Trekpaard Kim @ Work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Trekpaard Kim @ Work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:44

Kim en ik rijden nu op B niveau, de basis van alles. :j
Op het moment zijn we bezig met controle houden, hetzelfde tempo aanhouden in draf, vertrouwen geven en laten zien dat er geen monsters uit de bosjes springen.
Kim is een heel sterk paard, maar ook erg goed terug te nemen als ze er vandoor wil gaan.
Ze reageerd prima op stem en onze buitenritten zijn over het algemeen geweldig! :+:
Het probleem begint bij ons zodra ik met haar wil trainen.
Of het nou in de bak is, het grote weiland of buiten op een grasveld; ik blijf tegen het volgende aanlopen.
Ze zet zich, vooral op de rechterhand, helemaal vast en probeerd zo snel mogelijk richting uitgang te rennen.
Ze is dan erg moeilijk te sturen, en soms moet ik gewoon echt in haar mond trekken om haar onder controle te houden.
Achteraf voel ik me hier erg schuldig over. ;(
Ook stilstaan kent ze niet; wijken, draaien, wendingen om de voorhand, alles haalt ze uit de kast.
Daarbij trekt ze keihard de teugels uit mijn handen, waardoor ik hier nu zit met een pijnlijke blaar op mijn hand. >;)
Dat is ook de reden dat ik liever een buitenrit maak, dan serieus te gaan trainen.
Toch vind ik het belangrijk om haar de basiskennis te leren, zodat de buitenritten nog veiliger worden.
De foto's zijn gisteren gemaakt en ze was énorm(!) druk. :):)
Lentekriebels. 8-)

Mijn eigen commentaar:
- Tenen naar binnen draaien.
- Af en toe pianohandjes corrigeren.
- Rechtop blijven zitten.
- Minder op de voorhand rijden.
- Benen niet kantelen.

Paspoortje:
Naam: Kim van de Hamstermolenberg
Geslacht: Merrie
Hoogte: 1.72m
Ras: Nederlands [ras]
Geb. datum: 14 April 2004
Kleur: Toverballetje
Aftekeningen: Een kol en 2 sokjes achter.

1Afbeelding

2Afbeelding

3Afbeelding

4Afbeelding

5Afbeelding

6Afbeelding

7Afbeelding

8Afbeelding

9Afbeelding

10Afbeelding

11Afbeelding

12Afbeelding

Dat was het alweer!!
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! :wave:

Stravero

Re: Trekpaard Kim @ Work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:05

Leuk paardje is het :D

Probeer er op te letten dat je je schouders achterover houdt, commentaar geef je zelf al! Succes nog verder!! :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:29

Eigenaar van nog een koppig trekpaard meldt zich :D

Laat ik dat probleem nou herkennen ,dat ze in de bak absoluut niet willen en erbuiten gewoon wel. Neel geeft ook duidelijk aan dat ze in de bak NIET wil draven en NIET wil galopperen en ze zet er dan echt een kop op. Ik maak daarom onderscheid tussen dressuurmatig rijden en gedrag corrigeren. Als ze echt heel koppig bezig is en dat uit zich bij haar meestal in naar de uitgang toe hangen, dan corrigeer ik echt met twee handen opzij. M.a.w. als zij opeens afslaag, dan blijven m'n handen op de hoefslag waar zij ook hoort, en als ze dan geen druk wil voelen, tsja, dan zal ze toch echt terug naar die hoefslag moeten. Dat heeft meer effect dan dat ik eerst gewoon door probeer te rijden, zo dressuurmatig mogelijk. Dat is dus een echt verschil met mijn andere paard. Als je een heel koppig paard hebt, probeer zelf nog koppiger te zijn! :D Maar eens een beetje lijmen met wat stroop werkt soms ook errug goed bij een trekpaard.

Stilstaan kan Neel gelukkig wel heel goed, maar dat komt ook omdat ze dat aan de longe aangeleerd heeft. Omdat ik goed kunnen stilstaan gewoon heel belangrijk vind (ze moet ook voor de kar straks) geef ik haar heel vaak een brokje als ze het netjes doet, en dat weet ze maar al te goed! Neel krijgt altijd de lachers op haar hand als ze laat zien HOE snel ze kan gaan stilstaan ;-) (lijken soms wel sliding stops). Je zou dat misschien ook eens kunnen proberen aan te leren aan de longe?

Rijtechnisch vind ik het er best goed uitzien, hoewel je wel je schouders wat naar voren laat vallen en als ik het goed zie zet je je handen dan wat vast. Dat kan misschien ook gebeuren in een poging om haar meer naar beneden te krijgen. Maar wat dat naar beneden rijden betreft, misschien is het beter om haar dan eerst flink uit te laten draven voor je pogingen doet om haar ontspannen te laten lopen. Als ze erg voorwaarts zijn is het nu eenmaal erg lastig om dat netjes te doen en dan wordt het al snel trekken en duwen aan de voorkant.

Verder vind ik dat je best netjes zit en dat Kim op de meeste foto's toch ontspannen loopt. Je ziet er niet echt aan af dat ze zo druk is (hoewel ik dat best geloof van je hoor, haha!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:11

BelgenGek: Dankje! Zullen we zeker doen. :)

Liseth: Leuk ja! :j

Stravero: Bedankt, daar zal ik de volgende keer eens goed op letten. +:)+

HannahFrouk: :D
Ik probeer net als jou gewoon door te rijden en weer naar de hoefslag te sturen.
Is erg moeilijk, want in de bak drukt ze je been keihard tegen de bakrand. |o
Op het grasveld zet ze zich vast en wijkt zo snel ze kan naar de uitgang.

Longeren doe ik ook met Kim.
Wij hebben een longeerbak, dus zonder touw en dat gaat erg goed. :j
In het begin viel ze ons aan, maar nu gaat het prima.
Ook ben ik ongeveer een half jaar geleden begonnen met stilstaan op commando.
Als ze dat doet krijgt ze een snoepje.
In het begin duurt het nog een half rondje voordat ze echt stilstaat, maar hoe langer we doorgaan hoe eerder ze stil staat.
In de bak wil ze ook wel stilstaan, maar buiten absoluut niet. :n

Ik ben het met je eens wat naar beneden rijden betreft.
Ze hoeft van mij absoluut niet aan de teugel, alleen als ze erg braaf is proberen we een klein stukje naar beneden te rijden.
Volgende keer ga ik haar eerst longeren voor het rijden.
Bedankt!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:02

Hai Tineke!
Ik vind het er ook okee uitzien hoor! Commentaar geef je zelf al, dus daar ga ik niets meer over zeggen. Dat weet je tenslotte al he!? ;)
Ik vind Kim idd ook minder druk overkomen dan dat je zegt, maar dat krijg je met foto's...!

Aan de teugel rijden is ook niet het belangrijkste. Eerst lekker voorwaarts, stelling en de hele mikmak, komt het vanzelf!

DonnaWho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:05

Hoi
Wat een leuk paard!
Wat mij opvalt op de foto's is dat ze soms moeite heeft haar rug te blijven ronden. Kijk naar het stuk rug achter het zadel en vergelijk de foto's 1, 2, 7 en 13 met 5, 6 en 9. Op de eerste foto's is haar rug holler dan op die andere foto's. Op de rest van de foto's zit het er min of meer tussenin. Vergelijk vooral foto 7 met foto 9, zo'n beetje hetzelfde moment in de draf, op foto 9 spant ze mooi haar linker rugspier, op foto 7 laat ze de rug 'vallen'.
Mogelijk zit hier een deel van de problemen die je met het rijden tegenkomt.

Tips om dit op te lossen vind ik moeilijk te geven. De mooiste oplossing is een goede instructeur die je gerichte oefeningen kan geven om het paard te leren hoe ze haar rug kan dragen. Die instructie zou ik dan toch vooral in de 'klassieke' hoek zoeken. Zij zijn over het algemeen bezig met hoe het paard z'n lichaam gebruikt en hoe je dat kunt verbeteren, en niet met de 'krul van de hals'.

Maar ik wil wel proberen wat algemene tips te geven:
Kijk naar foto 10, dat ziet er heel mooi uit! Zo zie je dat een trekpaard (dat kort en stevig is) toch heus de lengte kan opzoeken. De hals wat uitschuiven richting voorwaarts-neerwaarts betekent dat het gewicht van hoofd en hals wat aan de schoft 'trekken' en daardoor de rug achter de schoft wat omhoog trekken - dit helpt je paard om de ruiter te dragen. Zoek daarom regelmatig tijdens het rijden die houding even op. Blijf soepel, gelijk en meegaand met je handen en let erop dat de achterhand niet gaat sloffen, houd de achterbenen actief, let op het ritme van de passen.
Leer haar (evt eerst aan de hand) ook tijdens het stilstaan haar hoofd en hals wat te laten zakken.
Buitenrijden is goed voor zooo veel dingen dus vooral lekker blijven doen! Wissel in de draf regelmatig van been bij het lichtrijden, zodat de benen afwisselend belast worden.
Ga je dressuurmatig rijden, rij veel in stap zoals op foto 10. Rij grote wendingen en voltes en werk zo rustig aan de buigzaamheid in het lijf. (Kleine bochtjes zullen moeilijk voor haar zijn, die kun je beter niet vragen, hou het eerst in grote lijnen.) Let erop dat ze haar binnenbeen goed onder haar lijf zet, dat is niet zozeer heel erg naar voren als wel richting het midden van haar lijf (goed onder de massa).
Probeer of ze een massage lekker vindt, en waar. Ook als je op het paard zit, tijdens het halsstrekken, kun je bijvoorbeeld de manenkam een beetje kneden (begin voor de schoft en dan naar voren). Let goed op de reacties.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:17

Jaan: Dankje. :)
Het was echt hoofd in de lucht en gaan met die banaan. :):)

DonnaWho: Haar holle rug was mij inderdaad ook opgevallen, vooral op deze foto's. :j
Ik denk dat het ook aan mijn gewicht ligt, ik ben aan het afvallen, maar het gaat niet snel. ;(
Zaterdag breng ik Kim naar een 2 maanden durende training door een meisje dat Z rijdt.
Zij zal bezig gaan met Kims lichaamsbeheersing zonder haar in de krul te trekken. :)

Zoals foto 10 probeer ik altijd te rijden. :j
Vooral op buitenrit lekker los, zodat ze om zich heen kan kijken.
Als ik naast Kim sta, heeft ze geen problemen met stilstaan en zakt ze gewoon met haar hoofd.
Soms valt ze zelfs bijna in slaap. :z
Je tip om regelmatig van been te verwisselen in draf is erg goed voor mij!
Daar heb ik eigenlijk nooit aan gedacht. >;)
Buiten let ik daar nooit op, maar ook hier zal ik echt op gaan letten. :j
Heel erg bedankt voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:13

Les nemen is niet voor iedereen weggelegd helaas. :\
Aan de gegeven tips heb ik al wat. :j
Nee, het zadel is niet te klein, mijn kont is te dik. :o
Ik ben hard bezig met afvallen.
Thanks. :)

Saaraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:18

Probeer je niet als een 'pattatenzak' op je paard te zetten, maar probeer je rug mooi recht te houden... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:35

Bedankt voor de 'subtiele' tip. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:34

Ja, op de dag dat deze foto's gemaakt zijn was ze echt heel erg sterk. :j
Normaal valt het wel mee en is ze net zo goed in te houden als een ander paard of pony. :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:11

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)
Gelieve ook de volgende keer de TEM-knop te gebruiken en niet alleen in het topic te reageren als iemand onvriendelijk reageert. Wat nóg beter zou zijn is om allemaal gewoon met respect te reageren, niet alleen tegenover de topicstarter maar ook de andere posters. :)

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:51

Hele leuke combi! Je zadel ziet er af en toe wat aan de kleine kant uit....heb je zelf t idee dat je niet te ver naar achteren in t zadel gaat zitten? Het is mogelijk dat je zadel dan teveel achterover kantelt en op de rug van je paard drukt. hier kunnen ze ook heel vervelend door gaan lopen en erg stug worden in de wendingen e.d.! Heel veel succes met je schitterende belg!!! groetjes, Tessa

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:23

Moderatoropmerking:
En opnieuw berichten verwijderd die niet aan de nieuwe RT-HAW regels voldoen, wellicht kan men de nieuwe regels even doorlezen alvorens te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:08

Dat idee heb ik eigenlijk niet, maar ik kan er op letten, misschien heb je gelijk.
Dankjewel!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:23

Ik vind het een erg mooi en stevig gebouwd paard( :+ )
Verder rij je wel goed alleen moet je er soms om denken dat je niet te ver naar voren gaat leunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:43

Dankje, ja dat merk ik zelf ook.
Als Kim erg druk is, gaat dat vanzelf.
Net of ik dan meer controle heb als ze er vandoor zou gaan.
Als ze een paar passen lekker draaft, ga ik dan weer recht zitten.

Ik krijg hier wel nuttige tips, op die ene opmerking na. :D

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:37

Hahahahahaha!!! Nou we kunnen elkaar een hand geven hoor....ik ben ook niet een van de lichtste!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:44

Wat een leuk paard zeg :D
Let verder op je piano handjes haha ;)

Nog veel plezier samen, is een leuke combi :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:14

Dankje. :)
Daar moet ik inderdaad op letten. :j

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:22

heeej,,
allereerst, RESPECT!! ik heb even je profiel geleze en het valt niet mee om zoiets heftigs meegemaakt te hebben!

daarbij wil ik zeggen dat je een lekker paardje hebt :D helemaal geweldig!

als tip geef ik je mee om hééél veel overangen te rijden, zo let Kim meer op jou en wordt ze makkelijker in het luisteren naar je hulpen. daarbij zou ik heel veel figuren rijden en veel stelling en buiging aan proberen te nemen... zo krijg je een los en soepel paard en zal Kim beter haar rug gebruiken en lekkerder door haar lichaam gaan lopen!!

veel succes nog met je super knollie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:15

Dankje.. :) Ik wou dat ik kon zeggen dat het wel meeviel, maar dat is helaas niet zo.

Da's ook een erg goede tip! :j
Dat doe ik inderdaad te weinig; overgangen, figuren.
Meestal rij ik buiten, maar ook daar kan ik er aan werken.
Thanx!

Edit: Jouw profiel is ook erg leuk, levensverhaal van je paardje.
Die eerste veulenfoto is echt mooi.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:19

dankje :D

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:51

erg leuk paard.. ik zou zeggen wat je zelf al zou je handen en je voeten voor de rest niets aan op te merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:01

Dankje :)