mensen vraagje: zweep of......?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nati

mensen vraagje: zweep of......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 22:38

hallo mensen,

Ik heb ook even een vraagje aan jullie (het is een beetje een rot onderwerp).
Ik ken iemand die staat bij iemand op stal, die heeft daar dus ook les.....

Die man heeft op zijn stal een gummy knuppel liggen (trouwens ook sporen, waar je stroom op kan zetten),
Die gene die daar dus lest, die moet nu ook de gummy ''gebruiken''....zij is er van overtuigd, dat het net zo erg is als de zweep, want met de zweep kan je bijv ook striemen krijgen.....hoe denken jullie hier over, vinden jullie het ook net als mij, belachelijk? en wat is julie reden om het bijv, belachelijk te vinden

En PS ik ga in dit topic geen namen noemen ;)

kimmert

Re: mensen vraagje: zweep of......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:41

Wat een idioot. Volgens mij moet hij zelf een keer die die gummyknuppel op zn bips voelen

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:42

Ik hou zoiezo niet van slaan en al helemaal niet met zwepen, gummie knuppels, breekijzers, honkbalknuppels, etc.

Dus ja, ik vindt het ook belachelijk.

cocolate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:42

ik vind het belagelijk!
stroom op sporen?
nou ik denk dat , het niet egt nodig is om er stroom op te zetten

egt te absurt! :?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:43

Ik vind het nog wel verder gaan dan belachelijk...

Als iemand een paard striemen slaat met een zweep, dan zou diegene onmiddelijk van dat paard afgesleurd moeten worden. Liefst nooit meer erop ook, wat mij betreft.

Ik vraag me wel af hoe die knuppel dan wordt gebruikt, gewoon echt serieus hard slaan?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:46

Ik gebruik ook wel eens een zweepje ja,
maar dan gewoon een klein tikje om m weer bij de les te krijgen..
Striemen?!? Dat vind ik dus echt niet kunnen. :n

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:48

zij moet de knuppel gebruiken tijdens het rijden? Is het haar eigen paard? Dan kan ze toch zelf bepalen wat ze gebruikt. De redenatie dat de zweep ook striemen geeft vind ik erg fout. Als je een zweep zo gebruikt dat er striemen achter blijven, dan wordt de zweep goed verkeerd gebruikt. Zo iemand zou niet bij paarden in de buurt mogen komen.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 22:54

zij gebruikt de zweep niet zo, en ze gebruikt de zweep ook nooit zo dat er striemen op staan, maar het gaat mij meer om de stelling, dat zweep bijv minder erg zou zijn als gummy, hierbij zeg ik ook dat ze haar met de gummy niet verrot slaat of iets dergelijks

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:59

Puur theoretisch denk ik dat de Gummy minder erg is dan de zweep omdat de hoeveelheid kracht die je zet over een groter oppervlak verdeeld word. Vergelijk het met de hiel van een leren rijlaars en die van een naaldhak. Als een persoon van 60kg op beide zou steunen, zou de druk toch hoger zijn bij een naaldhak. Wat dat betreft denk ik dus dat een gummy knuppel, ondanks dat het er enger uit ziet, een stuk minder "pijnlijk" is dan een zweep ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:02

trouwens, wat verstaan jullie onder striemen? striemen dat het haar weg is en bloederig zijn, of gewoon afdrukjes van de zweep?
want eerlijk gezegd, die afdrukjes in de vacht heb je ook al bij een heel licht tikje (zoals bv met een longeerzweep gewoon de koord op de kont laten vallen "veroorzaakt" bij mijn paarden al hele mooie afdrukken hoor)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:06

Als je paard een beetje stoffig is (zoals na het rollen) heb je heel snel "striemen". Zeker op een zwarte vind ik dat je heeeel snel striemen ziet.

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:11

Oh lekker dan :s
Slaat toch nergens op?

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 23:12

Devenyy schreef:
Oh lekker dan :s
Slaat toch nergens op?

ja snap ik ook...maar waarom vind jij dat?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:32

Ben het met Pharagirlke eens. Denk ook dat in theorie de gummi vriendelijker is dan de zweep. Niet alleen vanwege het grotere oppervlak, maar ook omdat een gummi minder flexibel is en je er dus veel beter je kracht mee kan doseren. De zweep is nogal flexibel, en het kost wel wat oefening deze goed te gebruiken.

Daarnaast vraag ik me ook af wat er bedoeld wordt met striemen. Ik gebruik mijn zweep vooral bij de zijgangen om wat extra druk op de achterhand die moet uitwijken te leggen, om paardlief te vertellen dat ze haar achterhand opzij moet zetten. Daarbij sla ik niet, maar leg de zweep tegen haar achterhand aan. Zie je altijd een prachtige afdruk van staan terwijl er geen geweld bij aan te pas is gekomen. (ik rij liever niet met sporen, ben niet zo zeker meer van mijn beenligging als vroeger). Maar zo'n striem van het aanleggen van de zweep kan een heel vertekent beeld geven voor toevallige passanten die alleen die zweep in je hand zien en die striem op de bil. Of bedoel je echt striemen die in de huid staan, en dus door de vacht heengeslagen zijn?

En sporen waar stroom op gezet kan worden kan ik me zowiezo niets bij voorstellen, lijkt me zowiezo erg onpraktisch want die stroom moet ergens vandaan komen, en een 9V batterijtje lijkt mij niet genoeg stroom geven om voelbaar te maken. Zou je dus een hele accu voor moeten meesjouwen om dat effect te laten hebben. Daar geloof ik eerlijk gezegd dus niet zoveel van.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 23:34

hij heeft sporen, met een draad eraan, dat je in je handen hebt, met een knop erop dat je kan indrukken, waar dus baterij inzit ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:39

Leg maar eens een 9V- blokje op je tong. Het tintelt hooguit wat en dat is het grootste formaat batterij met enig vermogen dat je zo mee kan sjouwen. Aangezien paarden zich al niet altijd laten tegenhouden door een flink stuk stroomdraad met behoorlijk prik erop maak je mij niet wijs dat dat veel invloed kan hebben als er alleen maar een paar batterijtjes in zitten. Of je moet in plaats van de accu een hele schakelkast meesjouwen om er behoorlijk prik van te maken en dat is minstens zo onpraktisch. Sorry, maar hier geloof ik dus echt geen snars van.

Begrijp trouwens zowiezo niet dat er mensen zijn die dit soort dingen bedenken. Leer rijden zou ik dan zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:37

Een gummiknuppel heeft inderdaad een grotere drukverdeling dan een zweepje. En op die manier lijkt het misschien recht te praten, om zoiets te gebruiken.
Echter, een gummiknuppel is ook veel minder snel te bedienen dan een zweepje, en alleen dat maakt het imo al volledig ongeschikt. Een correctie heeft alleen zin op het juiste moment. Bovendien is een zweep ook niet bedoeld om te slaan. Van een aanwijzende of corrigerende tik krijgt een paard geen striemen...

Ik snap werkelijk NIET dat mensen dit accepteren van hun instructeur.

Sporen met stroom erop via een draadje en bedieningskastje vind ik eerlijk gezegd niet erg geloofwaardig klinken.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:40

Een gummie knuppel? Nou daar moet ik eerst maar even op googlen. lol

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:13

Ik vraag me af of je wel met een gummiknuppel mag starten :Y)
Staat niks over op de site van de KNHS.

Maar even zonder dollen, wat mensen al niet verzinnen zeg. Idd vraag me ook af hoe je de gummiknuppel moet gebruiken op je paard...als je een tikje achter je been wil geven moet je helemaal opzij gaan hangen. En met longeren lijkt het me al helemaal onhandig (sorry, kan hier niet echt serieus op reageren geloof ik..zie me al de paddock doorrennen met een gummiknuppelje achter mijn paard aan).

Het verhaal van de sporen op stroom vind ik erg ongeloofwaardig, ga hierin met Sonja mee.
De hele post van de TS neigt naar mijn mening een beetje naar een broodje aap verhaal, kan er eigenlijk niks anders van maken.
Laatst bijgewerkt door SusanH op 23-03-09 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:15

nati schreef:
hij heeft sporen, met een draad eraan, dat je in je handen hebt, met een knop erop dat je kan indrukken, waar dus baterij inzit ;)

Ik geloof je niet :+

Celeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:58

SusanH schreef:
Ik vraag me af of je wel met een gummiknuppel mag starten :Y)
Staat niks over op de site van de KNHS.

Maar even zonder dollen, wat mensen al niet verzinnen zeg. Idd vraag me ook af hoe je de gummiknuppel moet gebruiken op je paard...als je een tikje achter je been wil geven moet je helemaal opzij gaan hangen. En met longeren lijkt het me al helemaal onhandig (sorry, kan hier niet echt serieus op reageren geloof ik..zie me al de paddock doorrennen met een gummiknuppelje achter mijn paard aan).

Het verhaal van de sporen op stroom vind ik erg ongeloofwaardig, ga hierin met Sonja mee.
De hele post van de TS neigt naar mijn mening een beetje naar een broodje aap verhaal, kan er eigenlijk niks anders van maken.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Hoe wil je met gummiknuppel en sporen op stroom eigenlijk normaal paardrijden? Je bent dan meer bezig met de voorwerpen dan met het paard zelf. Ik geloof eigenlijk ook niet echt dat mensen dat doen, dat is toch echt veel te veel gedoe?

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:01

OMG dit kan je toch niet serieus nemen....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:03

Als je dat nodig hebt om te kunnen rijden, ben je wel een héle slechte ruiter :n

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:04

Nati, kun je niet stiekem een foto van de apparatuur maken zodat we het kunnen zien. :Y) Ik vind het ook erg ongeloofwaardig. De gummiknuppel nog tot daar aan toe, maar sporen met stroom... Als ik dat iemand bij mij op stal zie doen zou ik de dierenbescherming inlichten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:11

Mwoah die gummiknuppel zou nog kunnen hoor. Ik heb in het verleden ook wel mensen met tyleenslangen zien "rijden"...