steigeren als je wat vraagt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elynkwpn

steigeren als je wat vraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 22:42

Ik weet niet of het hier goed staat.

Als ik bijv. van de hoefslag af ga met mijn pony dan begint ze te steigeren .
Vooral met als ik haar wat vraag zoals ontspannen lopne hals strekken of naar beneden rijden of als ik haar op zei wil dieuwen .

weet iemand waar het aan kan liggen ?

Zadel is goed
Ben zachtjes in haar mond
heeft gewoon een trensje Misschien een dubbelgebroken bit proberen ?

ik hoop dat iemand mij kan helpen !!

SORRY VOOR TY FOUTEN IK HEB DYSLECTIE.

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:05

Misschien moet je haar door de DA laten nakijken ?
Heb je ook trouwens les ? Misschien moet je dan met je instructrice eens goed kijken wat je ermee gaat doen. Ik denk dat je samen met haar of de DA er sowieso goed uit kan komen.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:08

Inderdaad een da naar laten kijken, misschien zit het in d'r rug.
Dan kun je erop en eraf doen wat je wilt maar het helpt niks.

Mijn oude verzorgpaard had een kiesje dat verkeerd/verdwaald groeide, daardoor racete ze door de bak en kwam omhoog.
Ze had gewoon pijn. Gelukkig zag de DA het meteen en was het snel verholpen :)

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 23:09

Una schreef:
Misschien moet je haar door de DA laten nakijken ?
Heb je ook trouwens les ? Misschien moet je dan met je instructrice eens goed kijken wat je ermee gaat doen. Ik denk dat je samen met haar of de DA er sowieso goed uit kan komen.

Nee , ik ken haar nog niet zolang ik word wel snel lid van onze vereniging met haar dan heb ik les .
Misschien doet ze het daar niet mischien is onze bak gewoon rot voor haar .

of waar ik ook aan dacht , misschien houdt ze niet van dressuur ik weet niet of ze het ook met springen doet.

Ja ik zal even eerst met les kijken .. en dan de da :)

Bedankt !!

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 23:10

Luxorvalkje schreef:
Inderdaad een da naar laten kijken, misschien zit het in d'r rug.
Dan kun je erop en eraf doen wat je wilt maar het helpt niks.

Mijn oude verzorgpaard had een kiesje dat verkeerd/verdwaald groeide, daardoor racete ze door de bak en kwam omhoog.
Ze had gewoon pijn. Gelukkig zag de DA het meteen en was het snel verholpen :)

Oke , ja ik dacht misschien vind ze het moeilijk want der oren blijven op mijn gericht of naar voren.
En niet echt richting haar hals zegmaar...

SnuifjeX

Re: steigeren als je wat vraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:53

mijn paard stijgurt als ik het vraag, heb ik zeluf geleerd!

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:04

kan ook zijjn, dat je te lief bent,
sommige paarden gaan daar dan gebruik van maken,

mijn andere verzorgpaard heeft er ook een handje van, maar dat kwam door de eigenaar hiervoor, die was te lief en kon hem dus niet aan en dacht dat alls haar schuld was, waardoor deze boef juist gebruik van ging maken, en dat probeerd hij zoms nog als er iemand nieuw op zit

niet dat jij ineens streng moet rijden hoor, maar sommige paarden hebben echt duidelijk een baas boven zich nodig.
ik zou idd w8ten tot de les. maar voel je dat makkelijk aan als die van plan is te stijgeren?, draai zijn hoofd dan meteen om, dan heeft hij een moeilijkere kans om te stijgeren.
en prbeerd goed mee te gaan naar voren natuurlijk,..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:02

Steigeren doen ze echt niet zomaar, 9 van de 10 keer hebben ze pijn of ongemak.De dierenarts moet de rug na kijken want rugproblemen is vaak een oorzaak van steigeren.Ook moet je kritisch naar je eigen rijden kijken,zit je veel in haar mond? de meeste paarden gaan daar ook door omhoog en neem het ze eens kwalijk.En paarden vinden dressuur echt niet erg,mits het correct uitgevoerd word.

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 22:35

ja ik voel het ... Vandaag liet de bak het toe in het weiland en het ging super. toch denk ik dat ze meer ruimte wilde en ik doe minder met myn benen en meer met myn stem en alleen met myn kuiten by dieuwen als ze goed voelde en met oefeningen. Kyk het morgen weer aan!

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 22:40

Elisa2 schreef:
Steigeren doen ze echt niet zomaar, 9 van de 10 keer hebben ze pijn of ongemak.De dierenarts moet de rug na kijken want rugproblemen is vaak een oorzaak van steigeren.Ook moet je kritisch naar je eigen rijden kijken,zit je veel in haar mond? de meeste paarden gaan daar ook door omhoog en neem het ze eens kwalijk.En paarden vinden dressuur echt niet erg,mits het correct uitgevoerd word.

ik ben juist heel zacht in haar mndje ik probeer alles met myn benen te doen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:35

Dan is het heel belangrijk om haar rug en eventueel halswervels na te laten kijken.Ik weet niet hoe jij rijd,maar ik weet wel dat paarden die steigeren vaak pijn hebben.

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 09:54

Elisa2 schreef:
Dan is het heel belangrijk om haar rug en eventueel halswervels na te laten kijken.Ik weet niet hoe jij rijd,maar ik weet wel dat paarden die steigeren vaak pijn hebben.

bedankt ' ik kyk het nog 2x aan .. als ze dan steigert laat ik iemand komen. maar ze is nog niet zolang onder het zadel zou het ook niet snappen kunnen zyn! want gister ging het super!

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 22:25

net heerlyk gereden zonder steigeren! Ik heb kleine hulpjes met handen en stem gedaan en myn benen zo stil mogelyk gehouden + martingaal omgedaan en sporen af! Het ging echt super! En oja.. Ik had haar wat vaker beloond, de oren waren ook netjes vandaag!

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:14

Wat andere al zeggen een DA of misschien tanden laten nakijken door een dieren arts?
Is het zadel wel goed?
Anders misschien ander bitje of les?

Latig hoor toch duidelijk een vorm van protest!

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 14:37

Ja ander bitje wilde ik al gaan proberen, maar het gaat al een stuk beter .

Celeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:53

Weet je nu wel waar het aan lag dan?

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 19:49

Celeone schreef:
Weet je nu wel waar het aan lag dan?

Ik denk door te veel been geven , en mijn sporen afgedaan .. en martingaal eventjes om gedaan nu gaat het wel beter maar soms wil ze wel steigeren maar ik dfenk dat ik het haar dan te moeilijk vraag want nu gaat ze wel door als ik het aanboel word ik ff boos... en weet ze niet hoe snel ze moet lopen:)

en ik sla niet gauw maar ze wilde niet meer de bak ik en alleen maar steigeren was ik afgestapt tik opder kont gegeven sinds toen is ze normaal gaan doen :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:05

Hm als ze nog niet zo lang onder het zadel is kan het puber gedrag zijn.Heb je wel les?

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 21:17

Nee ik ken haar nog niet zo lang.. we gaan in jullie lessen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 02:40

Als ik lees dat je sporen gebruikt en een martingaal kan ik me best voorstellen dat een jong dier daarvan in protest gaat! Moet het met mijn 15- jarige ook niet proberen. Met je sporen versterk je misschien onbedoeld de voorwaartse drang, met de martingaal begrens je die juist. Je geeft dus tegenstrijdige signalen af naar je paard met als resultaat dat ie omhoog komt.

Hele goeie stap dat je je sporen af hebt gedaan. Die zijn bij jonge paarden toch niet nodig (over het algemeen, uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Sporen kan je alleen gebruiken als je 100% controle over je eigen benen hebt, je prikt je paard al snel onbedoeld in de ribben en dat vinden ze niet fijn. Als je dan ook nog eens gaat begrenzen met een martingaal...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 07:17

Sporen eraf vind ik erg verstandig,zo te horen ben je zelf nog niet ervaren genoeg, en zou ik niet wachten tot juli met les!!

Bel vandaag nog een goede priveinstructie, je moet niet ervanuitgaan dat je aan ponyclubles genoeg hebt. Er word op de ponyclub maar zelden op niveau lesgegeven, je moet dat rijden gewoon zien als gezellig met soms wat nuttige kreten.

Je kunt er niet aan onderuit dat je priveles moet nemen.
Een martingaal bij een steigerende pony vind ik overigens ook niet zo verstandig.

Zorg voor goede begeleiding, liever vandaag nog dan morgen. Een goede instructie met de nodige ervaring kan ook voelen of de tanden eens gevijld moeten worden.

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 08:45

Niet ervaren genoeg? haha

omdat ik dan het geld heb en dat ik dan in kan stromen op de club , ik zit dan maa r met 3 in de les en wij hebben geen bak die het toelaat thuis om les in te krijgen . Nu is er goed in te rijden maar denk vanaf vandaag niet meer omdat het alleen maar regent.

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:24

toscan schreef:

Ja ik las het nu mooi zo. :j

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 18:12

Claire_xLY schreef:
toscan schreef:

Ja ik las het nu mooi zo. :j

Jaa het gaat nu gewoon super:) ze loopt ook meer ontspannen:) we snappen elkaar nu :)

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 21:09

Allemaal bedankt voor het reageren ...
ik denk dat het over is want nu is super lief !! denk dat het uitproberen was ofzo !

ze liep vandaag lekker aan de teugel voor het eerst echt nagevelijk ! !en zelfs al 2 pasjes wijken !!