Springen bij 70cm maar weigeren bij 80.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sethlover

Springen bij 70cm maar weigeren bij 80.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 20:20

Hallo,
Mijn lieve knollie Seth en ik springen wel eens, we gaan binnenkort ook een springlesje nemen voor verbetering van mijn techniek.
Maargoed, we hebben nu staanders staan, vind meneer allemaal goed. Hij springt ook goed tot 70cm, en dan zetten we hem een hoger en weigert ie alles. Ik weet dat hij het kan. Ben een tijdje in het bos gaan springen en dat waren veel hogere hindernissen.
Maargoed, zou dit aan mij liggen of aan het paard?
Hebben jullie hier tips voor?

daffie1986

Re: Springen bij 70cm maar weigeren bij 80.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:36

Als ik jou foto's bekijk van het springen van 80 cm [RT-HAW] Bonte BWP @ springen (80cm!) en dressuur denk ik dat je toch echt jezelf daarvoor moet aankijken. Je gaat niet mee in de sprong en zet je handen vast(ook tijdens het dressuur op je bovenbenen)n.Ga mee in de sprong ipv recht op te gaan staan, en ga ook mee met je handen.

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:48

je gaat niet mee in de sprong, je handen moeten meer naar voor.
Als je gaat beginnen te trekken in zijn mond tijdens de sprong gaat hij op de duur niet meer durven springen. Rij eerst cavalletjes en lagere sprongetjes zodat je het leert om mee te gaan, dan zal het wel lukken. En nij het dressuren liggen je handen bijna op je bovenbeen, ze mogen veel verder naar voor. Probeer ook altijd mooi recht over de hindernis te gaan en naar voor kijken. veel succes !!! +:)+

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 14:15

@daffie... - Ik ben verbeterd haal aub dat verschrikkelijke topic er niet bij :P Ik wil echt geen verwijzingen naar mijn topics want ik zet inmiddels ook mijn handen niet meer vast. Reageer dan niet als je daarnaar gaat verwijzen.. En dat was volgens mij ook lager dan 80cm ik spring nu hoger.

Maar hebben jullie oefeningen om het vertrouwen tussen paard en ruiter beter te maken?

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:20

Misschien vind je het zelf wat spannender. Je paard merkt dat meteen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:22

Toch is dat topic wel van belang, duidelijk daarop te zien is dat je niet goed aanrijd naar de sprong, je zit op het verkeerde been, trekt m de wending om, waardoor pony uit balans komt, en dan moet ie uit een slingerende draf springen...
De aanloop naar de hindernis is evenzo belangrijk, het ie belangrijk dat het tempo goed is, dat de balans goed is, dat je genoeg voorwaartse drang hebt gecreeerd, dat je zelf in balans zit.

Dat je daarna netjes wacht voor de sprong en pony aan laat trekken et cetc.

Ga eerst eens een tijdje oefenen met hele lage kruisjes, en neem ook wat dressuurlessen mee, zonder dressuurbasis geen springen ' ;)

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 16:54

Jean-ja dat zou inderdaad wel kunnen.. Dat ik een beweging maakt waardoor paard het merkt.. Ik heb woensdag weer springles dus we zullen zien.
Crossmonster-ik heb geen behoefte aan commentaar op het vorige topic hier in dit topic. Wil je het toch doen, wees volwassen en stuur me een pm ;)

Riena-Romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:04

Ik ben het eens met Daffie1986.
Als je meegaat in de sprong dan zal het paard/pony geen last van zijn rug of mond krijgen.

Succes

:wave:

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 17:14

Zou veel springen over eendezelfde hoogte helpen om meer vertrouwen te krijgen? Want volgens mij kan Seth helemaal geen verschil zien tussen bijv. 50 en 60cm?

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 17:30

Trouwens he, ik had 'vroeger' met de vorige instructeur wel eens (groeps)springlessen, en daar moest je 'contact' hebben met het paard als je over de hindernis springt. Daarom had ik ook de neiging om hem vast te houden denk ik.. Weet nu dat dat fout is, de man gaf een goed dressuurlesje, maar wist dus niks van springen :)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:39

sethlover schreef:
Jean-ja dat zou inderdaad wel kunnen.. Dat ik een beweging maakt waardoor paard het merkt.. Ik heb woensdag weer springles dus we zullen zien.
Crossmonster-ik heb geen behoefte aan commentaar op het vorige topic hier in dit topic. Wil je het toch doen, wees volwassen en stuur me een pm ;)

Het commentaar van crossmonster klopt en is nog nuttig ook. Dus als je werkelijk wat wil verbeteren zou ik er maar naar luisteren. ;)
Balans is en ritme is de sleutel tot een foutloos parcour.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:25

zoek idd het probleem eerst bij jezelf, ben je niet bang? rij hem goed aan en ga mee, als je gaat tegenwerken, dan wil hij niet meer. En het commentaar van crossmonster vind ik ook nuttig en het voegt samen wat iedereen (tot nu toe) hier wil zeggen.
Edit; in ieder geval succes met je paard!

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:34

Je moet idd contact hebben boven de sprong , die trainer had gelijk . maar er is een verschil tussen contact en hem in de mond trekken. Hij reageert helemaal anders als je trekt , hij gaat namelijk gaan stoppen.. en dat is wat je nu bereikt hebt.
Hij krijgt steeds een naar gevoel als hij springt , waarom zou hij dan nog springen ?

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:39

lees trouwens in je profiel dat je je paard deelt met je zus, heeft je zus ook problemen met het springen met dit paard?

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 09:50

Mijn zus springt niet ;)

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 09:54

Maar hoe kan het dat hij buiten alles springt maar binnen weigert bij sommige hindernissen :+ Dan ligt het niet aan het trekken (wat ik al helemaal niet meer doe :+)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:32

Als je lagere sprongen neemt , dan kan het paard zichzelf nog wat behelpen , ze geraken er wel over (hoe ze het doen.. het is een kunst). maar als je hoger gaat (die grens zal bij jouw paard op 80cm liggen dan) dan gaan ze hun hals wel wat langer maken , maar als de ruiter dit blokkeerd .. krijg je een heeel onnatuurlijke houding van het paard te zien. Het doet absoluut geen deugd voor het dier en besluit om dan maar niet te springen.
Dus op lagere sprongen zal hij het nog redden , als je hoger gaat dan ben je gezien :)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:34

Ander vraagje , draai je steeds terug als hij weigert ? om dan opnieuw aan te rijden ?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:36

sethlover schreef:
Trouwens he, ik had 'vroeger' met de vorige instructeur wel eens (groeps)springlessen, en daar moest je 'contact' hebben met het paard als je over de hindernis springt. Daarom had ik ook de neiging om hem vast te houden denk ik.. Weet nu dat dat fout is, de man gaf een goed dressuurlesje, maar wist dus niks van springen :)

Je moet ook wel contact houden, maar het paard neemt z'n hoofd/nek mee naar voren als hij springt, dus dat moet je meegeven met je hand en natuurlijk niet alles losgooien ;)
Succes!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:36

mischien is het te hoog

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:36

ik zou het niet weten hoor mischien vind hij de hindernis eng ofzo of heeft hij iets in verleden meegemaakt...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:41

Een paard stopt op die hoogte niet door 10 cm verschil als de basis goed is.
Dan kan het zijn dat de ruiter het spannend vind en niet meer rijd maar afwachtend gaat zitten.
Maar toch kom ik hier ook uit bij de vorige posters.
Dat ene topic is van febr. Laat ik niet geloven dat je ineens zo enorm verbeterd bent dat je nooit meer stoort.
Ga niet hoger springen, maar ga aan jezelf werken en wat doen met de tips die Crossmonster je geeft.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:22

Vraag is ook wat je uiteindelijk wilt met je paard....een keer 80 cm springen? Of wil je uiteindelijk wedstrijdjes gaan starten? Zeker als je dat laatste van plan bent, moet je je paard eerst dressuurmatig goed voor elkaar hebben. Aan het been, goed reagerend op de hulpen, lekker nageeflijk, goed onder controle. Dat kost gewoon tijd. Maar als je dat voor elkaar hebt maakt 70 of 80 cm waarschijnlijk niet veel meer uit.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 18:19

Mijn uiteindelijke doel is een wedstrijdje 60cm springen. Ik spring nu namelijk makkelijk een 40cm pacours. Maar voordat ik dat 60cm ding ga doen wil ik wel dat hiij een beetje hoger springt want ik wil een goede basis voordat ik hogere pacoursjes ga starten ;) En trouwens ik bèn gewoon ontzettend verbeterd ;) van dat stomme topic had ik echt al heel lang geen les gehad. Als je mijn nieuwe topic goed hebt bekeken zie je dat dressuurmatig ook al goed vooruit gaat ;)

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 10:57

Het is vandaag gelukt, ik heb vooral gelet op meegeven en ondersteunen.
In en uitjes gingen erg goed, en op het einde hebben we zelfs 90cm gesprongen :D ons ultieme record.