Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
veel succes iig er mee!
Bonny95 schreef:Mijn paard (4 jaar) net 4 maanden onder zadel wil stijgeren en bokken als ik opstap. En loopt ook weg.
Iemand staat erbij en heeft haar aan de longeerlijn vast en moet haar stevig vast houden zodat ze niet gek kan doen. Ik ben er ook al een keer van afgevallen. De laatste keer zat ik achter het zadel in plaats van erop en ze bokte en bokte en mijn begeleider riep blijf zitten en greep mijn been vast om erop te blijven zitten. Is ook gebeurd ik ben blijven zitten tot ze opgaf en toen in het zadel gaan zitten. (ik heb dus gewonnen ) Maar ik ben bang dat ze het de volgende keer gewoon weer doet.
Dit doet ze trouwens sinds een week of 2. Heeft 3 weken stilgestaan ivm ziekte (Rhino)
Ik heb al een nieuw bontonderlegger gekocht en onder mijn zadel gedaan, maar dat was niet het probleem.
Als ik er eenmaal opzit is ze een paar rondjes erg gespannen maar daarna ontspant ze zich.
Citaat:'ik heb dus gewonnen' werkt niet bij paarden, ik denk dat jouw jonge net ingereden paard een nare ervaring heeft meegemaakt met het opstijgen doordat je achter het zadel neerkwam en waarschijnlijk ligt je zadel ook niet goed, dat zijn 2 prima ingredienten om een paard aan het stijgeren en bokken te krijgen tijdens het opstijgen.
Ik denk dat eerst het vertrouwen weer hervonden moet worden onder begeleiding, wat inhoudt dat je in ieder geval moet zorgen dat je correct rustig in het zadel neer komt.
Pas verder aub op, steigeren en achterover vallen ligt dicht bij elkaar..