Paard stijgert tijdens rijden! HELP!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snipsnap

Paard stijgert tijdens rijden! HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 18:51

Ik heb 5-jarig paard die pas geleden een dik half jaar heeft stil gestaan wegens een peesblessure.
Heb hem weer rustig opgepakt en mocht alles weer doen van de DA.
Nu zijn wij sinds kort ook weer gaan lessen bij mijn vaste instructeur.
Zodiak is een paard met een wat stuge mond.
Laat niet gemakkelijk los in nek en kaakgewricht, al was dit wel beter dan voor de blessure.
De rust(herstel)periode heeft hem erg goed gedaan, hij is veel meer ontwikkeld en heeft meer balans gekregen.
Dus in de lessen zijn wij vooral bezig met het losmaken van zijn hele lichaam, door veel voltes en overgangen te maken.
Dit leek niet echt te helpen en soms trok hij me gewoon voor het zadel, en ging er eigenlijk van door.
Dus toch maar eens proberen met een slof, gewoon los. Werd niet op de verkeerde manier gebruikt!!
Dit leek niet te helpen omdat meneer dan lekker laag kon lopen en ik hem dan niet echt omhoog kon rijden.
Dus zei mijn instructeur om de slof aan de zijkant vast te maken, in de les leek dit de oplossing voor het hangen en trekken.
Nu was ik vorige week aan het rijden, en meneer was weer zo vervelend dat ik dus toch maar even de slof had gepakt.
Dit pakte helemaal verkeerd aan, hij ging er helemaal tegen in, begon te strijgeren achter elkaar.
Nu was dit niet zo hoog en kon hem redelijk weer vooruit rijden.
Heb toen gelijk de slof er weer afgedaan omdat we dachten dat het daar door kwam.
Die dag erna heb ik hem nog een keer gereden en toch deed hij het weer. Heb een flinke schop naar voren gegeven en het was afgelopen. Dus dacht dat ik het had gewonnen want meneer liep perfect daarna.

Nu was ik afgelopen vrijdag weer in de les en hij liep opzich wel redelijk, wel heel moeilijk in de mond maar het ging ermee door.
Mijn instructeur raade aan om hem vaker te gaan rijden en hem wat harder aan te pakken.
Ging er gister weer opzitten en hij trok weer zo hard dat ik nu om zijn hals hing.
Toch zo stom geweest om de slof te pakken, had hem gewoon los hangen en hem tussen de benen bevestigd.
Hij liep weer fijn en wou hem bijna uitstappen totdat hij gigantisch omhoog kwam, klauwterde met zijn benen vooruit.
En dit was geen 2 x maar wel 50 x.
Ik ben nooit bang op het paard maar gister ben ik er 2 x jankend afgestapt. Gewoon omdat het zo eng was.
Nu heb ik hem wel geprobeerd te straffen maar durf dit niet te hard, omdat ik gewoon bang ben dat hij achterover valt.
wat dus gister bijna elke keer gebeurde.
Dit is mij dus een keer overkomen, vandaar dat ik daar zo bang voor ben.

Het gebeurde steeds wanneer ik de teugels wat oppakte en wat kneede met mijn handen.
Hij heeft echt geen pijn of last van zijn tanden dit is helemaal na gekeken.

Nu heb ik hem gister gewoon nog een keer gereden maar met lange teugel om toch er weer even op te zitten.
Dit ging goed, zolang in de teugels maar niet te strak vast pakte.

Ik heb vanavond om 8uur les en ben de hele dag al zenuwachtig voor wat er gaat gebeuren.
Maar nu zul je net zien dat hij vanavond niks doet.

Ik denk dat hij gewoon staakt maar hoe los ik dit op een correcte manier op??
Ik weet dat hier nogal discussies over zijn maar welke mensen kennen dit verhaal en hoe hebben jullie dit opgelost?

Als hij vanavond weer die fratsen uit haald stap ik er gelijk af, ben ik bang voor.

Sorry voor het lange verhaal, maar het zit me echt dwars.
Het is zo'n fijn paard met veel kwaliteit waar ik gewoon heel zuinig op ben.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen??

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:56

:(:)

Ik heb geen tips, ervaring of zo. Maar wilde je even sterkte wensen voor vanavond.

1 ding weet ik wel: Als jij gespannen bent, voelt je paard dat aan. probeer je te ontspannen!

annie88

Re: Paard stijgert tijdens rijden! HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:05

zou het iets te maken kunnen hebben, dat jullie te snel weer aan het werk zijn gegaan..? Als ik jou was dan zou ik er alleen oprijden met iemand vanaf de grond die zegt wat je moet doen, dat geeft je vertrouwen. Ik hoop voor je dat het vanavond beter gaat. Ik zou gewoon stug doorblijven gaan, hoe moeilijk het ook is. Ook zou ik die slof achterwegen laten, omdat het paard dan al weet wat hem te wachten staat..
Verder als ie weer "normaal" gedrag vertoont, dan zou ik veel overgangen gaan rijden, zodat hij meer gaat loslaten. Hopelijk heb je er iets aan,

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:09

Ik heb ook het probleem gehad.
Telkens als ze geen zin had of niet wou ging ze recht overeind.
Ik trok altijd aan een teugel flink!! en echt Flink!!
En toen schopte ik haar.
Ze gaat dan wel even hard vooruit maar ze gaat iniedergeval vooruit!
Als je voelt dat je paard omhoog gaat, trek dan aan een teugel, bij mij kwam me hand dan altijd op me been, zorg dat jij je paard voor bent.
Nu steigert me paard echt bijna nooit meer!
Omdat ik er meteen een punt achter heb gezet bij haar is ze er mee gestopt.
Zorg dat je de baas bent en let goed op! :)
Succes!
En iedereen zal wel een andere methode hebben, maar ik heb een zeer eigenwijs paard die gewoon echt recht overeind gaat.
Dus ik moest hem wat harder aanpakken.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:12

Zet er eens iemand op die hem flink op zijn sodemieter geeft.

Een keer steigeren, ok kan gebeuren. Maar 50x ! Dan had ik mijn paard, hoe zielig dan ook alle hoeken van de bak laten zien. :n

Zodra hij omhoog komt, drijven! Reactie vragen, been is weg! Al staat hij op 2 benen, dan verzint hij maar een manier om zo snel mogelijk vooruit te schieten. Reageert hij niet op been? Teugels in een hand en een ongelooflijke harde klap richting zijn achterhand. Heel streng optreden! Zet anders je instructeur er op.

Steigeren is een héél gevaarlijk trucje en het lijkt nu alsof je paard het kunstje al door heeft. Haal in ieder geval de slof er van af, steigeren in combinatie met een slof kan resulteren in omklappen. Dat wil je echt niet mee maken.

annie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:13

Mellanii schreef:
Ik heb ook het probleem gehad.
Telkens als ze geen zin had of niet wou ging ze recht overeind.
Ik trok altijd aan een teugel flink!! en echt Flink!!
En toen schopte ik haar.

Als ik dit bij mijn paard doe, dan gaat ze juist.. ik denk juist dat je wel contact moet blijven houden en inderdaad naar voren moet drijven. maarja zo is ieder paard anders..

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:14

Ow.. ja die van mij ging dan rondjes draaien en dan kon ik haar vooruit schoppen en dan was het weer goed..
Maar als jij aan een teugel trekt kunnen ze niet omhoog, wel strak blijven houden dan en niet loslaten

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:56

Je moet er eerst zeker van zijn dat je paard nergens last van heeft. Maar uit je verhaal begrijp ik dat hij nu helemaal in orde is.

Het is het belangrijkste dat je eerst de vooruit er in krijgt. Slof er af en galoperen! ga in het bos rijden of galopeer lekker voorwaarts door de bak. geef hem geen kans om omhoog te gaan. als je de vooruit er in hebt, dan kun je weer langzaamaan werken aan de voorkant. maar niet in de stap. Het is voor een paard natuurlijk heel makkelijk om vanuit de stap stil te gaan staan en omhoog te gaan.
Als je echt schrik hebt, dan kun je misschien beter hem aan de longeerlijn wat laten wennen aan het nageeflijk lopen. Laat hem dan maar omhoog gaan en vallen als ie dat nodig vind. Want hij heeft natuurlijk al lang in de gate dat jij het eng vind en steeds af stapt.

Maar zorg iig eerst voor de voouit erin en ga dan pas onder begeleiding weer aan de teugel rijden.

succes ermee!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 22:03

Nou ik ben weer terug, heb in het begin met een wat lange teugel gestapt, daarna wat opgepakt maar niet teveel gevraagd. Want mijn instructeur was nog even bezig met de vorige klanten.
Hij probeerde het nog wel een paar keer vooral als hij er even geen zin meer aan had, hij deed het elke keer in stap, dus dit hebben we een beetje vermeden door kleine stukjes te stappen en dan gelijk weer aandraven.
Ook wanneer hij omhoog kwam gelijk de andere kant opsturen. Moet wel zeggen dat dit goed helpte.
Hij deed het steeds op de linkerhand en op de rechterhand wou hij steeds aangaloperen, in het begin vooruit laten galopperen en daarna geprobeerd gelijk terug te nemen.
Het hielp echt super. Heb weinig aan de voorkant gezeten om het probleem niet op te zoeken.

Wel zei mijn instructeur dat ik hem gewoon bezig moest houden en hem niet constand confronteren met zijn moeilijke problemen zoals inbuigen en voor mijn been opzij.
Heb telkens kleine stukjes gevraagd en het gewoon op de vriendelijke manier zonder slaan geprobeerd, hij kwam wel een paar keer omhoog maar door dan gelijk de andere kant op te gaan en overgangen te maken werd dit steeds beter.

Instructeur zei dat ik hem gewoon elke avond zo moest rijden, en als het dan niet meer wil dan wou hij er op. Maar moest het zelf oplossen waar ik wel een voorstander van ben.
De slof hangt in de kast en komt er ook niet meer uit.

Ik hoop dat ik het op deze manier heb oppelost maar denk dat hij het nog wel een keer gaat proberen.
Iedereen bedankt voor jullie reacties!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:16

Als ik dit zo lees lijkt dit echt een gevaarlijke situatie te worden.
Dit moet je echt gaan aanpakken voor er ongelukken gaan gebeuren.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:35

Goed dat het nu beter gaat!
En als jij er altijd optijd bij bent en zorgt dat het niet meer leuk word voor je paard zul je zien dat het snel afneemt ;)
Succes! :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:57

Mijn eerste gedachten is neem een andere instructeur, zeker ook omdat hij je met slof laat rijden.
Hij hoort jou te leren je paard te rijden op een juiste manier.
Het paard loop in zijn lichaam tegen verschillende dingen op , ga lekker rechtrichten vanaf de grond, veel los en grondwerk doen, zodat het paard vertrouwen in je krijgt,
Steigeren doen ze niet zomaar,zeker als dat voorheen nooit gebeurde, het paard maakt iets duidelijk, dat hoort jou instructeur te weten en jou daar bij te helpen om dat op te lossen, ga lekker gymmen en werk aan de basis , het paard zit vast in zijn spieren, begin eerst te werken van voren, leer het paard wijken voor druk zodat hij niet door jou heen loopt,zolang hij stug en hard in zijn mond is zal hij nooit gaan ontspannen in zijn hals, rug enz enz.
Werk aan stelling en buiging, maar bedenk wel dat er tijd voor nodig is en wat er gebeurd met de spieren, heup, achterbeen , maar dat zou je instructeur ook moeten kunnen vertellen.

Ik zou zeker de instructeru er niet op laten , want denk dat dat iemand is die wel even wil laten zien wat hij kan, maar denk ook dat dat niet de juiste manier voor jou paardje is, werk met zachte hand en heel veel geduld en zoek iemand die jou kan leren je paard te helpen om soepel en buigzaam te worden en zacht voor jou hulpen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:17

Mellanii schreef:
En als jij er altijd optijd bij bent en zorgt dat het niet meer leuk word voor je paard zul je zien dat het snel afneemt ;)

is dit de tip van de dag ? wat een idiote opmerking !
Ik ga met midgie mee, andere instructeur en andere manier van rijden, daar heb je goede begeleiding voor nodig.
een stugge mond is ook een stugge rug, steigeren is een vorm van verzet, laat je paard nakijken dooreen fysio of osteopaat en ook je zadel en hoofdstel, best mogelijk dat deze lichamelijke problemen nog voorkomen uit de peesblessure of een slecht passend zadel. Een 5 jarig paard hoort soepel te zijn en niet stijf er is dus serieus wat aan de hand.
En hij doet het niet om je te pesten en slofgebruik forceert aleen nog maar meer.
Veel succes met je paard,ikhoopdat er snel wat aan gedaan kan worden.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:32

garny95 schreef:
Mellanii schreef:

een stugge mond is ook een stugge rug, steigeren is een vorm van verzet, laat je paard nakijken dooreen fysio of osteopaat en ook je zadel en hoofdstel, best mogelijk dat deze lichamelijke problemen nog voorkomen uit de peesblessure of een slecht passend zadel. Een 5 jarig paard hoort soepel te zijn en niet stijf er is dus serieus wat aan de hand.
En hij doet het niet om je te pesten en slofgebruik forceert aleen nog maar meer.
Veel succes met je paard,ikhoopdat er snel wat aan gedaan kan worden.

Niet alle paarden steigeren omdat ze ergens last van hebben, je het er ook gewoon paarden tussen zitten die NIET willen en vanuit daar gaan steigeren, of met nieuwe dingen aanleren. Mijn merrie deed het ook een tijdje, wanneer er iets nieuws aangeleerd moest worden, of wanneer zij naar links wilde en ik naar rechts. Enige oplossing is voorwaarts blijven houden!! Desnoods zet je iemand in het midden van de bak met een longeerzweep zodat die jou kan helpen met je paard voorwaarts houden, net zomaar een klein tikje op de kont wanneer ze de staak in willen gaan. Dit hebben bij de mijne 2x moeten doen en die laat het voortaan wel uit haar hoofd.

Wel ben ik het wel eens met het commentaar over je instructeur. Als je zelf al zoveel angst hebt, moet je dit niet zelf op gaan lossen. Ga op zoek naar een andere instructeur of iemand met veel ervaring met moeilijke paarden, die jou paard een tijdje voor je wil rijden. Iemand die jou en je paard kunnen helpen met dit probleem oplossen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:43

Is hij sinds zijn peesblessure nagekeken door een fysio? Best wat paarden hebben na langdurige kreupelheid door het ontlasten van het pijnlijke been last van vastzittende spieren. Als je hem nu aan het werk vraagt, en dan met name het buigen en het over de rug moeten lopen, doet dat natuurlijk zeer.

Geeft de fysio ook aan dat het flauwekul is, dan zou ik hem inderdaad een keer door (laten?) pakken. (En persoonlijk interesseert het mij dan weinig wat er gebeurd, liever paard een knakje in zijn ego dan amazone een knakje in haar nek ;) )

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 17:56

Ik neem absoluut geen andere instucteur! rij nu al meer dan 6 jaar bij hem en bevalt me super, dat van de slof was zodat hij niet door kon trekken en zodat ik kon blijven zitten in het zadel. En als hij er tussen uit wou glippen, slof werd absoluut niet gebruikt om het paard dwangmatig naar beneden te rijden.

Ik ben geen voorstander van de slof maar als het om mijn eigen veiligheid gaat en ik denk dat het nog wel eens kon helpen probeer ik dat gewoon. Maar natuurlijk wel op een vriendelijke manier ;)

Mijn instructeur werkt zelf op een stoeterij waar hij meerdere jonge paarden rijd maar ook lastige.
Heb zelf ook met hem samen gewerkt en weet gewoon dat hij dit samen met mij kan oplossen.

Paard heeft absoluut geen pijn.
Heb duidelijk gezegt dat het paard goed is en nergens last van heeft, hij is maar liefs 2 x klinisch gekeurd en er zijn ook nog 2 x foto's gemaakt en de fysio is langs geweest.

en voordat hij zijn blessure kreeg is alles na gekeken of hij last van zijn rug of andere dingen had, ook is er 2 x de tandarts bij geweest.
Heb de afgelopen maanden heel wat bij de DA gelopen met beide paarden maar vooral met dit paard, waar wij natuurlijk helemaal zat van zijn. Dit heeft ons handen vol geld gekost om dit paard goed te krijgen, hij heeft 7 maanden stil gestaan en heeft ongeveer 5 x een peesscan gehad.
Heb een nieuw aangepast zadel en ook mijn hoofdstel is niks mis mee.
Het is gewoon staken en hij doet dit omdat hij er gewoon geen zin in heeft om moe te worden. Het is ook wel een beetje een lui paard wat echt zin moet hebben om te werken, zoniet gaat hij er tegen in. Alleen dit keer op een andere manier.

Sorry als dit aanvallend overkomt, bedoel dat niet zo maar probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

WinniePoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:49

Er zijn al een hele hoop reacties voor je, waarvan er heus een paar nuttig zijn. Ik wil je nog even iets meegeven, namelijk zodra je merkt dat hij wil gaan steigeren of als je voelt dat hij extreem gespannen is en het zou kunnen gebeuren: rijden op je binnenteugel... Een paard kan alleen steigeren op de druk van twee teugels. Je zult merken als je gewoon stelling vraagt (alleen dan zonder buitenteugel er netjes aan te houden) dat hij dan niet kan steigeren.
Verder is het idd zaak dat je niet vantevoren al in je hoofd zet DAT hij gaat steigeren. Elke dag en elke situatie moet je open ingaan en dit is niet altijd even makkelijk, ik weet het;)

en ja over de slofteugel wil ik het niet eens hebben... die discussie hoeven we niet aan te gaan. Ikzelf gebruik hem nooit! Rijden is niet gemakkelijk en je moet niet de weg van de minste weerstand inslaan. Dat houdt in dat je voor sommige dingen inventief moet zijn of juist gewoon moet volhouden! ;)
Ik wens je succes! Onthou gewoon: rijden moet leuk zijn, voor paard EN ruiter :+

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:54

Citaat van jou: Het gebeurde steeds wanneer ik de teugels wat oppakte en wat kneede met mijn handen.

Kan het zijn dat je paard vast in de mond is omdat je hem op de verkeerde manier rond probeert te zetten?
Aangezien je gaat 'kneden' met je handen. Dat het dus verzet is tegen je hand en je paard geen andere uitweg ziet dan te steigeren?

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:02

Candymarilyn schreef:
Citaat van jou: Het gebeurde steeds wanneer ik de teugels wat oppakte en wat kneede met mijn handen.

Kan het zijn dat je paard vast in de mond is omdat je hem op de verkeerde manier rond probeert te zetten?
Aangezien je gaat 'kneden' met je handen. Dat het dus verzet is tegen je hand en je paard geen andere uitweg ziet dan te steigeren?

Heb even in je profiel gekeken en denk toch niet dat het dit is.
Dan denk ik dat het een combinatie is van verzet door het paard zo snel mogelijk op niveau te willen brengen + gebruik van de slof en dominantie.
Eerst was het alleen verzet, maar door je angst is ze dominant gaan doen. Doe het rustiger aan en vraag niet te veel van haar. Maar wat je vraagt moet wel correct gebeuren.
Probeer jezelf vanavond te relaxen, in en uit blazen, doe even je ogen dicht en laat je angst wegvloeien zodat je zelfzeker op het paard stapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:11

ik vind een andere instructeur geen oplossing en ik vind het onzin dat een slof niet goed zou zijn.

Het is een agressieve vorm van staken tenzij het echt niet lichamelijk is.

Ik heb een paar oplossingen, sommige klinken misschien bizar, maar helpen soms wel.

- Zakje water meenemen en zodra hij steigerd, dit op zijn hoofd stuk laten gaan. Dit voelt voor het paard alsof hij zijn hoofd heeft gestoten en dat het bloed.
Let wel, het paard kan hiervan in paniek raken.

- Zodra je voelt dat het paard steigerd, trek je aan 1 teugel. Zo breng je het paard uit balans en voorkom je dat hij echt hoog omhoog gaat.

- De meest discussieve manier, het slaan op het hoofd. Dit kun je doen met je hand of het handvat van de zweep. Dit doet geen pijn, maar laat het paard denken dat hij zn hoofd stoot.

Verder moet je proberen, en ik weet dat dat lastig is, er verder geen aandacht aan te schenken want zo ga je je teveel richten op het probleem steigeren.
Dus zodra hij steigerd, straf je hem, maar daarna weer meteen verder rijden en hem goed aan de gang houden.

Succes!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:13

Heb je het tegen mij? Verder heb ik nergens gezegd dat een slof niet goed is. Maar een paard kan er zich wel tegen verzetten.

Joolien schreef:
ik vind een andere instructeur geen oplossing en ik vind het onzin dat een slof niet goed zou zijn.

Het is een agressieve vorm van staken tenzij het echt niet lichamelijk is.

Ik heb een paar oplossingen, sommige klinken misschien bizar, maar helpen soms wel.

- Zakje water meenemen en zodra hij steigerd, dit op zijn hoofd stuk laten gaan. Dit voelt voor het paard alsof hij zijn hoofd heeft gestoten en dat het bloed.
Let wel, het paard kan hiervan in paniek raken.

- Zodra je voelt dat het paard steigerd, trek je aan 1 teugel. Zo breng je het paard uit balans en voorkom je dat hij echt hoog omhoog gaat.

- De meest discussieve manier, het slaan op het hoofd. Dit kun je doen met je hand of het handvat van de zweep. Dit doet geen pijn, maar laat het paard denken dat hij zn hoofd stoot.

Verder moet je proberen, en ik weet dat dat lastig is, er verder geen aandacht aan te schenken want zo ga je je teveel richten op het probleem steigeren.
Dus zodra hij steigerd, straf je hem, maar daarna weer meteen verder rijden en hem goed aan de gang houden.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:21

midgie schreef:
Mijn eerste gedachten is neem een andere instructeur, zeker ook omdat hij je met slof laat rijden.

Het paard loop in zijn lichaam tegen verschillende dingen op , ga lekker rechtrichten vanaf de grond, veel los en grondwerk doen, zodat het paard vertrouwen in je krijgt,
Steigeren doen ze niet zomaar,zeker als dat voorheen nooit gebeurde, het paard maakt iets duidelijk, dat hoort jou instructeur te weten en jou daar bij te helpen om dat op te lossen, ga lekker gymmen en werk aan de basis , het paard zit vast in zijn spieren, begin eerst te werken van voren, leer het paard wijken voor druk zodat hij niet door jou heen loopt,zolang hij stug en hard in zijn mond is zal hij nooit gaan ontspannen in zijn hals, rug enz enz.
Werk aan stelling en buiging, maar bedenk wel dat er tijd voor nodig is en wat er gebeurd met de spieren, heup, achterbeen , maar dat zou je instructeur ook moeten kunnen vertellen.

Ik zou zeker de instructeru er niet op laten , want denk dat dat iemand is die wel even wil laten zien wat hij kan, maar denk ook dat dat niet de juiste manier voor jou paardje is, werk met zachte hand en heel veel geduld en zoek iemand die jou kan leren je paard te helpen om soepel en buigzaam te worden en zacht voor jou hulpen.

Ik bedoel dit

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:28

Joolien schreef:
midgie schreef:

Ik bedoel dit

Oké, sorry dan ;)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:36

Ik heb het ook gehad !!
Mijn pony heeft de eerste keer heel hoog gesteigerd als we de martingaal niet om hadden gedaan was ze achterover geklapt .....
Later deed ze het nog een paar keer maar dan lager .
Ik was bang en duurfte er niet meer op.
Ik was zo bang dat het overging in boosheid , ik schreeuwde vanalles ik schreeuwde tegen me moeder tegen me paard ik wist het allemaal niet meer..
Ik schreeuwde dat ik nooit meer zou rijden maar dan ook echt nooit meer ik vond paarden stom ik wou mijn net gekregen eigen pony verkopen !!
Maar toen zij de staleigenaar dat we er een ostiopaat naar moesten laten kijken die heeft een half uur in haar rug zitten porren en toen 1 1/2 week rust en toen ...
Ja hoor het moment ik zou na mijn beslissing weer op me eigen pony stappen ik heb 2 weken aan de longe gereden en later pas gegaloppeert.
Nu is het weer allemaal goed ze heeft geen pijn meer en we rijden nu gewoon bij de ponyclub enzo
We krijgen over 3 weken onze eerste oefenwedstrijd .
X Ivanka :)
P.s. ze was gevallen in het weiland en daarom was er een heel stuk met spieren gewrichten bij haar ruggengraat een grote bonk geworden waardoor ze last kreeg van haar rug .
P.p.s. Mijn klachten toen: achteruit lopen met opstappen, als je haar in stap over liet gaan deed het pijn dat ze heel hard achteruit ging lopen, bij het aandrafen ging ze niet en sloeg heel hard met hoef in het zand en bij het opzadelne deed ze anders dan normaal.
Ook als je de teugels oppaktte en ze meerkte dat ze haar rug moest ontspannen ging ze stilstaan of proberen omhoog te komen.
P.p.p.s. sorry voor spelfouten !! ;)

uccello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:27

ladyenpippi schreef:
Nou ik ben weer terug, heb in het begin met een wat lange teugel gestapt, daarna wat opgepakt maar niet teveel gevraagd. Want mijn instructeur was nog even bezig met de vorige klanten.
Hij probeerde het nog wel een paar keer vooral als hij er even geen zin meer aan had, hij deed het elke keer in stap, dus dit hebben we een beetje vermeden door kleine stukjes te stappen en dan gelijk weer aandraven.
Ook wanneer hij omhoog kwam gelijk de andere kant opsturen. Moet wel zeggen dat dit goed helpte.
Hij deed het steeds op de linkerhand en op de rechterhand wou hij steeds aangaloperen, in het begin vooruit laten galopperen en daarna geprobeerd gelijk terug te nemen.
Het hielp echt super. Heb weinig aan de voorkant gezeten om het probleem niet op te zoeken.

Wel zei mijn instructeur dat ik hem gewoon bezig moest houden en hem niet constand confronteren met zijn moeilijke problemen zoals inbuigen en voor mijn been opzij.
Heb telkens kleine stukjes gevraagd en het gewoon op de vriendelijke manier zonder slaan geprobeerd, hij kwam wel een paar keer omhoog maar door dan gelijk de andere kant op te gaan en overgangen te maken werd dit steeds beter.

Instructeur zei dat ik hem gewoon elke avond zo moest rijden, en als het dan niet meer wil dan wou hij er op. Maar moest het zelf oplossen waar ik wel een voorstander van ben.
De slof hangt in de kast en komt er ook niet meer uit.

Ik hoop dat ik het op deze manier heb oppelost maar denk dat hij het nog wel een keer gaat proberen.
Iedereen bedankt voor jullie reacties!!

Ik denk dat je op deze manier meer bereikt dan met je paard vooruit slaan wat in het topic gezegd wordt, een paard gaat niet zomaar kunstjes doen omdat ze nergens last van hebben. Het oppakken zal je ook met beleid en geduld moeten doen. Soms ga je een stap achteruit en dan weer vooruit, maar verlaag je niet om het paard de bak rond te slaan.wees geduldig dan komt het zeker goed.