Be Happy [FS Harry Potter x Blyton] 3 jaar,aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje25

Be Happy [FS Harry Potter x Blyton] 3 jaar,aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 15:18

Hallo,

Vandaag heb ik een filmpje gemaakt van het rijden.

Be Happy is een 3 jarige merrie van FS HP x Blyton x casper.
En,ik rij haar nu ong. 2 maand. Ze heeft zeer goede gangen,maar ze moet vooral leren rustig blijven en ontspannen.
Hier werken we ook aan,wat ze altijd haar passen rustig afmaakt. (samen met mijn lesgever).

Het was vandaag de eerste keer in de buitenpiste en ze was dus wat kijkerig soms.
De filmpjes zijn onbewerkt en gewoon uit de training genomen,dus er staan ook foutjes,miscommunicatie's,ed op.

We doen vooral basiswerk,maar soms doen we eens achterwaarts,wijken en stap-gallop erbij. Dit neemt ze goed op.
Op de filmpjes is het de eerste keer in de training die dag dat ik stap-gallop deed en achterwaarts.

De eerste maal bij stap-gallop scharrelt ze wat,maar de 2e maal is het toch al beter. Bij het achterwaarts ging ze de eerste keren schuin,maar de 3e keer vond ik al heel goed.

(let niet op het commentaar in het filmpje)

Graag commentaar :)
Eigen commentaat :
- voor mij kijken
- hielen en tenen naar beneden/binnen.
-...

Draf+stap,...

Gallop

Achterwaarts + stap-Gallop

Wat vinden jullie ?

Groetjes.

AmberHeijman

Re: Be Happy [FS Harry Potter x Blyton] 3 jaar,aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:06

Het ziet er goed uit!
Wel je hakken uitdrukken, en tenen naar voren! :P
Ik vond de overgang van draf naar galop er erg goed uit ziet, mooi in balans! Leuk hoor!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:09

Het paard is 3 jaar oud, je rijd al stap - galop overgangen? waarom in godsnaam? Hoelang is dit paard onder het zadel?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:09

Mooi paardje heb je.
Vind het onrustige nog best mee vallen, heb het veel erger gezien.

Veel succes met je paardje.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:11

Vind het een mooi paard en je rijdt fijn, toch vind ik de stap-galop overgangen te ver gaan voor een jong paard

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:19

Het ziet er best goed uit, vooral voor een zo'n jong paard.
Ik vind je benen alleen nogal onrustig, vooral in de draf en ook een beetje in de galop. Je spoort erg veel aan.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:19

Het ziet er wel netjes uit. Wat ik alleen heel jammer vind is dat je zelfs bij nieuwe oefeningen voor het paard het paard niet even beloont omdat hij toch in een keer doet/snapt wat jij vraagt.
Waarom zit je trouwens de hele tijd door als ik vragen mag?

nikiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:26

paard ziet er leuk uit, maar ik vind dat je erg ver gaat qua oefeningen voor zo'n jong paard..doorzitten, achterwaarts, van stap naar galop.. vind het nogal wat....belonen mag idd ook wel wat meer... het paard is nog zo jong......

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:27

Ik vind het er al goed uitzien, maar ik vind een stap-galop overgang een beetje veel gevraagt, het beestje is pas 3 en dat is een Z oefening, ik ben er nu ook al mee bezig en begin net B maar die van mij is al 7... Dus daar zou ik even mee wachten of in ieder geval een keer echt goed belonen... Verder spoor je wel erg veel aan...

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:30

ik vind het er erg onrustig uitzien.. maar dat komt misschien omdat je de hele tijd doorzit.
vind je oefeningen toch best zwaar voor een paard dat nog maar 3 jaar is..

Vind het verder wel een leuk paardje :) succes

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:35

Leuk paardje! Ik vind dat je netjes rijdt.
Probeeer soms niet je benen naar voren af te steken.
Ook heb ik het idee dat je met dit paard te snel verder wil.
Probeer hiermee op te letten, laat het paard wat meer spelenderwijs
dingen leren, anders heb je dikke kans dat er straks een keer een rem opgaat,
en dat je paard het allemaal niet meer doet.

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:36

ik vind dat je pony al een hele nette houding heeft.
een nette draf. hoofd mooi stil. in de overgangen word het af
en toe nog wel wat onrustig maargoed daarvoor is ie jong.
probeer in de overgang naar het stilstaan wel beide benen aan te sluiten, want nu liep ie scheef.
ik ga met mijn voorgangers mee met hun commentaar over de overgangen,
maar dat wil niet zeggen dat het er niet goed uit ziet. het ziet wel netjes uit.
wat ik wel storend vind is dat je steeds op de kleine volte rijdt.
probeer wat rechte lijnen te rijden, dat is goed voor een jong paard.
wel heeft je paard in de wending een goede stelling. volgens mij lijkt het een soepel paard.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:38

leuk paardje, al had ik graag gezien bij een 3 jarige dat je van tijd tot tijd ook een de hals meer liet uitschuiven in je werk :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:38

Joceline schreef:
Vind het een mooi paard en je rijdt fijn, toch vind ik de stap-galop overgangen te ver gaan voor een jong paard

In andere Europese landen buiten NL is dat een oefening die in de laagste proeven (B en jonge paarden proeven tot 4 jaar) als doodnormaal gevraagd wordt. 'T is dus waarschijnlijk maar net wat je referentie kader is.
Ik vraag me af of hij echt 3 is of dat hij dit jaar 4 wordt want dat is ook zo'n terugkerende verwarring hier op bokt. Als hij nu 3 wordt dan is hij wel erg jong ingereden.
Ik vind vooral je overgang galop-draf keurig gereden.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-03-09 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:40

Net zoals iedereen hier vraag ik mij ook af waarom je met een drie-jarige al stap-galop doet. En dit is geen Z oefening maar een M2 oefening.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:40

Jeanine84 schreef:
Het paard is 3 jaar oud, je rijd al stap - galop overgangen? waarom in godsnaam? Hoelang is dit paard onder het zadel?

Ik vraag me eigenlijk hetzelfde af... Is ze echt 3 of officieel al 4? Die oefeningen hoef je dan echt nog niet te proberen, hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:43

FriesWytske schreef:
Net zoals iedereen hier vraag ik mij ook af waarom je met een drie-jarige al stap-galop doet. En dit is geen Z oefening maar een M2 oefening.

Nogmaals, in andere landen is dit gewoon een B oefening.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:48

Aangezien de naam met een B begint, denk ik dat ze dit jaar 3 wordt..
Die van mij is een A en is nu 3,5 (officieel 4)..

Ook ik vind dat je wel erg snel gaat.. achterwaarts, vanuit stap aanspringen.. zeker als ze pas 2 maanden onder het zadel is.. (ik heb het niet over de leeftijd, paard ziet er al vrij volwassen uit)
Zorg eerst dat alles goed bevestigd is voor je een klein stapje verder gaat..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:49

Nee ze is van 2005 heb ik net gevonden. Het is een pony dus de naam zegt niets over de leeftijd hier.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:52

Sorry, ook ik heb weinig positief commentaar, als het dier 3 is, dan vind ik dat de ruiter veel te veel van de pony vraagt, veel te veel doorzit, en de pony ook te hoog in de hoofd-hals houding laat lopen.

Als ie 4 is vind ik nog dat veel doorzitten voorkomen moet worden.
Idd noemen mensen vaak een paard wat al bijna 4 is, nog een 3-jarige, maar dat is het dier dan echt niet meer, dier is dan gewoon een 4 jarige ;)

Edit, ik zie net dat het dus een 4-jarige is.

Dan zou ik zeker nog voorzichtig zijn met doorzitten en pony wat lager instellen, meer leren op eigen benen te lopen en meer over de rug.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:54

Sizzle schreef:
Nee ze is van 2005 heb ik net gevonden. Het is een pony dus de naam zegt niets over de leeftijd hier.

Ok.. das dan duidelijk.. dus officieel is ze 4.
Dan wordt het een ander verhaal, paard is geestelijk al wat meer volwassen, lichamelijk ook.
Maar dan nog steeds vind ik het erg snel gaan.

Mijne is ook 2 maanden onder het zadel nu, maar verlang alleen nog maar voorwaarts in stap-draf en galop.. en hij is heel slim en leert zeer snel, maar ik wil niet te snel..

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:56

Sizzle schreef:
FriesWytske schreef:

Dat kan wel zijn, maar dan nog vind ik het niet nodig om dat regelmatig te oefenen. Maar goed dat is mijn idee erover.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:57

Sizzle schreef:
FriesWytske schreef:

Dan zou ik alsnog met zo'n jong paard de basis eerst doen. Bij ons in NL is de B vooral de basis, is dan best erg dat daar hun eerste klasse met zulke hoge oefeningen begint of ze hebben een lange aanloop nodig voordat ze mogen starten. Dan nog is deze combinatie te jong voor deze hoge oefening en wil ik niet weten wat hun Z-niveau dan is. Ik vind dit absoluut geen basis oefening.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:59

Sorry maar ik vind het ook niet netjes uitzien.. Waarom nu al doorzitten terwijl ze pas onder het zadel is? Waarom niet eerst lichtrijden?
En stap- galop vind ik al een vrij zware oefening.. Waarom niet eerst bij het begin beginnen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:07

Joceline schreef:
Dan zou ik alsnog met zo'n jong paard de basis eerst doen. Bij ons in NL is de B vooral de basis, is dan best erg dat daar hun eerste klasse met zulke hoge oefeningen begint of ze hebben een lange aanloop nodig voordat ze mogen starten. Dan nog is deze combinatie te jong voor deze hoge oefening en wil ik niet weten wat hun Z-niveau dan is. Ik vind dit absoluut geen basis oefening.

Het niveau B in NL is echt heel erg laag, dat kom je nergens anders tegen. Een paard dat correct gebouwd en bespierd is kan binnen een half jaar met 2 a 3x in de week rijden met gemak een L1 proefje lopen.
Maar daar hoef je het niet mee eens te zijn.
Waar ik aan zou werken als TS zijnde is dat ze beter van je hand af wil blijven. Ze wil erg graag duikbootje spelen denk ik. Ik zou vooral werken aan tempowisselingen op je zit waarbij je de druk ik je handen steeds meer verminderd. Probeer ook zonder hand inwerking (wel contact) je overgangen te rijden. Als je accepteert dat ze zich zo in je hand werpt in een hoog tempo zal ze zich op den duur vast zetten in de rug. Wat dat betreft zie ik juist wel heil in de stap-galop . Hoe sneller deze pony een fatsoenlijke broekspier heeft, hoe minder ze haar rug en voorbeen zal belasten. Galop-stap zou ik nog mee wachten aangezien ze hier eerst met minder stuwing gereden moet zijn om het correct en voorbeen besparend te kunnen doen. Nu is het meer een soort nood-stop en dat draagt dressuurmatig niets bij. Ga dan eerder werken aan je middengalop.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-03-09 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt