet langer dan 5 minuten gezeten. Ik rij mijn pony rustig in. Het zou dus best kunnen dat het met de wintec wel redelijk gaat. Dan vind ik alleen nog steeds dat de stijgbeugelhaken te ver naar voren zijn geplaatst, en gezien dat niet te veranderen is kan ik net zo goed nu al rondkijken naar zadels..

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:24

Je hebt meestal ook wel van die hoesjes voor op je zadel met van dat gel erin. Dat zit ook wel fijn

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:16

ik heb ook altijd last tijdens lange ritte, ik heb niet ech last van mn knieen maar van mn stuitje, als ik veel draaf en soms gallopeer gaat he wel, maar als we tochten doen met groote groep dan stappen we alleen en dan weet ik uiteindelijk niet meer hoe te zitten

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 08:34

Anoushka hoe heb je dat opgelost? Of weet je hoe het komt? Met wat voor zadel rij je en maakt het uit of je met een ander zadel / andere beugels gaat rijden?

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:08

ik heb met twee zadels gereeden, dressuur en veelzijdig, ze hebben me aangeraaden om een spaans zadel te kopen og een lange afstands zadel, maar heb er geen geld voor, beugels maaken voor mij geen verchil

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 09:17

Ok, ik kan met je toevoeging eigenlijk niet zo veel...
Door wie is je een spaans zadel aangeraden, waarom etc?

Tips en dergelijke blijven dus zeer welkom!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:28

Wat bij mij eigenlijk belangrijk is, is dat ik niet te lang achter elkaar stap, dan wordt ik ook stijf en krijg ik sneller klachtjes.
Zolang ik maar voldoende afwisseling hou in mijn rit, dus veel draf en stukjes galop (natuurlijk afgewisseld met stap stukjes), gaat het allemaal goed. Ik heb ook moeite moeten doen voor een goed passend zadel voor mij en mijn paardje. Ik heb nu sinds bijna 2 jr een kiefer malmo en bevalt prima. Dit is ook een dressuur, maar niet te gesloten, dat werkt voor mij het best.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:39

spaans zadels is me aangeraaden omdat je er anders in zit, je hebt meer steun enzo bij de zit, het is me aangeraaden door andere tijdens de tochen, wij gaan namelijk een paar keer int jaar een lang weekend met de paarden weg en slaapen dan in tenten enzo

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:40

Stevige fenders maken dat je benen meer steun hebben. Je been ligt tegen het leer aan waardoor ze minder wiebelig zijn. Wat betreft het afwissenen van de gangen, dat scheelt ook een heel stuk ja.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 18:17

@Mrie, dus steun van fenders is wel goed (krijg je geen last van), maar van wrongen (eventueel) wel? Of begrijp ik het dan niet goed?

wattenstaafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:59

Ik lees hier veel over het zadel en de beugels e.d. en denk toch maar even ervaringsadvies te geven. Ik heb dit zelf ook jaren gehad, bij mij was het dat mijn spieren niet genoeg ontwikkeld (lees: gebruikt) waren waardoor ik meer druk op gewichten zette dan op de spieren, waarna ik altijd een houten kont een zere knie en vooral dodelijke enkels had. Hier zijn wel oefeningen voor om die spieren sterker te maken, verkrijgbaar bij 1 afspraakje met een fysio die mij dit dus ook direct heeft aangeraden. Ook kun je ze op internet vinden. Misschien dat je daar iets aan hebt, moge blijken dat veranderen van zadels e.d. niet werkt. Ik ben nu pijnvrij, behalve als ik weer eens een tijdje mn oefeningen niet doe, dan merk ik het weer in mijn enkels.
Hou me op de hoogte mocht er iets verbeteren! Interessant!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 15:22

Hey Princesst, jou klachten lijken wel erg op die van mij. Ik zal eens gaan zoeken naar de oefeningen, die zullen waarschijnlijk geen kwaad kunnen ;) . Heb je misschien een naam of websitezodat ik weet dat ik de juiste oefeningen te pakken heb? Nu rij ik vrijwel nooit, dus echt uitproberen of het werkt kan ik niet. Maar als oefeningen wel helpen en een speciaal zadel niet, dan geeft dat natuurlijk wat meer keuzevrijheid!

wattenstaafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:49

Ik zal morgen het huis even doorzoeken naar de oefeningen, en anders vraag ik de fysio wel even of hij een link kan geven. Elke fysio kan je hierbij helpen hoor! Dit weekend pb ik je een link, plaatjes of de naam van mijn fysio!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:54

laura1986 schreef:
@Mrie, dus steun van fenders is wel goed (krijg je geen last van), maar van wrongen (eventueel) wel? Of begrijp ik het dan niet goed?

Je snapt het goed. Fenders maken dat je benen minder wiebelig hangen en dat de bewegingen minder frictie geven in de gewrichten, dus wel beweging naar voren en achteren maar bijvoorbeeld bij je knieen niet naar links en rechts. Daar zijn je knieen namelijk niet voor gemaakt al kunnen ze het wel een beetje.
Wrongen dwingen je been in een bepaalde houding, dat kan prettig zijn, maar ze houden geen rekening met de frictie in het gewricht wat door die houding kan ontstaan.

Die tip over die oefeningen is ook een heel goede. Had ik niet bij nagedacht maar ik oefen ook nog steeds mijn achillespezen (wordt langer, wordt langer) en de draaiing van mijn voet naar binnen. Ook doe ik te paard oefeningen uit het boek; Wat beweegt de ruiter. Daarbij verbeeld ik me dat mijn zitvlak tot mijn middenrif een bal is die ik op de bewegende rug moet balanceren. Daar ga je vanzelf rechtop en ontspannen van zitten.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 20:06

Princesst schreef:
Ik zal morgen het huis even doorzoeken naar de oefeningen, en anders vraag ik de fysio wel even of hij een link kan geven. Elke fysio kan je hierbij helpen hoor! Dit weekend pb ik je een link, plaatjes of de naam van mijn fysio!

Ok, super bedankt!

Mrie ik snap het fenderverhaal nu wel wat beter ;) . Ik zal er waarschijnlijk, indien ik uiteindelijk een zadel met fenders koop wel aan moeten wennen denk ik.. maarja dan maar meteen helemaal goed leren rijden (een beetje van voor af aan beginnen), want de 10 jaar manegelessen van ´vroeger´ hebben me nog niet daar gebracht waar ik rijtechnisch gezien wil zijn :+ .

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:02

Citaat:
Mrie ik snap het fenderverhaal nu wel wat beter ;) . Ik zal er waarschijnlijk, indien ik uiteindelijk een zadel met fenders koop wel aan moeten wennen denk ik.. maarja dan maar meteen helemaal goed leren rijden (een beetje van voor af aan beginnen), want de 10 jaar manegelessen van ´vroeger´ hebben me nog niet daar gebracht waar ik rijtechnisch gezien wil zijn :+ .

Joh!!!!