Winnie (v. Belisar) in een lastige periode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

winnie03

Winnie (v. Belisar) in een lastige periode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 12:36

Hallo Bokkers! :D

Na lang wikken en wegen heb ik toch besloten om een topic te openen. De reden dat ik mezelf nog steeds afvraag of ik er goed aan doe is omdat we (Winnie en ik) tegen wat praktijkproblemen aangelopen zijn de afgelopen 2 maanden.. Hier zit een verhaal achter en ik zou het zeer op prijs stellen als jullie dit in jullie beoordeling/tips meenemen.

Winnie is 5 jaar, bijna 6 en nu een goed jaar onder het zadel. Het is een ontzettend moeilijk paard met een gebruiksaanwijzing in het kantonees maar tot twee maanden geleden is dit eigenlijk zonder al te grote problemen verlopen. Twee maanden geleden zijn we echter van stal verhuisd. Voor die tijd stonden we bij een particuliere stal. Het rijden ging hier ontzettend goed: voorwaarts-neerwaarts is ontzettend goed bevestigd, galopswisseltje ging keurig en het schakelen in alle 3 de gangen pakte ze zeer handig op. We zijn destijds ook begonnen met het uitbouwen van het schakelen in draf: ietjes terugverzamelen om er vervolgens zonder spanning weer uit te rijden.

Nou werd het drie maanden geleden ineens ontzettend winter hier in Holland dus hebben we besloten om Winnie te verplaatsen naar een stal met een binnenbak. Na alle financiele overwegingen 8 keer te hebben gemaakt hebben we besloten haar op Stal Swanenberg te stallen in Schaijk. Alle faciliteiten aanwezig, hartstikke leuk! Totdat bleek dat ons ros, niet bekend met zoveel luxe, panisch was voor de stapmolen. En wel dusdanig dat we meerdere malen bijna verongelukt zijn zodra ze binnen een straal van 200 meter bij de molen komt. We hebben er al vele uurtje ingestoken om r te laten wennen aan dat ding maar tot nu toe werpt niets zijn vruchten af. Laten kijken, dwingen erlangs te gaan, grondwerk, niets werkt. Op dit moment is het dus zo dat ze in de binnenbak al begint met terughoudendheid en kijkerigheid, terwijl de molen op geen enkele wijze waarneembaar is vanuit de binnenbak.. Nou ben ik iemand die erg graag op het prachtige losrijdterrein rijdt, nadeel is dat dit zich wel buiten bevindt... Op dezelfde vierkante km als de molen. Als we dan eenmaal op het buitenterrein in kwestie arriveren heeft ze zo ontzettend veel spanning opgebouwd dat ik niet in staat ben om haar fatsoenlijk de baan rond te sturen.. De molen bevindt zich totaal aan de andere kant van het terrein, maar ze wordt zo ontzettend heet (steigeren, terughoudend, er vandoor gaan) dat lekker werken er niet in zit.. Feit is dus dat madam misbruik lijkt te maken van de situatie aangezien dit gedrag zich ook voordoet als de molen niet in de buurt is...

De afgelopen 2 maanden is het dus zo dat ik een half uur bezig ben om de spanning enigzins af te laten vloeien.. Waar ze vroeger zo lekker over de rug kon losdraven en galopperen is het nu één bonk spanning en onrust in de aanleuning.. Ik blijf de ontspanning aanbieden en biedt haar constant aan om mijn hand te volgen naar beneden.. Door haar spanning wil ze echter constant in de hoogste versnelling onder me uitlopen. Om dit op te lossen schakelen we erg veel..

3 weken geleden is het hele gebeuren op de video gezet.. Te zien is dat ze aan het begin ontzettend veel spanning heeft en dat ik vervolgens een half uur nodig heb om haar dusdanig te krijgen dat ze over de rug mijn hand naar beneden wil volgen.. Ik heb goede instructie die mij meerdere malen per week begeleidt maar wilde toch aan jullie bokkers vragen om jullie blik er eens op te werpen. Ik vind het erg moeilijk op het moment en wil graag weten wat jullie mening is en of ik het goed op lijk te lossen.. Dus tips, ervaringen en commentaar zijn welkom., Evenals complimenten natuurlijk :D

Spanning --> schakelen:

Schakelen en daarna weer ontspanning aanbieden:

Aanblijven bieden of ze wil zakken en schakelen:

Hier is goed zichtbaar wat er gebeurd vlak voor/ tijdens het galopperen:

Tot zover mijn eerste post.. Ik heb nog heel veel andere video's van onder andere het losstappen, draven en de spanning in de galop.. Als er vraag is naar meer materiaal dan schakel ik youtube weer eventjes in..

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:51

Ik weet niet precies wat de bedoeling is maar ik zie alleen stress en spanning en een ruiter die hier verkeerd mee omgaat.

Je binnenjand is constant veel te streng, de aanleuning is ver te zoeken.
Ze loopt of te diep of tegen de hand.
En waarom steeds zo met die binnenhand weg gooien al;s je haar verder geen ruimte geeft.

Dat nakomelingen van Belisar vaak een eigen karakter hebben is duidelijk, maar hier zul je mee om moeten kunnen gaan en niet tegen moeten gaan vechten.
Leer je paard eerst eens te ontspannen, en nee dat leer je niet door haar zo vast te houden en oefeningen te gaan die alleen nog maar meer verzet oproepen, hier zijn jullie nog helemaal niet klaar voor.

Je hebt een prachtig paard onder je BIPS met een super beweging maar op deze manier rij je over een jaar niet meer rond.
Ze geeft eigenlijk constant verzet, heeft stress, en hierdoor zal ze niet ontspannen.
Probeer eens wat meer voorwaarts neerwaarts te rijden inplaats van dat terugwerkende vasthouden en verzameling.
Dat stuiteren endergelijke krijg je er met dat terugwerken niet uit.
Verder is ze nog niet heel gespierd en is door haar prachtige ruime gangen deze oefening ontzettend zwaar, mede daardoor vind ik dat de aanleuning toch echt eerst optimaal moet zijn evenals de contole, verder moet je echt proberen zelf niet zo krampachtig vast te blijven zitten.
En bij spanning niet doorzitten maar juist lichtrijden, ook dan kun je tempo wisselingen doen ;) en die hoeven niet zo extreem, zou juist beter zijn als ze hier meer haar neusje languit liet gaan en zich niet zo oprolde wat je nu dus contsant bevestigd.
Doe figuren rijden met haar, gymnastiseren en afleiden zodat ook zij het leuk vind, en niet doelloos hetzelfde doen.

Verder ben ik echt van mening dat veel problemen opgelost kunnen worden als je haar meer vrijheid geeft. ook al zal ze in het begin gaan rennen uiteindelijk zal ze hierdoor vertrouwen terug krijgen in de hand en gaan zakken, want nu kan ze dat niet omdat je haar de ruimte niet geeft!

Begrijp het niet als negatief commentaar maar ik zou wel opzoek gaan naar een intructeur die het madametjes karakter van jou paard begrijpt en hier jou mee kan leren omgaan, de spanning moet er gewoon uit en als je op deze mnanier door traint zal er steeds meer verzet komen met waarschijnlijk staken tot het einde ;)

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 12:59

Dank je wel voor je reactie, ik ben het volkomen met je eens.. Ik heb het topic ook geopend om meningen te horen dus ik ben blij met je reactie..

Ik hoop wel dat je in mijn beginpost hebt gelezen dat we normaliter alleen maar bezig zijn met voorwaarts neerwaarts.. Lang en laag over de rug, in alle gangen en tegelijker tijd schakelen.. Dit ging allemaal enorm goed, totdat we op deze stal kwamen.. Ze loopt zo ontzettend onder me uit en wil vanaf het begin af aan al niet meer mijn hand volgen naar beneden... Ik blijf het haar constant aanbieden., Ik bied haar aan om te zakken, wat op de video ook te zien is.. En dan neemt ze iets ruimte maar wordt ontzettend onrustig in de aanleuning.. Mijn probleem en vraag op het moment is dus: Hoe creeer ik de jusite verhouding tussen haar mij me houden en toch de ruimte geven? Als je nog snapt wat ik bedoel..

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:01

Het is moeilijk om een oordeel te geven aan de hand van een paar filmpjes, maar ik denk dat je veel te veel aandacht schenkt aan dit gedrag. Probeer eerst eens lekker voorwaarts te rijden, lichtrijdend. En aan de voorkant niet te vast pakken, maar lekker voorwaarts neerwaarts proberen te laten ontspannen. Probeer ook te beginnen met rijden in dat deel van de bak waar ze het meest op jou let, en bouw dan langzaam uit richting de 'enge stukken', zodat ze er niet teveel aandacht aan kan schenken omdat ze geconcentreerd aan het werk is. Probeer dus niet teveel te vechten, maar rij fanatiek voorwaarts en zorg dat het paard zich op jou concentreert. Veel succes!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:12

Ik moet zeggen dat ik je tijdens het laatste filmpje erg afwachtend vind. Ze krijgt meerdere keren de kans om stil te staan of op de achteruit te zetten. Zodra je been geeft, gaat ze staan drammen op der plaats. Probeer dit te voorkomen en houd het gas erop! Jij moet baas zijn over het tempo. Loopt ze onder je uit? Laat maar lopen. Geef dan eens wat gas en schakel weer terug. Als je constant terugwerkt, bouw je ook spanning op.

Zoals meerdere hier al aangegeven hebben moet je eerst die voorwaartse knop ten alle tijden op 1 gaan zetten. Zou hier ook bij gaan lichtrijden, met doorzitten ga je al gauw te verzameld rijden. Daarnaast heb je een lange teugel, zit je bijna bij je onderbuik met je hand en je hebt daar nog druk op ook. Je paard zoekt, maar zodra ze laag komt, komt ze met je hand. Probeer dus wat meer vering te geven.

Ik kan het commentaar van je instructrice niet horen, dus kan niet oordelen of zij de juiste persoon is om je hierbij bij te staan. Wellicht kun je iig wat met de tips, maar grootste gedeelte zal je al wel geprobeerd hebben.
Laatst bijgewerkt door Caesar op 24-03-09 13:15, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:13

mag ik even inhaken op het verhaal over de stapmolen??

paarden hebben scherp gehoor,kan zijn dat er hoge tonen zitten waar jouw dier bang voor is.
ook kan er een zekere vorm van stroom/energie zijn waardoor jouw dier daar op reageerd.
ga in elk geval uitzoeken of dat ook een mogelijkheid is waarom jouw dier er zo bang voor is

komt dit paard wel gewoon dagelijks buiten en kan het zich dan vrijuit bewegen?
ik zie een enorm gespannen paard wat desondaks toch best braaf bij je blijft.
komt ze los voor het rijden??

je weet zeker dat er niet teveel krachtvoer gegeven word?

rijtechnisch:
heb eigenlijk niet veel aanvullend commentaar op wat loes corner al zegt.
voorwaarts neerwaarts rijden, en wat meer vrijheid geven

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:19

Ik kan niet alle filmpjes zien, wel de eerste 2.

Het ziet er heel drammerig en gespannen uit wat volgens mij komt omdat je haar constant zwaar onder haar tempo rijd. Laat haar lekker op haar eigen benen lopen, op het eigen tempo leren ze veel meer ontspannen. Mijn merrie gaat ook liever te hard dan te zacht maar als ik die ga verzamelen de hele tijd gaat ze ook zo zitten drammen en terecht!!

Je werkt haar te veel naar beneden en ze loopt ook veel te diep. Ik zou zeggen lekker voor waarts houden, en daarna neerwaarts. niet zo zachtjes gaan zitten draven en dan weer stappen en weer draven. Je maakt haar bloedheet zo, en daardoor gaat ze zitten springen en overal naar kijken.
Je paard geeft heel goed aan wat je fout doet, doe er wat mee. Je hebt een erg leuk beest onder je kont!

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 13:24

Als we buitenrijden staat de molen uit.., De hoge tonen zouden dus een optie kunnen zijn, maar niet als hij uitstaat denk ik.. Ze loopt heerlijk in het land overdag en krijgt zeker niet teveel krachtvoer..

Nogmaals: de spanning die ze opbouwt komt puur voort uit de aanwezigheid van die molen., Ze uit de spanning in de vorm van hoofdschudden, erg onrustig in de aanleuning, over haar eigen tempo lopen maar niet voorwaarts zijn en niet willen/kunnen zakken in hoofd-halshouding.., Haar lekker over de rug naar beneden rijden is dus lastig omdat ze zo blijft hangen in haar spanning.. Ik zal zometeen een filmpje uploaden waarop ik haar in een voorwaarts tempo aanbied om mijn hand te volgen en te zakken.. Ze wil echter niet zakken, wat met de spanning te maken heeft.. het is dus eigenlijk een soort cirkel die erg lastig te doorbreken is.. Zeker omdat dit gedrag is wat we tot 2 maanden geleden dus nooit hadden, lekker los over de rug was namelijk nooit een probleem..

Bedankt voor de tips tot zover =D

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:26

Qua rijtechnisch commentaar kan ik me ook veel vinden in wat LoesCorner aangeeft.
Op allle filmpjes rij je in de bak die echt het verste weg is van de stapmolen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze daar bij het rijden in die baan last van heeft.
Misschien dat jij toch onbewust wat spanning in je lijf hebt, en dat zal ze ongetwijfeld aanvoelen.
Het probleem zit hem dan denk ik toch meer in jouw manier van rijden in combinatie met het karakter van je paardje. Rij haar eens lekker voorwaarts en probeer dr los te laten hoe moeilijk/eng dat ook is.

The_Stig

Ik zou dit paard juist veel meer naar voren rijden. Niet aanstellen maar lopen........ Hoe meer jij terug rijdt hoe meer tijd het paard heeft om weer iets te verzinnen of om te kijken. Door zelf elke keer het tempo terug te nemen op het moment dat het paard wat denkt te zien of niet naar voren wil bevestig je de angst en het gedrag alleen maar.

Woody2015

Om even op TS terug te komen naar aanleiding vaan haar vraag:

Ik zou vooral niet te bang rijden om haar de ruimte te geven, geef haar die.
Zorg dat je haar verelende reacties zoals dat stakerig gedrag en stuiteren voorwaarts oplost, doordat ze het steeds voor elkaar krijgt word het erger en vaker, dus niet door haar terug te nemen.
Probeer haar voor te zijn, voel je die spanning opkomen maak dan een een overschakeling naar een andere oefenming.
Maak dan bijvoorbeeld een volte, niet te klein, zodat haar gedachte word afgeleid van het protest.
Blijf niet te lang op die grote zelfde volte rijden, niet teveel lange lijnen als ze zo is maar ga juist leukere dingen doen, figuren en bijv. balkjes draven maar het belangerijkste is dat je probeert haar die ruimte te geven ook al loopt ze weg probeer haar dan op zit en stem terug te krijgen en niet alleen met teugeldruk, want ze rolt zich op en verder gebeurt er niks.
Kleine voltes inzetten werkt ook goed bij tempo terug nemen en gebruik en desnoods een commando bij dat ze uiteindelijk eraan zal koppelen.

Zorg dat ze met haar hoofd bij jou is en niet bij andere dingen en dit bereik je alleen door constant consequent oefeningen met haar te doen en niet de tijd geven voor kijken en reageren, maar hierbij dus wel ruimte voor ontspanning geven, en laat haar niet staken nooit niet dit moet je altijd voorwaarts oplossen maar ook hiervoor moet je loslaten.

Verder zou ik ook eens alle opties uitsluiten waardoor ze zo is?
Komt het door de molen, besteed dan een extra tijd aan die molen, loop er aan de hand met haar naartoen, 100 x tot het normaal is, geef haar daar wat lekkers en noem maar op.

Dat ze heel anders kan lopen heb ik al gezien in je profiel ;)
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 24-03-09 13:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Gerbriichh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:29

Zoals hier al gezegd wordt, het ziet er erg gespannen uit. Laat m lekker op haar eigen benen lopen. Je zet haar constant onder haar eigen tempo. Pak de teugels maar eens iets korter, maar geef haar wel genoeg mee. Als ze eerst wel goed in aanleuning was, en nu ineens niet meer zou ik ookeens kijken naar je toebehoren. Ligt je zadel goed, heeft ze last van haar gebit. Veel mensen vergeten dat, maar heb laatst met mijn paard een ontdekking gedaan. Dus ik zou zeggen Succes, het komt vast goed zolang je maar geduld hebt ;)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:38

hoi, ik ken jullie nog want ik heb tot voor kort mijn Volbloed Flex ook op die stal gehad. Weet je zeker dat ze niet teveel krachtvoer krijgt? Dat Cavalor spul is behoorlijk krachtig, 2,5 kg was voor mijn paard echt meer dan zat. Bij meer bleef hij rustig 1,5 uur doordraven zonder te stoppen.

Flex was in het begin ook niet echt te houden (tsja ex-renpaard/horseballpaard). Ik heb dat opgelost door de eerste tijd basiswerk te doen in stap. Heeeeeel veel stap zonder contact te zoeken en in draf met een lange teugel te rijden, telkens als hij ging versnellen even de teugel optillen. Dat ging na verloop van tijd goed.

Ik zou niet gaan galopperen met haar, die spanning moet er eerst uit. Het losrijterrein lijkt me dan ook niet echt veilig en alleen maar uitnodigen tot nog meer stress. Bovendien geeft de weg waarover veel vrachtwagens en landbouwverkeer komt ook nog de nodige afleiding.

Ik zou eerst maar eens lekker voorwaarts/neerwaarts gaan rijden, niet te lang achter elkaar rijden en in stap ontspannen voorwaarts rijden. Veel oefeningen rijden om haar aan je been te krijgen (wegrennen is vluchtgedrag voor je been en je hand) en blijf van haar mond af. De nageeflijkheid en rust komt vanzelf als jullie weer wat vertrouwen in elkaar hebben. Beloon haar met het stoppen van de training op het moment dat ze ontspant en netjes onder je blijft, al is het maar 1 rondje.

ik zou zeggen: 'als iets in stap al niet lukt, probeer het dan niet in draf en al helemaal niet in galop' (Bent Branderup)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:47

weetergeen schreef:
Ik zou dit paard juist veel meer naar voren rijden. Niet aanstellen maar lopen........ Hoe meer jij terug rijdt hoe meer tijd het paard heeft om weer iets te verzinnen of om te kijken. Door zelf elke keer het tempo terug te nemen op het moment dat het paard wat denkt te zien of niet naar voren wil bevestig je de angst en het gedrag alleen maar.

Dit was ook mijn eerste gedachte!

Mijn merrie was eerst ook lieflief, maar later werd ze enorm zenuwachtig en vervelend (bij mij was het tijdens t longeren). Wat bleek nu: dominantie. Mijn merrie deed echt alleen maar waar ze zelf zin in had, ondanks al mij 10.000 pogingen om het rustig en kalm te proberen. Misschien is het een idee om aan de longe in de bak te gaan rijden, gewoon als of je neus bloedt steeds dichter naar die molen toe? Diegene die jou helpt (met de lijn) kan eventueel dan ook ondersteuning bieden met de longeerzweep.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:54

vervelend voor je dat je op dit moment nergens aan toe komt met trainen en alleen maar hiermee bezig bent.

mijn paard liep ooit ook alleen maar zoals de jouwe nu loopt.
ik lees in je verhaal dat je zelf heel erg de nadruk legt op het feit dat je paard de stapmolen eng vind. ook al is die nog zo ver weg.
denk je niet dat het misschien zo is dat het niet specifiek de stapmolen is, maar een algemene staat van stress?
Mijn paard liep zo omdat er een enge hoek is in onze bak. Er staat niets. Er ligt niets. het is houtwerk, wat bosjes en wat planten, zoals de rest van de bak ook is. toch is die hoek dodelijk als je mijn paard zou moeten geloven.

ik verhuisde mijn paard (niet om de reden van stress, maar omdat die bak de dubbele lengte had) en daar was een heeeeele enge plant. die aan de andere kant van de bak ook stond, maar daar was hij eng.

Er werd mij verteld dat mijn paard een reden zocht om gespannen te zijn. En ik vond dat belachelijk, ik kon zo aanwijzen wat mijn paard eng zou vinden.
Mij werd gezegd: rij gewoon door. Laat hem maar even rennen, geef hem ruimte, vraagt wat buiging en ga rijden. met nadruk op rijden, op een toon zoals instructrices dat zo mooi kunnen zeggen.

opeens kreeg ik hem wel langs enge dingen. En de nagevelijkheid en ontspanning kwam vanzelf omdat ik weer leerde te ontspannen.
Ik zie jou heel duidelijk verkrampen in de houding. Je paard is volledig verkrampt, zo erg dat ik me bijna ga afvragen of hij wel helemaal oke is qua rug en spieren (heb je dat laten nakijken?)

Verder zijn veel paarden bang om alleen op een grote vlakte te rijden. De bak waar jij rijdt ziet er nogal uitgestrekt en onbeschut uit. Als een paard daar alleen rijdt, kan hij wel eens veel minder zelfverzekerd zijn dan wanneer er meerdere paarden bijzijn (dat leerde ik toen ik op een soortgelijk terrein kwam rijden)

verder raadt ik je de aanpak van LETS aan. Vind een plek waar hij wel lijkt te ontspannen, en rij van daaruit lekker voorwaarts en krijg ook je eigen vertrouwen weer terug. Jullie zien er beiden even gespannen uit op het moment

heel goed dat je een topic hebt geopend (dapper ook, omdat HAW vaak niet heel vriendelijk is) en succes met het oplossen van het probleem.

:)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:59

Hand voor en voorwaarts rijden.

Ik ben het niet eens met de mensen die zeggen dat dit paard voorwaarts neerwaarts gereden moet worden. Ik zou juist bovenin de neus er ver uit willen hebben zodat je in eerste instantie verbinding krijgt en de aanleuning stil gaat worden.
Schakelen zou ik ook zo min mogelijk doen in dit stadium, probeer rustig in een constant tempo rond te rijden en zorg ervoor dat ze vertrouwen in je hand krijgt. First things first.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:00

Rijdt haar meer naar voren, breng het naar de ontspanning toe. Als je haar niet goed los durf te laten vraagt dan of iemand jullie bijv. met de longeerlijn helpt. Voor jou een stukje zekerheid en voor het paard misschien wel fijner als je haar eens op ontspanning probeerd te trainen.

Ik had ook een paard die ik veel op ontspaning heb moeten rijden en door voren te rijden netjes ging lopen en zo ook geen lastig paard meer was. Ik weet precies wat je bedoeld.

Desalniettemin vindt ik het reuze knap dat je toch onddanks de problemen het met haar gewoon aan het trainen gaat en zeker met jou geduld.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:01

nu schakelen is zinloos inderdaad. is alleen maar een touwtrek wedstrijdje. of in dit geval een teugeltrek-wedstrijdje

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:10

Laat haar eens bekijken door een fysio/sportmasseur.
Ik vind haar heel veel verzet tonen! Ik zou haar laten nakijken..

MarinaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:08

Ik ben nog maar weer kort aan het lessen maar het eerste wat ik geleerd heb met rijden is:
zoek de fout áltijd eerst bij jezelf!
Waarom zou ze bang zijn voor de stapmolen? Ze heeft jou toch! Geef haar het vertrouwen dat ze bij jou veilig is en laat haar lekker lopen.
En misschien af en toe iets anders doen dan alleen rondjes rijden, als ik haar was zou ik ook lichterlijk vervelend worden zo. :P

_Jelske

Re: Winnie (v. Belisar) in een lastige periode

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:39

ik ben het eens met zo ongeveer alles wat er hier boven genoemd wordt. MarinaM verwoord het ook idd heel mooi, "ze heeft jóú toch"
Daphaan slaat de spijker helemaal op zijn kop.
Wanneer dit soort dingen zich voordoen klopt het inderdaad dat paarden dingen zoeken om spanning op te bouwen, maar dit geldt helaas niet alleen voor het paard. De mens/ruiter neemt dit van nature oveR (stereotype gedrag). Het paard schrikt 1x? nou okee nog een keer proberen. OOO hij schrikt nog een keer, nou dan zal hij dat volgende keer ook wel doen.
BAM.
ruiter zit zwaar gespannen als een blok op het paard, gevolg? paard strest nog meer.
probeer simpel te denken, en zoek het alemaal niet zo moeilijk op.

tuurlijk zal je paard bij het langere lagere rijden meer moeite hebben met de aanleuning. ze mist de bespiering, de balans. dit moet ze opbouwen. maar zolang jij haar vooral VOORWAARTS blijft rijden, en dus naar de hand toe, komt dat allemaal vanzelf goed. Doe veel stap oefeningen; mijn tip: een paardenhoofd beweegd, wanneer je opstapt, neem je de teugels ongeveer op lengte waar het paard zijn/haar hoofd op dat moment draagd, dus dat je net wel - net niet contact hebt.
ga voorwaarts en actief stappen, en volg met je hand de beweging van het hoofd; denk dan vooral aan geven geven en ga mee met het hoofd, en laat het paard niet zijn hoofd met jou hand mee bewegend dus. dan creeer je juist weer spanning.

het paard zal daardoor van zelf weer het contact op gaan zoeken. gaat dit goed in stap? dan ga je naar de draf, same story.
bouw dit op. lekkervoorwaarts blijven.
Wanneer jou paard er vandoor schiet, laat m. laat m maar even rennen, zoek het contact weer op en neem hem rustig terug. hou hem voor het lapje dat dit jou hele bedoeling was.
wanneer je zo door blijft rijden zul je op den duur alleen maar nog meer gestrest of zelfs angstig gaan rijden, want ooo weee als je paard schrikt.

ik hoop dat je hier doorheen komt en dat je het een beetje snapt. ik kan de dingen ook anders uitleggen eventueel, dus no problem.
veel succes :wave:

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 15:44

Dank je wel.. Ik herken erg veel in jullie tips.. En voor alles valt wat te zeggen inderdaad.. Ik kan me ook wel vinden in wat Vudress zegt.. Ze is zo gespannen dat meer ruimte geven alleen niets uithaalt omdat ze de ruimte niet neemt en niet wil zakken.. Op het filmpje is ook te zien dat ik licht ga rijden, haar beloon door de ontspanning op de binnenteugel aan te bieden en haar zo te laten zakken.. Meteen daarop is ook te zien dat ze de ruimte niet neemt om te zakken maar om onrust te uiten in de aanleuning.. Vroeger was dit dus geen probleem..,

Ik ben het tot op zekere hoogte ook eens met dat ze voorwaarts gereden moet worden.,.. Als ze echter zo ontzettend onder je uitlopen, dan heeft het ook geen zin om ze maar te laten lopen.. Ze zet zichzelf dan vast aan alle kanten en kan het, door het hoge tempo, niet verwerken in haar balans en aanleuning... In een veel hoger tempo bouwt ze dus evengoed spanning op en kan ze zich erg sterk maken.. Terugzetten in tempo en schakelen maakt dat ze zich niet ontzettend sterk kan maken en onder me uitloopt (ook een vorm van verzet).. Bovenstaande filmpjes houden overigens niet in dat ik gedurende een half uur doorzit en haar terugzet in tempo..

Dat ik er zelf ook gestresst van word dat mag duidelijk zijn ja.. Ik blijf wel ontzettend rustig, ga niet schoppen, slaan of in r bakkes trekken als ze gek doet.., Maar ik kan niet ontkennen dat als ze steigerend het terrein over gaat ik daar wel gestresst van raak.. Waar ik denk ik nog het meest gestresst van raak is dat ze na 2 maanden gewoon nog steeds niet op r plek is daar.. Dat is voor haar natuurlijk nog veel vervelender dan voor mij..

Deze filmpjes zijn van drie weken geleden.,, Vlak daarna hebben we een behoorlijke smak gemaakt omdat ze het op een lopen heeft gezet.. Op dit moment doen we veel grondwerk, kijken of we haar de stapmolen het voordeel van de twijfel kunnen laten geven.. Over een paar dagen ga ik er wellicht weer op en dan gaan we eens kijken hoe het dan gesteld is met de rust..

Bedankt allemaal.. :D

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:50

Ten eerst vind ik dat je een leuk paard hebt met goede gangen.

Maar wat ik zie is een gespannen ruiter + paard. Je paard loopt óf te diep óf tegen de hand. Laat haar lekker lang laag met het neusje op de grond en ga zelf lichtrijden, dan zal haar ruggebruik ook véel beter worden. En vooral voorwaarts rijden, je ziet als jij gallopeerd dat je instructrice zegt dat je hem terug moet rijden en 'hooo' moet zeggen dat jou paard heel onconstant word, zowel in de aanleuning als in het gehele beeld. Wanneer jou paard terug komt zie je dat er ontzettend veel spanning is en dat hij heel onrustig word in de aanleuning. Wanneer jij doorgallopeerd op de stukken film is jou paard veel fijner in de aanleuning en gebruikt hij zijn rug beter.
Probeer ook áls je je paard laat zakken een rustig constante hand te hebben, zo word je aanleuning alleen maar stiller en beter.
Blijf vooral voorwaarts rijden, en lekker naar beneden.

Nog veel succes met je paardje, want het zit er zeker in.
Ik hoop dat je wat kan met het commentaar en dat je het zelf ook ziet. :)
Laatst bijgewerkt door x_tico op 24-03-09 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:54

Probeer met schakelen toch de takt en de regelmaat erin te houden.. en verder, loslaten van voor :) lost denk ik al veel problemen op :)

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 16:01

Ik weet exact dat het er slecht uitziet.. En dat is dan ook meteen de reden waarom ik het erop zet.. Ja, ik heb goede instructie.., Neemt niet weg dat ik me af wil sluiten voor de mening en het commentaar van anderen.. Ik verwacht ook absoluut geen posts met 'wauw, respect, dat ziet er goed uit!' Moet dat dan je uitgangspunt zijn voor het plaatsen van een topic hier?