Geen nageeflijkheid, waar ligt dat nu aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Geen nageeflijkheid, waar ligt dat nu aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 16:57

Topic zegt het al:

Door welke redenen is een paard niet nageeflijk? Anders gezegd; welke oorzaken kunnen er aan ten grondslag leggen, waardoor een paard niet of niet constant nageeflijk is.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 16:57

Wat ik zelf zo bedenk, is het niet recht zijn.

Aaronsroos

Re: Geen nageeflijkheid, waar ligt dat nu aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:41

dat het zadel niet goed ligt :)
Als ik het toch juist heb?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:50

Nageeflijkheid is een gevolg van een heleboel dingen, waaronder inderdaad het rechtrichten valt.
Daarnaast o.a.; activiteit van de achterhand, van achteren naar voren, duw op het bit, reactie op de hulpen, vertrouwen in de ruiter.
Als een van die dingen niet aanwezig is, zal het paard niet nageeflijk zijn. Daarnaast kan slecht passende tuigage of een slechte gezondheid inderdaad ook het paard tegen houden om na te geven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:57

nageeflijkheid is niks meer of minder dan het gevolg van correct rijden.............

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:00

KiWiKo schreef:
nageeflijkheid is niks meer of minder dan het gevolg van correct rijden.............

Licht dat eens toe.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:02

Sjonniej schreef:
Nageeflijkheid is een gevolg van een heleboel dingen, waaronder inderdaad het rechtrichten valt.
Daarnaast o.a.; activiteit van de achterhand, van achteren naar voren, duw op het bit, reactie op de hulpen, vertrouwen in de ruiter.
Als een van die dingen niet aanwezig is, zal het paard niet nageeflijk zijn. Daarnaast kan slecht passende tuigage of een slechte gezondheid inderdaad ook het paard tegen houden om na te geven.

Dat zijn nogal wat zaken, licht het volgende eens toe als je wilt :) ;
- duw op het bit
- vertrouwen in de ruiter

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:03

Inderdaad, zijn wel meerdere mogelijkheden,tot niet nagefelijk lopen.
Zoals Sjonniej zei.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:06

Het paard is in orde, wordt eerlijk gereden heeft geen klachten.
Het is een gevolg van het teamwork tussen de ruiter en het paard. De ruiter stoort het paard niet met de handen, benen, lichaamshouding en met slecht tuig. De ruiter geeft duidelijke hulpen en houd het paard actief aan het been en corrigeert consequent en rijdt consequent en eerlijk. Er is geen druk op het bit maar contact met de mond, licht contact. ZOdra het paard actief loopt en de achterhand eronder schuift en de handen soepel gedragen worden voor het zadel gaat het paard op zoek naar de nageeflijkheid en de zachte ruiterhand. Nu kan de ruiter in deze nageeflijkheid de lengte van de hals opvragen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:07

Ess_Ramona schreef:
Inderdaad, zijn wel meerdere mogelijkheden,tot niet nagefelijk lopen.
Zoals Sjonniej zei.

Klopt, als jouw paard bijvoorbeeld wel actief aan het been is maar je gooit de teugels los waardoor de hulpen grof in de mond overkomen, stoort dit het paard en heb je nog niet de nageeflijkheid. Sommige mensen hebben een zachte hand en een goede zit, maar vergeten het tempo en reactie op het been.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:08

sandradeboer schreef:
KiWiKo schreef:

Licht dat eens toe.

nou precies zoals ik zeg :) als de ruiter correct rijd, is het paard nageeflijk.........

van achteren naar voren, van binnen naar buiten.. in ontspanning......... soepelheid

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:13

KiWiKo schreef:
nou precies zoals ik zeg :) als de ruiter correct rijd, is het paard nageeflijk.........

van achteren naar voren, van binnen naar buiten.. in ontspanning......... soepelheid

Idd veel gehoord van achter naar voren. Wat wordt daar nu precies mee bedoelt? En van binnen naar buiten, ook dat is een veel gehoord iets. Maar wat wordt daar nu werkelijk mee bedoeld?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:22

eerst achter activeren, dan voor opvangen (opvangen is anders dan tegenhouden!!)......... dan zorgen dat hij van het binnenbeen afloopt naar de buitenhand........ en dus recht is, et voila :D

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:26

Helemaal mee eens !
Na een jaar van rechtrichten en alle knopen er uit halen, kan ik nu toch ook echt zeggen : Mijn paard loopt nagefelijk :+

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:28

KiWiKo schreef:
eerst achter activeren, dan voor opvangen (opvangen is anders dan tegenhouden!!)......... dan zorgen dat hij van het binnenbeen afloopt naar de buitenhand........ en dus recht is, et voila :D

Mag hopen dat je hiermee het binnenbeen van de ruiter bedoelt en niet zijn eigen binnen been :D :D .

Zonder gekheid, dat is duidelijk. Wat zou je doen bij een paard wat loperig is, dus eigenlijk overactief voorwaarts?

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:29

Tmara schreef:
Helemaal mee eens !
Na een jaar van rechtrichten en alle knopen er uit halen, kan ik nu toch ook echt zeggen : Mijn paard loopt nagefelijk :+

Ja, wat een werk kan er aan zo'n beesie zitten he?

Fijn dat je het voor elkaar hebt nu!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:30

KiWiKo schreef:

Wat bedoel je met van het binnenbeen aflopen naar de buitenhand?

Een paard kan natuurlijk ook nooit nageeflijk lopen als er ergens spanning of een blokkering zit, of inderdaad: niet recht is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:36

sandradeboer schreef:
KiWiKo schreef:

Mag hopen dat je hiermee het binnenbeen van de ruiter bedoelt en niet zijn eigen binnen been :D :D .

Zonder gekheid, dat is duidelijk. Wat zou je doen bij een paard wat loperig is, dus eigenlijk overactief voorwaarts?

hihi het binnenbeen van de ruiter :D inderdaad :)

als een paard loperig is dan ga ik gewoon zitten, en haal ik het loperige met mijn zit eruit...... blijf van de voorkant af, en er zijn zelfs loperige paarden die ik toch bijdrijf........ hard gaan is wat anders dan dragen :)

maar zowiso blijf ik eigenlijk altijd van de voorkant af hoor, tenzij het paard besluit een 120 parcours met alleen denkbeeldige in en uitjes te gaan springen, dan kom ik wel even in ja :)

maar een loperig paard hou je niet tegen door aan de voorkant te frutten, die hou je eerder tegen door (het overdreven gezegd) los te gooien en het met been en zit op te lossen

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:41

KiWiKo schreef:
hihi het binnenbeen van de ruiter :D inderdaad :)

als een paard loperig is dan ga ik gewoon zitten, en haal ik het loperige met mijn zit eruit...... blijf van de voorkant af, en er zijn zelfs loperige paarden die ik toch bijdrijf........ hard gaan is wat anders dan dragen :)

maar zowiso blijf ik eigenlijk altijd van de voorkant af hoor, tenzij het paard besluit een 120 parcours met alleen denkbeeldige in en uitjes te gaan springen, dan kom ik wel even in ja :)

maar een loperig paard hou je niet tegen door aan de voorkant te frutten, die hou je eerder tegen door (het overdreven gezegd) los te gooien en het met been en zit op te lossen

Mee eens!

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:26

Een paard kan pas nageeflijk worden als ie recht is. kijk eens op de site www.rechtpaard.nl Daar staat veel info. Alle problemen moet je voorwaarts oplossen. Succes er mee!

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:55

Een paard word pas nageeflijk als die over zijn rug gereden word. dat is wat ik ooit gehoord heb, hoe je dit precies doet geen idee hoop dat iemand anders het kan toelichen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:30

nageeflijk vind ik niets anders dan vertrouwen (en daardoor ontspannen meegeven) in de ruiterhand.
Dat zie je bij jonge paarden. Meestal geven die ontzettend makkelijk na, gewoon doordat ze nog geen slechte ervaringen met de hand hebben. Paarden die compleet nog niet aan de hulpen staan, maar wel makkelijk nageven.
Heb je dat vertrouwen eenmaal verpest, krijg je dat moeilijk weer terug en zal je inderdaad door correct rijden, ontspanning en een zachte hand dat vertrouwen weer terug moeten krijgen.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:34

mmmh dat heb ik ook

Love_Nola_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:34

Last hebben van de rug ( als dat nog niet genoemd is? )
te veel bezig zijn met de voorkant.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:41

Een grote fout die gemaakt wordt is dat de ruiter het paard nageeflijk trekt. Dus alleen op de hand rijdt ipv de zit en het been.
Je rijdt het paard naar je hand toe. Indien het paard voldoende rechtgesteld is kun je hem naar je hand toe rijden via je benen en je zit, dan hoef je je paard alleen nog maar lichtjes op te vangen.
Het paard zoekt dan zelf je hand op. Zo kun je hem lang laag rijden en nageeflijk.
Een paard kan ook alleen maar fatsoenlijk nageeflijk lopen indien deze volledig in ontspanning is!
Dus niet zagen trekken drukken en duwen aan de teugels, maar van achteren naar voren rijden zodat het paard jouw hand opzoekt!