Na ruim een jaar!! Udon @ work!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Na ruim een jaar!! Udon @ work!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 22:41

Vorig jaar rond deze tijd werd er bij Udon een ernstige blessure geconstateerd. Aan allebei zijn voorbenen waren zijn collaterale banden beschadigd. Voor die tijd waren we ook al een tijd aan het kwakkelen (kwam uiteindelijk door die blessure).
In totaal heeft Udon dus zeker 14 maanden stil gestaan. (er staat een uitgebreid revalidatie verslag in mijn profiel)

In december is hij uiteindelijk goed uit de scan gekomen. Maar omdat ik geen zin had om in de vrieskou op te gaan bouwen, en omdat ik Udon alle tijd wilde geven zijn we nu pas aan de slag gegaan.
Afgelopen woensdag zijn we vanaf de revalidatie stal naar stal Verboon te Schipluiden verhuisd.

En toen moest het er dit weekend maar van komen! Weer aan het werk! Ik had enorme doem scenario's bedacht... want het kan echt een woest type zijn... maar hij was zo ontzettend braaf!! Hij deed het echt super. Vrolijk briesend hobbelde hij door de bak!!

We hebben 15 minuten ingestapt 5 minuten gedraafd en weer 15 minuten uitgestapt. En ik heb er zo van genoten.
Ik heb er helemaal niet aan gereden (dat mag ook nog niet) heb hem gewoon laten lopen.

Hoewel mijn houding al best wat verbeterd is... zie ik direct puntjes waar ik op moet gaan letten. Soms waren mijn teugels te lang... ik moet meer vooruit kijken (dan zit ik waarschijnlijk ook net wat rechter op) en mijn benen lang maken en hakken uitdrukken (moet mijn beugels ook wat langer maken... maar ik zat even op rodeo-stand voor de zekerheid ;) )

Alle rij foto's zijn trouwens stills uit een filmpje

Eerst even poetsen!
(heb hem heel het jaar zonder deken laten staan, Udon is nl. niet zo'n fan van dekens... en aangezien in toch niet op hem reed... helaas ziet hij er zo niet heel sexy uit met al dat haar... en ook nog eens zonder spieren na al die rust... maar ja, als het goed is komt dat wel weer)
Afbeelding

Eigenwijs!!

Afbeelding

Eerst even stappen

Afbeelding

En daar gingen we hoor!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

floorDaan

Re: Na ruim een jaar!! Udon @ work!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 06:02

Wouw! Dit ziet er al goed uit hoor! Wat fijn dat hij weer beter is, je mag je handen iets hoger plaatsen want nu heb je de neiging om ze op je schoor te leggen en dan LIJKT het alsof je heel veel doet met je handen maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn, voorlopig zou ik verder gewoon lekker zo doorgaan! Succes!

Loukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:57

Het ziet er op zich wel ontspannen uit, maar probeer niet terug te werken met je handen.
Handen mooi dragen en niet naar je toe halen. EN teugels mooi op maat houden, vind ze iets aan de lange kant.
Vind je paard ook iets op de voorhand lopen, zo lijkt het op de foto's. Veel overgangen rijden en ah aktief maken/houden.
succes

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 10:02

Is altijd weer spannend wat ze doen na een rustperiode. Die van mij heeft niet zo lang op rust gestaan. Bijna 2 maand. Maar de eerste keer is altijd weer spannend.Ik heb gisteravond voor het eerst weer op die van mij gezeten. Dus ik weet hoe je je voelt. Komt wel weer goed. Hoe vaker je rijd hoe beter je ontspant.

EllenLufGina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 10:08

Als ik jou was zal ik de teugels wat korter nemen. Nu lijkt het dat je ellebogen achter je rug een beetje komen. Maar mischien lijkt dat ook wel
Ziet er leuk uit !+:)+

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 10:28

hoi!

Bedankt voor de reacties!!

Het was inderdaad heel spannend om er weer op te gaan... maar hij gelukkig ontzettend braaf! Het lijkt inderdaad alsof ik tegenwerk... maar ik had niks in mijn handen met rijden... gelukkig lijkt dit dus alleen maar zo

Ik ben het helemaal eens met jullie, over mijn handen en teugels... Daar moet ik echt aan werken... En nu ik de foto's zo zag, realiseerde ik het me helemaal.

Hij loopt inderdaad ook wat op de voorhand... maar ik kan er nog niet echt aan rijden... zoals veel overgangen maken. Het is nu alleen nog maar een beetje conditie opbouwen. En als hij goed blijft, gaan we de puntjes weer op de i zetten.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 10:52

Wow ziet er goed uit hoor :) is dit de eerste keer dat je weer rijd na de blessure?
Udon loopt een beetje op de voorhand maar dat vind ik eigenlijk best normaal na een jaar niet te hebben gereden en bovendien mag je hem nog niet aan het werk zetten, dus voor nu mag je hem best gewoon laten lopen :) Volgens mij heeft Udon het werk gemist als ik hem hier zo zie lopen :D . Commentaar op je rijden: iets rechter zitten (schouders naar achteren!) , handen meer dragen en ze mogen best wat dichter bij elkaar en je teugels natuurlijk op maat. Volgens mij mag je de volgende keer je beugels wat langer doen, weet niet of je het express korter hebt gedaan omdat je niet wist wat hij ging doen?

Je hebt echt een leuk paard onder je kont en eerlijk gezegd ben ik nu wel benieuwd hoe het rijden eruit zag voor zijn blessure :o

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 11:43

Ziet er best fijn uit hoor, maar ook met lange teugels, hand voor houden, dit voelt je paard namelijk ook. Een paard buigt niet voor niets af als je aan de lange teugel in de teugel knijpt ;)

Daarbij heb je voor jezelf straks ook weer een goede uitgangs punt als je weer meer aan het werk gaat.

Ik vind het een ontzettend gaaf dier om te zien.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 11:48

Lou wat gaaf dat je er weer op gezeten hebt!!!!!
Oh wow, wie had dat nog kunnen denken afgelopen jaar...
Wens jullie héél veel succes, komt vast weer helemaal goed! :D

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:13

Wauw wat geoed dat het beter gaat!
Als je het leest zou je echt denken dat er niets meer was om later te rijden,maar wat leuk voor jullie!
Om nu echt HAW zommentaar te geven heb ik geen zin in :')
Maar probeer je handen iets hoger te houden!
En super veel sucses met je leuke paard!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:21

lwuk beestje.
ik denk dat teugels korter pakken makkelijker is dan je handen op je schoot zetten ;)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 16:27

Bedankt voor alle berichtjes en het commentaar! Er wordt aan gewerkt! :D

@ Natje_Spirit
Dit was de tweede keer dat ik er weer op zat, maar de 1e keer dat we weer hebben gedraafd....
Ik had ook het idee dat hij het lekker vond om wat te doen, hij brieste heel de boel bij elkaar!

Voor het kwakkelen begon had ik Udon ongeveer een half jaar. Toen waren we net op het punt gekomen dat we echt een team werden, en wilde ik gaan starten met hem. Toen sloeg het noot-lot toe.. We hadden dus nog niet echt een bepaald niveau

@ WinBinChes
Ja, je hebt gelijk!
En bedankt voor het compliment!

@ Auky
Heeeej Kim!! Ja, cool heh? Eindelijk weer aan het rijden! Ik heb me zo veel zorgen gemaakt afgelopen jaar... maar nu gaan het eindelijk de goede kant op. Hopelijk houden we dit vast!
Alles goed met Auke en Bry?

@ LikePink
Het is echt spannend geweest... of ik er ook nog op zou kunnen kruipen. Maar het lijkt de goede kant op te gaan!

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:48

Meeste dingen zijn denk ik al gezegd.
Denk ook dat je paard iets aan de dikke kant is.
Paar kilo's minder en het totaal beeld wordt al een stuk beter!
Maar vooral nu met de weide periode zal dat erg lastig worden haha....

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 22:21

Ja, jeetje....
Hij heeft ruim een jaar stil gestaan... met heel de dag door hooi om te knabbelen... (anders zou hij zich helemaal dood vervelen) mag ie een beetje uitgezakt zijn... :)

Daarnaast zit er nog zeker 5 cm haar op!

Ik vind het, eerlijk gezegd, dus wel meevallen...

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:27

Vraag me af of sommige wel het hele verhaal lezen?.... 14 maanden stil gestaan voor het eerst weer erop en commentaar als 'valt op de voorhand' en 'paard is wat te dik'.... Uhm natuurlijk is dat zo!

Ik vind dat het er heel ontspannen uit ziet voor zo'n eerste keer en liever dat er iets meer vlees op zit is makkelijker als je er weer spier op wilt rijden!

Je werkt iets terug met je handen, maar begrijp dat het vreemd is er weer op te zitten!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 14:51

hihi... bedankt Nikki... en hij is niet zozeer dik.. wel ernstig 'out of shape' De verhoudingen zijn wat zoek, want er zit geen spier meer op.. dus hij heeft een sprietnek en kleine billen gekregen...

Ben wel druk aan het oefenen om mijn handen netjes te houden... ik kan nog maar korte stukjes oefenen, maar volgens mij ziet het er al wat beter uit :)

Lois1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:55

Woauw, ziet er super mooi uit!

moonbx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:58

Wat een schatje!
Ik vind het voor de 1e keer na een tijd er heel goed uitzien hoor!
Let op dat je geen pianohandjes krijgt, en je ze mooi bij elkaar houd. verder vind ik het heel netjes!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 15:18

Dank jullie wel! :)

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 02:15

Suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuper netjes!!
Zeker na zo'n lange tijd!!
Volhouden,je kan best nog wel eens ver komen met em!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 03:12

Wat zul jij blij zijn dat je er weer op mag zitten!

Jullie zijn een leuke combi, rijtechnisch is het begrijpelijk dat het allemaal nog niet zo lekker gaat, en dat ie op de voorhand loopt en jij wat onzeker erop zit.

Je teugels ben je je zelf gelukkig al van bewust.
Als je die wat korter doet zal ie ook wat minder op de voorhand vallen.

Veel succes met de verdere revalidatie!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:49

Wat fijn dat je eindelijk weer kan rijden, en wat ziet het er goed uit na zo'n lange tijd niets doen!
Lief paard als je daar zo weer op kan klimmen na zo'n lange tijd :)

Inderdaad je teugels iets korter en je hand wat meer voor je, dat hij wat op de voorhand loopt is logisv h, je kan na zo'n lange periode van rust er niet ineens maximaal aan gaan rijden en hem op de achterhand zetten.
Het ziet er super ontspannen uit en dat lijkt me het belangrijkste om weer op te kunnen gaan bouwen.

Veel succes verder!!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 11:50

Hoihoi!

Bedankt voor jullie leuke reacties! :)

Woensdag gaan we op controle... na 2,5 week opbouwen. Ik vind het dood eng!! Ik kan alleen maar hopen dat hij nog goed is, spannend!!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:51

Wat een leukerd heb je onder je kont zeg! :)
Ik vind wel dat je je teugels veeel korter moet pakken, het lijkt alsof je Udon nogal tegenhoud van voren, ik zou 'm voorwaartser rijden!
Verder goed naar achteren blijven zitten!

(Heb je foto's hoe het rijden eruit zag vóor de blessure? Fijn dat het wel weer goed gaat met 'm!)

SabrinedeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:37

hey,
Jeetje dat is wel een lange tijd zeg! Dan vind ik dat je er super op zit, ook je paard vond het zo te zien weer heel fijn om weer te rijden! Veel succes nog met hem!