Maheeba @ work!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melissaaaaa

Maheeba @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 16:33

Wist niet zeker of ik het moest doen, maar toch maar dit topic aangemaakt, want ik wil graag even mijn nieuwe mooie verzorgpoown showen :D , en ik kan wel wat rijtechnisch commentaar gebruiken, want er kan nog heel, heeeeuul veel verbeterd worden! :P
Ik verzorg en rijd heeba nu ongeveer een maand, dus we moeten nog een beetje aan elkaar wennen, maar het gaat al heel erg goed! (hihi, ik ben echt superblij met dr! :D ) Ze is een 6 jarige arabier, een merrie. Soms wel een beetje een druktemakertje, maar in de les heel braaf! :) (we hebben 2 keer per week les)
Over het niveau kan ik nog even niks zeggen, mijn niveau is nog een beetje zoiets als de B van bluh.
Vooral mn houding vind ik bagger, en soms zit ik haar in de weg en werk tegen... Niet zo gek dat ze dan niet ontspant. Daarom ben ik hard aan het werk aan mijn houding, en let ik erop dat ik niet te streng ben met mijn handen. Verder werken we aan de ontspanning :)
Foto's staan niet op volgorde!

Stappen
1. Afbeelding

2. Afbeelding

Geen hele duidelijke foto, vind dr hier wel fijn lopen, alleen ik ben veel te streng met mn handen...
3. Afbeelding

hihi, dat achterbeentje! :D
4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

Bleeh.. :\ Moet hier recht gaan zitten, tenen naar binnen, en handen bij elkaar!
7. Afbeelding

ze ziet wat.. :P
8. Afbeelding

galopje...
9. Afbeelding

geen fijn beeld... ik hang in dr mond, en ik moet op mn dikke reet gaan zitten! :oo
misschien 'stom' om deze foto erbij te doen, maar dan is het wel duidelijk dat ik soms veel te streng ben met mn handen... (en dat mn houding bagger is := )
10. Afbeelding

Doei! :wave:
11. Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Melissaaaaa op 21-03-09 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

CeesRinko

Re: Maheeba @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:37

super leuk paardje! jullie zijn een leuke combinatie! :D ..
Waarom heb je die tiedeman eraan? (volgens mij is het geen tiedeman?)
Probeer idd op je houding te letten! komt helemaal goed met jullie.

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 16:55

hihi dankjewel! :D Het is (volgens mij := ) een stootteugel, en die zit eraan zodat ze haar hoofd niet in de lucht kan gooien. Hij hangt niet strak, en het is voor tijdelijk :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:02

Eigenlijk geef je al het commetaar zelf al. Je hebt dus ook les, dus ik denk dat het wel goed gaat komen. Jullie moeten gewoon nog wat aan elkaar wennen, maar ik weet zeker dat het goed gaat komen. Wees trots op jullie en zie er ook de goede kanten van. :D

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 17:10

Bedankt! En ja, we hebben idd les (vergeten er bij te zetten, moet ik nog even doen :P), 2 keer in de week :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:15

Hey! Mijn paard! Haha.

Wat leuk! Ze heeft inderdaad een stootteugeltje om. Hangt erg los, vrijwel altijd eigenlijk. Zodra ze haar hoofd in de lucht gooit, gaat de rug naar beneden en loopt ze erg hard. Moeilijk om haar dan wee rustig te krijgen. Ze is helemaal niet makkelijk te rijden, en zo gaat het eigenlijk prima!

Melis je doet het super en ik ben heel erg blij met je! Wat een lekker weertje ook weer!

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 17:23

dankjewel! :D ben ook helemaal blij met jou dat ik heeba mag doen!
idd heerlijk weertje, en veel leuker ook om zo lekker buiten te rijden dan binnen! :)

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:32

Je geeft het commentaar indd zelf al :) Soms te streng met je handen in denk indd aan je houding!
Verder vind ik jullie wel een leuke combinatie :)

Met veel oefening moet dit helemaal goed komen :)

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:46

Denice, wouw wat heb je een leuk paardje! :)
Melissa, ik vind het erg leuk voor je dat je zo'n leuke verzorg pony hebt. Gewoon veel oefenen, komt vast goed :D

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:21

Heey wat leuk, manege Reigersburg!
Niet te streng voor jezelf, je moet inderdaad nog flink aan het werk (allebei eigenlijk :D ), maar met les komt dat helemaal goed! Longeren jullie welleens met een hulpteugel om bij haar? Dat ze lekker over de rug gaat, neusje laag? Inderdaad moet je leren ook je handen wat losser te laten, zodat ze meer kan ontspannen en vertrouwen krijgt in je handen. Reageert ze heftig op je been? Het lijkt namelijk op bijna alle foto's dat je je benen afsteekt. Je pony wordt lang in zijn lijf en wil alleen maar duwen/ rennen, klopt dat? Daardoor blijf jij strak van voor en gebruik je kracht om je pony in te houden. Je pony wil waarschijnlijk niet dragen ofwel het achterbeen goed onder de massa plaatsen en kan hierdoor niet goed deinen in de rug. Zaak is om aan de voorkant losser te worden en zorgen dat je je pony gaat rijden, dus met been. Als je pony dan ineens heel hard gaat, zet je hem een gang terug in het tempo wat jij wilt, je begrenst dus van voor, maar blijft wel aanvullen met been om haar gesloten te houden. Op het moment dat je pony nageeft, geef jij de pony ook weer ruimte en probeer je uit te schuiven.
Verhaal is lang geworden :D

Erg mooie pony en ik wens je succes!
Groetjes aan Aletta! :D

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 20:29

wauw, bedankt klomp! daar heb ik wat aan, en je hebt idd helemaal gelijk!
ze is erg gevoelig en reageert altijd meteen op mijn been, wat soms ook wel weer heel fijn is!, alleen ze reageert vaak zo heftig, en vooral als ze ineens vooruit schiet, dan ga ik eigenlijk toch een soort van aan de teugels ''hangen'' om haar terug te krijgen, en dan is de ontspanning natuurlijk ver te zoeken...
ik ga dr aan werken! :D

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:08

Ik had al een flauw vermoeden, want mijn eigen paard kan er ook wat van ;) :D Juist moet je je been eraan houden, heel belangrijk! Klinkt stom, maar helaas de enige manier, veel oefenen ook op het terugkomen met je zit en lichte en vooral korte hulpen. Maar let vooral op je verbinding, je mag wel nageven, maar niet losgooien anders wordt ze weer lang, dus bijelkaar blijven rijden, voorwaarts denken en opvangen van voor en met been waakzaam blijven.
Jij gaf aan dat je het fijn vind als ze snel reageert, maar feitelijk vlucht ze voor je been.

Ik hoop dat je er wat mee kan! :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:55

ik longeer eens per week aan de pessoa,laag over de rug. Bovenstaand advies,daar ben ik al hard mee aan het werk. Melissa moet eerst nog lekker werken aan ontspanning voor ze moet denken aan achterbeen gebruik etc. Komt goed!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:06

Ik zou die stootteugel er lekker afhalen. Op sommige momenten wordt je dier zowel door dat ding als door jou in zijn mond getrokken. Als je aan ontspanning wilt werken, is dat niet de manier.

Als hij het hoofd omhoog gooit en dan druk is, zul je moeten leren hem een stap voor te zijn en nog voordat hij eraan toe kan komen dat te doen, hem na te laten geven. Arabieren zijn moeilijk, maar vaak worden ze nog moeilijker door dergelijke "hulp"teugels.

Leuk diertje, en ik kan er een hoop plezier aan afzien :) . Je bent goed kritisch op jezelf, dat is al het halve werk. Probeer wat met de gegeven tips te doen en je komt al een heel eind.

Veel plezier ^^

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:51

die stootteugel is echt los,voorlopig gaat deze er niet af. Ik wil geen situatie dan ze haar hoofd omhoog gooit en het op een rennen zet. Verder wordt ze niet met hulp teugels gereden,maar twee keer per week. En we zijn hard op weg om het zonder te proberen. Fotos zijn altijd lastig,maar ik merk niet dat dit maheeba hindert in het lopen!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:00

goed dat je ernaar streeft om zonder te rijden.
toch, doe hem zo snel mogelijk weg en leer je te redden zonder een stootteugel. voor je het weet ontstaan er rugklachten of iets dergelijks. :)
Ik weet hoe het is om dit type paarden te rijden, en ik heb geleerd dat je meestal niet veel ermee opschiet omdat je de oorzaak van een probleem niet aanpakt :)
Werk aan nagevelijkheid (ontspanning) en algemene controle.
Als je je zelf veel veiliger voelt met die teugel (wat ik me heel goed kan voorstellen) probeer dan tijdens het rijden, en vooral als de teugel zijn werk doet, uit te vinden wat die teugel doet wat jou op dat moment niet lukt en puzzel uit wat je moet bijleren.

Geen aanvallen hier hoor :) ik kan goed begrijpen dat je het een prettig idee vind dat je een hulpje erbij hebt. Probeer daar nog even gebruik van te maken en niet te lang zo door te rijden. :)

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:04

Heeeeey!

Maheeba ken ik! :D
Voor verhaal kun je PBen als je wil :P
Ze ziet er goed uit, ze is al een stuk witter geworden dan toen ik haar kende ;)
Ik had alleen begrepen van de vorige eigenaar dat je western reed, maarja.. Niet dus :P
Veel plezier nog met haar! :)
Geweldig paardje! :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:52

ik rij hier niet hè, het is mijn pony,maar melissa rijdt. Ik rijdt zonder zooi,melis binnenkort ook!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:57

meliss!!
dus dit is em :oo wat een leuk paardje, ik kom binnenkort eens langs om te kijken ;)

en ik denk dat het helemaal goed komt met rijden, met twee keer in de week zeker :D

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:04

ik weet dat hier iemand anders rijdt, maar jij leek ook voorstander van de stootteugel te zijn, dus legde ik ook jou uit waarom en hoe ik zou proberen zonder de teugel te rijden :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:50

ik ben voorstander van zonder hulpmiddelen! Mag dat duidelijk zijn! Maar veiligheid staat bij mij toch wel toch wel op nummer 1.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 02:05

Gunst, krijgen we nu weer een ellenlang drama over de stootteugel?
Het kan een heel goed hulpmiddel zijn, beter stress voorkomen dan paard in de stress waardoor ruiter stress't en paard de rest van het uur niet meer rustig te krijgen is. Hij zit los, super losjes zelfs, enige maar wat ik kan verzinnen is; ze heeft het gewicht van de teugel erbij waardoor ze zwaarder in de hand kan worden.

Rijtechnisch; Het lijkt me een heftig dametje, probeer dus zelf zoveel mogelijk rustig te zijn, let tussendoor op dat je niet gespannen raakt. Als je daar zelf moeite mee hebt vraag dan of iemand langs de kant even roept; relax! zodra jij gespannen raakt. Ik weet uit ervaring dat arabiertjes dit haarfijn aanvoelen ;)

Bij foto 10 heb jij staan dan je houding bagger is en je te streng bent met je handen, ik vind het meevallen, zeker je houding. Waar je wel op moet letten is vooral op dit punt te ontspannen, dus terugzitten in het zadel en niet in verlichte zit de teugels aantrekken. Als haar hoofd omhoog gaat heeft het geen zin om de teugels aan te trekken, je moet juist op je kont zitten, achterover en haar rustig maken op je zit.
Dat is (heel) erg moeilijk dus ook hier is het aan te raden iemand langs de kant te hebben die je eraan herinnerd.

Ik vind jullie een erg leuke combi, je houding is helemaal niet slecht en ik zie jullie zo een proefje rijden over enkele maanden.
Je hebt een gave pony, watvoor afstamming heeft ze?

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 02:11

Ik zie ze geen proefje rijden met stootteugel ;)
Daarom pleit ik om te leren omgaan met stress zonder die teugel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 02:16

Ik heb het toch ook over enkele maanden? Zodra zij iets beter kan omgaan met de stressgevoeligheid van de pony kan dat ding eraf.
Ik ben bekend met dat soort paarden en het is 100x beter om het zo te doen dan dag na dag paard en ruiter in de stress te hebben.
Er is helemaal niets mis met hulpteugels en ze kunnen juist goed bijdragen mits ze goed gebruikt worden en dit lijkt me daar het perfekte voorbeeld van.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 02:31

Dan zijn we het dus wel ongeveer eens. We willen hem beide eraf hebben. Ooit. Ik heb ook al aanbevolen dat als zij zich er zo prettig bij voelt, ze uit moet zoeken hoe ze de rol van die hulpteugel zelf over kan nemen. (dus geleidelijk afbouwen, hij hoeft echt niet nu de brandstapel op :P )

Ik heb ook ervaring met dit soort paarden en ik heb geleerd dat je het uiteindelijk op eigen kracht moet oplossen, en zo min mogelijk dit soort middelen moet gebruiken om verder te komen.

Mijn mening is dat er een hoop mis is met hulpteugels (eigen ervaring en ervaring uit de omgeving) en hier hangt hij idd slap en zal niet NU schade of vreselijke nadelen voor het rijden tot gevolg hebben. Maar rij je hier eindeloos mee door, maak je mij niet wijs dat dat goed is. Je lost de aard van het probleem niet op. Daarom hoop ik dat ze snel zonder kunnen rijden. :)