Pessoa? Wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Pessoa? Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 00:15

Een longeerprobleem en toch bij RT omdat ik longeer om mijn paard als rijpaard te verbeteren ;)

De kwestie: sinds ruim een week heb ik een paard, een IJslander van bijna tien. De afgelopen vier jaar is hij als boshobbel gebruikt, waardoor hij nu ernstig uit elkaar dondert en gauw heel zwaar wordt op de voorhand. Hij is netjes ingereden en -getölt, de knopjes zitten er op maar ze zijn nogal roestig :Y) Het ontbreekt mijn ros aan balans en bespiering. Eén van de dingen die ik graag aan wil pakken met 'm is zijn achterhand, die zwabbert een stukje achter hem aan en zijn reet moet er nu weer onder ~~}> Het hulpmiddel dat ik wilde gebruiken om dat te bereiken is de pessoateugel, alleen:

- daar heb ik geen ervaring mee, hoe weet ik of ik alles goed afstel?
- vrijlopen gaat goed, de hulpen zijn nog wat grof omdat er kennelijk weinig grondwerk/longeerwerk met hem is gedaan maar hij leert supersnel en heeft het al aardig door. Met een longelijn werken lukt me niet, ik raak in de knoop met zo'n ding, hoe vaak ik het ook probeer. Als ik hem laat vrijlopen gebruikt hij zijn rug al best goed, snoetje gaat ook mooi omlaag en hij loopt ontspannen :) Ik vind het een prettige manier van werken, roep ik niet alleen maar spanning op met een pessoa?
- vandaag sprak ik een stalgenootje over mijn voornemen en zij is niet zo weg van een pessoa als hulpmiddel bij de training van een rijpaard. Haar argumenten waren onder andere dat het paard constant druk heeft aan de achterkant en dat hij recht loopt op de volte, dus zonder stelling.

Nou is mijn vraag: doe ik er wel goed aan om hem in zo'n pessoa te hijsen? Het vrijlopen gaat zo goed dat ik daar in ieder geval ook mee verder wil maar er moet echt wat gebeuren aan de achterkant.

Cassidy

Re: Pessoa? Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 01:59

Recht lopen op de volte is niet erg. Wij willen die stelling maar die heeft het paard niet nodig. Ik zou in dit geval niet met Pessoa werken omdat je paard ervan leert om op je handen te gaan hangen. En omdat je het hoofd van het paard met Pessoa lager vraagt dan voor een IJslander natuurlijk is, helemaal aan het begin.
Een IJslander wordt van nature met wat hogere hoofdhouding gereden. Is het dan eerlijk van hem te vragen dat hij dressuurhoudingen aanneemt?
Ik zou rijden om de bespiering te krijgen en dat dan wel goed doseren.
Laat die Pessoa in de kast liggen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 02:35

Bij een passoa kun je zelf de lijnen aan de ene kant iets langer maken zodat hij met stelling loopt, dat moet je uiteraard wel aanpassen als je van hand veranderd.
Je kunt de passoa prima gebruiken als hij losloopt maar dan kun je beter wel een cirkel gebruiken ipv een rechthoekige bak, dit ivm de stelling.
In principe kun je weinig fout doen bij het afstellen van de passoa, je moet even goed de gebruiksaanwijzing lezen en wat plaatjes bekijken dan lukt het wel.

Doe hem de eerste keer losjes, zodat hij net strak staat als je paard in zijn normale houding staat (dus hoofd omhoog). In beweging zal zijn hoofd iets zakken dus kun je hem eigelijk nooit te strak hebben, na enkele rondjes kun je hem desgewenst bijstellen.
Hij zal het in het begin wel even eng vinden dat er wat achter zijn kont langs zit maar daar went hij snel genoeg aan en ik zie niet waarom hij dan niet net zo ontspannen kan lopen als hij nu doet.
Een passoa geeft geen constante druk van achter, als hij zijn hoofd laat zakken verminderd de druk. Hij heeft wel steeds een touw achter zijn kont langs hangen maar daar is hij snel genoeg aan gewend. (sommige passoa's hebben een harde rubber buis achter de kont, zelf geef ik de voorkeur aan een hoes van (nep)bont omdat die niet zo klappert)

Een passoa kun je instellen zoals je zelf wilt, je kunt hem zo instellen dat hij gestimuleerd wordt om lang en laag te lopen maar je kunt hem ook in hoge dressuurhouding trainen, het is maar net wat je zelf wilt.

Het is trouwens wel verstandig om hem dmv wat grondwerk te laten wennen aan een touw achter zijn billen, als ie dat niet gewend is geeft het nogal eens paniek.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:07

Ja ik zou ook de Passoa in de kast laten hangen , of beter in de vuilnis bak opbergen.
Met Passoa vraag je niet maar ben je met dwang bezig, bedenk wat dat doet met de spieren, als hij niet meer kan en spierpijn krijgt word hij toch in een houding gedwongen.

Doe het op je gemak, ga hand werk doen en juist met stelling en buiginggaan werken om controle te krijgen over het achterbeen.
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl
Je kan zeker een ijslander ook mooi laag laten lopen in de stap,draf en galop, maar in de andere gangen heeft hij die hoge halshouding nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:00

De teugel heet een Pessoa! Passoa is een drankje! En een Pessoa is best wel een heftige hulpteugel. Een paard dat dat niet gewend is zou ik niet langer dan 20 minuten zo longeren en dan alleen in stap en draf.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 09:03

Dank jullie wel voor de reacties, twee tegengestelde meningen... voor overvraging/spierpijn hoeven jullie niet bang te zijn, als ik hem longeer vind ik 10 tot 15 minuten lang genoeg, zeker in het begin werk ik nog niet te lang met hem, ik heb geen haast :) Hem laten wennen aan touw achter zijn benen vind ik sowieso een goed idee, of ik nou wel of niet de pessoa gebruik, daar ben ik nog niet helemaal uit. Er zit trouwens wel zo'n stukje teddystof aan :j
Cassidy, mijn paard is een beetje voorovergekiept gebouwd (overbouwd en zware hals) en bij zijn vorige eigenaar is hij erg op de voorhand geworden. Als ik rijd rijd ik met een heel licht teugelcontact (en begrens zijn schouders voorlopig met twee zweepjes) zodat hij leert om op vier benen te lopen, hij is nog onrustig met zijn hoofd omdat hij steun zoekt. Zou hij ook gaan hangen als ik hem hoog instel bij het longeren? Ik vind het niet erg als hij laag loopt, dat doet hij met het vrijlopen ook en het ziet er ontspannen uit. Ik kan hem pas hoger gaan instellen als zijn spieren sterk genoeg zijn, toch? Eerst lopen aan de achterkant en daarna pas aan de voorkant gaan werken, als de achterkant zakt gaat de voorkant omhoog, heb ik het althans geleerd ;) Dus mijn dilemma is eigenlijk: ik wil een actievere achterhand zodat ik daarna aan zijn oprichting kan gaan werken maar als ik dat wil bereiken met een pessoateugel weet ik niet hoe ik hem zou moeten instellen :+

Poeh, lastig! Met rijden wil ik inderdaad door overgangen en wendingen te rijden zijn achterbenen actiever maken, hij stapt nu nog wat te gehaast en hij vindt het best moeilijk allemaal ineens weer. Ik dacht dat het hem misschien zou helpen om hem onbelast ook te trainen maar de ontspanning die ik nu heb wil ik ook niet kwijt. Zal het vanavond ook bespreken met mijn lesgever maar ondertussen blijf ik erg benieuwd naar de visie van de bokkers :)

@ midgie: een IJslander kan wel degelijk ook tölten met de kop omlaag. Rentelgang aan de longe lijkt me absoluut levensgevaarlijk, plus dat ik niet eens weet óf hij aanleg heeft, en als hij die wel heeft wij daar de komende jaren nog lang niet aan toe zijn ;)

@ cassidy: met vrijlopen/longeren werk ik nu alleen nog in stap en draf, als hij daar aan toe is wil ik ook de galop erbij pakken. Dan hoeft hij niet hoog te lopen, ruggebruik vind ik wel zo belangrijk. Laag gaat hem erg goed af, ik heb alleen mijn twijfels of hij niet te zwaar gaat worden op zo'n teugel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:11

Instellingen Pessoa

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

van boven naar beneden krijg je meer oprichting. In het begin zet je de teugel zo laag mogelijk dan kan er nog geen sprake zijn van oprichting. En je IJslander kan de laatste 2 instellingen helemaal niet aan. Daar is zijn bouw niet naar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 09:17

Die plaatjes staan inderdaad in de gebruiksaanwijzing :) Het punt is: ik wil een actievere achterhand om oprichting te verkrijgen en ik weet niet met welk van de twee ik moet beginnen. Ja, aan de achterkant }:0 Maar dan eerst laag instellen. Probleem: gaat hij dan niet vreselijk hangen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:08

Ja dan gaat hij hangen/kan hij gaan hangen en bereik je het tegenovergestelde van wat je wilt. Ga rijden en gebruik die Pessoa niet voor de oplossing van je probleem!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 13:48

Ik rijd ook :Y) Bedankt voor je reacties, echt super dat je zo uitgebreid reageert :)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:57

Mensen denken van dat spierpijn erg is.

Maar trainen betekend vaak jezelf overvragen(of paard). Blijf je constant hetzelfde doen, dan zal er niks veranderen. Je moet elke keer een stapje hoger om meer te bereiken, en ja ook spierpijn hoort hier bij. En niks zo goed om spierpijn weg te krijgen is dezelfde oefening.

Jou paardje loopt momenteel helemaal uitelkaar. Dit loopt nu voor hem fijn omdat zijn spieren zo "getraint" zijn. Je gaat hem dus dingen vragen wat hij momenteel niet meer kan. Dit moet je rustig opbouwen en ja dat wordt spierpijn. Of je daar nou een hulpteugel voor gebruikt of niet.

Spierpijn is enkel een gevoel wat jou leert dat je getraint hebt. Voel je niks. Dan ben je niet goed bezig :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:00

midgie schreef:
Ja ik zou ook de Passoa in de kast laten hangen , of beter in de vuilnis bak opbergen.
Met Passoa vraag je niet maar ben je met dwang bezig, bedenk wat dat doet met de spieren, als hij niet meer kan en spierpijn krijgt word hij toch in een houding gedwongen.

Doe het op je gemak, ga hand werk doen en juist met stelling en buiginggaan werken om controle te krijgen over het achterbeen.
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl
Je kan zeker een ijslander ook mooi laag laten lopen in de stap,draf en galop, maar in de andere gangen heeft hij die hoge halshouding nodig.

Het idee is juist dat je de pessoa zo instelt dat het paard ruimte heeft om aan te spannen en ook om te ontspannen, dus dat je zeker niet dwingt (door bijv de lijnen strak af te stellen).
Ik zou de lijnen ook nooit aan een kant langer of korter maken want je wilt juist dat ie recht wordt gemaakt op 2 teugels, en je gewone teugels (als je rijdt) heb je ook op dezelfde maat om een paard op 2 teugels te laten lopen.
Een pessoa is een heerlijke manier om een paard actief en met de juiste hulpen voorwaarts neerwaarts te laten lopen. Het paard zoekt zelf vrij gauw het punt van ontspanning op en dat is de hoogte waarop je de pessoa hebt ingesteld, dat kan dus lager zijn (tussen de voorbenen) om lekker over de rug te komen en dat kan iets opgerichter zijn maar ook behoorlijk opgericht. Een pessoa geeft mee en het is ook nooit de bedoeling om de lijnen strak in te stellen, hierdoor kan een paard de juiste houding aanleren zonder dat er veel druk wordt uitgeoefend. De achterhand wordt geactiveerd, de rug wordt goed gebruikt en het voorbeen- en schoudergebruik wordt ruimer.

Als een pessoa strak wordt ingesteld is er van spanning en ontspanning geen sprake meer en dan wordt het alleen dwang, om een soepel en sterk paard te krijgen behoor je een pessoa dus niet strak in te stellen maar met wat ruimte. Je paard moet immers de ruimte hebben om te zakken en niet "vastgezet" zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 14:24

Nee precies, ik wil hem absoluut niet vastzetten! Denk je dat ik beter lang & laag of al met wat oprichting zou kunnen beginnen fargo?

Smokey17: juist :P Klopt wat je zegt ja, bij deze een rectificatie van mijn eerdere post over spierpijn: hij zal spierpijn krijgen maar aangezien ik maar huiguit een kwartier per keer met hem werk zal ik goed opletten of hij niet té veel spierpijn krijgt :P

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:36

Ik begin meestal met lang en laag en daarna afhankelijk van de conditie even wat hoger instellen (vinden ze wel lekker) en daarna weer lang en laag uitstappen zodat ze lekker los kunnen laten. Als hij niet veel gewend is, zou ik alleen lang en laag werken in stap en draf, galop zou ik dan even over slaan. Is ook een beetje een kwestie van aankijken hoe ze het oppakken. Succes in ieder geval.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:34

Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat hij gaat hangen op de pessoa, dat ligt voornamelijk aan zijn opleiding. Bovendien kunnen ze op een pessoa moeilijk hangen omdat ze dan dus de teugel onder hun billen aantrekken, voor de meeste paarden is dat genoeg om er mee op te houden.

Spierpijn is niet perse een slecht ding en er staat nog altijd een mens aan de andere kant van de longeerlijn, zij zal toch zelf ook wel het verstand hebben om hem niet meteen een uur lang op de hoogste stand te longeren.
Overigens is een pessoa niet geschikt om mee te galopperen.

Maar je kunt ook op andere manieren longeren, wat dacht je bv van een dubbele longe? Daarbij heb je zelf in de hand hoeveel gewicht hij op het bit heeft en doordat je ernaast staat kun je de achterhand goed actief houden.
Ook kun je balken draven, is goed voor de spieren in billen en rug.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:38

Als je een pessoa op de dressuurmatige houding (dus lijnen naar de zijkant ipv tussen benen door) instelt, is er prima mee te galloperen, niets mis mee. Ik ken ook paarden die zelfs met de lage diepe houding er makkelijk een galopje meepakken, maar dat doen ze niet allemaal en dat wordt niet aangeraden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:45

smokey17 schreef:

Maar trainen betekend vaak jezelf overvragen(of paard). Blijf je constant hetzelfde doen, dan zal er niks veranderen. Je moet elke keer een stapje hoger om meer te bereiken, en ja ook spierpijn hoort hier bij. En niks zo goed om spierpijn weg te krijgen is dezelfde oefening.

Jou paardje loopt momenteel helemaal uitelkaar. Dit loopt nu voor hem fijn omdat zijn spieren zo "getraint" zijn. Je gaat hem dus dingen vragen wat hij momenteel niet meer kan. Dit moet je rustig opbouwen en ja dat wordt spierpijn. Of je daar nou een hulpteugel voor gebruikt of niet.

Spierpijn is enkel een gevoel wat jou leert dat je getraint hebt. Voel je niks. Dan ben je niet goed bezig :)

Je moet niet iedere dag dezelfde spieren trainen dan krijg geen opbouw maar afbraak }:0 . (48 tot 72 uur tussen het trainen van dezelfde spiergroepen zorgt voor optimalen spier opbouw).
Maar spierpijn is inderdaad niet slecht, Maar ja te veel spierpijn is natuurlijk ook niet de bedoeling.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:47

Waarom zou je er wel mee kunnen galopperen als je de lijnen opzij vastmaakt?
Dat ie niet geschikt is om te galopperen komt omdat de lijnen achter de billen in verbinding staan met de mond, in galop beweegt het paard zijn achterbenen afwisselend onder de massa en achter de massa(landing en afzet) waardoor het paard in de mond getrokken wordt.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:00

smokey17 schreef:

Ik schrik een beetje van dit bericht. Spierpijn is niet ok, spierpijn is een signaal van een aantal dingen. Verkeerde training, overbelasting, geen goede warming-up.
Dus nee, dat moet geen spierpijn worden. Als je toe bent aan het stadium van spierpijn, dan ben je te ver gegaan.

Daarbij, nog een belangrijker aspect: dieren zien pijn niet als een "offer" voor beter worden. Dieren zien niet in dat de pijn er is, maar dat het opbouwend is. Niet zoals wij mensen dat zien in de context van "even doorzetten". Zet je paard een paar keer met spierpijn weg en hij zal het werk minder leuk gaan vinden. Hij krijgt er namelijk een negatieve prikkel van, spierpijn. Zo'n paard werkt zich uit de naad en is gehoorzaam en zijn beloning is pijn in zijn lijf wat hij niet begrijpt. Dieren reageren primair. Positieve en negatieve prikkels.

http://www.kring-apotheek.nl/zz/zz34.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spierpijn

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:05

RainyDays schreef:
smokey17 schreef:

Ik schrik een beetje van dit bericht. Spierpijn is niet ok, spierpijn is een signaal van een aantal dingen. Verkeerde training, overbelasting, geen goede warming-up.
Dus nee, dat moet geen spierpijn worden. Als je toe bent aan het stadium van spierpijn, dan ben je te ver gegaan.

Daarbij, nog een belangrijker aspect: dieren zien pijn niet als een "offer" voor beter worden. Dieren zien niet in dat de pijn er is, maar dat het opbouwend is. Niet zoals wij mensen dat zien in de context van "even doorzetten". Zet je paard een paar keer met spierpijn weg en hij zal het werk minder leuk gaan vinden. Hij krijgt er namelijk een negatieve prikkel van, spierpijn. Zo'n paard werkt zich uit de naad en is gehoorzaam en zijn beloning is pijn in zijn lijf wat hij niet begrijpt. Dieren reageren primair. Positieve en negatieve prikkels.

http://www.kring-apotheek.nl/zz/zz34.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spierpijn

Je krijgt ook wel spierpijn als je goed opwarmt en rustig opbouwd. Bovendien komt de spierpijn pas (lang) na de training dus ik denk niet dat een paard die link snel zou leggen. Als je iets meer van je spier vraagt dan dat ze op dat moment kunnen raken ze (een klein beetje) beschadigt. Je lichaam hersteld dit en overcompenseerd daarbij een beetje, daardoor bouw je spieren op. Een klein beetje spierpijn is dus niet zo heel erg, maar het moet natuurlijk niet zo erg zijn dat je er echt hele stram van word.

EDIT: In het wikipedia artikel staat juist dat een beetje spierpijn niet slecht is. hoewel wikipedia natuurlijk niet altijd betrouwbaar is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:37

anneliesdj schreef:
Waarom zou je er wel mee kunnen galopperen als je de lijnen opzij vastmaakt?
Dat ie niet geschikt is om te galopperen komt omdat de lijnen achter de billen in verbinding staan met de mond, in galop beweegt het paard zijn achterbenen afwisselend onder de massa en achter de massa(landing en afzet) waardoor het paard in de mond getrokken wordt.

Als het paard voorwaarts is voelt hij die drijvende druk niet of minder vanuit de achterkant, deze staan slechts in verbinding met de mond omdat de lijn daar langs loopt, het uiteinde van de teugels is bevestigd alsof er een ruiter opzit. De achterkant drijft het paard naar voren en actief waardoor juist de druk op de mond afneemt, de druk van het eindpunt (vergelijkbaar met de hand van de ruiter) kent het paard en hij kan ook galloperen als er een ruiter op zit.

Bovendien zit die lijn dus niet vast aan het bit maar loopt er door heen, waardoor een paard door zijn hoofd hoger of lager te brengen de druk kan verminderen. Dit zorgt ervoor dat het paard nageeft op de druk net als hij nageeft op contact met de ruiterhand, alleen is dit geen vast contact maar een glijdend contact omdat de lijn door het bit schuift

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:51

Dus?

Als het paard een normaal contact neemt met de teugel zal de lijn op spanning staan, door de galopsprong krijgt hij dus steeds rukken in de mond en kan hij moeilijk dat contstante contact houden, tenzij hij zelf meeknikt met de beweging.
Of de lijn nu aan het bit vastzit of erdoor loopt veranderd daar wenig aan.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:48

Ik gebruik mijn pessoa ook om de achterhand eronder te krijgen.
Ik longeer eerst zo'n 15/20 minuten los[dus stap, draf, galop op beide handen]. Daarna doe ik de pessoa om in de laagste stand, en alles zo lang mogelijk. En dan stap en draf op beide handen ongeveer 10 minuten.
Mijn pony loopt heerlijk los en ontspannen in der lijf ondanks dat alle lijnen los hangen en ik heb er erg baat bij met het rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 23:08

Dat is ongeveer wat ik in gedachten had Dapnik :) Als ik hem een kwartier laat vrijlopen is het veel, ik gebruik het vrijlopen om te zien of hij wel lekker in zijn vel zit, los en ontspannen loopt en om de samenwerking tussen ons te verbeteren. Daarnaast zou ik hem eventueel met de pessoa aan het werk willen zetten, dat heeft dan een ander (meer rijkunstig) doel dan wat ik nu al met hem doe. Ik vind dat als je te lang bezig bent het paard op een gegeven moment niets meer opneemt, liever drie sessies per week van 10 tot 15 minuten dan 1 keer een half uur longeren, of het nu een mentale (vrijlopen) of fysieke (longeren met pessoa) oefening is.

Voorlopig werk ik alleen in stap en draf met 'm, met het vrijlopen wil ik binnenkort ook in galop gaan werken (hij trekt af en toe al een sprintje :D ) Het lijkt me een beetje eng om hem te laten galopperen met al die touwen om hem heen, ook al is het "trek"effect misschien kleiner omdat het natuurlijk geen grote warmbloed is ;)

Dubbele longe wordt denk ik geen succes, ik raak hopeloos in de knoop met die lange touwen :+ Ik weet zo even niet meer wie er over begon maar het heeft me wel op een idee gebracht: lange lijnen! (maar dat is weer een heel andere discussie)

Ik heb besloten om het er over een tijdje gewoon maar eens op te wagen, eerst wil ik nog wat vertrouwder met 'm raken met het vrijlopen en in de tussentijd zal ik 'm vast laten wennen aan een touw oid achter zijn achterbenen langs. Bedankt allemaal voor jullie bijdrage :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:14

Lange lijnen is praktisch hetzelfde als dubbele longe ;)